Af en toe hoesten : wanneer DA?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Boxer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Horst (lb)

Af en toe hoesten : wanneer DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 19:30

Hallo allemaal,
mijn paard is sinds twee weken weer terug van het inrijden.
Hij is altijd netjes ingeent en is verder ook goed gezond. Hij staat in principe altijd buiten, maar kan in zijn stal wanneer hij dit wil.
Toen hij bij de "inrijman" (sorry ander woord schiet me even niet te binnen Tong uitsteken ) stond, kreeg hij een ontzettende snotneus (snot liep er soms uit). Dat is nu wel over, maar toch hoest hij af en toe. Hij wordt nu niet gereden, staat gewoon lekker buiten, heeft dus niks met inspannning te maken. Ik neem aan dat hij gewoon een koutje heeft, maar wanneer moet ik me zorgen gaan maken, of had ik dit al moeten doen? Hij heeft verder geen koorts of andere dingen waarvan je zegt dat die ernstig zijn. Alleen af en toe een droog hoestje en soms daarna proesten.
Is dit volgens jullie al reden om de DA te bellen? Of moet ik gewoon nog even geduld hebben?
Groetjes Thea


jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:51

Hoi Boxer,

Het klinkt een beetje alsof je paard bij de 'inrijman' (ik zou inderdaad ook niet weten hoe je dat noemt... Haha! ) een verkoudheid heeft opgelopen. Als hij nu nog af en toe hoest, kan het zijn dat het niet helemaal over is gegaan. De DA kan dat heel makkelijk nagaan door even te luisteren of hij nog geluid op de longen heeft. Het lijkt me in ieder geval verstandig om er voor de zekerheid naar te laten kijken. Wanneer zoiets namelijk de eerste keer niet helemaal weg is, kan het de tweede keer des te harder terugkomen en kan het een zwakke plek bij je paard worden. Better safe than sorry zou ik dus zeggen, en ff bellen met de DA.
Veel succes ermee,

Jessy

Boxer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Horst (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 19:56

ja ik denk dat ik dat ik morgen maar eens bel ja.
Het is nog maar af en toe, maar ik vind het gewoon niet prettig dat hij sowieso hoest.
Nu is het inderdaad waarschijnlijk nog vrij onschuldig, maar als ik te lang wacht, kan het ook uit de hand lopen, toch?
Morgen dus DA bellen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:01

het ziet er naar uit dat je paard het grootste probleem al zelf heeft opgelost.
Zelf zou ik hem nog even een paar dagen rust geven , tot na het weekend. Dus lekker buiten laten staan, ook met deze regen.
Als het dan niet over is zou ik wel even bellen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:07

Ik ben zelf a;tijd heel alert op hoesten (pony met longontsteking gehad, wordt je niet blij van). Een paar weken geleden hoestte 1 van mijn pony's ook en ik heb dus vrij snel gebeld (niet na 1x natuurlijk) en ze had toch een infectie waar ze nu weer vanaf is.
Ik weet niet waar je paard heeft gestaan maar er schijnt longontsteking te heersen (heb er nu weer 1 staan die bijna longontsteking heeft)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:06

Ik zou ook even de DA bellen boxer, zelfs als hij nu nog hoest....

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:08

Ik zou idd ook een DA bellen, al was het maar om je eigen gemoedsrust. En toch klinkt je verhaal bekend. Mijn inmiddels 16 jarige "veulen" had ook altijd bij mij thuis gestaan met mijn andere paarden. Toen ie met 4 jaar eindelijk ingereden was enz. en je kon dus ergens naar toe gaan (manege aan het strand voor een korte vakantie bv) dan had ie gegarandeerd koorts de eerste dagen! Omdat hij zo "beschermd" opgevoed was had ie alle "kinderziektes" overgeslagen! en dat kreeg ie toen, om gek van te worden. Ik weet niet of jouw situatie hetzelfde is. sucess iig!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:32

De grootste fout die je kunt maken is om een verkoudheid bij je paard te vergelijken met een verkoudheid bij je zelf. paarden zijn heel gevoelig op de luchtwegen. Twijfel niet en bel de DA direct!

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:44

Ja als ik jou was zou ik toch effe de DA bellen. Mijn pony heeft erge bronchitis gehad.. Ze is nogal erg hard voor zichzelf om het maar zo te noemen dus eerst hadden we niks in de gaten... Totdat ze begon te hoesten.. Toen toch maar de Da erbij en het was flink mis...
Dus ik zou toch maar ff bellen...
Succes ermee!!!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 08:50

even een schopje, heb ook een vraag Haha!

Mijn pony hoest sinds donderdag bij inspanning. Net de veearts gebeld, en aangezien ik overdag werk kan ik waarschijnlijk een middeltje bij de kliniek halen. Twijfel een beetje, aan een kant scheelt dat heel veel tijd en geld, maar vind het toch eng om zelf te gaan 'dokteren'.

Iemand hier ervaring mee?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:03

Batje, in jouw geval zou ik toch wel willen weten waar de hoest vandaan komt (keel, luchtpijp, longen) om zo de behandeling te bepalen. Een middeltje ophalen klinkt zo makkelijk, maar misschien is het dat ook wel. Probeer anders een afspraak te maken rond een uur of 4 in de middag, misschien kun je dat ook met je werk afstemmen dan, dat je een paar uurtjes eerder weg kan?

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:18

tis pas mijn 4e werkdag Haha! eerder weg lijkt me nog even geen optie Knipoog
Zit me inderdaad niet lekker, maar gelukkig heb ik een geweldige verzorgster die vanmiddag even langskan. Ga dus toch maar afspreken..
Wst het eigenlijk al, wilde het even van een ander horen, dank je Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Boxer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Horst (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 14:43

Goh, ik zie dat m'n topic weer ineens omhooggekickt is Haha!

Ik ben ook op tijd naar de DA gegaan.
Nat hooi, honing ter verzachting van de keel Ach gut in een wei waar lekker genoeg gras staat (dus geen zandvlakte zoals m'n andere wei) en ga zo maar door. Na 2 weekjes (op aanraden van DA zolang gewacht) Ventipulmin. Weer geen resultaat.
Daarna een endoscopie en wat blijkt? Ze blijkt dus een bacterie in de luchtwegen te hebben (er zat wat pusachtig spul in de luchtpijp). Een antibioticum gekregen en Secreta Pro om de weerstand wat op te bouwen. Ik al enthousiast vragen: voor hoe lang is dit genoeg? Och, zegt DA, zeker voor 2 weken, en dan moet het ook wel overzijn hoor.
Maar ondertussen zijn de potjes weer leeg en ben ik bezig aan de tweede doos antibioticum en heb ik Prednisolon-capsules gekregen. En eindelijk geloof ik dat het werkt. Het hoesten is echt minimaal (2x per dag of zo).

Ik zou, zeker als je twijfelt dus niet zelf gaan dokteren Knipoog

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:56

Ik heb inderdaad mijn lieftallige assistente naar Fleurtje gestuurd om de veearts op te vangen. Knipoog Hoop dat het niets ernstigs is, want jouw verhaal klinkt niet echt fijn Boxer!
Veel succes met de longetjes van jouw paardje!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:25

Veearts is geweest.. waarschijnlijk een bacterie infectie in de longen.. Fleurtje gaat dus aan de poedertjes en hopen dat het over een week over is!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Boxer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Horst (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 20:24

Ja, dat heeft die van mij ook. Hopelijk gaat het bij die van mij ook snel wat beter.

Staat nu lekker droog in een frisse stal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lolala73 en 25 bezoekers