steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 10:52

Ik rij een paard voor een vrouw, die het zelf nog een beetje eng vind, maar het was altijd een heel liefpaard. Maar sinds dinsdag begon ze te steigeren. Eerst laag, maar steeds hogerr. Toen bedacht ik me dat ik er dinsdag een ander zadel ( een Kieffer dressuur ) in plaats van een veelzijdigheidszadel. Dus ik legde het dressuurzadel er weer op om te kijken of het niet meer past of ergens drukt. Maar dat was niet hhet geval. Toen toch maar het veelzijdigheidszadel erop gelegd. En toen ik opgestegen was, begon ze alweer. Weten jullie misschien hoe ik dit kan afleren? (als ik met zweep rij woordt ze al helemaal; gek.)


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 10:55

het enige wat me te binnen schiet is drijven, drijven en nog eens drijven. Mij is altijd verteld dat een paard wat heel voorwaarst is, niet kan steigeren. Maar of dat altijd waar is... Stelling inzetten wil ook nog wel eens werken, maar dan moet je het aan voelen komen.


noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 11:09

Ja ik probeer veel te drijven, maar in de draf en galop komt ze ook steeds omhoog. Dan huppelt ze rond op 2 benen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 11:37

Echt vooruit proberen te blijven gaan! Of iedere keer als ze steigert, maar blijven rondjes draaien,en draaien en draaien. Dan terug proberen vooruit te gaan en steigert ze terug, terug(altijd naar haar slechte kant) rondjes blijven draaien. Op de duur wordt ze het vanzelf beu, maar dan moet jij dat wel consequent blijven volhouden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:09

toen Banjer een "proberen te steigeren-periode" had trok ik haar altijd op de kleine volte en liet haar heel hard lopen... tussendoor de kans geven om normaal voorwaarts te gaan...

Deed ze dat niet... gelijk weer op een kleine volte zetten (je moet het zien als een soort van wending om de voorhand, maar dan net iets groter) en lopen maar...

Na dat een stuk of 4x achter elkaar te hebben gedaan hebben de meeste paarden er wel genoeg van en gaan ze gewoon voorwaarts...

Ik weet niet of dat bij jouw paardje helpt... maar het heeft Banjer (zonder geweld) van haar kuurtjes afgeholpen... Lachen

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 14:24

de pony van mijn vriendin die gaat steigeren, bokken als hij boos wordt, en zij moet altijd idd heel veel drijven. en elke keer als je voelt dat hij wil gaan stilstaan(steigeren dus) begin je al te schoppen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 15:03

Hey, mijn paardje heeft er ook een handje van om te gaan steigeren..Omdat ik weet dat het echt niets medisch is ofzo,geef ik haar straf om met platte hand een flinke mep tussen der oren te verkopen..Helpt heel goed.Ze durf niet meer te steigeren..
Wat je zegt,eerst kijken idd of het geen andere oorzaak heeft dat ze steigert..

Groejtes!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 16:39

SmithsGirl schreef:
toen Banjer een "proberen te steigeren-periode" had trok ik haar altijd op de kleine volte en liet haar heel hard lopen... tussendoor de kans geven om normaal voorwaarts te gaan...

Deed ze dat niet... gelijk weer op een kleine volte zetten (je moet het zien als een soort van wending om de voorhand, maar dan net iets groter) en lopen maar...

Na dat een stuk of 4x achter elkaar te hebben gedaan hebben de meeste paarden er wel genoeg van en gaan ze gewoon voorwaarts...

Ik weet niet of dat bij jouw paardje helpt... maar het heeft Banjer (zonder geweld) van haar kuurtjes afgeholpen... Lachen

Ik heb wel vaker van deze manier gehoord, schijnt goed te helpen!!!

XANTHA

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 17:01

Bij mij heeft die ook geholpen(had ze hierboven iets anders geschreven). Ik heb er wel langer werk mee gehad, maar nu is het de braafste manegepony, dus werken doet het wel Haha!.

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:14

sorry verkeerd berichtje, kijk ff hieronder....
Laatst bijgewerkt door Kimmy-is-mijn-schatje op 30-06-03 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:17

KellyenXena schreef:
Hey, mijn paardje heeft er ook een handje van om te gaan steigeren..Omdat ik weet dat het echt niets medisch is ofzo,geef ik haar straf om met platte hand een flinke mep tussen der oren te verkopen..Helpt heel goed.Ze durf niet meer te steigeren..
Wat je zegt,eerst kijken idd of het geen andere oorzaak heeft dat ze steigert..


Doe ik ook, helpt echt heel goed!
Je moet ook opletten dat je je paard niet in de mond zit als ie steigert, want dan ga je met zijn 2en achterover.
suc6!!

Mensen met paardenhebben een hemel op aarde, maar komen ze te sterven dan valt er niks te erven. ***heeft er nog iemand een passier grand gilbert te koop mail me ff***

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:53

sommige paarden gaan ook steigeren als er iets niet in orde is met hun gebit. Als het bit dan tegen een tand ofzo aan komt doet dat zeer maar als er haken zijn in de mond en dat komt tegen de binnenkant van de wang aan kan dat ook zeer doen!
Ook een oorzaak kan zijn: de rug.
min pony steigert ook best veel maar dat is verzet maar als ik die methode van Smithgirl gebruik ( slaan op ut hoofd) word ie alleen maar boos en komt ie alleen maar hoger!!
Laatst zei iemand dat k um dan moest opsluiten tussen me teugels en dan vooruit moest schoppen en vooral rustig blijven! dat werkt wel goed!
Ik denk dat jou paardje je heel erg uitprobeert! dat doen alle paarden! de een wat meer dan de ander! veel suc6 met je paardje!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:32

mijn pony steigert uit verzet, en zoals priscaz al zei mijn pony kan niet steigeren als hij voorwaarts is! ik trap hem gewoon naar voren en laat hem dan maar in keiharde galop gaan, das in ieder geval beter dan steigeren. ik geloof niet dat jou paard nog omhoog kan als zo keihard galopeerd, ik probeer hem dan ook zo rond mogelijk te houden iig zijn hoofd naar benden dat scheelt ook een heleboel! ik denk ook dat dat paard jou uitprobeerd maar het kan geen kwaad om tog even te kijken of er iets is met het gebit enz

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

nimgo
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:45

als je zeker weet dat hij het niet doet om medische redenen of om pijn dan moet je moet een klein springzweepje rijden. iedere keer als die steigerd geef je hem met de achterkant van het zweepje een tik tussen de oren.
mijn pony deed het ook ik heb haar in totaal 4 x een tik gegeven en ze steigerd nooit meer. ik vond het wel heel zielig maar straks komt die een keer zo hoog dat die omklapt op jou nou dan liever een tik tussen de oren.

vallen en weer opstaan!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:34

noeska_m schreef:
Ja ik probeer veel te drijven, maar in de draf en galop komt ze ook steeds omhoog. Dan huppelt ze rond op 2 benen.


whahahahahahahahahahahahahahahaha Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:41

mijn vzpaardje steigert ook welis. Als hij dat doet stuur k hem de kant op waar hij juist niet heen steigert en dat net zolang doen totdat ie eindelijk de kant op gaat waar jij heen wil.
K weet niet of k het duidelijk uitgelegd heb haha.

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:54

wat je ook doet geef het geen klap tussen de oren daar word het paard heel angstig van met rijden vooral wanneer dit dier al kopschuw is

zo hard gevochten om bij ons te blijven...yusta ik mis je
01-09-92 SHY YUSTA 26-08-06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 00:21

Over steigerende paarden is al heel erg vaak geschreven op bokt. Via de zoekfunctie zijn er diverse topics te vinden over dit onderwerp, het kan interessant zijn om die eens na te lezen, misschien staan er nog goeie ideeën tussen.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:28

Als je zeker weet dat het geen zadelprobleem is dan raad ik je aan haar een flinke klap tussen haar oren te geven. Ik doe hetzelf niet met de hand want ik heb mijn hand daar als eens een keer flink mee gekneusd. Ik heb altijd een springzweepje bij me waarmee ze een flinke tik krijgt. Vervolgens schudde ze een keer met haar hoofd en liep daarna vrolijk verder. Ze heeft het echter nooit weer geprobeerd!


jessica86
Berichten: 89
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:16

klap tussen de oren?? vreemd.. een paard gaat altijd TEGEN de druk in, als jij vanaf boven een klap tussen de oren geeft wil hij daar tegenin gaan en dan gaat hij dus al snel weer omhoog, misschien zijn er uitzonderingen van paarden die zo ongelovelijk bang worden ervan of pijn hebben, maar het is echt geen goede methode om steigeren af te leren! draai liever die kleine, snelle voltes waar al meerderen het over hadden, dat is een natuurlijk iets en een paard vind dat niet leuk dus zal hij snel ophouden als hij weet dat die voltes volgen op het steigeren!

Voor de hele wereld ben je iemand, maar voor iemand ben je de hele wereld.

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:23

nou echt wel een klap tussen de oren, wij hebben verschillende hengsten op stal en die moeten dat steigeren toch echt wel afleren, gewoon een klap tussen de oren en als t goed is leren ze daar echt wel van hoor!

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:35

Inderdaad een klap tussen de oren of proberen tijdens het steigeren een rauw ei tussen de oren kapot te krijgen.

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:41

rauw ei? nooit gehoord, helpt dat echt, vanwege het gevoel ofzo

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:36

Een klap tussen de oren kan werken.... Ik heb ooit een paard gereden die ook heel erg steigerde (geen medische verklaring gevonden) heb haar 1 keer een klap tussen de oren gegeven met een halve liter fles met water daarna deed hij het niet meer, MAAR mijn eigen paard ging ook steigeren en die had kissing spines (afwijking in de rug). Dus zorg dat je zekerheid hebt!!

On a lovely night, I look at the stars, shining so bright. Bye my friends, we will meet again, someday, somehow!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:08

In dit topic wordt verschillende malen het advies gegeven om een steigerend paard maar een klap tussen de oren te geven. Dit heb ik al vaker voorbij zien komen, maar ik wil er wel even bij vertellen dat zo'n actie ook gewoonweg gevaarlijk kan zijn, zeker als je gewapend bent met een fles water of iets anders dat heel hard aan kan komen. Hiermee wil ik dus zeggen dat dit allemaal niet zonder risico is, en ook zeker geen garantie tegen het steigeren. Er zijn meer manieren om een paard van het steigeren af te helpen, denk ik.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker