Waarvoor dient een ophaaltrens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Waarvoor dient een ophaaltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 15:25

Ja de vraag staat in de titel
Waarvoor dient een ophaal trens

So close,
no matter how far.


Margreet

Berichten: 18323
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:33

Een ophaaltrens werkt naast de tong, lagen en gehemelte ook nog eens in op de mondhoeken en achter de oren. Als je aan de teugels trekt gaat het bit omhoog in de mondspleet en worden de mondhoeken dus 'uitgerekt' en ontstaat er druk achter de oren. Hierdoor werkt het bit sterker in.
Ik heb er eventueel wel een plaatje van.

Nulla tenaci invia est via

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 17:36

dankjewel!

So close,
no matter how far.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:38

Margreet, ik had nog nooit van een ophaaltrens gehoord en wil daarom ook wel erg graag weten hoe zo'n bit eruit ziet. Is zeker met scharen (vanwege het scharniereffect zoals ik het zelf noem.). Waar wordt zo'n bit voor gebruikt?

Groetjes, Denise.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:42

IK heb er 1 liggen. Ik reed mijn vorige pony er buiten mee omdat ze heel sterkt was en met dat bit had ik wat te zeggen. Ik vind het wel een fijn bitje want als je paard goed loopt voelt hij er niks van.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Margreet

Berichten: 18323
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:47

nee, het is niet met scharen, het is wel echt een trensbit, dus geen hefboomeffect (daar heb je trouwens ook een kinketting voor nodig). Ze gebruiken het nog wel eens bij polo dacht ik, of bij paarden die niet echt een rem kennen. Ipv dat de teugels rechstreeks aan de trensringen zitten lopen er speciale (soepele, ronde) bakstukken door gaatjes in de ringen en daar zitten dan de teugels aan vast. Je zou eventueel ook met dubbele teugels kunnen rijden, een ophaalteugel en een teugel die je normaal vast maakt.
Zo ziet het er uit:

Als je aan de teugels trekt worden de bakstukken dus korter en schuift het bit omhoog.

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:20

Toch wordt dit bit nauwelijks gebruikt, of wel?
Ik zie er nooit iemand mee rijden...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:36

Polopaarden worden er mee gereden zoals op het plaatje maar dan met eendubbele teugel. De teugel aan de ophaal trens in dan de onderste teugel. Deze is altijd in licht contact en is de noodrem als er gestopt moet worden. Een tinker bij ons op stal rijden ze op dat bit in het bos omdat hij gewoon heel sterk is. Verder zou ik niet weten wie er met zo´n bit rijdt ik denk alleen polopaarden.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:41

Een ophaaltrens wordt in de jacht veel gebruikt. Met mijn vorige paard (jachtpaard dus) gebruikte ik het ook, een trensje was net te weinig als hij door het lint ging in de jacht en daar mag je niet zo maar iedereen voorbij scheuren! Haha!

Het is ook een beetje streek bepaald, in het zuiden van het land zag ik heel veel ophaaltrensen (heb 4 jaar in Brabant gezeten met paarden) en hier in het Gooi zie ik ze weer niet, maar ik zie nu weer overal Pessoa-bitten.
OK dan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:44

ah, nu snap ik het eindelijk, ik had ze al vaak in catalogussen gezien, maar had geen idee hoe het vast zat.
Tnx margreet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:51

Citaat:
in het zuiden van het land zag ik heel veel ophaaltrensen

en ik heb er nog nooit iemand mee zien rijden, en woon al mijn hele leven in het zuiden Lachen
tenminste niet met springen, bij jachten kom ik nooit

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:59

Ik heb em op m'n stageplaats wel in de zadelkamer zien hangen. Maar vol met stof.....

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:52

ik ben op zoek naar een ophaaltrens, dus als iemand iets voor me weet hoor ik het graag

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 06:16

Misschien eens een kijkje nemen bij een slipjacht van de Baronie, daar zul je erg veel ophaaltrensen voorbij zien komen en dat weet ik heel zeker!

Bij dressuur en springen heb ik ze ook nog nooit gezien, maar zo in de bossen bij Ulvenhout en Chaam, waar veel getraind wordt met jachtpaarden, heb ik ze toch wel veel gezien. Ik reed er toen zelf ook mee, dus dan valt het je ook op denk ik.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 08:46

stef schreef:
ah, nu snap ik het eindelijk, ik had ze al vaak in catalogussen gezien, maar had geen idee hoe het vast zat.
Tnx margreet

Ja ik snapte het ook niet, ik denk ik vraag het maaar eens, er is vast iemand die ht weet

So close,
no matter how far.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 08:47

runningkawa schreef:
Citaat:
in het zuiden van het land zag ik heel veel ophaaltrensen

en ik heb er nog nooit iemand mee zien rijden, en woon al mijn hele leven in het zuiden Lachen
tenminste niet met springen, bij jachten kom ik nooit

Ik heb er oko nog nooit iemand mee zien rijden..
Ik woon toch ook echt in het zuiden

So close,
no matter how far.


Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:08

dan verkeren jullie in andere kringen dan ik, er is nog meer te beleven met paarden dan dressuur en springen!
Bovendien verbaast het me niet dat jullie nooit iemand met een ophaaltrens zien rijden, want op jullie niveau rijdt iedereen immers op een gewoon gebroken watertrensje (lees ik andere topics) en zo niet, dan moet diegene als de bliksem lessen gaan nemen om het onder de knie te krijgen!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:29

Van santen verkoopt polospullen er staat een logo op www.polo.nl misschien linkt die je door naar de winkel.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:31

Ze verkopen ophaaltrenzen gewoon bij divoza hoor, en ook de bakstukken die erbij horen.

Goedgekeurd onderschrift :)

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:51

Zag laatst in Aken Ludger Beerbaum met een ophaaltrens rijden en ook die Belg Vangeenberghe. Ze worden dus ook wel bij het springen gebruikt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, marga1, s0173957 en 10 bezoekers