Halve ophouding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-01 11:46

Wat doen jullie precies bij een halve ophouding en op welk moment doe je die?

Ik dacht dat ik de halve ophouding hier op het forum eens heel mooi beschreven had zien staan, maar ik kan dat topic nergens meer vinden! (Er staat ondertussen zo vreselijk veel informatie hier!!! *LOL* *LOL* )

Ik vraag me dus af of jullie alleen je hand even sluiten of doe je ook iets met je zit of je benen? En met welk moment bedoel ik: als je een halve ophouding gebruikt ter voorbereiding op een overgang; hoelang wacht je dan met de 'echte hulpen' voor die overgang (één seconde, één pas van het paard, direct erop volgend)?


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 16:12

Misschien dat de rest het anders zou uitleggen voor zichze;f maar ik maak verschil tussen hele en halve ophoudingen.
Een halve ophouding maak ik elke keer als ik iets verander:
een halve ophouding en ik zet de schouderbinnewaarts in,maar ook een halve ophouding als ik een volte inzet of een gebrokenlijn ga maken: bij de gebrokenlijn maak ik ook weer een halve.o. omdat ik weer van richting ga veranderen.
Ik geeft even een kneepje in 2 teugels zodat ik 'm niet overval door 'm ineens links of rechts om te zetten.
Als ik wil dat hij meer oplet geef ik ook een halveo. meestal in combinatie met extra been.
Komt ie tegen de hand vraag ik 'm wat ronder met halveophoudingen.Ik maak ook een halve o. wanneer ik een overgang wil maken van bv stap naar draf: halveo en dan draaf ik weg

Hele ophoudingen maak ik wanneer ik een overgang terug rijd van galop naar draf en stap naar halt etc.
Ik geef een halve ophouding dat er wat aan komt maak mezelf lang trek m'n kruisspieren aan zoals men dat noemt (kantel m'n bekken en span mijn buikspieren)meestal heeft Lot de overgang dan al meteen ingezet omdat hij aardig aan de hulpen staat, zoniet dan sluit ik mijn hand tijdens de overgang open in die alweer zodat ik de voorwaartsedrang houd (altijd been erbij)
zou ik 'm dicht houden heb ik grote kans dat ik een noodstop krijg *LOL*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 02:41

ik kan eerlijk gezegd niet zo goed uitleggen hoe ik de halve en hoe ik de hele ophouding maak.met mennen gebruik je ook de halve en hele ophouding maar ik kan het niet uitleggen.tis een gevoel Verward

soms is het beter om te zwijgen

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 12:05

Nimber heeft het mooi voor mij uitgelegd.
Ik geef een halve ophouding meestal even voor ik iets ga doen; als ik bvb. bij de F of de K van hand wil veranderen geef ik zo ongeveer als ik aan de A ben een halve ophouding al even haar aandacht te trekken en dan heb je nog de tijd om haar mooi stelling te laten geven in de bocht!

_________________
Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dorien op 2001-09-05 17:03 ]</font>


EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 15:27

Nimber heeft inderdaad mooi uitgelegd wat ze doet (bedankt!), maar ik was dus ook benieuwd op welk moment je het doet.

Ik begrijp dat je het doet om een paard attent te maken (waarschuwen dat er iets gaat gebeuren). Maar als je het zoals Dorien schrijft vier of vijf passen van te voren doet, is het paard dan niet al lang 'vergeten' dat er iets aan komt? Aan de andere kant moet je het paard natuurlijk wel gelegenheid geven 'oplettend' te worden...
Verward Verward

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:04

Als je merkt dat je paard vergeten is dat je een halve ophouding hebt gegeven omdat hij iets moet gaan doen, kan je in mijn voorbeeld nog altijd even een ophouding geven na het stelling vragen en vlak voor dat je op de diagonaal afwendt.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker