Vraag.....(western en engels samen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Vraag.....(western en engels samen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 17:06

Ik rij mn pony dressuurmatig en dat gaat heel goed. Ze is heel goed aan mn been en vindt het rijden op zich leuk.

Nu wil ik eigenlijk western rijden...k weet niet waarom ik ineens de 'neiging' heb..maar het spreekt me gewoon aan. Ik heb ook veel haflingers gezien die het goed doen in de westernsport.
Echte SPORT hoeft ook alweer niet maar het western rijden in het algemeen.

Een goeie western zadel hebben we al.(en pad en hoofdstel etc)
Ik denk dat ik gewoon een paar weken met een western zadel ga rijden en kijken of ik het echt leuk vindt voor mn engelse zadel en 'dressuur' pony met 'pension' gaat. Dat lijkt me het beste.
Ik vind dressuur helemaal het einde en wil er ook mee verder komen maar western spreekt me erg aan.

Wat adviseren jullie?
Tips?
Commentaar?
....anything?

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:25

Ik denk niet dat je er iets wijzer van wordt als je een paar weken met je westernzadel gaat rijden. Het soort zadel zegt niks over de rijstijl.

Ik zou als ik jou was eerst eens lekker een paar goede lessen gaan nemen, en dan een keuze voor een stijl maken.


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:49

Waarom niet gewoon afwisselen ? Als je zin het in dressuur, dressuren en als je zin hebt in western, westernrijden.
Ik zie niet in waarom je nu al zou moeten kiezen voor een van de 2.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 01:03

Ik sluit me aan bij sonja en westernfreak... Doe toch lekker allebei. Tot een redelijk niveau snapt je paard/pony best het verschil in hulpen. Zorg wel dat je goede westernles krijgt...Alleen het zadel erop veranderen is niet genoeg Knipoog

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:50

ik weet niet of een paard/pony echt het verschil in hulpen snapt, want als je een hulp geeft met dressuren doet hij het goed en als je per ongeluk dezelfde hulp geeft in het western rijden zal hij het fout doen omdat hij evt. niet op deze hulp mag reageren! en je hebt altijd dat er hulpen doorelkaar worden gegeven of gebruikt. volgens mij breng je je pony daar danig mee in verwarring. en idd alleen een westernzadel erop zal aan de rijstijl niet veel veranderen.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:46

Als je naast het engels rijden 't western recreatief gebruikt, kan het denk ik geen kwaad... Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:09

Ik lees toch altijd met verbazing het engels-western verhaal.

Gebruik die dingen die goed werken bij je paard. Welke rijstijl dat bij hoort doet helemaal niet terzake.
Verzamel inzichten, geen rijstijlen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:18

Als je 'volgens het boekje' engels wilt rijden en 'volgens het boekje' western wilt rijden, kun je allebei tegelijkertijd maar voor 50% goed doen... uiteindelijk rij je dus niet voor 100% goed voor beide rijstijlen. Als je echt serieus aan de slag wilt met je paard, zou ik voor 1 van de twee rijstijlen kiezen. Dat is iig mijn persoonlijke mening.

Maar daarnaast ben ik het helemaal eens met romkabouter: "Verzamel inzichten, geen rijstijlen" mag wat mij betreft op een tegeltje aan de stalmuur Knipoog Haha!

Het ligt er maar net aan wat voor doel je voor ogen hebt met de training van je paard. Ik zou zeggen, doe waar jij en je paard het meeste plezier in hebben. En als dat van allebei de rijstijlen wat is, is dat toch prima Haha!

*****

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:52

Romkabouter schreef:
Ik lees toch altijd met verbazing het engels-western verhaal.

Gebruik die dingen die goed werken bij je paard. Welke rijstijl dat bij hoort doet helemaal niet terzake.
Verzamel inzichten, geen rijstijlen.


helemaal eens hoor. Ik zit niet opeens heel ingewikkeld te bedenken welke stijl ik rij. Ik rij gewoon. En natuurlijk zijn er verschillen... Ik zou beroerde punten krijgen als ik in de dressuurring opeens mijn benen van mijn paard zou steken, diep zou gaan zitten een WHOA roepen Clown , maar dat ligt voor de hand. En zulke dingen doe je automatisch anders afhankelijk van de optoming. Probeer maar eens je handen laag te houden bij een westernzadel (nee, wil echt niet qua knop).

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:41

Sprite"]
Als je 'volgens het boekje' engels wilt rijden en 'volgens het boekje' western wilt rijden, kun je allebei tegelijkertijd maar voor 50% goed doen
[/quote]
Op zich zou je gelijk hebben. Maar probeer voor western en engels maar eens een boekje op te stellen hoe het dan precies moet. Dat gaat dus niet. Er zijn talloze boeken over verschillende manieren. Binnen western zijn verschillen sub-systemen en binnen engels ook. Waarom zou je dan geen overbruggende stijl kunnen hebben?
Oefeningen zijn anders, dus ook andere hulpen Lachen
Slidingstops en spins bijvoorbeeld. Als je niet whoa zegt en rustig gaat zitten kun je heel mooi halthouden! En een spin kun je op dezelfde manier rijden als een keertwending. Alleen bij een keertwending mag je paard het achterbeen niet laten staan.
Ik heb het dus wel over je eigen rijden. Ik vind wel dat je de veschillende oefeningen die stijlspecifiek zijn, wel met verschillende paarden moet rijden.
Basis kan wel denk ik, maar als je een goede spin kan heb je een probleem als je een goede keertwending wilt rijden. Om maar een voorbeeld te noemen.

[quote="Anya schreef:
verschillen... Ik zou beroerde punten krijgen als ik in de dressuurring opeens mijn benen van mijn paard zou steken, diep zou gaan zitten een WHOA roepen Clown , maar dat ligt voor de hand.

Kan ik me iets bij voorstellen, maar pas in de hogere klasses (Z) moet je vanuit galop halthouden. In draf kun je makkelijk alleen diep gaan zitten en je been niet afsteken. Je paard houdt dan gewoon halt.

Citaat:
Probeer maar eens je handen laag te houden bij een westernzadel (nee, wil echt niet qua knop).

Dat gaat prima, maar dat dan moet je je handen voor de knop houden, waar ze mijns inziens ook horen. Dit omdat als je met 1 hand rijdt je hand in het midden van, en net boven van je paard moet liggen. Komt bij dat het hele laag houden in de dressuur ook niet goed is. De handen van een dressuurruiter die zijn hand onstpannen heeft liggen ongeveer op dezeflde hoogte als de reinhand van een westernruiter. Juist doordat mensen denken "ow jee, er zit een knop" brengen ze onnodig hun handen omhoog Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:17

Ik ga geheel met Romkabouter mee.
Ook ik ben geen echte westernruiter. Ik heb een westernzadel, doe wel eens wat westernoefeningen, maar voornamelijk train ik voor de endurance! Lachen
Ik rijd dan ook wel eens met een westernzadel engelse oefeningen. Ik combineer het beste van het een, met het beste van het ander. Dat beste is, waar mijn paard het fijnste, soepelste en mooiste mee loopt.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:04

Romkabouter schreef:
Ik lees toch altijd met verbazing het engels-western verhaal.

Gebruik die dingen die goed werken bij je paard. Welke rijstijl dat bij hoort doet helemaal niet terzake.
Verzamel inzichten, geen rijstijlen.




Ik merk dat mijn verzamelde inzichten me met alles helpen!

Verzamel inzichten, geen rijstijlen. Bumpersticker..t-shirts. tegeltjes, mok...ik zie wel commercie in deze leus, Romkabouter?!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:14

romkabouder schreef:
eh...geen exacte quote, maar een verwijzing naar:
Rom schreef dus heel groot stuk (grote woorden voor een kabouter), zie twee posts eerder


Ben ik met je eens hoor Rom. Natuurlijk rij ik bij dressuur geen progressieve overgang uit de galop. Het ging om de illustratie dat je bepaalde hulpen wel anders geeft, maar dat die automatisch gaan. En voor wat betreft die handhouding: natuurlijk werk je voor de knop, maar ik vind toch dat die knop in de wegzit. Met name bij een rennerig paard, waar je veel parade's moet maken (ja natuurlijk met been erbij) om dat paard te laten terugkomen.

Voor wat betreft die keertwending v.s. spin...B'elanna begint het verschil te snappen. Voor de keertwending blijf ik ondersteunen met been, daardoor blijft zij achter lopen. Tot nu toe werkt het, mocht het toch teveel op de spin gaan lijken, dan moet ik wat anders verzinnen.

Veel moeilijker was haar het verschil in aangallopperen te leren (buitenbeen drukt door bij western, of op het binnenbeen bij engels). Ook moeilijk vindt ik nog steeds om de halshouding om te rijden van hoog (engels) naar laag. Dit omdat ze lager lopen ook duidelijk plezieriger vindt.

Maar misschien heeft dat wel te maken het dat onderzoek dat onlangs is gedaan naar de effecten van die dressuurhouding bij paarden. Dat schijnt toch niet helemaal jofel te zijn. Logisch dan dat ze veel liever lang en laag loopt met haar hals.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:02

dapperdier schreef:
ik zie wel commercie in deze leus, Romkabouter?!

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen *LOL*

Nog ff ontopic, de halshouding vind ik ook het lastigst. Samen met het tempo voor de jog. Ik rij heel snel te hard, omdat het gevoel van de arbeidsdraf er gewoon ingebakken zit. Maar het kwartje begint al wat te vallen wat dat betreft. En over je galop, tja, ik heb altijd geleerd aan te springen op het buitenbeen (en binnenbeen op de singel), dus dat is voor mij hetzelfde gebleven. Dat is een mooi voorbeeld van de verschillende stromingen in het engelse rijden Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:45

Mijn paardje is western beleerd, maar zelf rijdt ik er ook dressuur mee (onderlijng op de manege) Zolang je hulpen blijft gebruiken die het paard kent, kun je makkelijk in 2 stijlen rijden. Ik rij met de dressuur nu op L1 nivo met de wedstrijdjes. En ik zie geen verschil met het western rijden. Mijn pony loopt er nu eigenlijk wat beter door. Ik blijf met de dressuur de hals wel laag rijden zoals met het western, als ik haar hals hoger inzet gebruikt ze hem tegen mij en is er geen land meer mee te bezeilen. En (dat vindt ik) de basis blijft bij zowel de dressuur als het western hetzelfde. Je hebt als het ware een andere uitvoering van de gangen, maar als je die goed onder controle hebt moet het geen probleem zijn. Je kunt alleen niet in beide de top bereiken, als je dit wilt zul je wel een richting moeten kiezen om in verder te gaan. Maar zolang je voor de fun rijdt, maakt het volgens mij weinig uit dat je deze 2 sporten samen beoefend. Maar ja, dit is mijn mening en ieder denkt er anders over.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 44 bezoekers