is dit hooi goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

is dit hooi goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 10:49

bij een vriendin van mij hebben ze net hooi gehaalt, het is gister van het land gehaald en ze willen het ok meteen gaan opvoeren. Maar mij is altijd geleerd dat je hooi eerst 6 weken moet laten liggen, wegens de broei die in het hooi zit ofzow. dus dat zei ik tegen haar, zegt ze dat die mensen die in dat hooi handelen het heus wel weten, maar zien zulke mensen niet alleen geld in hooi?? mijn pony staat ook vrij regelmatig bij hun, en het lijkt me niet gezond voor hem om dat hooi te eten, of kan het geen kwaad??


Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:54

Nou, broei kan geen kwaad voor de gezondheid van jouw pony hoor. Broei betekent dat er door restwarmte (in bv een hooipak/baal) spontaan smeulend brand ontstaat.

Dus tenzij jouw pony een baal in 1x naar binnen kan werken, lijkt mij het geen probleem Haha!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:56

Bij ons zeggen ze ook altijd om hooi 6 weken te laten rusten. Maar volgens mij is dat om de giftige stoffen uit de giftige planten te laten drogen, zodat het niet meer giftig is.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:58

Vonnie84 schreef:
Bij ons zeggen ze ook altijd om hooi 6 weken te laten rusten. Maar volgens mij is dat om de giftige stoffen uit de giftige planten te laten drogen, zodat het niet meer giftig is.


Ja volgens mij is dat de reden.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:58

Gaat idd om het 'besterven' van het hooi en alles wat erin zit.
Maar wij hebben het ook wel eens (noodgedwongen) recht van het land moeten voeren, en daar niets nadeligs van gemerkt.
De termijn van 6 weken heb ik echter m'n hele leven al gehoord, maar hoe het precies zit Verward

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:58

Binnen 5 à 6 weken nadat je het van het land gehaald hebt, wordt het warm, en broeit het laatste beetje vocht dat er nog in zit, uit het hooi. In deze periode mag je het ook niet voeren. Dat is trouwens bij alle voer zo, als het warm is, dus al het product "werkt", dan voer je het niet.

Na de 6 weken koelt het weer af, en is het kurk of gortdroog. Soms gaat het mis, zit er teveel vocht nog in het hooi als het van het land komt, gaat het zoals altijd broeien, goed hooi hoort te broeien namelijk, maar wordt de temperatuur te hoog en gaat het schroeien cq branden. Je hoort best wel vaak van boerderijen of stallen die in de hens zijn gegaan door hooi broei. Heeft puur te maken, als het door broei komt, dat het product niet droog genoeg was, toen het van het land kwam.

dus let wel goed op met wat je doet!!

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:53

Als hooi net van het land komt kan het nog 2 a 3 dagen direkt gevoerd worden. Hierna gaat het hooi 'broeien' oftewel fermenteren (gisten). Dit is dus voor een paardenmaag heel slecht, spierbevangen/hoefbevangen en maag/darmklachten (dunne) kunnen het gevolg zijn.
Deze fermentatie duurt ong. 5/6 weken afhankelijk van hoe nat het hooi was.
Hierna is de 'gist' uit het hooi verdwenen en hoort het hooi droog en 'stof'vrij te zijn. Is dit niet het geval dan is het hooi te nat gebaald en dus ongeschikt voor paarden met een luchtwegprobleem.

Ik heb met nadruk 'stof' tussen haakjes staan, want eigenlijk is stof in het hooi dus gewoon overtollige gedroogde gistresten.

Vers hooi hoort niet meer dan een bepaald percentage vpcht in zich te hebben. Ga je een grote partij in een keer kpen dan is het wijs om een vochtmeter (met lange pen) in het hooi te steken en te kijken wat het %-vocht is. Ook is het goed om de voedingswaarde te laten testen, zodat je weet of je paarden wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen en wat je eventueel bij moet voeren aan vitaminen/mineralen.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:29

geld dat ook voor die ingepakte balen? Of ging het hier om ingepakte balen.

Ik heb wel eens een baal open gemaakt die helemaal warm was van binnen, het zag er verder prima uit en het werd gewoon gevoerd.
Nooit problemen mee gehad.
De baal lag er al een tijdje.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:54

Balen in plastik is een heel ander verhaal. Doordat dit hooi afgesloten wordt van de luchttoevoer vind er geen gistingsproces plaats. Het vocht blijft dus ook in het hooi zitten, waardoor dit niet 'stoffig' kan worden.

Zodra de baal opengaat moet hij dus binnen een bepaalde tijd 'op' anders gaat het proces weer opgang komen. Dit is afhankelijk van de buitentemperatuur.

Het plastik is niet 100% waterdicht, dus buitenopslag is niet aan te raden, ook omdat de vogels er gaatjes in gaan pikken. Hierdoor gaat hooi dus weer schimmelen. Ook heeft de houdbaarheid te maken met de hoeveelheid lagen (wikkelingen) en hoe strak er gewikkeld wordt.

Verder is de kwaliteit afhankelijk van hoe lang het gras was voor het gesneden werd: kort/fijn is vaak erg vochtig en wordt 'koeienkuil' genoemd, langer/grover is beter geschikt voor paarden maar omdat hier meer lucht in zit is het minder lang goed houdbaar.

Hooi: het is niet zo simpel als het eruit ziet Lachen En goed hooi vinden is nog moeilijker (hier in de buurt tenminste).

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:57

Als wij het hooi van het land halen leggen we het altijd achteraan, dan ligt het meestal wel 4 maanden voordat we het opvoeren!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:29

Vonnie84 schreef:
Bij ons zeggen ze ook altijd om hooi 6 weken te laten rusten. Maar volgens mij is dat om de giftige stoffen uit de giftige planten te laten drogen, zodat het niet meer giftig is.

jah dat is het toch de reden.. is mij wel gezegt.. Verward

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:36

sharir"]
[quote="Vonnie84 schreef:
Bij ons zeggen ze ook altijd om hooi 6 weken te laten rusten. Maar volgens mij is dat om de giftige stoffen uit de giftige planten te laten drogen, zodat het niet meer giftig is.

jah dat is het toch de reden.. is mij wel gezegt.. Verward
[/quote]
Dat gaat voor sommige planten zoals Boterbloemen op, maar zeker niet voor St.Janskruit.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 20:23

het gaat om gewone baaltjes van 30 kilo geloof ik 100 stuk, dinsdag van het land gehaald en gekocht en ook meteen mee gaan voeren. hun denken alleen dat een 2e snede hooi, beter is omdat er minder eiwitten inzitten ofzow. wij zelf halen het hooi van het eigen land en kunnen het goedkoop bij onze buren halen, dus thuis hebben wij meestal goed hooi, of in ieder gval van respectabele kwaliteit, ligt aan t weer enz.
Ik geloof dat mn pony pech heeft en eerst maar s 6 weken geen dagje op visite bij zn vriendje, volgens sommige kan het wel, maar hij is gevoelig voor stof, dus ik neem eerst maar ff geen risico.

in ieder geval bedankt voor de antwoorden

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:28

ik heb ook altijd begrepen dat voor paarden de 2e snede beter is. En hooi moet je idd 6 weken laten liggen voor jehet gaat voeren. Dan zijn de giftige planten dood en is idd het gist eruit.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:56

Nimmy schreef:
het gaat om gewone baaltjes van 30 kilo geloof ik 100 stuk, dinsdag van het land gehaald en gekocht en ook meteen mee gaan voeren. hun denken alleen dat een 2e snede hooi, beter is omdat er minder eiwitten inzitten ofzow.

Baaltjes van 30 kg Verward . Daar zit nog aardig wat vocht in dan of ze zijn te strak gebaald. Persoonlijk vind ik 20/23 kg mooi aan de maat.
Als je het touwtje van een nieuwe baal opensnijdt moet het hooi als het ware omhoog springen. De baal kan dan maar zo 10 cm groter worden. Dit is een indikatie voor goed hooi. Anders is het te strak gebaald en of kan het te vochtig geweest zijn.

De 2e snee is idd minder eiwitrijk en vaak fijner van struktuur. Maar 1e snee hooi hoeft ook niet eiwitrijk te zijn als het maar lang genoeg is (grover).

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:12

3e snee is nog beter ....1e snee is te jong gras en te eiwitrijk, grotere kans op koliek en hoefbevangen!!
eerste snee is geschikt voor koeien .

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:18

Ik vrees dat we hier op de zandgrond niet verder komen dan een 2e snee Lachen
Overigens is eerste snee prima geschikt voor merries met veulens, die kunnen dat eiwit goed gebruiken.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 21:00

Citaat:
Als je het touwtje van een nieuwe baal opensnijdt moet het hooi als het ware omhoog springen. De baal kan dan maar zo 10 cm groter worden. Dit is een indikatie voor goed hooi. Anders is het te strak gebaald en of kan het te vochtig geweest zijn.


dat doen ze dus niet, de baaltjes blijven evengroot als je ze opensnijdt, wij geven ons paard ook eerste snede hooi, alleen hooien we dan pas als het gras lang en hooiachtig is, en hij krijgt dan gewoon iets minder van die baaltjes tegelijk en daar heb ik nooit problemen mee gehad.
[quote]Binnen 5 à 6 weken nadat je het van het land gehaald hebt, wordt het warm, en broeit het laatste beetje vocht dat er nog in zit, uit het hooi. In deze periode mag je het ook niet voeren. Dat is trouwens bij alle voer zo, als het warm is, dus al het product "werkt", dan voer je het niet.


ze zijn warm als je je hand ertussen stopt, en vochtig was gister bij haar en gewoon ff gecontroleerd, er is dus vanalles bezig in het hooi, dit krijgt mn pony dus niet totdat t over is, en het weer koel is tussen de baaltjes.


Baaltjes van 30 kg . Daar zit nog aardig wat vocht in dan of ze zijn te strak gebaald. Persoonlijk vind ik 20/23 kg mooi aan de maat.


ja dat vind ik ook, ze zijn onhandig groot, en heel stak geperst. dus daar zal wel veel vocht inzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:42

He, dit is echt leerzaam, hoor allemaal nieuwe dingen.

Het hooi wat ik van vorig jaar heb, is nog steeds groen. Het ziet er wel grasserig uit. De paarden vinden het heerlijk. Zelf vroeg ik mij altijd af of het wel goed paardenhooi is. De keren dat er verschillende veeartsen op stal zijn geweest, kregen we steeds de opmerking dat we mooi hooi hebben.

Wat is nu mooi hooi? Dat gelige grove hooi, dat in het schemer net heel fijn slechte kwaliteit stro lijkt? Of, het zachtere grasuitziende hooi dat alleen gedurende de maanden droger wordt en groen (blauw?) blijft.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:59

Tja de keus voor een bepaalde hooisoort is heel persoonlijk en ook afhankelijk wat je met je paard doet.
De een zall kiezen voor grofstengelig hooi, 'omdat dit beter is voor paarden', de ander kiest voor fijner hooi.
Grof hooi zit over het algemeen minder voedingswaarde in, wel veel vezels en dat is goed voor de stoelgang. Je moet er dus meer van voeren. Paarden krijgen dus eerder een buik en je hebt meer mest.

Persoonlijk heb ik liever fijn hooi (liefst van de 2e snee). Het wordt beter verteerd en je hebt er minder mest van.

Hooi moet iig 'stof'vrij zijn, niet geplakt zitten, groen/gelig van kleur en lekker ruiken. Dat vind ik Schijnheilig
Mijn paarden eten ook zeer grof, bruin hoor, wat zurig/muffig ruikt.
Dus óf ik ben te mutserig óf paarden hebben geen smaak Lachen

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:44

Sugarmiss schreef:
Hooi: het is niet zo simpel als het eruit ziet Lachen En goed hooi vinden is nog moeilijker (hier in de buurt tenminste).


Ja inderdaad....ik heb dit jaar natuurhooi uit de uiterwaarde en het voelt wel lekker grof maar ja, helemaal zeker ben ik er nooit van Lastig om de kwaliteit te beoordelen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikbencarmen, Kempi001, Pova en 103 bezoekers