hoe krijg ik men haffie toch aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

hoe krijg ik men haffie toch aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 22:48

Hai

iederekeer als ik mijn haflinger aan de teugel probeer te krijgen pakt ie zen bitje beet en doet dus lekker wat die zelf wilt voor de rest gaat het heel goed alleen hij heeft ook moeite met halt houden Verward TIPS???? owja weet iemand of je bij een B proef je paard aan de teugel moet kunnen rijden want dan ben ik nog wel even bezig tot ik een wedstrijd kan rijden
groetjes Annemarein

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:53

als je wedstrijdaspiraties hebt, zou ik toch echt priveles gaan nemen!!!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:01

niet zelf gaan lopen proberen (lees: plukken en trekken) maar aub les nemen!
voor een B proef hoeft je paard niet perse aan de teugel te lopen, maar het kijkt natuurlijk wel een stuk beter.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 09:27

ik heb ook lessen... maar het lukt hem ook niet hij pakt zijn bit beet... terwijl als je vrij aan het stappen ben hij zo aan de teugel gaat lopen echt vaag... volgens mij ook een kwestie van een koppige haflinger... ik had m laatst wel iets nagefelijk in stap maar met draf komt ie weer net zo blij omhoog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:31

Aan de teugel is geen doel, dat is een resultaat.
Paard heeft hierin altijd gelijk. Dus als hij met z'n koppie omhoog loopt, heeft 'ie daar een goede reden voor.
Een paard kan niet denken ' haha ik ga lekker echt niet aan de teugel' want die heeft geen flauw idee wat je bedoelt. Dus om te zeggen dat het kwestie van een koppige haflinger is, dan heb je werkelijk geen flauw idee waar het over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:39


helemaal met Sonja eens


Afbeelding

en gebruik "zoeken" maar eens op dit onderwerp

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:41

Sonja, wat beschrijf je dat goed! Ik had het niet beter (lees liever) kunnen zeggen.

Ik kan alleen 1 ding zeggen, ik denk niet dat het een koppige haflinger is, ik denk dat het een rukkende en plukkende ruiter is die niet weet hoe het hoort!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 10:37

ooow... kan iemand me dan zeggen hoe het wel hoort Verward Want bij men andere paardje lukt het wel zonder problemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:38

Mizz_mol schreef:
ooow... kan iemand me dan zeggen hoe het wel hoort Verward Want bij men andere paardje lukt het wel zonder problemen

Afbeelding

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:40

Runningkawa... ze is nog jong, misschien snapt ze het engels niet en moeten we gewoon "zoekfunctie" tegen haar zeggen Knipoog Tong uitsteken

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 10:49

IK SNAP HET WEL!!!! zullen we het hiet even vriendelijk houden kijk ik kan wel zoeken maar beetje loos als jullie het ook weten... maarja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:56

Een paard accepteert het bit en loopt "aan de teugel" als het totale rijden goed is. Als het ontspannen is, van achteren naar voren gereden wordt.
"Aan de teugel" is dus geen doel, maar een resultaat van gewoon netjes rijden en een gezond, ontspannen paard.

"Het" lukt bij je andere paard wel. WAT lukt bij je andere paard wel? Dat 'ie z'n hoofd op de juiste plaats heeft, of dat de achterhand goed ondertreedt, de rug ontspant en de schouderpartij ontlast wordt?

Gewoon goede les nemen, en niet te veel naar dat koppie staren. Als alles goed gaat, komt die hoofdpositie echt wel in orde.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 11:04

thanx daar heb ik wat aan.. maar als een paard op zijn bit sabbelt is het tog ook al en vorm van acceptatie... ja dat andere paard heet wel zijn hoofd op de goede plaats maar is ook altijd voorwaarts en ook een echt talent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:10

Op het bit sabbelen is inderdaad het bit accepteren in de mond, maar dat wil nog niet zeggen dat het paard ook (lichte) druk op het bit accepteert.
Misschien zit jij hem wel (onbewust) erg tegen te werken, waardoor hij spanning op de rug of in de mond krijgt, en dus het hoofd omhoog brengt.
Of heb je zoveel druk dat hij terug gaat trekken.

Je moet het zo zien:
Als je op je paard zit, staan je handen in de juiste houding, en kun je het paard dus van voren ietsje tegenhouden. Daar begin je dus NIET mee. Je begint met het paard lekker actief van achter uit te laten lopen, TEGEN het bit aan. Dus hij gaat lekker voorwaarts, en loopt eigenlijk vanzelf tegen het bitje aan.
Grof gezegd rij je dus de kont van je paard naar z'n mond toe. Je mag dus NIET proberen de mond van je paard naar z'n kont toe te krijgen Haha! Snappie?

De enige manier waarop jij met dit probleempje geholpen kunt worden, is door instructie. Iemand die kritisch naar jou en het paardje kijkt, om te zien waar jullie verbeterpunten liggen.
SUcces!


Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 11:44

owkeej thanx ik ga maybe toch eens zoeken naar een betere instructeur

groetjes

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 11:49

thanx

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 13:57

nog meer tips???

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:39

ander bit?veel oloswerken ik heb een dubbbelgebroken watertrens en daar rijd ze beter mee dan met der vorige enkel gebroken bustrens... en uiteraard lessen nemen

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:17

Ik rijd ook op een haflinger.. hij heeft ook veel moeite ermee om nageeflijk te lopen. In het begin kon ik hem ook voor geen meter naar onderen krijgen... nu loopt ie in stap en draf (wel af en toe nog omhoog) ...
met hem ben ik heel veel voltes ed gaan rijden.... dat ie los werd in zijn hals en hem op die volte aangevraagt... hij kwam steeds beter naar onderen alleen in galop nog niet echt... hier heb ik met hof zo'n half jaar/ jaar over gedaan....

en idd... het is geen doel , maar een resultaat zoals Sonja zegt... hier ben ik ook achter jah..Haha!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 19:54

hoe bedoel je op de volte.... kan je t iets beter uitleggen?

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:12

op de volte met stelling.... (steeds achter elkaar een volte rijden, groot of klein maakt niet uit Knipoog) en dan aanvragen.... snappie??

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 20:48

ooowje keej thnx ga t morgen proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:51

En stelling vraag je voornamelijk door/voor je been Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:02

En voltes rijden doe je niet op je binnenteugel, maar door je binnenbeen in combinatie met je buitenteugel, het enige wat die binnenteugel doet is aangeven *niet trekken* dat het hoofd naar binnen mag. Daarvoor haal je die teugel van de hals...

Enne ja, ik weet dat dat moeilijk is Schijnheilig