Electriciteit, groepen, fases etc?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Electriciteit, groepen, fases etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:06

Ik heb echt geen verstand van elektra. Maar we zijn nu aan het kijken of de aansluitpunten van de oude keuken overeen komen met de punten waar de nieuwe keuken komt.
En dan kom je wel wat tegen waar ik meer van wil weten.

Hoe weet je hoeveel groepen je nodig hebt?
Apparaten: magnetron (keukenboer heeft aangegeven dat die 1 groep nodig heeft), oven (keukenboer heeft aangegeven dat die 1 groep nodig heeft), vaatwasser, gaskookstel, koelkast en dan nog los: espressoapparaat, waterkoker, stofzuiger, mixer. In de schuur: wasmachine, droger en vriezer. Verder in huis hebben we natuurlijk het licht enzo en 2 tv's, radio en computer.

Het huis komt uit 1976 en er zit nu een kast in met van die losse stoppen maar ik weet niet hoeveel groepen. Een collega van Maurice riep ook nog iets over fases? In oudere huizen zou maar 1 fase zitten waar je maar een beperkt aantal groepen op kunt hebben. Als je meer nodig hebt kan alleen Essent dat voor je doen.

Kan iemand me een beetje uitleg geven in begrijpelijke taal zodat ik kan volgen waar ze het over hebben?

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:23

Wat een groep aankan, is ongeveer 3500 watt aan vermogen. Je tv, je stofzuiger, je wekkerradio, die hebben allemaal een wattage. Als je alle stekkers bij elkaar optelt kwa wattage, mag je dus niet boven de 3500 zitten, anders knapt je stop (= zekering).

Nu heb jij het over een nieuwe keuken, en een Meterkast met losse stoppen. Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken, maar mijn advies is, laat een installateur komen en laat hem je een kompleet nieuwe groepenkast met zekeringsschakelaars (aardlekschakelaars) aanleggen. Dat kost je een euro of 1.000, maar dan heb je wel plenty groepen om van alles apart op aan te sluiten. En je bent van die domme stoppen af.

In onze woning hebben we sinds vorig jaar 8 groepen, de vaatwasser heeft er 1, de droger heeft er 1, de wasmachine heeft er 1, de combimagnetron heeft er 1, de schuur heeft er 1, en de rest van het huis is opgedeeld in 3 groepen. Bbij ons kan werkelijk alles tegelijkertijd aan! Ideaal. Onze woning is trouwens van rond 1900, maar dat met fasen heb ik niets over gehoord van onze onafhankellijke electricien.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:29

Als je kijkt naar het wattage, het ampèrage en voltage kun je het gemakkelijk uitrekenen: V * A = W (dus als je een stop van 16 ampère hebt en het voltage is 230 V dan mag je maximaal 3,68 KW verbruiken anders vliegt de zekering eruit.) Apparaten als magnetrons, vaatwassers, wasmachines, drogers, föhns etc. kunnen niet tegelijkertijd 'draaien' als ze op één stop zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:33

Bedankt voor de info, het wordt me al iets duidelijker.

Maar hoe zit dan met die fasen? Die collega zie iets dat er bij een huis uit 76 waarschijnlijk met fasen wordt gewerkt. Op 1 fase kan maar een beperkt aantal groepen dus als je meer groepen nodig zou hebben (8 lijkt mij bij ons ook ideaal) zou je door Essent een fase erbij moeten laten bouwen? En dan daarbij een nieuwe groepenkast.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:37

Ik heb er zelf ook geen verstand van eigenlijk, maar het is wel al 2 keer voorgekomen dat ik in de keuken op 1 groep de oven, droger en de waterkoker aan heb staan en de stroom dan uit valt.
Het schijnt dat een waterkoker heel veel nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:45

Hier in het appartement kan ook de oven niet aan als de wasmachine aanstaat. En dat wil ik graag wel goed hebben in het nieuwe huis Haha!

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:57

Ik heb een installateur laten komen en heb nu 8 groepen en 2 kasten. Alle grote (wasmachine, oven, koelkast, droger) apparaten in de keuken hebben een eigen groep. Keuken zelf ook, woonkamer ook en boven voor een eigen groep en achter een eigen groep. De kelder incl. CV zit op de groep van de keuken.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:58

Katrien schreef:
Hier in het appartement kan ook de oven niet aan als de wasmachine aanstaat. En dat wil ik graag wel goed hebben in het nieuwe huis Haha!

Dan moet je de aanvoer laten vergroten. Op 1 lijn die naar binnen komt staat 15 megawatt als ik het goed heb en je kunt ook 3 inkomende lijnen aanvragen en dan heb je 3 keer zoveel wat er aan energie binnenkomt. Dat hebben wij ook laten doen.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:27

wij hebben in ons nieuwe huis vorige week de elektricien over de vloer gehad.
er waren een aantal oude groepen met van die ouderwetse stoppen, en 2 nieuwe groepen.
aangezien wij de gasplaat eruit gedaan hebben er een een induktieplaat hebben neergezet (hebben we nu ook en willen niets anders meer) en zo'n plaat heeft alleen al 2 groepen nodig hebben wij besloten om alles te laten vervangen.
we hebben ook een vaatwasser en een nieuwe oven.
er is nu een hele nieuwe kast ingezet met 2 hoofdgroepen met een van 6 groepen en eentje met 4 groepen.
er zit nu gelijk een aardlekschakelaar op en een hele nieuwe hoofdschakelaar, en we hebben nog een uitbreidingsmogelijkheid voor 2 groepen.
het kostte een berg centen, maar anders hadden de andere groepen op termijn ook vervangen moeten worden en het arbeidsloon voor uitbreiden is ook erg veel ten opzichte van een nieuwe kast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:44

Oke, er gaat binnenkort een installateur even kijken. Volgens de huidige bewoners zal een paar groepen erbij geen probleem zijn. Ik ben benieuwd Haha!

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:33

Katrien schreef:
Oke, er gaat binnenkort een installateur even kijken. Volgens de huidige bewoners zal een paar groepen erbij geen probleem zijn. Ik ben benieuwd Haha!


dat zeiden ze bij ons ook ..........
en een offerte kost niets.