Schudden met het hoofd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Schudden met het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 11:28

Mijn paard gaat de laatste tijd steeds schudden met zijn hoofd. Van boven naar onder, links naar rechts. Alsof er duizenden dazen om zijn hoofd hangen maar dat is niet zo. Ik dacht eerst dat ie protesteerde tegen het bit maar dat is niet zo. Als ik hem zonder bit rij doet ie het namelijk ook. Ik heb zelf het idee dat ie het doet als ie angstig is, dat ie zich dan niet kan ontspannen. Gisteren bijvoorbeeld heeft ie het eerste half uur heel ontspannen gelopen totdat alle paarden van de wei naar stal gingen. Hij heeft er een hekel aan om alleen te zijn. Zou het dit kunnen zijn? Wat kan ik doen tegen dat geschud?

denisje393

Berichten: 178
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:31

Sorry ik weet het niet!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 11:32

ja daar heb ik wat aan zeg ! Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 17:35

Ik zou hem eens laten controleren door een dierenarts.. Is dit alleen met rijden, en alleen in de zomer, dan kan het zijn dat je een headshaker hebt (dit is een overgevoeligheid van de klieren, als ik het goed heb). er is helaas dan niet zo heel veel aan te doen, als het goed is is er 1 medicijn voor..

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 17:38

Ik heb geen idee of het alleen in de zomer is. Ik heb hem pas twee weken.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 17:44

het kan door heel veel dingen komen, door oorpijn, problemen met zn gebit, en wat youngster zei...
ik zou hem idd laten nakijken als het na een tijdje niet over gaat

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 00:09

ik had dat ook met een paardje een tijdje gelden, en dat kwam doordat hij sinds een paar jaar pas echt fanatiek gereden werd vooral nagevenlijk, en dat krijgen ze last van hun oren in het begin of hun klieren zei mijn instructrice. Kind Regards Liss

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:33

Het kan natuurlijk vanalles zijn:
- andere manier van rijden; meer nageeflijk rijden -> spierpijn, maar dat is meestal wel snel over
- het kan ook lichtallergie zijn; komt niet vaak voor, maar ik ken één paard die het heeft en daar wordt je absoluut niet blij van
- Iets in z'n oren; kunnen miniscuul kleine beestjes zijn

Lijkt mij toch verstandig om de dierenarts te laten komen!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:44

Problemen in het bit, haken op de kiezen?
Te hard op de hand? Het zijn maar kleine dingetjes, maar ze kunnen veel verschil maken

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:08

Mijn paard deed het ook, na een poosje rijden, als we gingen stappen, ging ie enorm schudden (ja-knikken).

Ik heb zijn gebit laten bekijken, wat haken laten vijlen, hem verder laten nakijken, niets aan de hand.

Een aaatal keren van bit gewisseld, want het is voor mij een nieuw paard, hielp ook niet.

Uiteindelijk heb ik het advies van mijn instructeur ook met buiten rijden opgevolgd: aan het werk houden, been eraan houden, dan maar weer gaan draven, aan de teugel laten lopen, niet laten sloffen en....... het helpt!!!!!

Soms (vooral met dit warme weer) laat ik hem ff aan een lange teugel "sloffen"en hij begint meteen weer ja te knikken!

Misschien is het een idee om te proberen!

OK dan!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:12

De mijne deed/doet het ook. Het blijkt dat door te verkrampt aan de teugel lopen is de plek onder het kopstuk erg gevoelig. De fysio is daarvoor en voor een hoop andere dingen nu met hem bezig. Het gaat heel langzaam beter.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 11:17

Ik zal het allemaal eens proberen. Ik zal ook een keer proberen met een netje over zijn neus te rijden, miscchien helpt dat ook.

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:28

Deed hij dit bij zijn vorige eigenaar ook?
Zo niet dan denk ik dat het een rijtechnisch probleem is.
Laat het eens zien aan een goede intsructeur/trice.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 14:02

Bij de vorige eigenaar werd hij niet bereden, hij is nu pas twee maanden onder het zadel, sinds ik hem heb dus. Vandaag deed hij het overigens weer helemaal niet en eergisteren ook niet.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:28

Hier op stal staat een paard wat een headshaker blijkt te zijn. Maar een headshaker gaat nioet alleen heel hard met z'n hoofd schudden maar ook heel veel proesten. Als hij niet proest zal het waarschijnlijk geen headshaker zijn. Ik zal in ieder geval z'n nek na laten kijken. Het is een vorm van verzet, en verzet geeft in negen van de 10 geval pijn weer. En zowiezo is het een goed idee!!!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:33

Het is vanaf hier heel moeilijk te beoordelen , maar hoe rijdt jij met je handen en hoe is het paard met de rug?

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 16:38

Ik rij heel rustig met mijn handen. Ik rij hem ook wel gewoon met halster. In het bos rij ik hem met losse teugel. Met zijn rug is ook niets mis volgens mij.

Afbeelding
Dit is een foto van vandaag en toen was er weer niets aan de hand. Ik krijg zelf de indruk dat het een combinatie is van het weer en stress.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:36

Het kan best stress zijn. Veel paarden gaan zich vast zetten door stress, of door te hard trainen. Het kan ook een aleergie zijn. De headshaker die bij ons op stal staat heeft ook een alllergie. Het meisje wat hem rijd, reed hem vandaag ook en er was niks aan de hand. Terwijl hij woensdag heel erg liep te schudden met z'n hoofd. Heb je al geprobeerd om hem te rijden als het pikke donker is??? Het kan ook een licht allergie zijn. Klinkt gek, maar soms helpt het.... Alleen er is volgens mij niks aan te doen....... Scheve mond

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 00:02

de laatste twee keer dat hij schudde was in het donker. Vanavond weer een buitenrit gehad en ja hoor: shake it! Terwijl er vanmorgen weer niets aan de hand was (zie foto). Zijn er in het bos misschien meer pollen? Hij had ook wel last van de beestjes hoor maar hij droeg wel een vliegenhals met kap.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 08:15

Ik denk dan dat het inderdaad een allergie is voor pollen. Dat lijkt me tenminste. Ik weet niet of het bos waar je in rijd alleen bomen zijn of ook open plekken. Maar als hij het op de open plekken juist doet, dan zal het een allergie zijn (lijkt mij tenminste). Omdat hij het in de bak minder doet of alleen bij mooi weer, wat ik op kan maken uit jou verhaal. Als het mooi weer is zal hij er sneller last van hebben.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:13

paarden die voorhoofdholte ontsteking hebben schudden ook met het hoofd,Laat hem iig eens nakijken om het uit te sluiten(!)