Hoefijzers misvormen de hoeven...???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Hoefijzers misvormen de hoeven...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 09:38

Citaat:
De traditie van het bekappen en beslaan van paarden is al eeuwen oud . De inzichten stammen uit een tijd waarin gedegen wetenschappelijk onderzoek nauwelijks voorhanden was. IJzer was destijds een gangbaar beschermmateriaal, ook wagenwielen werden van een ijzeren band voorzien. Sinds die tijd is er veel veranderd, zelfs voor kruiwagens vinden we ijzeren wielen al ongeschikt .
Inmiddels zijn er veel mensen die een verband zien tussen hoefijzers en het veelvuldig voorkomen van kreupelheid en hoefziekten bij paarden. Hoefijzers blijken slecht te zijn voor paarden.
Paarden zijn niet langer "wegwerpartikelen" waar je ijzers onder slaat omdat dat zo makkelijk is en je wel weer een ander paard neemt als hij kreupel raakt. De huidige paarden zijn dure wedstrijdpaarden en gewaardeerde partners. Een lang en gezond leven zijn belangrijk voor de meeste paardenhouders. Daarom is het tijd om eens na te gaan denken of hoefijzers nu echt wel zo goed zijn voor je paard.
Er zijn meer dan een dozijn bekende manieren waarop de hoefijzers schade toebrengen aan de hoeven, benen, en bloedcirculatie van het paard. Geen van deze beschadigingen zou je je paard eigenlijk willen aandoen. De grootste schade wordt veroorzaakt door verlies aan bloedcirculatie in de hoef en verlies van schokabsorptie.
Wanneer het paard zijn hoef op de grond plaatst zet de conische hoefwand aan de bodem uit, wanneer hij de hoef optilt veert de hoef weer terug naar zijn "gesloten" vorm. Dit spreiden en samendrukken werkt als een pomp. Bloed wordt op deze manier door de hoef gepompt. Het vermoeden bestaat dat er in vijf stappen wel een liter bloed door de hoeven wordt gepompt.
Hoefijzers worden onder de hoef genageld wanneer de hoef in zijn gesloten, "los-van-de-grond" positie verkeert. Zodra er een hoefijzer onder zit kan de hoef nauwelijks meer spreiden tijdens het grondcontact, de pompfunctie gaat grotendeels verloren; er ontstaat een gebrek aan bloed en voedingsstoffen in de hoef. Het gevolg is dat de kwaliteit van de hoefwand, zool en straal slechter wordt, beschadigingen langzamer genezen en de "witte lijn" verzwakt raakt en uitrekt Huilen .
Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef "verdoofd" raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard, hoe zou dat nou toch komen... Verward
Een blote hoef is sterk maar toch elastisch, de veerkracht van de hoef kan een klap van 1000 kilo opvangen. Maar een hoefijzer houdt de hoef in een vaste vorm en driekwart van de schokabsorptie gaat verloren. De "schok" van het grondcontact gaat in plaats daarvan naar de benen, naar gewrichten en pezen die niet bedoeld zijn om zoveel krachten op te vangen .


Ik schrok wel hiervan Party!! .... Wat is jullie mening? Zijn hoefijzers slecht, of zijn er inmiddels weer ander bewijzen. Oja, de website waar dit vandaan komt is http://www.paardnatuurlijk.nl.


Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:02

Dit verhaal lijkt me weer een overtrokken reactie van een groep die zonodig alles op een "natuurlijke" manier wil doen. En er zit ook een kern van waarheid in.
Het is een feit dat onze huidige paarden helemaal niet zo natuurlijk zijn. In de natuur lopen paarden 24 uur per dag over een steppe. Onze paarden staan vaak vele uren per dag stil, en dat is inderdaad slecht voor het hoefmechanisme. Maar, omdat wij onze paarden anders gebruiken dan een wild paard, en omdat onze paarden ook nog gewicht moeten dragen, zijn hoefijzers meestal ook een noodzakelijk kwaad. Een goed aangemeten ijzer is echt niet slecht voor een paard. Een slecht passend ijzer natuurlijk wel. En wat te denken van allerlei soorten therapeutisch beslag, waarmee paarden met een verkeerde beenstand of hoefkatrolproblemen, toch weer beter kunnen lopen?

Kortom: het ligt ook aan het paard. Ik heb zelf een pony gehad die altijd zonder ijzers heeft gelopen, prachtig mooie hoefjes, hoefde ook maar 1 keer per half jaar bekapt te worden. Er zijn ook paarden die zonder ijzers verschrikkelijke brokkelhoeven krijgen, dus je moet gewoon naar je paard kijken wat het beste is.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:31

Kazoo heeft deels gelijk: er zullen altijd vooor- en tegenstanders van ijzers zijn (ik ben een tegenstander Lachen ). Sommige paarden zullen er oud mee worden, anderen hadden ouder kunnen worden zonder ijzers.

Maar het verhaal heeft ook een hoop waarheden. Niet omdat een groep contra-ijzers dit beweert, maar omdat het wetenschappelijk bewezen is. O.a. het gedeelte over het pompmechanisme en het gevoel wat dit voor een paard meebrengt klopt helemaal. Hier aanvast zit weer dat door de snellere afvoer het paard o.a minder snel last van bevangenheid zal hebben omdat de gifstoffen sneller worden afgevoerd.

De hoeven van het wilde paard zijn idd niet te vergelijken met ons huidige gebruikspaard, maar wiens schuld is dit Verward
Van nature staan paarden met de straal op de grond en de ballen van de hoef raken ook de grond bijna. De huidige paardeneigenaar vindt dit maar niks en en ook de meeste smids zetten de paarden graag wat hoger op de verzenen. Dit zou minder belastend zijn voor de pezen. En gezien de manier van hoge dressuurrijden geloof ik dat ook wel.
Maar of dit in het belang van het paard is Verward

Gelukkig is er een alternatief: de hoefschoen. Niet voor elk paard dé oplossing, maar ik denk dat veel paarden er heel goed mee uit de voeten zouden kunnen en voortaan 'ijzerloos' door het leven gaan. Maar veel mensen willen er nog niet aan; 'wat de boer niet kent....' Cool

Ik maak me sterk voor 'barefoot' rijden en heb al aardig wat mensen over de vloer gehad die het fenomeen hoefschoen graag van dichtbij mee wilden maken, een aantal hiervan is 'om' en gebruiken ze nu ook Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:27

hoefijzers zijn eigenlijk slecht voor de hoeven, want ze belemmeren het hoefmechanisme én de groei van de hoeven
alleen daar staat tegenover dat wij tegenwoordig veel meer over de harde weg stappen , en tijdens concoursen op gras is het veiliger op kalkoenen in te kunnen draaien . en het dus eik wel noodzakelijk is
maar als je het van de natuurlijka kant gaat bekijken,zijn ze dus wel slecht.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:18

crossmonster schreef:
hoefijzers zijn eigenlijk slecht voor de hoeven, want ze belemmeren het hoefmechanisme én de groei van de hoeven
alleen daar staat tegenover dat wij tegenwoordig veel meer over de harde weg stappen , en tijdens concoursen op gras is het veiliger op kalkoenen in te kunnen draaien . en het dus eik wel noodzakelijk is
maar als je het van de natuurlijka kant gaat bekijken,zijn ze dus wel slecht.


volgens mij schuift een paard zonder hoefijzers helemaal niet.. kijk maar eens naar jonge paarden in de wei, ook al is het nat, dan nog hebben zij zichzelf goed in de hand, en een goede grip.

Geniet nu, het is later dan je denkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:22

jah, in de wei misschien wel, maar onder de man, degene die het paard nogal eens uit evenwicht haalt dan?????


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:26

Ik denk dat je het niet zo zwart-wit kunt stellen. Behalve ijzers verdoemen we het paard tot een leven dat bij de meeste paarden voor het grootste gedeelte op stal wordt doorgebracht, en bepalen wij de ouderdieren zijn bewegingspatronn en wat hij eet. Dus behalve ijzers komt er nog meer bij kijken: beweging, voeding, en erfelijkheid.En last but not least, de kundigheid van de smid. Ik heb laatst een discussie gehad met mijn smid over de Natural Balance manier van bekappen (en beslaan) en heb ook opgenoemd dat er op bovenstaande pagina stond dat de hoeven vervormden. En volgens mijn smid hoeft dat dus niet. Als je goed beslaat en bekapt veranderd de vorm van de hoef niet (hij heeft NB cursussen gedaan, maar is er zelf geen voorstander van)

Je suis Charlie.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:46

crossmonster schreef:
jah, in de wei misschien wel, maar onder de man, degene die het paard nogal eens uit evenwicht haalt dan?????


als diegene het paard uit evenwicht haalt dan is het toch niet de bedoeling om dat met kalkoenen op te vangen... een goede ruiter brengt zijn paard niet uit balans.

Geniet nu, het is later dan je denkt

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:02

Zoveel goede ruiters zijn er niet en iedereen brengt zijn paard wel eens uit balans. En tsja een paard is eigenlijk niet gemaakt om op te rijden dat hebben wij ervan gemaakt. Gezien het feit hoe een paard kan verslijten van de dingen die wij met hem doen. Wel of geen ijzers?? Mijn paard zijn hoeven zijn redelijk broos. Als ik zonder ijzers moet gaan rijden dan brokkelen zijn hoeven en houdt hij geen hoef meer over om op te lopen. Dus tsja wat is in zo'n geval dan wijs.
En zo kunnen we trouwens nog een hoop andere dingen verzinnen die niet gezond zijn voor een paard.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:03

Mijn pony loopt zonder ijzers vooral in galop niet lekker op de volt op gras. Dan houdt hij zich stijf en buigt niet mooi in. Ik krijg daardoor het gevoel dat we omvallen. In de bak heeft hij hier geen last van. Ik neem an dat hij dit doet omdat hij zich ook niet veilig voelt op die bodem in de wendig. In draf en op rechte einden heeft hij er geen last van.
Verder heb ik dus ook altijd op blote voeten gereden, maar hij was erg gevoelig op harde bodem. Met ijzers met siliconen ging het fantastisch, maar de hoefwand werd slechter, weer op blote voeten en gevoelig en nu dan met langere ritten hoefschoenen. Maar zo goed als met zooltjes en siliconen loopt hij nog niet, en nadeel van de schoenen is, dat ze eerder wat gaan schuren, vooral lastig als je mok hebt! Ook maken ze de voet breder, waardoor Andrew nu met de schoenen tegen elkaar strijkt. Deed hij voorheen niet. Verder bevallen ze goed hoor!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:43

joyce B schreef:
Mijn pony loopt zonder ijzers vooral in galop niet lekker op de volt op gras. Dan houdt hij zich stijf en buigt niet mooi in. Ik krijg daardoor het gevoel dat we omvallen. In de bak heeft hij hier geen last van. !


kijk das wat ik bedoel, hoe goed de ruiter ook is,als jij bijvoorbeeld in het springparcours zit , en jij wilt alles geven wat jullie in je hebben, dan is de kans groot dat het paard wel eens uit evenwicht raakt
kijk maar eens goed naar internationale wedstrijden, die paarden geven alles, en zijn daarbij echt niet altijd in evenwicht, en ook nog eens, op internationale wedstrijden mogen er 3 kalkoenen in de hoeven ......

ook op de gewone concoursen zie je echt geen man (bij de paarden) die zonder ijzers springt, hoogstens in de klasse B .

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:54

Er bestaan schoenen waar je ook kalkoenen in kunt zetten Lachen

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:16

Mijn pony heeft slechte hoeven. Ze heeft een holle wand gehad en ze zijn altijd er droog en brokkelen snel af.
Nu ze een veulen heeft gehad heeft ze een periode geen ijzers (voor) gehad) Nu is ze dus kreupel. Ijzers bieden voor haar een goede uitkomt. Ze is door de ijzers niet steeds kreupel en geven haar dat beetje extra steun.

Niet in alle gevallen is het dus slecht. Als een paard goede hoeven heeft zou ik niet voor ijzers gaan maar in mijn geval kan het dus niet anders. Ook voor de wedstrijden had ik ze (voor de kalkoenen). Dit is ook veiliger.

IM BACK!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:45

Zijn hoefschoenen eigenlijk toegestaan op (dressuur)wedstrijden?

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:59

Ik vind het ook een beetje overdreven hoor!
Natuurlijk kunnen paardenhoeven meer veren zonder ijzers, en dat is goed. Maar je moet ook realistisch en praktisch blijven. Ik kan gewoon niet zonder ijzers, omdat ik heel veel over straat moet.

Hoefschoenen vind ik ook maar niets.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:37

carola schreef:
Hoefschoenen vind ik ook maar niets.


Waarom niet, dat moet je toch kunnen onderbouwen Verward En 'veel over straat moeten' is dus geen reden, want daar zijn schoenen juist voor.
Graag zou ik meer 'realistische en praktische' redenen horen, buiten de medische dan.

Volgens mij zijn schoenen op (dressuur Verward )wedstrijden niet toegestaan, maar waarom niet zou ik nog graag van een 'wedstrijdfreak' horen Verward

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:41

Sugermiss, je hoeft me net zo aan te vallen hoor.

Ik MOET wel veel over straat, anders kom ik niet van de wei naar de stal, en van de stal of wei naar de bak. Op blote voeten kan m'n paard dus zeker niet.

Ik vind hoefschoenen onpraktisch, en ze gaan bij mijn paard de hoefballen irriteren. Ik had wel de goede maat, maar mijn paard is gewoon extreem overgevoelig.

Dat is MIJN argument, maar natuurlijk niet voor iedereen geldig. Ook lijkt het me niets voor een paard om de ene keer met schoenen te rijden, en een volgende keer op blote voeten een wedstrijd moeten lopen. En kalkoenen kun je ook niet indraaien, mocht het wel mogen.

Ik weet niet waarom ze verboden zijn op wedstrijden. Ik denk om de zelfde reden als bandages: namelijk dat de jury de benen wil kunnen zien.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:54

carola schreef:
Sugermiss, je hoeft me net zo aan te vallen hoor.
.

Zo moet je het niet opvatten, dat was niet de bedoeling. Lachen
Maar hoefschoenen moeten al zo 'opboksen' tegen de standaard ijzers, want 'wat de boer niet kent....'
Dus is het handig om te weten waarom mensen voor ijzers kiezen. Ieders situatie is anders en ik wil niemand schoenen opdringen (al lijkt het soms wel zo Lachen ) maar als je niet open staat voor nieuwe dingen dan blijf je altijd hangen in de oude situatie dat het nu eenmaal zo hoort. En dat is zo jammer.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 07:54

CCCCorine"]
Zijn hoefschoenen eigenlijk toegestaan op (dressuur)wedstrijden?
[/quote]

Nee.

[quote="Artikel 145 Hulpmiddelen schreef:

Het is op straffe van uitsluiting niet toegestaan gebruik te maken van:

- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen
van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld
het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- een ''Easy Boot'';
- een (losse) tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;
Voor pony's behorende tot de categorie A, B, en C is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem
toegestaan.
Het gebruik in de ring van bandages, pijpkousen, peesbeschermers, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve
bij een prijsuitreiking.

Nulla tenaci invia est via

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:12

Artikel 145 Hulpmiddelen"]
5 Hulpmiddelen schreef:
Het is op straffe van uitsluiting niet toegestaan gebruik te maken van:
- een ''Easy Boot'';


OK een Easy Boot mag dus niet, maar de rest van de merken wel Lachen

En die zijn er onderhand genoeg. Lachen

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 11:31

mijn pony heeft ook ijzers nodig, we hebben het geprobeerd zonder maar dat ging mis omdat hij met zn ene been schraapt en uiteindelijk was zn ene hoef een stuk korter dan zn andere, en van zichzelf heeft hij "platvoeten" en nu proberen we dat met ijzers minder te krijgen zodat hij weer normale hoeven krijgt maar dat duurt nog wel even...

............

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:45

Ik denk ook dat de kwaliteiten van de smid veel kunnen doen. Sommige smeden zijn erg goed en leggen het ijzer zo aonder dat het hoefmechanisme wel goed kan werken. Helaas is niet echt smid een natuurtalent

En nog even op een reactie dat een goede ruiter een paard niet uit evenwicht brengt. Heb je helemaal gelijk in, maar de goede ruiter is altijd een slechte ruiter geweest (iig de eerst 10 keer dat hij op een paard zat, waarschijnlijk nog wel veel langer) en iedereen moet het leren. voor je eigen veiligheid en die van anderen doe je er toch verstandig aan om een paard met ijzers wel kalkoenen in te draaien. En dan nog: Anky heeft ook wel eens haar dag niet en zal ook wel eens een paard uit zijn evenwicht brengen...

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:50

Mijn paard stond voorheen (voor dan) op ijzers. Sinds ongeveer een klein half jaar heb ik hem nu op "blote voeten" staan. Aangezien ik niet veel op het harde kom en ook geen lange buitenritten maak, heb ik van extreme slijtage nog niets gemerkt. Wel is hij sinds hij zonder ijzers staat ruimer gaan bewegen. Op het gras heeft hij tot nu toe totaal geen last gehad, ook niet met mij erop tijdens een wedstrijd. Wilde hij vroeger met ijzers bij ons rond de stallen nogal eens gaan glijden, met alle risico's voor zijn hals vandien, nu glijdt hij nooit meer uit en loopt prima alle bochten door.

Wat mij betreft komen er ook geen ijzers meer onder zijn hoeven!
Ik kan me trouwens wel voorstellen als je veel buitenritten maakt of springwedstrijden rijdt, je wel hoefijzers onder de hoeven wil.
Maar ik houd het lekker hierbij!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:01

Sinds mijn paard geen ijzers meer heeft ben ik juist veel meer over de weg gaan rijden. Juist om de hoeven sterker te maken, elke dag een half uur. En van slijtage is uiteindelijk dan helemaal niks meer te merken.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 08:45

crossmonster schreef:
hoefijzers zijn eigenlijk slecht voor de hoeven, want ze belemmeren het hoefmechanisme én de groei van de hoeven
alleen daar staat tegenover dat wij tegenwoordig veel meer over de harde weg stappen , en tijdens concoursen op gras is het veiliger op kalkoenen in te kunnen draaien . en het dus eik wel noodzakelijk is
maar als je het van de natuurlijka kant gaat bekijken,zijn ze dus wel slecht.


Kijk dit bedoel ik nou (niet aanvallend bedoel voor jouw hoor c m maar ff een voorbeeld)
Als je logisch nadenkt en je hebt een beetje verstand van paarden ,weten we allemaal dat hoefijzers gewoon niet goed is.
Want zoals hierboven het belemmert het hoef mechanisme.
Maar omdat wij (de mens) weer zonodig ''denken'' dat ze anders uitglijen Verward wat wel raar is want als het in de natuur heeft geregend en er komt een leeuw, rennen ze ook weg hoor okal is het gras nat.Er zal heus wel meer kans zijn dat ze uitglijen maar echt niet dat je er ijzers onder moet doen want met ijzers dan glijen ze meer uit.En ja ja dan kan je er wel kalkoenen onder doen maar dan kan je net zo goed het ijzer erafhalen.Bij mij staat er iemand op stal heeft het hele jaar door ijzers denk na dat is toch het slechste wat je kan doen.Als je da ineens de ijzers er af haalt,dan heb je echt een probleem.Dan moet het paard weer helemaal ''opnieuw'' leren lopen.En ook als ze veel op het harde lopen.Jah zord dan dat je een route uitkiest met berm! Maar ik weet niet hoe jullie hierover denken maar zo denk ik erover.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jeska2, M_Vainqueur, Pova, Solmyrkvi en 32 bezoekers