Eindhoven ontsnapt aan ramp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Eindhoven ontsnapt aan ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 00:14

Ik weet dat de meeste bokkers het wel weten(denk ik maar toch wil ik het plaatsen).

Regio ontsnapt aan ramp
Dinsdag 15 juli, EINDHOVEN - De regio Eindhoven is op een haar na aan een ramp ontsnapt. Een ongeval met een lpg-tankwagen op de Poot van Metz leidde gistermiddag tot groot explosiegevaar. Woningen en bedrijven in een straal van 500 meter in Strijp werden ontruimd. Het ongeval zorgde tot in de wijde omgeving van Eindhoven voor een gigantische verkeerschaos. De chauffeur van de wagen verbrandde levend.

Afbeelding


De ravage op de Poot van Metz gisteren vlak na het ongeluk
(Foto Arie Muller)


Volgens deskundigen zou een explosie een onvoorstelbare ramp hebben veroorzaakt. Er zou een vuurbal zijn ontstaan die in een straal van 150 meter voor iedereen dodelijk was geweest.
De tankauto, die 25.000 liter lpg vervoerde, reed omstreeks tien over een over de A2 in de richting Best. Volgens ooggetuigen raakte een wiel de vangrail en schoot de wagen met alle wielen los van de grond. Op het viaduct over de Noord-Brabantlaan vloog de cabine in brand. De brandweer denkt dat de dieseltank van de wagen in brand is gevlogen, waarna het vuur het lpg-transport bedreigde.
De tankauto botste op de vangrail en op drie personenauto's. De tankchauffeur raakte bekneld in de cabine. Omstanders konden hem niet uit het voertuig halen. De inzittenden van de drie auto's mankeerden nagenoeg niets, hun auto's brandden uit. Door de tankwagen urenlang te koelen slaagde de brandweer erin een explosie te voorkomen.
De Eindhovense loco-burgemeester M. Mittendorff - burgemeester Welschen is met vakantie - schaalde de hulpverlening rond het ongeval direct op naar het niveau van een 'gemeentelijke ramp'. Er zijn bijna tweehonderd hulpverleners ingezet.
Mittendorff vaardigde een noodverordening uit voor een gebied van 500 meter rond de brandende tankwagen. Dat gebied zou door een explosie schade oplopen. Met de verordening kan de politie mensen oppakken die toch in het gebied komen.
Binnen de straal van 500 meter haalden hulpverleners automobilisten in de file uit hun wagens. Het ontruimen van woningen en bedrijven verliep vlekkeloos, zegt Mittendorff. In totaal hebben honderd mensen gebruik gemaakt van opvangplaatsen in hotel Campanile in Veldhoven en sporthal Lievendaal in Eindhoven.Tegen negen uur gisteravond werd de cirkel verkleind van 500 tot 150 meter. De meeste geëvacueerden konden terug naar huis. Rijkswaterstaat verwachtte gisteravond om half negen dat het overpompen van lpg rond middernacht zou kunnen beginnen. Een complicatie was dat het ventiel van de tank door de ligging van de wagen niet bereikbaar was en dat een nieuwe opening gemaakt moest worden. Meteen na het overpompen zou nieuw asfalt gelegd worden op de gehavende snelweg. Gestreefd werd de weg rond vijf uur vanochtend in beide richtingen open te hebben. De rijbaan richting Maastricht gaat vrijwel zeker open.
De hulpdiensten ondervonden veel hinder van de files rond en in Eindhoven, die het gevolg waren van de brand. De brandweer rukte uit met vier tankauto's, een meetwagen, schuimblusser en watertank, vier hulpverleningsvoertuigen - waarin groot gereedschap - en een wagen voor grootschalig watertransport.
Daarin zitten onder meer vele meters slangen. Die waren volgens brandweercommandant Rooijmans hard nodig, omdat in de omgeving van de Noord-Brabantlaan bijna geen watervoorzieningen zijn. De brandweerslangen werden in het Beatrixkanaal gelegd.

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 00:15

De a2 is trouwens nu weer open.

Dinsdag 15 juli, EINDHOVEN - De A2 bij Eindhoven is dinsdagmorgen rond 10.00 uur voor alle verkeer in beide richtingen opengesteld. De snelweg was vanaf maandagmiddag versperd nadat de cabine van een tankwagen met lpg in brand was gevlogen. Het overpompen van 15.000 kilo lpg uit de verongelukte tankwagen, duurde tot dinsdagmorgen.

Afbeelding


* Nachtelijke werkzaamheden op de plek van het ongeval.
(Foto ANP )



Omdat de A2 tijdens de ochtendspits nog in beide richtingen was afgesloten voor alle verkeer, ontstond dinsdagmorgen in Eindhoven opnieuw een verkeerschaos. Het gebied waaruit maandag iedereen is geëvacueerd, was op dat moment al wel vrijgegeven. Dat betekende onder meer dat de bedrijven, winkels en kantoren weer open konden. Ook de bewoners van enkele huizen mochten terug. Sommige van hen hebben de nacht in een hotel doorgebracht.
Bij het ongeval is de chauffeur van de tankwagen om het leven gekomen. De cabine van het voertuig brandde helemaal uit, net als drie auto's die er achter reden. De brandweer wist te voorkomen dat de lading lpg ontplofte. Was dat wel gebeurt, dan zou volgens deskundigen een vuurbol zijn ontstaan met een diameter van 100 meter en een hoogte van 150 meter. Die vuurzee zou alles in de directe omgeving hebben verwoest, aldus een woordvoerder van de brandweer.
Het wrak van de tankauto is ongeveer 150 meter versleept voordat met het overpompen is begonnen. Voordat de brandweer daarmee kon beginnen, moest eerst een aantal noodleidingen worden aangelegd. De oorspronkelijke leidingen op de tankauto waren namelijk zwaar beschadigd.
Rijkswaterstaat heeft de vernielde vangrail vervangen. Het wegdek moet nog worden gerepareerd, maar dat kan op een later tijdstip. Op de A2 worden momenteel spitsstroken aangelegd. Daardoor zijn de rijstroken versmald en geldt een maximum snelheid van 90 kilometer per uur.
De afgelopen twee weken hebben zich rond Eindhoven vier ernstige ongelukken voorgedaan, waarbij in totaal twee doden en enkele gewonden zijn gevallen. Eerder was bij een ongeluk een tankwagen met methanol betrokken. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat zijn aanvullende veiligheidsmaatregelen nauwelijks mogelijk.
De oorzaak van het ongeval is nog steeds niet duidelijk, aldus een woordvoerder van de politie. De identiteit van de omgekomen chauffeur is nog niet definitief vastgesteld. Daarom doet de politie daarover geen mededelingen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:22

Het ongeluk was maandag gebeurt toch?
Wij waren toen bij Aqua Best en echt alles zat vast! Niet normaal.
Gelukkig is er niets ernstigs gebeurt.

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 09:26

Ik was maandag op het station in Eindhoven en had 40 min. op de bus gewacht naar Veldhoven de bus die ik normaal neem moet dat tunneltje onderdoor waar het ongeluk was geburt en een vrouw zei tegen mij, de bus rijd wel maar hij rijd een andere route.
Na 40 min. vond ik het toch wel raar worden en heb het gevraagd aan een buschauffeur en die zei dat alleen 15 naar Veldhoven rijd(ik heb altijd 16)
Die bus zat wel ramvol want die reed dus als enigste naar Veldhoven naar de wijk dan.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:34

Wij stonden in de file op de A-67. Ik ging samen met mijn vriendin naar het CBR voor haar therorie-examen. Opeens file, ja k*t. De autoradio deed het niet, dus we hadden geen flauw idee hoe en wat.

Maar omgereden en echt net op tijd op het CBR.

Terugweg was ook een pretje...

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:38

Maar goed dat wij een dag eerder terug zijn gekomen uit België, ik had er niet aan moeten denken om er met de paarden te staan... stel dat je de boel had moeten uitladen, brrrrrrr Scheve mond

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:19

Ik werk in een pand aan de snelweg, en wij hebben dus het pand moeten verlaten. Onze auto's mochten we niet meer meenemen of ophalen Boos! . (had het om 21u30 nog eens geprobeerd, maar mocht niet. Er zijn dingen die in de krant enzo staan die niet kloppen. Ze hebben niet vanaf 300 a 400 meter staan spuiten, maar gewoon vanaf ong 25 meter Verward . Ook hebben ze de eerste 20 minuten ofzo niet geblust... Het ongeluk is even na 13u gebeurd, en wij zijn pas ontruimd om 14u30... En zo zijn er nog wel meer dingen.. Hoe dan ook is het heel erg wat er gebeurd is, die man die levend verbrand werd . Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen ambulance gezien heb tot wij ontruimd werden (14u30). Alleen politie en brandweer die de eerste tijd stonden te kijken. Ik vind het wel raar... Ja ik weet het, ook hun lopen gevaar... maar toch...
Laatst bijgewerkt door griebels op 16-07-03 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:19

Ik heb het op het nieuws gehoord Scheve mond
Lijkt me niet fijn om met je auto voor zo'n brandende tank dinges te staan, je zou nooit echt weten wat er kan gebeuren, maar gelukkig is er niks gebeurd! Lachen

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:20

gelukkig is alles goed afgelopen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:52

Filmpje van nieuwsuitzending.
Er staat zelfs een paardentrailer daar in de file..

http://www.omroepbrabant.nl/media/popup ... lipid=9418

Het ergste vind ik die chaffeur, 55 jaar, levend verbrand.
Gatver, wat eng, en ik schrok echt toen ik dat hoorde.
Ik woon zelf in Eindhoven, en IEDEREEN had het erover.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:57

En het is ook erg voor die mensen die die man geprobeerd hebben eruit te halen, toch de moed op te geven, en die man achter hebben moeten laten.
Bah... Boos!

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:36

wij hebben daar voor ramptoerist gespeeld Haha!
wij wonen daar vlakbij, hoorden allemaal sirenes en helicopters vliegen en toen we buiten keken zagen we een megarookwolk...
dus de hond aan de riem, helemaal daarheen gelopen, komen we op het terrein van de praxis roepen ze daar af dat iedereen het terrein moest verlaten ivm ontploffingsgevaar Scheve mond
wegwezen dus
van heel dichtbij nog een traumaheli gezien, echt gaaf joh Cheese!
was verder best wel eng, al die sirenes, iedereen die daar weggestuurd werd, met of zonder auto Haha! .
bedrijven werden ontruimd, zelfs de macdonalds.

het ergste is idd die chauffeur.... Scheve mond en natuurlijk degene die hem wilden redden, die zitten natuurlijk met dat beeld in hun hoofd Verdrietig
gelukkig is de tankwagen niet ontploft, anders waren er nog veel meer dodon gevallen Scheve mond

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:45

Nathalie schreef:
Het ongeluk was maandag gebeurt toch?
Wij waren toen bij Aqua Best en echt alles zat vast! Niet normaal.
Gelukkig is er niets ernstigs gebeurt.


Nee, een man levend verbrand is inderdaad niet ernstig.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:05

Sando"]
[quote="Nathalie schreef:
Het ongeluk was maandag gebeurt toch?
Wij waren toen bij Aqua Best en echt alles zat vast! Niet normaal.
Gelukkig is er niets ernstigs gebeurt.


Nee, een man levend verbrand is inderdaad niet ernstig.
[/quote]

Ik neem aan dat ze dat ook erg vind, maar liever 1 man dan 100 mensen *zie topic naam*.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:55

getver....
gelukkig is er niets gebeurd. op die man na dan..