slachtpaard kopen:goede daad of weggegooid geld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

slachtpaard kopen:goede daad of weggegooid geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 00:08

Een vriendin van me twijfelt er over of ze een slachtpaard zal kopen. Hij is vroeger renpaard geweest, maar nu niets meer waard (niet gemeen bedoeld).
Het is best een lief dier, hoewel hij ook wel eens iemand gebeten heeft in het verleden. Hij loopt niet goed meer.
Ze kan hem voor 500 euro kopen.
Wat vinden jullie? Een goede daad om een dier te redden of zonde van je geld?

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 00:10

Als hij niet meer goed loopt omdat hij pijn heeft vind ik het niet eerlijk om dat paard te redden. Het is niet eens redden, je zou hem juist redden als je zo eerlijk kunt zijn om hem te laten gaan zodat hij geen pijn meer heeft.
Dus nee, ik zou dat niet doen. Arm paard.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 00:25

Ligt er aan of hij pijn heeft, als hij alleen niet meer zo goed loopt (als je dan snelheid bedoelt) hoeft dat geen reden te zijn om hem te laten "inslapen". Stel dat hij geen pijn heeft..............
(Wat ook belangrijk is), wat wil je vriendin met het paard gaan doen?? Verward
Alleen wat buitenritten en lekker verzorgen of wil ze er meer en intensiever mee gaan werken??

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 00:36

mijn paard (draver) heeft ook een keer in mn vinger gebeten (wel per ongeluk) maar daar zit geen kwaad in.

Ik vind het een supergoede daad zo'n paardje te redden, komt misschien ook wel omdat ik echt tegen slachten ben. Maar als ie pijn heeft kun je het hem eiglijk niet aandoen om in de wei te zetten of oz. Of ze moet hem aan de pijnstillers doen, maar dat lijkt me ook niet de ooplossing.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 01:52

een kennis van mij heeft een pony (11 jaar geleden) van de slacht gekocht
Maar die mankeerde helemaal niks
als het beesie pijn heeft zou ik hem niet kopen
als hij geen pijn heeft zou ik hem wel kopen

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 07:58

Ik zou eerst laten kijken of hij verder wel helemaal gezond is en wat hij precies heeft allemaal.......voor dat je je allemaal ellende op je nek haalt.

Het lijkt me wel heel tof om een paard te redden van de slacht OK dan! , maar je kan niet de hele wereld willen redden ........ik zou als ik jou was wel goed denken over waar je aan begint; misschien krijg je wel hele hoge DA-kosten en een paard kost aardig wat aan stalling, voer en onderhoud.
Als je dan niks met het paard kan is het wel erg zuur om dat elke maand te betalen.

Ik vindt koeien ook erg lief, maar om er nou een te kopen om te redden van de slacht.........

Kijk goed uit waar je aan begint

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 08:14

Neem maar van mij aan dat een ex-racer niet zomaar naar de slacht gaat. De meesten worden nog wel verkocht en voor een aardig prijsje (ligt aan de prestaties), zelfs als ze al helemaal kasverrot zijn.
Zelf hebben we vorig jaar een paard naar de slager gebracht en ook toen kregen wij een aanbod van iemand die hem wel op een weitje wou zetten omdat de slacht zielig zou zijn. Dat beest was gewoon op, en wij wilden hem niet langer laten lijden, dan doet zo'n 'aanbod' eigenlijk best wel veel pijn. En 500 euro voor een paard, dat stinkt.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131949
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 08:28

Ik vrees dat je jezelf een hoop ellende (en rekeningen) op je nek haalt.
Uit je verhaal kan ik niet opmaken waarom het paard niet goed meer loopt, maar mijn boerenfluitjes verstand zegt dat het waarschijnlijk iets ernstigs zal zijn, anders zou het paard immers wel behandeld worden en voor een leuke prijs de verkoop in gaan.
Uitzonderingen zullen er natuurlijk altijd zijn, maar ik denk dat je in het overgrote deel van de gevallen toch met een "hopeloos geval" van doen hebt.
Als het paard constant pijn heeft, dan denk ik dat het bij de slager toch nog het beste af is.......

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 08:59

Ligt een beetje aan de reden waarom hij naar de slacht is gebracht.
Ik bekijk het vanaf de andere kant:
Als ik mijn paard naar de slacht zou brengen, zou ik niet graag horen dat hij daarna is weggekocht. Ik heb die beslissing genomen om hem naar de slacht te brengen om wat voor reden dan ook, dus mijn beslissing.
In mijn geval zou het alleen zijn wanneer hij heel veel pijn heeft. Maar dat kun je niet altijd zien van de buitenkant. Ik zou er iig niet blij mee zijn als ik in de veronderstelling ben dat hij geslacht is en ik zie hem daarna in de wei lopen omdat iemand hem zonodig moest redden, zou ik echt niet blij zijn.
Ik heb hoogstwaarschijnlijk heel veel moeite met de beslissing gehad en nu zit ik weer met de zorgen voor mijn paard.
Er zijn natuurlijk meer redenen om een paard naar de slacht te brengen, maar er worden toch niet veel gezonde paarden naar de slacht gebracht denk ik. Ik zou dus niet weten of er ook veel paarden zijn die uit geldgebrek naar de slacht worden gebracht, misschien veulens in het najaar?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:28

Nou wordt de moeder van Paddy ook naar de slacht gebracht als ze niet drachtig is. Ze zou dan 1500 gulden op moeten leveren. Eigenlijk is 1000,- al veel. En waar moet ik haar neerzetten. Maar het liefst zou ik haar weg willen kopen voor de slacht.

De hond is de betere mens

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:49

Ik denk dat de doorslaggevende vraag is : "Waarom gaat het dier naar de slacht?"
Als het paard pijn heeft en "op" is, dan is het niet eerlijk om zo'n dier bij de slager weg te halen. Hoe goedbedoeld ook. Probeer er eerst eens achter te komen wat het paard mankeerd.
Als het iets is dat te genezen is, dan zou je hem kunnen kopen, maar hou er dan wel rekening mee dat je met hoge DA kosten komt te zitten.

* To Belg, or not to Belg *

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:51

ik weet wel als ik de mogelijkheden had, zou ik bepaalde paarden toch opvangen als ze naar de slacht gingen gewoon omdat ze niet meer geschikt waren voor de sport.

De hond is de betere mens

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:21

Het ligt er idd aan waarom het paard naar de slacht gebracht wordt. Dat zou ik eerst eens goed uitzoeken. Bijten krijg je er vaak nog wel uit, als het paard meer respect voor je krijgt.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:24

Een paard staat niet zomaar bij de slacht...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:31

Feetje schreef:
Een paard staat niet zomaar bij de slacht...


Bij ons stond een oude tuiger van een jaar of 24. Werd te oud voor de kar, hij hon het op zich nog best aan, maar een lange rit werd te veel. Toen heeft die man hem aan de manege gegeven om in de les te laten lopen.
Het paard zat zo vreselijk rot (opgooien enz) dat er niemand op wilde.
Toen heeft zijn eigenaar hem naar de slacht gebracht.
Niks aan de hand met het dier, alleen moest hij wat minder zware arbeid om zijn leeftijd.
Deman wilde een paard waar hij ver mee kon rijden. En dat oude dier had z'n leven lang voor hem gewerkt.

prompter

Berichten: 11033
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:33

Jammer genoeg gaan er nog steeds veel dravers naar de slacht, ook de paarden die weinig tot niks mankeren. Ze zijn niet snel genoeg meer, en niemand wil ze hebben als rij- of recreatiepaard. Jammer, maar het is niet anders. Er wordt bijna altijd geprobeerd ze desnoods gratis weg te geven, maar de mensen die een paard zoeken willen geen dravers. Misschien is dit paard ook zo'n geval?

Extremely rare and Beyond Compare

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:33

En wat wil je daarmee zeggen? Voor _inge_ bedoeld btw...
Laatst bijgewerkt door Feetje op 17-07-03 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:35

Kenissen van mij hebben ook een paard van de slacht gered.
De week erna hebben ze hem terug moeten brengen. Hij was levensgevaarlijk!
Hij brak de stal af, in de wei kon hij ook niet. Hij beet en trapte naar alles wat los en vast zat enz...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:49

promptertje schreef:
Jammer genoeg gaan er nog steeds veel dravers naar de slacht, ook de paarden die weinig tot niks mankeren. Ze zijn niet snel genoeg meer, en niemand wil ze hebben als rij- of recreatiepaard. Jammer, maar het is niet anders. Er wordt bijna altijd geprobeerd ze desnoods gratis weg te geven, maar de mensen die een paard zoeken willen geen dravers. Misschien is dit paard ook zo'n geval?


ja, dat is echt onnodig! Eniedereen die zegt dat dravers niks zijn, of niet fijn rijden mogen hier eens langskomen! wedden dat je dat nooit meer zeg!
Als ik ooit een paard er bij mag, zal ik toch eerst kijken of er ergens een lieve draver is, een beter paard (voor recreatie dan) kun je niet hebben Haha!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:56

NoaC schreef:
Ik vindt koeien ook erg lief, maar om er nou een te kopen om te redden van de slacht.........

Kijk goed uit waar je aan begint


Dat vind ik nou ook en daarom eet ik ze gewoon niet.
Dat scheelt per jaar alweer twee koeien, een paard en een lam Tong uitsteken Haha! .

Eet die potentiele koopster ook geen vlees ?
Of zil ze aan de ene kant gewoon een goede daad verrichten en eet ze aan de andere kant vroljk een frikandelletje op ?
Tsjaaa..... Knipoog Haha!


Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 21:26

Nee hoor, ze eet geen vlees. Ze is veganist zelfs!

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:06

ik zou m laten staan, je weet niet welke ellende je over je heen haalt ,okej het kan allemaal meevallen , maar idd een renpaard gaat niet zomaar naar de slacht, ze worden of duur verkocht,of als ze niet snel genoeg meer zijn voor de baan gaan ze vaak naar sgw ruiters
ik vind het dom om zo'n paard te kopen , renpaarden zijn veelal ook niet de ideale recreatiepaarden,het zijn volbloeden en hebben geleerd zo hard als het kan te moeten gaan. en een exrenpaard zal ook niet 100 % meer zuiver op de benen zijn , zeker niet als ie bij de slacht staat.......
je gunt jezelf meer plezier als je een iets duurder, gezond , recreatiepaardje koopt.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:54

Cody schreef:
Als hij niet meer goed loopt omdat hij pijn heeft vind ik het niet eerlijk om dat paard te redden. Het is niet eens redden, je zou hem juist redden als je zo eerlijk kunt zijn om hem te laten gaan zodat hij geen pijn meer heeft.
Dus nee, ik zou dat niet doen. Arm paard.


Precies wat ik dacht, de slacht klinkt sommige mensen in de oren als paardenmishandeling. Bij een goede slachterij is dat absoluut niet waar. Wat wel heel erg is zijn paarden die naar binnen worden gehaald, dat de eigenaar denkt dat zijn paard nu rust heeft, en door de achterdeur wordt het paard weer doorverkocht naar Italie ofzo.
Hercules, een ex-paard van ons had Artrose en Dampigheid, daarmee heeft hij zonder pijn en met veel plezier nog kl. II Endurance gelopen. Toen bleek dat hij een peesprobleem had waarvoor hij rust nodig had, maar met zijn dampigheid konden we hem niet stil zetten want dan ging hij weer hoesten zoals hij deed toen hij bij ons kwam (mijn vader dacht weleens: morgenochtend is dit paard er niet meer, zo erg hoestte hij) dus toen besloten we hem naar de slager te brengen voor hij echte pijn zou krijgen, dat paard was gewoon beter af bij de slager dan bij ons.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:01

en toch zijn er veel paarden die naar de slacht gaan omdat ze een beetje versleten zijn. Ik gun ze toch liever een goed tehuis dan de slacht.

De hond is de betere mens

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:14

Desiree schreef:
en toch zijn er veel paarden die naar de slacht gaan omdat ze een beetje versleten zijn. Ik gun ze toch liever een goed tehuis dan de slacht.


Ja, maar dan moet je dat wel echt zeker weten dat hij uit geldgebrek naar de slacht is gegaan.
Of het nu een goede of foute beslissing is geweest, het was de beslissing van de eigenaar om het paard naar het slachthuis te brengen.
Maar goed, ik zou zelf ook de neiging krijgen om een gezonde 20 jarige lekker mee naar huis te nemen voor een paar jaar grazen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: idion en 128 bezoekers