Foeneknof slecht?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 10:13

Ik hoorde net van iemand dat je niet te lang foeneknof mag bijvoeren omdat paarden daarvan uit schijnen te drogen.... Verward Verward Verward

komt dit verhaal iemand bekend voor? Zoals ik de catalogus van de pd begrijp is het alleen maar goed om te voeren, maar ja, logisch, zij verkopen het....

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:22

Ik denk dat je je paard het beste zo min mogenlijk dingen kan bijvoeren. manege paarden die vaak alleen biks krijgen worden vaak oud. Al die middeltjes zijn wel fijn als je zo nodig hebt. Bijv als je paard hoest o.i.d maar anders zou ik ze zo min mogenlijk bijvoeren.

In goed krachtvoer en kuilgras (of hooi) zit al voldoende

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:26

Ik ben het helemaal met Heike eens!

Mijn paarden krijgen een minimaal aan biks maar zien er toch goed uit. (zie plaatjesforum voor Levant, die krijgt 2 kilo biks en hooi)

Belangrijkste voor een paard is veel beweging en veel frisse lucht.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:27


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:27

Idd wat Heike zegt. Je moet niet overal bij denken "baat het niet dan schaadt het niet" want dat gaat niet altijd op. Maar ik heb het nog nooit gehoord hoor, dat foeneknof slecht zou zijn.
Je kunt je alleen wel afvragen waarom je je paard foenegriek zou geven als het dier geen last van z'n luchtwegen heeft. Wie z'n geld per se kwijt wil, mag het ook storten tgv het "red Sonja en Milena de winter door fonds" ! *LOL*

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 10:33

Maar foenegriek wordt toch ook preventief gevoerd?
In eerste instantie wilde ik ook alleen maar knoflook geven voor de vliegen en de algehele weerstand en eigenlijk heeft de catalogus van de pd mij over de streep getrokken om een combi te gaan geven, gewoon preventief zeg maar.

Net zoals de lijnzaad brokjes, die voer ik ook, niet alleen voor de vacht maar ook voor de spijsvertering.

ikkeooknietmeerweet... Verward Verward Verward

Je wilt het zo graag goed doen, maar ondertussen......Snappen jullie mijn steeds verder groeiende twijfel????

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:49

je hoeft niets preventief te geven

trouwens verse knoflook is heel slecht voor de maag en darm waardes. Die mag je echt maar een paar weken geven. koop dan poeder. maar ja waarvoor zou je dat doen? Echt tegen de vliegen werkt het toch nie

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:53

Mika, ik begrijp je helemaal!
Ik had dat voor een paar jaar terug ook! Dan had ik constant het gevoel dat ik mijn paard belangrijke voedingstoffen onthield als ik geen suplementen bijvoerde,
ben nu al weer een poosje bekeerd!

Alleen nieuwe paarden die er erg slecht uitzien geef ik vaak de 1e maand een flinke scheut zonnebloemolie en een aantal keer gekookt lijnzaad.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:53

hahah als je naar al die gidsen gaat kijken wordt je idd gek. En denk je dat je paard flink wat mankeerd.
Zo heb ik ook gezeten hoor 9 jaar geleden. Frusty

Wat ik nu doe is simpel. Heb een basis vitamine omdat ik veel spring met hem en hij moet hard werken (oke vindt ik dan hihi).
Daarin zit veel verschillende stoffen het heet:
Vitamine E, Lysine en Selenium. Zie de gids.

In de zomer wil ik nog wel een knoflook geven voor de vliegen. Maar er dat andere spul zit ook knoflook maar niet genoeg.

Verder krijgt hij gewoon biks met Melange van pavo (om de vitamine door te mengen).
Voor de vacht Verward nou heel simpel deken erop zodra het onder de 15 graden is. En scheren in de winter dit ook ivm wedstrijden en de tocht als je de ring uitkomt.

Allemaal heel simpel en het werkt want hij heeft NOOIT wat GElukkig Haha! .

Succes met je keuze.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 11:02

Dus als ik het nu helemaal goed begin te begrijpen moet ik gewoon alle supplementen de deur uitgooien, en gewoon een goede basisbrok of dus eventueel de muesli zonder haver van havens in combi met een een basisbrok gaan geven en dan nooit weer een gids lezen van de pd ofzoiets.. Haha!

Die lijnzaad wilde ik eigenlijk niet mee stoppen, het zijn maar een paarbrokjes per dag en het schijnt de spijsvertering heel goed te doen.
En ze krijgt ook nog biotine voor de hoeven, daar wilde ik ook eigenlijk niet mee stoppen, ze heeft geen slechte hoeven, maar omdat we vrij veel over de straat gaan en omdat ze nog niet gelijk op ijzers komt te staan is dat denk ik niet zo verkeerd om te geven.....

Je komt af en toe zo vreselijk aan het twijfelen, echt niet normaal.......

Groetjes Sonja

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:04

tja we twijfelen allemaal wel eens.

Ik denk dat die supplementen meestal geldklopperij is. ik geloof dat de paarden van Tineken bartels ook alleen maar brok krijgen. als zij paarden in training krijgt nemen die ooit een hele hoop zooi mee waar ze meteen een eind aan maakt. Staat tenminste in haar boek. En als haar paarden het er goed op doen?!

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:05

mmmh kijk eens bij die vitamine van mij daar zit ook lijnzaad en biotine in Verward . Die van mij heeft wel slechte hoeven.

Ik zou dan gaan kijken naar iets waar dit alles in zt. Zal er ook vast wel zijn.

Ik weet niet wat je doet verder met je paardje ? Dressuur/springen/recreatief ??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:07

Echt Sonja,
in een goede basis brok zit alles wat een paard nodig heeft, óók natuurlijke olieën voor de spijsvertering en óók biotine.


voorbeeldje:
Mijn vorige paard (1.80) kreeg bij mij 3 kilo sportbrok en zag er super uit!
De nieuwe eigenaar geeft hem 3 kilo brok, slobber, meusli, 5 verschillende suplementen enz.
Hij belde mij op wat hij nog meer kan voeren omdat het paard er toch niet meer zo uitzag als toen hij hem van mij kocht...
Je kan een paard namelijk ook óvervoeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:10

Tja, die leveranciers willen graag wat centjes verdienen, en wij als brave paardenmutsjes willen maar al te graag aannemen dat we NOG beter voor onze beestjes kunnen zorgen, door er NOG meer in te douwen!
Als je een goede basisbrok hebt, heb je verder geen supplementen nodig, als het paard normale arbeid verricht. Dit geldt dus niet voor wedstrijdpaarden (= elke week op concours, niet eens in de zoveel tijd een clubwedstrijdje, met alle respect) of paarden die bv. voor de drafsport of endurance gebruikt worden.

Maar onze recreatiebeestjes hebben als ze geen klachten hebben aan biks en hooi/kuil echt genoeg hoor! Laat je niet gekmaken door 'de' gidsen!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 11:30

Prisca,

Mika is een mini paardje waarmee we nu bezig zijn haar te beleren. Dus echte arbeid doet ze niet, we longeren, fietsen en wandelen, maar that's it.
Ze wordt aangespannen op den duur.
Ze is nu 2½ jaar oud en is drachtig, mede door haar jonge leeftijd en het feit dat ze drachtig is ben ik zo bang dat ze niet genoeg binnenkrijgt voor zowel haar eigen ontwikkeling als die van het veulen. Toen ik haar kocht eind juni was ze al drachtig trouwens, zelf zou ik nog minstens een jaartje hebben gewacht, mede omdat ze dus nog vrji jong is maar ook vanwege het beleren.
Ze werkt dus wel een beetje maar zeker niet intensief ofzo, wanneer ze straks eenmaal betuigd is zal dat wel aardig meer worden, maar dat zal nog wel een tijdje duren...

Groetjes Sonja

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:32

die beestjes staan heel dicht bij de natuur en hebben helemaal weinig nodig...

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:36

idd jullie hebben het allemaal over basisbrok waar alles inzit das idd ook zo alleen hoe doe je dat bij een paard die je amper brok kunt voeren omdat hij anders omrolt?????
In het halfje muslie wat hij krijgt zit echt niet genoeg in aan vitamine en stoffen voor een paard wat veel werkt.
Hij krijgt daarnaast wel veel ruwvoer.
Ik voer ook de lijnzaadbrokjes en de foeneknof.
In de zomer met appelazijn want dat versterkt elkaar werking of het helpt?
Tja feit is dat Lodewijk onmiddelijk begint met schuren van zijn staart 3 dagen nadat het spul op is en een paar dagen nadat ik het weer ben gaan voeren er weer mee stopte...
toeval?die kleine zwarte rotmugjes bleven teminste uit zijn buurt.
Die horzels? ookal spuit anouk die van haar vol antivlieg ze blijven (ookal gebruik ik niets) liever haar paard opzoeken dan die van mij.

Ik kan niets bewijzen maar heb wel praktijkervaringen.
Tijdens de MKZ hebben helaas onze paarden allemaal wat tekort gekomen de voerleverancier mocht niets afzetten bij ons en dus leefden ze van alleen kuilvoer en mais. vitamine te kort behalve die van mij en 2 anderen die ook lijnzaad bij voeren de veearts vroeg zich na die tijd af hoe het kwam dat de rest er slecht uit zag (vacht etc) en die van ons beter?
tja ik had geen idee maar misschien...

Tijdelijk krijgt ie van mij ook een schepje zout door het voer.
hij heeft geen liksteen en gebruikt die norm,aal wel heel veel maar ind e wei regenen die dingen weg.

Pris voer jij toevallig die MaxH bij?
Dat heb ik afgelopen winter gedaan als ze straks niet meer op gras staan ga ik dat weer opnbieuw bijvoeren

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:38

Maar jij hebt een paard wat aardig in het werk staat en niet de aanbevolen hoeveelheid basisbrok kan hebben...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:40

Citaat:
Op 2001-09-05 12:32, schreef Sjuimpje:
die beestjes staan heel dicht bij de natuur en hebben helemaal weinig nodig...


Sorry, maar een minipaard is wat anders dan een shetlander en staan dus niet dicht bij de natuur.
ZIjn oorspronkelijk ontstaan door kleine shettjes met engels volbloed en arabieren te kruisen, dus tja....
Vandaar dat een shet geen deken nodig heeft en minipaarden vaak wel onder dek staan.
Dit zijn echt 2 heel verschillende beestjes

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:42

nope voer de Vitemine E, Lysine en Selenium uit de gids van de Paardendrogist. Hij is ook errug gek op ook ook mijn hond vindt die vitamine errug lekkerZe likt de emmer vaak uit Verward .

Hij krijgt op ZH gewone Biks en die is heeel simpel en daarom voer ik op advies van mijn instructeur dit bij. En het werkt goed. Lovers .

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:42

volgens mij bedoelt ze een mini-shet hoor...

Kan me niet voorstellen dat ze en falabella heeft gekocht, die beginnen bij de 20.000 is wel een errug dure hobby...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:47

en een fallabella is weer iets anders. nah, euhm, ik ga een poging wagen....
Je hebt het minipaard (in NL NMPRS in USA AMHA) De fallabella is hier een type van (nop, idd, fallabella is geen ras, ben ik onlangs ook achter gekomen).
SOnja heeft geen mini shet,. maar echt een mini paardje. als je Honey en Mika naast elkaar zet zal je zien dat mika dus veel luxer is. (en honey is al redelijk luxe, maarja, honey is een shet, trouwens wel ingeschreven bij het NMPRS).
Wanneer is een paard een minipaard? In principe moet het qua bouw echt een paard zijn, als je een foto dus zou vergroten moet je qua verhoudingen een paard krijgen (snap je?)


Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 11:48

Ik durf Mika ook echt niet de aanbevolen hoeveelheid biks ed te geven, dan rolt ze idd om!
Ik heb nu zelfs het idee dat het hooi dat ik geef veel te rijk is, want ze krijgt een hangbuikje...
Zoals ik in een andere topic al vertelde heb ik zowel havens als pavo aangeschreven voor voedingsadviezen, en ik denk dat ik overstap op havens, die heeft de muesli zonder haver oa speciaal voor paarden en pony's die te snel te dik worden en met een aangepast eiwitgehalte...
Hebben jullie ervaring met deze voeders van havens??

Groetjes Sonja

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:49

acht het zal wat....

Mika, heb je een minishet, shet of weer wat anders...

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 11:52

Thanks Stef!

Inderdaad heeft Mika niet echt veel van een shet weg, ze is veel fijner gebouwd.
Ze is nu ongeveer 95 cm, dus qua hoogte lijkt het heel erg op een shet, maar alles wat je eventueel voor een shet zou kunnen kopen daar verzuipt ze in omdat het veelste groot is!

[img]../upload/800/mika9.jpg[/img]

Dit is dus Mika, alleen heeft ze nu jammergenoeg een klein beetje meer buik, dus vandaar mijn speurtocht naar goed voer waar ze niet dik van wordt maar waarmee ze wel alles binnenkrijgt wat ze nodig is...

Groetjes Sonja


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 35 bezoekers