kattenprobleem, staartje kitten weg

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

kattenprobleem, staartje kitten weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 11:47

Je leest het goed, er mist een staart Scheve mond

Tot mijn verrassing was lapjespoes toch drachtig, gistermorgen lagen er opeens twee prachtige rode kittens alleen heeft zij wel eens eerder kinderen gehad en dan moest ik altijd helpen en kramen. Deze keer was mijn dochtertje erbij maar er is iets fout gegaan.
Ik denk dat moederpoes per ongeluk de staart heeft afgebeten in de veronderstelling dat ze de navelstreng aan het doorbijten was. Het arme dier heeft nu een stompje. De wond is mooi, daar hoeft niets aan te gebeuren, wordt ook verzorgd door moederpoes.

Maar gisteren zei iemand dat het dier geen leven heeft zonder staart, problemen gaat krijgen met klimmen, springen etc. en dat ik hem beter nu kan laten doodmaken nu hij nog zo klein is.
Ik denk zelf dat hij zich wel aanpast aan zijn handicap maar ik twijfel nu toch een beetje. Ik vind het ook zo zielig voor het andere kleintje wat dan alleen overblijft alhoewel een van mijn andere katten die ook nog erg jong is nu veel bij het nestje is en door moederpoes als een van haar kinderen wordt gezien.

Dus gooi ik het maar weer in de groep, zou hij nog een katwaardig bestaan kunnen gaan leiden?

*edit* Sowieso kan ik hem niet zelf houden, ik ben juist naarstig op zoek naar een thuis voor moederpoes i.v.m. mijn veranderde omstandigheden.


Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:49

Ik heb wel eens vaker een kat zonder staart gezien, die zich gewoon kon redden. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat ze dan geen evenwicht heben. Maar of dat waar is? Misschien kan je de DA bellen?
Gefeliciteerd trouwens met de kleintjes!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:50

Ik denk het wel hoor! Heb er zelf geen ervaring mee maar het kan best denk ik!
Er zijn genoeg poezen die rondlopen met zonder staart of met maar 2 pootjes.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:50

Absoluut!
Er zijn zelfs kattenrassen die zonder staart geboren worden!
Ook ken ik verschillende exemplaren die hem op latere leeftijd hebben moeten missen door een ongeluk en ook dat ging zonder problemen, dus wanneer het diertje hem al vanaf de geboorte mist kan ik me niet voorstellen dat hij daar last van gaat krijgen.

Ik zelf vind zo'n konijnenkontje wel wat hebben Haha! Is lekker uniek *LOL*

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 12:25

Hebben Sjuim? Haha!

Hij moet natuurlijk dan wel een plekje krijgen over acht weken bij iemand die kan leven met een kat met konijnenachterkant Knipoog

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:15

Zeker als hij niet beter weet moet het goedkomen hoor Alex.
Is het een kereltje? In dat geval mag hij ook wel mij mij komen wonen als hij groot en sterk is.

Goedgekeurd onderschrift :)

kapper

Berichten: 32
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:18

Helaas heb ik geen plek voor ze, (zou Clau/ Chica wel willen maar we hebben er al 3 teveel Tong uitsteken ) maar als het diertje niet anders weet kunnen ze er heel oud mee worden Lachen

als tijd geld is
hebben mensen die geen tijd hebben het dan arm?

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 13:28

Het is in elk geval een opluchting dat hij er een normaal leven mee zal kunnen leiden.
Ik weet niet zeker of het een kater is, ik zie dat niet als ze nog zo heel klein zijn maar ik zal een blik werpen. Otje heeft een keer allemaal rode poesjes gekregen, rare kat.

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:44

De Manx-katten worden zonder staart geboren en worden ook oud. Ook groter katachtigen als de Linx moeten het met een stompje doen. Ik denk dus niet dat dit diertje er veel problemen mee gaat krijgen Lachen
Kun je gaan opscheppen: jaa, ik heb een manx-kat Pling Tong uitsteken

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:13

Ik denk dat je kitten best een katwaardig bestaan kan hebben.
Mist ie echt z'n hele staartje, of heeft ie nog een klein stukje over ?
'k Heb eens gehoord dat de lengte van de staart er niet zoveel toe doet, als ie nog een klein stukje heeft dan schijnt ie daar ook nog redelijk evenwicht mee te kunnen houden (correct me if i'm wrong).

'k Ben trouwens wel benieuwd naar hoe ze eruit zien hoor, heb je toevallig al een fotootje ? Cheese!

Ennuuuuhhh.... wedden dat het katertjes zijn ? Knipoog

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:14

Voor zo ver ik heb begrepen maakt het niets uit voor een kat. Al zeker niet op zo'n jonge leeftijd (beestje weet niet beter).
Mijn kat heeft overigens op "latere" leeftijd zijn staart tussen de deur gehad...was maar klein stukje, maar ze krijgen er geen last van met bv evenwicht ofzo.

Wel zou ik als ik jou was de dierenarts naar zn stompje laten kijken, want als het gaat infecteren of iets dergelijks kan heel zn ruggenwervel ontstoken raken!!!!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:16

Oscar schreef:
Ennuuuuhhh.... wedden dat het katertjes zijn ? Knipoog

k Zou niet te hard wedden Oscar, want er zijn zat rooie poezen, kon je wel eens een hoop Geld, geld! gaan kosten Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:18

Billy"]
[quote="Oscar schreef:
Ennuuuuhhh.... wedden dat het katertjes zijn ? Knipoog

k Zou niet te hard wedden Oscar, want er zijn zat rooie poezen, kon je wel eens een hoop Geld, geld! gaan kosten Haha!
[/quote]

Daar heb je helemaal gelijk in Billy !
Maar toch...... m'n gevoel laat me maar zelden in de steek, en iets in me zegt dat het stoere mannen zijn.
We zullen zien, ben benieuwd !

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:22

Als het een stoere man is, heeft hij geluk, want als Alex het goed vindt mag hij dan hier komen wonen.
Little Bunny Rabbit wordt het dan

Goedgekeurd onderschrift :)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:30

Al zoveel pech bij de geboorte, dan heeft ie toch vast wel het geluk dat ie een mannetje is en bij jou mag komen wonen ? Knipoog
Ik blijf bij m'n voorspelling hoor

Beetje banketstaaf om nu aan Percy te vragen of ze even onder de staart wil kijken of het een mannetje of een vrouwtje is Scheve mond

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:33

Is al beurd, nou ja, niet onder het staartje kijken, maar wel om het geslacht vast te stellen.
Ik kan hem ook altijd nog Stompie noemen, maar dat heeft weer andere nadelen. Iig zou hij hier welkom zijn, eentje meer kan er ook nog wel bij *LOL*

Goedgekeurd onderschrift :)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:51

Wij hadden ook een kat zonder staart, en die had een heel erg katwaardig bestaan hoor!
Hij klom als de beste in bomen, en ving de meeste muizen...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:57

Feetje schreef:
Er zijn genoeg poezen die rondlopen ... met maar 2 pootjes.


Lijkt me niet handig lopen voor een kat.

Maar idd met 3 pootjes of zonder staart kunnen ze zich prima houden. Nadeel is, als de staart echt tot aan de basis is afgebeten dat je op z'n kontje kijkt, en dat is niet altijd een even lekker gezicht. Maar ze redden zich prima hoor! Gewoon laten gaan dus.
Je kunt het denk ik wel vergelijken met honden met een gecoupeerde staart. Moedwillig (cosmetisch) is het verboden, op medische indicatie (bv ongeval of tumor) is het een prima zaak. In dit geval is het overmacht. het is niet jou fout!

Er is trouwens een bepaald ras (iets oosters?) waarbij de staarten van katten standaard werd gecoupeerd. Kan zo niet erop komen, zie wel het plaatje zo voor me, hebben jullie alleen niet zoveel aan.....)

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:58

Het zegt helemaal niets hoor. Nu weet hij niet anders en is er helemaal aan gewend. En idd Manx-katten worden standaard zonder staart geboren.
Wat ook heel belangrijk is: Kittens leren in het nest met anderen om te gaan. Als je dus zou besluiten om hem toch in te laten slapen (als het bv gaat ontsteken) zou ik, hoe hard het ook klinkt, de ander proberen in een ander nest te plaatsen. Kittens en pups die alleen in het nest zijn worden later vaak rare dieren die niet met anderen om kunnen gaan.

Don't dream your life, live your dreams!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 10:05

Oscar schreef:
Al zoveel pech bij de geboorte, dan heeft ie toch vast wel het geluk dat ie een mannetje is en bij jou mag komen wonen ? Knipoog
Ik blijf bij m'n voorspelling hoor

Beetje banketstaaflig om nu aan Percy te vragen of ze even onder de staart wil kijken of het een mannetje of een vrouwtje is Scheve mond


Ik heb onder hetgeen gekeken waar het staartje zou moeten zitten maar die voorspellingen van jou kloppen helaas niet Oscar. Het is wel degelijk een poes Scheve mond Die met staart is wel een kater, ik zal nog een keer een dubbelcheck doen maar ik kon er echt niets anders van maken.
Het gaat wel goed met de katjes gelukkig. Ik zal ze eens op de foto proberen te zetten vandaag.

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:09

Ik denk dat het beestje zich makkelijk kan redden. Het is wel een feit dat katten hun staart gebruiken voor hun evenwicht en coordinatie, tenminste dat heb ik gehoord. Maar ik heb ook best wel eens katten gezien zonder staart, die het prima redden. Ik zou gewoon wachten hoe het uitpakt eigenlijk...

Kijk merk je echt straks aan het diertje dat hij er niet mee kan leven kan je hem altijd nog een spuitje geven dat hij vredig inslaapt toch?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:27

Bij mij in de straat was vroeger ook een kat die geen staart had. En die kon ook nog klimmen en alles. Ik denk wel dat het katje zich gaat aanpassen. Ik zou het ook ff aankijken hoe het gaat.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:22

Wij hebben op stal ook een kat lopen, met alleen een stompje. Daar is toen hij jong was (en nog niet zo goed oplette) een paard op gaan staan. Deze kat vermaakt zich prima en heeft er IMO geen last vandat ie zijn staart moet missen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:01

Nou Oscar, toch mazzel dat je geen wedje gelegd hebt. Haha!
Ach, kater, poes, lama kommen, dan maar ff doorsparen voor de sterilisatie. Knipoog

Goedgekeurd onderschrift :)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:37

Mijn katinnetje is ooit thuisgekomen met en gebroken staart, toen wilde de veearts hem er niet dadelijk afhalen, omdat er kans was op een "soort van" genezing en omdat het voor een oudere kat helemaal geen pretje was.
Hij zei toen wel, dat als ze jonger geweest was, ze ermee had kunnen leren leven.

Staart is nooit meer 100% goed gekomen, maar ze had wel problemen met springen, klauteren, ... door haar staartje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, BingBot, Britta31, carina, ChanelR, ComscoreBot, Corien_, Duhelo, Eefsel2109, Emmaa_92, Evilou, Firebug, GrapeshotBot, karelien, Laure, LuCa88, Luxorvalkje, Meliaforever, nathe, Paardjes83, Winged, Wopkebrok en 62 bezoekers