Nakeuringen van het Kwpn stamboek opname?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Nakeuringen van het Kwpn stamboek opname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 10:31

Hallo

Omdat ik met mijn merrie niet naar de stamboek opname ben geweest vanwege haar kreupelheid.
Ben ik toch wel benieuwd of er ook herkeuringen zijn.
Op de Kwpn website kon ik er niets over vinden, heb er ook eigenlijks niets over gelezen.
En ik heb gehoord op de manege vande mensen, dat ze aan de hand : In stand moeten staan en moeten stappen, en los draven en galoperen?
Leek mij stug.

Gr priscilla

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:20

In de laatste IDS stond een klein stukje over het invoeren van herkeuringen voor merries. Als het goed is, wordt er een herkeuring gehouden later dit jaar.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:48

Uit stamboekrichtlijn (zie ook www.kwpn.nl)

Herkeuring
Aan het einde van het keuringsseizoen, na de Nationale Merriekeuring, wordt op één centrale plaats een herkeuring georganiseerd. Herkeuring is mogelijk voor paarden van drie jaar en ouder die in 2003 aan een keuring hebben deelgenomen. Een centraal aangewezen commissie zal de paarden opnieuw beoordelen. De herkeuring is bindend. Het is niet mogelijk om een herkeuring aan te vragen voor één van de afzonderlijke bovenbalkkenmerken.

Je moet dus wel aan een stamboekkeuring dit jaar deelnemen, wil je voor herkeuring in aanmerking komen. Dus je moet wachten tot volgend jaar!
En de mensen van de manege hebben het juist: aan de hand in stand, stappen en draven, daarna in de binnenmanege los draven en galopperen en eventueel vrijspringen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:23

Sannah heeft het over de herkeuring, dat is wat anders dan een nakeuring. Parouscha haar paard is nog niet gekeurd, dus dan moet je naar een nakeuring. Vroeger kwamen altijd bij de laatste regionale keuring voor het CK paarden met attest uit de hele provincie, maar nu de stamboekopname gecentraliseerd is, zou ik niet weten hoe het gaat. Misschien moet je even naar het WPN bellen, lijkt me het gemakkelijkste, of gewoon een jaartje wachten.
Als je paard al opgenomen is maar je de CK hebt gemist (waar je paard voorlopig keur kan worden of geslecteerd voor Ermelo) kun je naar de laatste CK voor Ermelo. Dat is meestal Drenthe - Exloo. Je moet dan wel een verklaring van de dierenarts hebben.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:39

Ohh...ja, inderdaad, ik heb het niet goed gelezen! Bloos
Volgens mij bestaat er dan geen nakeuring meer en kan het pas volgend jaar weer.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 19:38

Zou jammer zijn
Ik meende altijd dat er latere keurignen zijn