Viertal: tips en aanbevelingen graag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Afdelingsdressuur is een oubollige tak van de paardensport!

Poll eindigt op

Welnee, het is leuk om te doen en om naar te kijken!
21 (87%)
Er is zoveel oubollig aan de paardensport...
2 (8%)
Ja! Totaal achterhaald idee en bekijk de bijbehorende jury's eens?!
1 (4%)
Andere mening, namelijk...
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 24


Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Viertal: tips en aanbevelingen graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 14:57

Van onze vereniging uit zijn we vol enthousiasme begonnen met het viertal rijden. We zijn al een tijdje aan het oefenen en het gaat al aardig synchroon, al zeg ik het zelf.

Maar nu de eerste echte wedstrijd nadert (vlgd week woensdag, Vlagtwedde) komen de twijfels omhoog of we alles wel goed doen. Plankenkoorts, zeg maar >;) Dus bij deze: hebben jullie nog tips en aanbevelingen?
En dan met name over voor en na de proef; dus hoe aan te komen wandelen met ons viertjes, waar moet de commandant dan lopen? Dit soort dingen...

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!


Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:14

hup gewoon rijden hoor! ik vind het heel erg leuk!
wij hebben ene paarden en een pony 4-tal(we hadden 2 pony 4 tallen)
echt zo leuk! ik heb alle jaren meegereden(van L tot en met Z)
dit jaar rijd ik niet
maar tis zo leuk! geeft een leuke en gezellige sfeer

de commandant staat bij B (of E) dus naast de jury auto en vanuit daar begint ze gewoon!
bij de baan verlaten moet er opnieuw worden aangedraafd en de baan weer in worden gereden voor inspectie!
ik wens jullie heel veel succes

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:33

viertal rijden is super!!!

heb altijd met veel plezier in het L en later het M ponyviertal meegereden

toen bij de paarden met hem M-viertal, zijnzelf nog op de NKB kanpieonschappen geweest!

en nu zijn er steeds minder mensen die viertal rijden leuk vinden, en hebben we nog maar 1 L-viertal, ik rij voorop das best leuk, al vind ik helemaal achteraan het fijnste rijden!

dit jaar mogen we door naar de regionale kampioenschappen!heb er al helemaal zin in!

maar helaas zijn er steeds minder viertallen op wedstrijd, ik weet nog uit mn ponytijd dat er superveel 4 en 8 tallen meededen, nu zijn het er nog maar weinig, helaas.

veel succes!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:25

wij moeten viertal of achttal rijden.

tenminste, als je geselecteerd bent voor provinciaal , en je hebt te weinig viertal/achttal gereden mag je niet mee. dus is het eigenlijk wel een verplichting.

voor sommige paarden is het idd goed om achttal te trainen enzo, andere doe je dat beter niet aan.

voor de clubsamenhang is het ook positief. je doet nog iets samen . dan enkel individueel rijden. hoewel de meeste ook naar je individuele prestaties komen kijken indien ze zelf niet hoeven te rijden!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:39

Afdelingsdresuur is kei-leuk!

Maar je vroeg tips, hier komen ze:
*iedereen gewoon voor zichzelf losrijden, 15 min. voor de proef iedereen tenue's aan (iedereen handschoenen??), even achter elkaar de moeilijke onderdelen doornemen.
*naar de ring stappen in goede volgorde, zo ook de ring ingaan en de bak verkennen (dus achterelkaar), de reserve gaat niet mee de ring in maar blijft buiten de ring in de hoek staan.
* na de proef (bij A rijbaan verlaten) stel je je als viertal op, kopruiter stapt om A heen en gaat helemaal rechts staan, andere ruiters gaan daat links in gesloten gelid langs staan, ook reserve sluit aan. Dan iedereeen tegelijk pony's belonen (kopruiter zegt dan bij ons, 'rechts over links'). En in goede volgorde weer wegstappen, dus kopruiter vertrekt en de rest volgt. Daarna ben je vrij te doen wat je wil.

Hoop dat je er iets aan hebt, en heel erg veel succes!!


Bij ons is afdelingsdressuur eiegenlijk zo goed als verplicht, iedereen die gevraagd wordt moet meedoen. Maar ercht veel wordt er bij ons noooit geoefend, sommige clubs spreken een week voor de wedstrijd af nog 4 keer extra te oefenen, dat doen wij niet. En het gaat toch nog elk jaar heel erg goed, in 2001 waren wij zelfs NKB-Kampioen CDE-L!!! Nu zijn we weer reserve kampioen in de CDE-M, voor het eerste jaar, voorheen reden we L (e elk jaar kringkampioen).

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:48

kattebeest schreef:
wij moeten viertal of achttal rijden.

tenminste, als je geselecteerd bent voor provinciaal , en je hebt te weinig viertal/achttal gereden mag je niet mee. dus is het eigenlijk wel een verplichting.

voor sommige paarden is het idd goed om achttal te trainen enzo, andere doe je dat beter niet aan.

voor de clubsamenhang is het ook positief. je doet nog iets samen . dan enkel individueel rijden. hoewel de meeste ook naar je individuele prestaties komen kijken indien ze zelf niet hoeven te rijden!


volgens mij begrijp ik its fout?

als je individueel bent geselecteerd voor provenciaal, mag je daar niet heen als je geen viertsl/8tal hebt gereden?

wat is dat nou voor een vreemde regel?

bij ons wordt er ieder jaar gevraagd wie er viertal wil rijden, dit jaar waren dat er maar weinig

maar ook degene die dus geen viertal rijden gaan gewoon naar de regiokampioenschappen individueel hoor(iig degene die zich hebben geselecteerd dan he!)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:22

afstanden, afstanden, afstanden!

Zijn erg belangrijk dus Lachen
Zet een ruiter die een goed stabiel tempo heeft voorop. En probeer in de probeer de wendingen te benutten voor afstandcorrectie, niet sneller of langzamer gaan rijden.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:28

genoeg tips ja, maar praat er ook samen goed over, jullie moeten het immers samen doen!
ik hbe trouwens heel veel foto's op de computer staan, dus al er nog mensen zijn die wat foto's willen zien......

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:28

blijf netjes rijden en blijf goed op elkaar letten!!
en 4tal rijden lijkt me hartstikke leuk, zelf heb ik 8tal gedaan en doe nu mee met carrousel rijden en das ook leuk en gezellig!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:08

ze kijken naar je club: hoeveel actief rijdende leden zijn er?
adh daarvan zeggen ze je: je moet 1 achttal of 2 viertallen ,een achttal en een viertal of 3 achttallen,... rijden.
van de ... wedstrijden moet je er dan ... meedoen in de groepsdresssuur. doe je dat niet dan mag niemand naar het provinciaal.
doe je dat wel, dan mogen ook de rest die geen groepsdressuur gereden hebben naar t'provinciaal. snap je renske?

Jasmijn

Berichten: 3752
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:30

Net wat Rom zegt: "afstanden, afstanden en afstanden!!"
Dat is ongeveer het belangrijkste (daarom reed ik ook altijd voorop, weer een zorg minder. Haha! )
Nee hoor, ik reed voorop omdat mijn paard een lekker front heeft waardoor er ook meteen iets binnenkomt, en omdat ik makkelijk kan schakelen met mijn paard.
Wat zeker ook zeer bealngrijk is het corrigeren van de afstanden in de wendingen te doen, en niet zelf versnellen en zo degene achter je in de problemen brengen.
Met de middengalop op de grote volte, liet ik mijn paard altijd volop gaan eigenlijk uitgestrekt zeg maar, en de rest maakte de volte dan iets kleiner, zodat we toch gelijk bij de goede letter uitkwamen en het er toch spectaculair uitzag.

Bovendien is het gewoon heel erg goed, zeker voor de echte dressuurprikkers (waaronder ik) om je ook eens aan te moeten passen aan het tempo van de anderen en de fouten van anderen moet proberen te corrigeren. Maakt de dressuursport weer wat socialer.

Tips? Nee die heb je al genoeg gehad. Veel plezier, dat is de grootste tip die ik je kan meegeven, want dat is waar je het voor doet tenslotte.

Navragen is beter dan afvragen.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:54

idd jasmijn......dat dressuur moet met 4-tallen af en toe wel eens socialer!
er rijden ana aantal dressuurprikies rond die niet om anderen denken en denken dat hun eigen tempo het beste is(paard loop zo op de perfecte manier, dus anderen moeten zich daar maar aan aanpssen)
het hoeft voor mij niet al te serieus! je moet het leuk vinden! de proef zelf ben je serieus bezig, maar je moet ook lekker met elkaar kunnen geinen(pony's)

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:45

kattebeest schreef:
ze kijken naar je club: hoeveel actief rijdende leden zijn er?
adh daarvan zeggen ze je: je moet 1 achttal of 2 viertallen ,een achttal en een viertal of 3 achttallen,... rijden.
van de ... wedstrijden moet je er dan ... meedoen in de groepsdresssuur. doe je dat niet dan mag niemand naar het provinciaal.
doe je dat wel, dan mogen ook de rest die geen groepsdressuur gereden hebben naar t'provinciaal. snap je renske?


ik snap het!

bij ons rij je de 3 of 4 selectie wedstrijden, waarvan dan de 2 of 3 beste wedstrijden tellen, degene die dan nr1 en nr 2 staan in de kring die mogen door naar de regiokampioenschappen

we hebben genoeg leden voor 3 viertallen, maar hebben nu maar 1 viertal, zonder reserve zelfs!echt jammer dat er zo weinig mensen viertal willen rijden.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:55

is bij ons ook. maar om den duur wordt het iets te veel.
als je moet dressuren met 2 paarden, mennen, springen met 2 paarden en dan nog eens achttal rijden in die hitte dikwijls,.....

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 08:42

He bedankt voor de reacties allemaal. Er zitten zeker nuttige tips tussen. Maar idd vooropgesteld: we hebben lol met ons allen hoor! In het begin zeker niet, dikke strijd tussen ons en de commandant, tussen de ruiters onderling. Dat kwam omdat je niet gewend bent om kritiek op elkaar te geven. En wil je synchroon rijden, tja. Dan ontkom je er niet aan. Gelukkig hebben we nu allemaal geaccepteerd dat dat erbij hoort en kunnen we roepen tegen elkaar wat we willen. Erg handig

Maar nog 1 vraag: de reserveruiter. MOET die mee?? Verward

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:37

yokie schreef:
Maar nog 1 vraag: de reserveruiter. MOET die mee?? Verward


Nee, je bent niet eens verplicht een reserve te hebben. Wij hebben het al jaren zonder reserve gesteld, maar als er dan iemand uitvalt kan je ook meteen niet meer rijden, dat is een risico. Maar als je niet anders kan, zoals bij ons, rijd je met z'n 4en, zonder reserve.

Heel veel succes!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 10:45

Bedankt! Ik laat weten hoe het is gegaan!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:04

Wij willen ook viertal gaan rijden maar hoe kan je aan een commandant? (of hoe schrijf je dat Verward)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:39

Ik zou heel graag viertal of achttal rijden maar dat is zo lastig in je eentje Verdrietig
En de vereniging zijn te weinig eigen pony's (behalve van die ieniemini welshjes ofzo) Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

gomir

Berichten: 25528
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:15

commandant is meestal gewoon een instructeur/instructrice binnen de vereniging New-forest.

Ik ben ook nog weleens commandant geweest op concours toen ik reserve was en de 'echte' commandant hopeloos vast zat in de file...
verder heb ik een ponyviertal getraind voor de equipewedstrijd hier in Noord-holland in de winter, maar dat is nu afgeschaft...Verdrietig

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:19

zorg dat je voldoende oefent.
hier geldt vooral het geheel.

om te oefenen kan je het met een videocamera opnemen.
daarna kan je met z'n allen gezellig bespreken wat goed en wat mis ging.

vb: an mag bij 'met enen voltes halve baan' iets sneller aan de volte beginnen.

de kopman mag niet te snel gaan in galop,...

wanneer start je een oefening?
bij ons leest de commandant voor: bvb met enen afwenden... en dan zegt ie ma-ars! en als ie dat gezegd heeft moeten we direct aan de oefening beginnen.

zorg ook dat je oefent met de volgorde van ruiters zoals op tornooi. zo weet je zeker welk paard achter of naast welk paard kan lopen.

en als je daar allemaal op let, + de gegeven tips hierboven zit je al een heel eind op weg!

we hebben zo eens met ons achttal iedere wedstrijd gewonnen + de provinciale titel behaalt. da's echt bevorderlijk voor de groepssfeer!

maar ook als het minder gaat moet je je zeker niet laten ontmoedigen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 40 bezoekers