na spat opnieuw kreupel, weer spat?gaatjes boren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

na spat opnieuw kreupel, weer spat?gaatjes boren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 16:00

oke een heeeele vage titel, ik zal het even uitleggen.

Destiny heeft 4 jaar geleden spat gehad, dat is vergroeid en heb weer wedstrijden enzo met haar gereden, ondertussen heeft ze HKO gehad, ivm het overbelasten van haar voorbenen ivm die spat, ook dat is helemaal genezen(tijdelijk andere ijzers gehad, en goed trainen)

toen heb ik Quentin gekregen, en destiny was nog recreatie-paardje, maar ze had zo'n zin om te werken, dat ik haar meer ben gaan trainen, en een bijrijdster voor haar heb gezocht

dat ging in t begin hardstikke goed, tot ze ineens kreupel van de trailer afkwam, ze liep toen linksachter niet 100%

bij DA geweest, dacht aan spierscheur oid boven in dr achterbeen, bv na verschuiven/verstappen in de trailer.
ze heeft toen boxrust gehad, maar ze werd alsmaar erger kreupel, toen stond ze dus echt op 3 benen

terug naar DA, overal foto's van gemaakt, nix kunnen vinden

doorgestuurd naar Someren, voor eventueel onder narcose foto van heup te maken, t leek namelijk daar vandaan te komen

Someren heeft been stukje voor stukje verdoofd, toen t spronggewricht was verdoofd liep ze ineens een heel stuk beter(nog niet 100%)

dus hadden ze daar het idee dat het opnieuw door de spat kwam

helaas zeggen de foto's weining, omdat het spronggewricht er dus al niet meer 'origineel' uitzag omdat ze dus aan beide achterbenen vergroeide spat heeft

dus vanaf de foto was niet te zeggen waar het aan lag.

ze gaven het advies haar af te laten maken

ik heb haar toen mee naar huis genomen, eigenlijk met het idee van nog een paar weekjes om afscheid te nemen, toen kwam mn eigen DA hierthuis, want in dezelfde tijd stond mn andere paard bij mn DA opstal ivm kreupelheid zonder vindbare oorzaak(ik had het toen niet meer, alle2 mn paarden stonden toen in een kliniek, en bij beide was niet echt een oorzaak aan te wijze en waren ze negatief over de toekomst)

inmiddels waren ze dus alle2 weer thuis, en mn DA was toevallig in de buurt en wilde nog 1x Quentin bekijken, er was hem iets te binnen geschoten en hij wilde met zekerheid kunnen zeggen dat ie alle oorzaken had kunnen uitsluiten, en toen heeft ie meteen naar des gekeken, hij had inmiddels de uitslag van someren gekregen van destiny

en hij zei toen ja geef haar een maandje of 2-3 en kijk wat er gebeurd

ben hem daar nogsteeds dankbaar voor want ze ging het achterbeen weer gebruiken, draafde weer, galop had ze nog wel 1 been omhoog, en ze stond nog af en toe op rust met dat beentje

nu zijn we 1,5 jaar verder en gaat het heel goed, ze gebruikt het been volop, staat niet meer zo vaak op rust en in de galop gebruikt ze 4 benen, alleen is ze heel duidelijk beperkt in haar beweging linksachter

ze tilt het been op, en zet het dan weer neer ipv optillen, naar voren brengen en weer neerzetten

dus er zit iets waardoor ze het been niet naar voren kan zetten

Nu heb ik gehoord van mensen die bij hun paard kleine gaatjes hebben laten boren in het gewricht als het paard spat had, om de bewegingsvrijheid teug te krijgen

want bij spat vergroeit het beweegelijke kraakbeen en wordt het hard onbeweeglijk bot

weet iemand wat daar de kosten van zijn, en heeft er iemand ervaring mee?
had bokt niet een dierenarts die hier weleens online kwam?zo ja dan wil ik graag zn naam weten, en hem pb'en want die zal er ook wel iets vanaf weten

het is niet zo dat ik destiny weer wil gaan rijden, maar omdat ze dus zo vaak loopt te rennen en dan zie ik die beperking(ze lijkt geen pijn te hebben) en dan wil ik gewoon zeker weten of er niet iets is waarmee ik haar kan helpen

hier staan trouwens nog foto's van haar terwijl ze zich aan het uitsloven is, als ze gaat showen lijkt ze er doorheen te lopen, mar als je haar IRL ziet lopen zie je wel dat ze LA iets meer omhoog houdt ipv hem echt wegzet, maar als ze zo loopt te showen stapt ze wel over, ook LA alleen de galop houdt ze haar benen bij elkaar ipv galopsprong te maken

[LK] Destiny gewassen & aan het showen!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#



Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:54

Een van mijn paarden heeft ook spat (3 jaar geleden gebroken griffelbeentje: 1 gewricht dichtgegroeid) Totdat het was dichtgegroeid heeft ze iets kreupel gelopen-wat trouwens niet meezat was MKZ crisis waardoor ze op stal moest blijven. De hoefsmid kon haar helpen door de hoef net iets anders bij te vijlen (kwestie van milimeters!) maar dat was in haar geval geeneens nodig (ik heb toen natuurlijk wel alle mogelijkheden onderzocht)Is dat geen idee ? Ik heb nog nooit van dat gaatjes boren gehoord, maar ik weet vind het nogal eng klinken! Speciaal beslag is natuurlijk ook mogelijk maar dan zit je weer met hoefijzers achter (vind ik zelf nooit een geruststellend idee als ze bij elkaar in de wei lopen) waarschijnlijk ken je hem al maar op www.hoofcare.nl bij hoefproblemen en lezingen staan verhalen over spat (en de rontgenfoto van mijn knol getiteld "mooie spat")
groetjes,

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 18:08

Mist schreef:
Een van mijn paarden heeft ook spat (3 jaar geleden gebroken griffelbeentje: 1 gewricht dichtgegroeid) Totdat het was dichtgegroeid heeft ze iets kreupel gelopen-wat trouwens niet meezat was MKZ crisis waardoor ze op stal moest blijven. De hoefsmid kon haar helpen door de hoef net iets anders bij te vijlen (kwestie van milimeters!) maar dat was in haar geval geeneens nodig (ik heb toen natuurlijk wel alle mogelijkheden onderzocht)Is dat geen idee ? Ik heb nog nooit van dat gaatjes boren gehoord, maar ik weet vind het nogal eng klinken! Speciaal beslag is natuurlijk ook mogelijk maar dan zit je weer met hoefijzers achter (vind ik zelf nooit een geruststellend idee als ze bij elkaar in de wei lopen) waarschijnlijk ken je hem al maar op www.hoofcare.nl bij hoefproblemen en lezingen staan verhalen over spat (en de rontgenfoto van mijn knol getiteld "mooie spat")
groetjes,


ze heeft tot een paar maanden terug speciaal beslag achter gehad, maar dat had ze dus al vanaf 4 jaar geleden, toen ze dus gewoon spat had gekregen

nu zijn de hoeven speciaal bekapt en er is eigenlijk geen verschil met hoe ze loopt dan toen ze nog met speciale ijzers liep.

maar t probleem is dus dat ze wordt beperkt doordat t gewricht wrsch te veel is vastgegroeid

want de spat is dus ruim 3 jaar geleden helemaal volgroeid en toen had ze er dus geen last meer van

maar om nog onduidelijke reden is ze nu dus weer kreupel, alleen linksachter, wat na onderzoek niet echt duidelijk werd wat de oorzaak was, maar wrsch was het dus de spat die weer verder is gegaan, maar het vreemde is dat spat normaal aan 2 kanten voorkomt, dat was de 1e keer ook zo

maar omdat er dus LA wrsch te veel aan elkaar is gaan zitten kan ze het been niet goed bewegen, de oplossing zou dan zijn om gaatjes te boren waardoor het vaste bot, waar normaal dus zacht kraakbeen zit, weer beweeglijk is

maar daar heb ik verder dus geen ervaring mee, en hoop dat iemand er meer over weet.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:28

Mist schreef:
Een van mijn paarden heeft ook spat (3 jaar geleden gebroken griffelbeentje: 1 gewricht dichtgegroeid) Totdat het was dichtgegroeid heeft ze iets kreupel gelopen-wat trouwens niet meezat was MKZ crisis waardoor ze op stal moest blijven. De hoefsmid kon haar helpen door de hoef net iets anders bij te vijlen (kwestie van milimeters!) maar dat was in haar geval geeneens nodig (ik heb toen natuurlijk wel alle mogelijkheden onderzocht)Is dat geen idee ? Ik heb nog nooit van dat gaatjes boren gehoord, maar ik weet vind het nogal eng klinken! Speciaal beslag is natuurlijk ook mogelijk maar dan zit je weer met hoefijzers achter (vind ik zelf nooit een geruststellend idee als ze bij elkaar in de wei lopen) waarschijnlijk ken je hem al maar op www.hoofcare.nl bij hoefproblemen en lezingen staan verhalen over spat (en de rontgenfoto van mijn knol getiteld "mooie spat")
groetjes,


Ik zie dat bij jouw paard de gewrichtsplaatsen 1 en 3 open zijn en 2 dichtzit. Bij Loeki zitten 2 en 3 beiden dicht, maar 1 (=belangrijkste) is nog open, daardoor kan hij zijn gewricht nog steeds genoeg bewegen. En is hij ook altijd alleen maar even stijf, zoals bij die foto´s staat beschreven. Loeki heeft helemaal geen speciaal beslag ofzo. Ik heb wel een tijdje primeval geprobeerd, maar dit werkte niet.

Oh, en Renske, het kan zijn dat Destiny, toen ze zo kreupel liep, de boel heeft verdraaid of overbelast, door een gekke beweging. En er daardoor tijdelijk weer last van heeft gehad. Had Loeki vorig jaar ook.
En gaatjes boren, daar heb ik ook nog nooit van gehoord....vind ik ook een beetje eng klinken.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:39

mmm... je zou bijna zeggen dat het geen spat is dan maar misschien een botsplintertje of zo ? door dat trailer-gedoe ? om dat vast te stellen moeten ze natuurlijk vanuit alle hoeken foto's maken, het hoeft maar heel klein te zijn! (ik zit trouwens maar te filosoferen hoor!)
Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat een dichtgegroeide spat zulke problemen geeft (wel opstart problemen maar niet erger dan dat) Ik ken namelijk 2 andere spatpaarden die allebei springen, de een 25jaar die het al 8 jaar heeft(veteranenconcoursen 1.10m) en de ander is Z springen, dat paard is nog maar 9 jaar nu maar heeft het al sinds zijn 4e jaar.

iig sucess met je zoektocht! en je paard natuurlijk

die van mij is trouwens ook niet vies van springen!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:31

Misschien een beetje domme vraag hoor, maar wat is spat? nog nooit van gehoord

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:36

Mmm... klinkt niet lekker! Hoe oud is ze?

Van gaatjes boren heb ik nog nooit gehoord, maar het zal wel gewoon een spat-operatie zijn. Reken er dan maar op dat je minimaal 1500 euro kwijt bent, als het niet meer is.

Mist: spat kan wel degelijk zo ernstig zijn. Vooral in combinatie met HKO.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:50

carola schreef:
Mist: spat kan wel degelijk zo ernstig zijn. Vooral in combinatie met HKO.


Spat is zonder twijfel een ernstige aandoening, vooral als daar "extra" arthrose bijkomt. Maar als het netjes dichtgegroeid is zonder uitsteeksels e.d. en het paard loopt in principe weer goed dan hoor je zelden dat daar nog problemen van komen. 2 DA's (niet mijn eigen vanwege MKZ) zeiden tegen mij dat ik mijn paard af moest maken, vandaar waarschijnlijk dat ik zo fel ben hierop. Een paard pijn laten lijden is een ding, een paard nog een kans geven is een ander.....

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:30

Ook bij mijn paard hebben ze vorige jaar bij toeval Spat ontdekt. In de kliniek zeiden ze dat ik mij niet druk hoefde te maken hij had er geen last van Verder beweerde ze dat hij dit waarschijnlijk al een jaar of 4 had en het aangroei proces al was begonnen. Toch is mijn paard nu al een half jaar kreupel op rechtsachter. Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar tot op heden zit ik met mijn handen in het haar. Mijn paard is op de rechte lijnen regelmatig maar in de wendingen en voltes wordt hij onregelmatig. Wie heeft goed advies voor mij.

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:59

zo jeetje gelukkig dat je veearts dat nog zei van die 2-3 maanden aankijken.
Sharir heeft ook spat gehad, op de foto's miste hij toen zelfs stukjes bot in z'n spronggewricht( Verward ).
de veearts zei dat hij kon opereren, maar dat het beter was om het eerst met prednisolon en rust te proberen.
nou goed bijna een jaar niet gereden, en hij liep weer prima
nu liep hij alleen vorige week linksachter niet helemaal goed, dus ik heb de hele week al niet gereden (hij loopt al weer prima, maar ik ben zo'n miep dat ik bang ben dat als ik er gelijk weer op ga dat het dan weer fout gaat).
ik ben ook wel benieuwd naar die gaatjes boren.
niet dat ik het nu bij sharir zou doen, maar voor het geval dat het ooit nodig zou zijn.

ik vraag me trouwens ook af wat de veearts toen eerst had kunnen operen bij sharir. hij zei toen wel dat de operatie het niet zou genezen, maar het 'genezingsproces' zegmaar zou versnellen.
genezen doet spat natuurlijk nooit, want die vergroeiïng houden ze en het kan altijd weer door gaan werken. (toch?)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 17:27

gewone spat, dus bij het spronggewricht er net iets onder, dat groeit normaal gesproken vast, is het eenmaal vastgegroeid is er een hele kleine bewegingsbeperking(1-2%)en dan is de ontseking en de pijn weg en lopen ze weer goed.

zo ging het ook bij destiny, ze heeft meer dan een jaar stil gestaan, echt alleen maar in de wei gestaan.

daarna zag ik dat ze weer wat meer ging rennen&spelen in de wei en ik ben er toen op gaan zitten en stukjes in de bossen gaan stappen(niet in de bak ivm de wendingen) toen ging ze na een paar keer uit zichzelf draven(DA zei ze geeft zelf aan wat ze kan/wil dus dwing haar niet) en ik weet nog goed hoe blij ik toen was!!

toen wat vaker gaan draven en zelfs een galopje in het bos, daarna weer clublessen en wedstrijden, en nog tot aan de M1 gereden

toen werd ze voor onregelmatig, wat ook weer genas door beter trainen(ze had haar voorbenen overbelast ivm de spat)en door tijdelijk ander beslag.

dus in principe is de spat bij destiny volgroeid en dus 'klaar' zegmaar.

maar waarom ze dus nu linksachter weer niet goed is, dat is dus niet duidelijk, misschien is er nog meer gaan vastgroeien, en wordt ze dus beperkt in het bewegen omdat het beweeglijke deel is vasteggroeid?

Marlinde, het vastgroeien kan heel lang duren, en vraag anders om speciaal beslag, dat heeft destiny heel erg geholpen, daardoor ontlasten ze een bep dee va het gewricht en lopen ze veel beter.
laat je hoefsmid met je DA overleggen, dat heb ik ook gedaan.
en geef haar echt rust, dus niet toch maar wat rechtuit gaan rijden, nee zet haar lekker in de wei en kijk over een maand of 3-4 weer hoe ze loopt

ik heb destiny echt een jaar lang niet laten lopen, alleen maar in de wei laten staan en natuurlijk wel gepoetst enzo, maar geen enkele keer heb ik haar laten lopen.
de DA zei dat het met 6 maanden volgroeid zou zijn omdat het al in een ver stadium was, maar het heeft toch nog een jaar geduurd.

SharirBobby: ik heb dat dus ook, toen destiny weer goed liep dacht ik elke keer als ze ff een iets andere beweging maakte dat ze weer last van de spat ofzo had!

destiny heeft wel een hele tijd nog 'opstart-problemen' gehad, zeker in de winter moest ik een kwartier aan een los teugeltje rondstappen, voordat ze in draf haar achterhand erbij kon houden en niet kreupel liep

maar ik ga na de vakantie denk ik mn DA weer eens bellen, en vragen of ie iets kon zien op de foto's van Someren, t is alleen balen dat de 1e keer dus 4 jaar geleden, de foto;s bij de kliniek in diessen zijn gemaakt, en ik toen een andere DA had, de DA die ik nu heb daar heb ik veel meer vertrouwen in, daar kwam mn Quentin al bij voor ik Q kocht, dus nu ga ik daar ook met destiny heen.

maar ik laat hem er opnieuw naar kijken en desnoods alle2 de spronggewrichten opnieuw op de foto zetten(wie weet er wat dat kost, ik heb de rekeningen toen wel betaald maar heb geen flauw idee meer)en dan kan hij misschien zien waarom ze zo beperkt wordt in haar bewegingen.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emj_23, eva92, Theeglas, xSannee en 93 bezoekers