pjotr hoefbevangen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

pjotr hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 21:18

vandaag ging ik lekker naar pjotr met gekneuste ribben (aanrijding brommer) en dacht ik ga ff lekker op hem zitten, na het poetsen, wat gebeurt er valt hij gewoon om!!!!
ik d8 o nee niet weer iets he ??? (dacht aan koliek)
ik de veearts gebeld.....
alles gecontroleerd... niks aan de hand....
helemaal gezond alleen een beetje dik...
is hij hoefbevangen.. niks eten op kaal stukjeland en niet rijden voorlopig de eerst drie weken en ong. 2 maanden niet springen. hij heeft ook een kuur van 8 dagen voor 2 x per dag.. gaat het over 2 weken nog niet goed dan terug bellen...
dalijk kan ik nooit meer op hem rijden en heeft hij alleen maar pijn Verdrietig
wat moet ik nu doen??? met hem wandelen ofzo??? ik wil wel gewoon dingen met hem blijven doen rijden is niet belangrijk maar dat hij aandacht krijgt zonder pijn wel...
groetjes Verdrietig Huilen
Laatst bijgewerkt door Claudia19 op 17-07-03 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:35

Niets met hem doen. Hoefbevangenheid is ontzettend pijnlijk voor een paard. Je moet hem de kans geven om de pijn zo goed mogelijk te verdragen, dus als dat voor hem betekent: stilstaan dan niet dwingen om te gaan wandelen of wat dan ook.
Vergelijk het maar dat je een paar schoenen aan hebt met glasscherven erin. Als je dan uit wandelen moet, kan je wel janken. Dat is met een hoefbevangen paard precies zo.

Succes met je pony en sterkte ermee!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 21:42

bedankt oke thnx

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:48

hoe kun je eigenlijk op een paard gaan zitten met gebroken ribben????
dat kan toch helemaal niet?
maar dat ff off topic

maak een hoekje voor hem id wei wat je onder water zet, en zet m daar een paar keer per dag in, dat vinden ze meestal ook erg fijn,want het koelt de veels te warme hoeven.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 21:52

ik heb gekneuste ribben Verward maar dat doet er niet toe en ja ik moet ook zo vaak mogelijk zn benen met koud water afspuiten maar wat jij zegt zal ik ook porberen crossmonster

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:15

Je hebt de laatste tijd wel erg veel pech hoor, balen.
Wat Jasper al zegt klopt idd. als een bus, niks met hem doen en hem proberen zoveel mogelijk te ontzien.
Als het warm is zal het misschien lastig zijn om zijn landje constant nat te houden, hoewel het super zou zijn voor hem !
Je kunt in elk geval zijn drinkbak op een stuk folie zetten en daar water in laten lopen.
Telkens als hij gaat drinken gaat hij dan vanzelf het water in, wat natuurlijk goed voor hem is.
En verder z'n benen zoveel mogelijk afspuiten.

Het is natuurlijk een ellendige situatie, maar probeer om niet teveel te doemdenken.
Je hebt gelukkig erg snel ontdekt dat je paardje bevangen is.
En hoe sneller je erbij bent, hoe minder kans op blijvend letsel.
Vooral in het voorjaar is een groot deel van de paardenstapel die dagelijks op het (vette) land staat in meer of mindere mate bevangen.
Soms zelfs zo weinig dat je het niet eens ziet, maar er zijn erg veel paarden die het hebben.
Toch komen de meeste paarden er weer bovenop, zeker als je het tijdig ontdekt en goed behandelt.

Veel sterkte en succes, en moed houden hoor, komt vast wel goed !

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:24

jee wat vervelend.. ik zou net zoals de rest zegt gewoon niks met hem doen.. maar dat is al gezegd..
beterschap voor pjotr

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:39

inderdaad niks mee doen... Maar aandacht is nooit verkeerd daar kunnen ze heel erg van opknappen... ga bijvoorbeeld es bij hem in het kleine stukje weide zitten en lekker aaien enz... owja je kan je waterbak vullen met een tuinslang en dan aan laten staan.... dan komt hij lekker in het nat te staan nou sterkte er mee hoor en moed houden!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:00

echt k*t voor je
ik hoop dat hij er gauw weer bovenop is
succes ermee

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:03

Mijn paardje kreeg homeopatische druppeltjes dat had iemand voor me opgezocht, ik weet alleen dat het Arnica en Ledum was maar de hoeveelheden weet ik niet meer.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:15


mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:24

ik vindt het wel een beetje maf dat hij nu hoefbevangen raakt. het is toch nu niet de tijd er voor?? misschien heb ik het verkeerd hoor, maar bij mij staat echt niks meer op de wei en ik denk altijd rond deze tijd van het jaar van pffff het gevaar is voorlopig weer geweken.

in ieder geval veel sterkte. het is een k ziekte en erg pijnlijk en ik ben er ieder jaar weer bang voor en dus vreselijk voorzichtig>

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:42

ow jeetje, sterkte en geef hem maar een dikke knuffel van mij Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:58

mjet schreef:
ik vindt het wel een beetje maf dat hij nu hoefbevangen raakt. het is toch nu niet de tijd er voor?? misschien heb ik het verkeerd hoor, maar bij mij staat echt niks meer op de wei en ik denk altijd rond deze tijd van het jaar van pffff het gevaar is voorlopig weer geweken.

in ieder geval veel sterkte. het is een k ziekte en erg pijnlijk en ik ben er ieder jaar weer bang voor en dus vreselijk voorzichtig>


Hoefbevangenheid kan verschillende oorzaken hebben, en hoeft niet perse van te eiwitrijk voer te komen. Ik ken een paard die hoefbevangen is geraakt omdat de nieren niet goed functioneerden.

Van het web:

Hoefbevangenheid is eigenlijk een bijverschijnsel van een andere ziekte die het paard heeft. Hierbij komt het lichaam in actie tegen de ziekte en raakt (deels) ontstoken. Omdat de hoef -bijna- aan alle kanten omsloten is, kan de zwelling die met de ontsteking gepaard gaat niet 'weg' en wordt op die manier de bloedvoorziening van de hoef afgesloten. De hoeflederhuid, die onder de draagrand zit, sterft af en de draagrand komt los te zitten. De loszittende draagrand oefent druk uit op de kroonrand, waardoor de bloedvoorziening (en dus aangroei van nieuwe hoef!) verder in gevaar gebracht wordt.

Oorzaken:

De ziekten die het meest leiden tot hoefbevangenheid zijn overvoeding, (voedsel-)vergiftiging en baarmoederontsteking. Ook stress, parasieten, te zwaar werk of gebrek aan beweging kunnen tot deze aandoening leiden.


Meer info hier: http://users.pandora.be/swi/bhc/hoefbevangenheid.htm

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:23

je hebt gelijk cassidi. alle andere redenen die je noemt zolas vergiftiging (nu dus jakobskruid), te weinig beweging, te zwaar werk, stress. deze dingen houdt ik ook altijd rekening mee maar het eiwit rijke vindt ik altijd het veradelijkste waar je het minst invloed op hebt. bijv. gras lijkt kort maar er zitten o zo veel eiwitten ind...

het enige waar ik nog nooit aan heb gedacht zijn de nieren. maar ook hier moet een oorzaak van zijn dat de nieren niet goed werken, maar dan komt mijn vraag: hoe weet je dat de nieren van je paard niet goed werken???


dus mijn vraag blijft staan: hoe kan je paard nu op dit moment hoefbevangen raken??

Ik ben des te meer geinteresseerd omdat ik ook en fjord heb en dit ook mijn grootste angst is


groetjes mejet

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:29

kijk eens hoe vaak er springfoto's geplaatst worden?
Misschien toch overbelast?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 01:37

aaah wat naar zeg! heel veel succes er mee en beterschap!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 08:52

Ow wat errg zeg, ik hoop dat het snel beter word, sterkte en beterschap

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:06

Ai, jakkes.
Hopelijk gaat dat niet te lang duren, wat sneu zeg.
Veel stertke!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:50

mjet schreef:
deze dingen houdt ik ook altijd rekening mee maar het eiwit rijke vindt ik altijd het veradelijkste waar je het minst invloed op hebt. bijv. gras lijkt kort maar er zitten o zo veel eiwitten ind...


dus mijn vraag blijft staan: hoe kan je paard nu op dit moment hoefbevangen raken??

Ik ben des te meer geinteresseerd omdat ik ook en fjord heb en dit ook mijn grootste angst is

Als je even leest op http://www.keerhoeve.nl/Hoefbevangenheid.htm krijg je antwoord op al je vragen... Lips are sealed
(gekopiƫrd van de site van de dierenkliniek www.keerhoeve.nl)
Oorzaken:
a. voeding, met het voeren van grote hoeveelheden koolhydraten kun je bij elk paard hoefbevangenheid opwekken
b. door afvalproducten die bij bepaalde problemen in de bloedsomloop komen (koliek, baarmoederontsteking)
c. door overbelasting b.v. kreupel aan het andere been of hard trainen op een harde bodem
d. door het gebruik van sommige medicijnen

Vraag: Ik hoor vaak dat hoefbevangenheid iets met eiwitten te maken heeft en ik wil graag weten of dit waar is.

Antwoord: Tot ongeveer 10 jaar geleden was de algemene opvatting in de diergeneeskunde dat het ontstaan van hoefbevangenheid zou komen door een teveel aan eiwitten in de voeding. Deze opvatting is helemaal verlaten doordat men kon aantonen dat zetmeel (suikers) de veroorzaker waren. Geeft men een paard gedurende drie dagen achterelkaar enkelvoudig zetmeel te eten dan is elk paard daarna bevangen. Overigens is ook duidelijk dat niet alleen de voeding maar ook andere zaken bevangenheid kunnen veroorzaken.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:00

Mijn paardje heeft ook hoefbevangenheid gehad, dit kwam waarschijnlijk door te weinig beweging (herstellende van een peesblessure). Nat houden is inderdaad het beste (als dat mogelijk is). Ik merkte inderdaad aan mijn paardje dat het heel erg pijnlijk voor haar was en dat ze na het afspuiten wat minder pijn had.
Heel veel sterkte!!

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:08

Balen voor je zeg. Ik hoop dat Pjotr weer snel beter is.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 20:43

Billy schreef:
kijk eens hoe vaak er springfoto's geplaatst worden?
Misschien toch overbelast?

ik spring maar 1 x per 2 weken op pjotr. en niet langer dan 10 minuten hoor en eerst balkjes lopen enzo en neem nooit meer dan 8 x een hindernis per keer dat ik ga springen dus 1 x per 2 weken...
dit is dus niet de oorzaak. het is volgens de da aan te veel eiwitten en bijvoer.
hij staat smaen met een andere fjord en een shetlander op een groot stuk land