Hotspot

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 14:27

Mijn hond heeft hele lelijke plekken in zijn nek. Ik ben bij de dierenarts geweest en het schijnt een hotspot te zijn. Wie zijn hond heeft dit ook wel is gehad? Ik heb zalf gekregen en gebruik dit nu een week, maar helaas zie ik nog niet veel verbetering.


Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:38

Kun je me uitleggen wat Hotspot is?
Heeft het iets met de zon te maken?

Iig sterkte met je hondje Lovers



ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:43

Even gekopieerd, is makkelijker dan zelf uitleggen Knipoog :

Hotspot
Hotspot is een term waarmee broeiplekken op de huid worden bedoeld. Hotspots worden vooral gezien bij langharige, dichtbehaarde hondenrassen, zoals de Berner Sennenhond. De oorzaak van zo'n plek is een kleine irritatie, zoals een vlooienbeet of een klein wondje, waar de hond op reageert door het stuk te bijten, krabben en/of likken.

De ondervacht gaat hierdoor aan elkaar plakken en de huid eronder wordt nat en gaat ontsteken. Dit geeft weer extra irritatie, waarop de hond reageert door nog meer te bijten, te krabben en te likken. Een hotspot kan behandeld worden door de plek tweemaal daags schoon te houden met betadineshampoo, meestal in combinatie met een ontstekinsremmende spray.

Onze Cattledog heeft ook een hotspot gehad toen hij jong was.
Het duurt soms best lang voordat zo'n plek eindelijk geheeld is.
Goed schoonhouden en behandelen met de zalf die je gekregen hebt

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 14:45

Een hotspot is een lelijke plek op de huid. Mijn hond heeft hem aan de zijkant van zijn nek en onder zijn oor. Het kan beginnen met een allergie, bijv. van een vlo of teek. Vervolgens blijft hij aan de plek krabben die hij dan open krabt. Dan krijgen vervolgens bacterien vat die een ontsteking veroorzaken. Een heel lastig probleem dus!

12 januari 2005 Levi Vernon
22 januari 2007 Jacy Collin

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 14:46

Hee ThePast03, het advies van de betadineshampoo heb ik niet gekregen. Dat zal ik ook zeker gaan gebruiken. Ik vroeg me af of bij jullie hond de vacht om die plek geschoren was. Nu blijft er zoveel troep in zijn vacht hangen.

12 januari 2005 Levi Vernon
22 januari 2007 Jacy Collin

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:53

Nee onze hond hoefde niet geschoren te worden, maar hij heeft ook geen lange vacht.
Als er echt vuil in de vacht blijft hangen kun je inderdaad de vacht rond de plek het beste scheren of knippen.

didi74 schreef:
Hee [*olduser*], het advies van de betadineshampoo heb ik niet gekregen. Dat zal ik ook zeker gaan gebruiken. Ik vroeg me af of bij jullie hond de vacht om die plek geschoren was. Nu blijft er zoveel troep in zijn vacht hangen.

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:01

Ohja, dat hebben 2 berner sennen honden hier in de buurt ook, wist niet dat dat hotspot was..



Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:41

een vriendin van me fokt Leonbergers en eentje had een paar jaar geleden over 2/3 van zijn lijf hotspot, zo vreselijk zielig! Huilen

Hij heeft dagen liggen rillen in de gang (buiten 30 graden), was wel kaalgeschoren en zijn huid was helemaal zwart, we hebben er liters hydrocortiderm op gesmeerd, uiteindelijk is hij beter geworden, heeft een mooiere vacht teruggekregen dan hij ooit gehad heeft en is een paar weken geleden op 11 jarige leeftijd overleden van ouderdom! Verward

11 jaar is voor een Leonebrger een respectabele leeftijd hoor! OK dan!

Dus gewoon doorsmeren en geduld hebben, het kan allemaal goed komen, sterkte! Het warme weer werkt ook niet mee!


www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

Tessala

Berichten: 24
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Aalst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:31

Met een hotspot bedoelen ze ook schuurplekken van bijv de halsband

Ik wou dat mensen meer op beestjes leken!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:34

Wij scheren onze Newfoundlander elke zomer omdat het gewoon niet te harden is voor haar met deze hitte. Zo is er ook minder kans op een hotspot.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:02

Onze Berner had het ook met enige regelmaat. Hydrocotiderm en het haar rond de plek wegknippen hielp altijd wel goed.

Nulla tenaci invia est via


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 01:47

Mijn hond heeft hotspot gehad, het is héél lang kaal geweest daarna en héél kort haar. Na 3 jaar ongeveer was het pas weer normaal aangegroeid, echt sneu was dat voor hem. Maar het is nu al een tijdje geleden.

UK_eef

Berichten: 4215
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:15

onze oude golden retriever heeft het sinds zijn geboorte gehad..echt heel vervelend, je kunt er weinig tegendoen..ze hebben het of niet..en meestal komt het gewoon vaker terug, het vervelende is dat je met smeersels en pillen aan de gang moet, en het stinkt gewoon..je kunt er verder niets tegendoen..maarja..als je er eenmaal aan gewend bent dan maakt het niet zo meer uit..succes!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:27

Hotspot is een term waarmee broeiplekken op de huid worden bedoeld. Hotspots worden vooral gezien bij langharige, dichtbehaarde hondenrassen, zoals de Berner Sennenhond. De oorzaak van zo'n plek is een kleine irritatie, zoals een vlooienbeet of een klein wondje, waar de hond op reageert door het stuk te bijten, krabben en/of likken.

De ondervacht gaat hierdoor aan elkaar plakken en de huid eronder wordt nat en gaat ontsteken. Dit geeft weer extra irritatie, waarop de hond reageert door nog meer te bijten, te krabben en te likken. Een hotspot kan behandeld worden door de plek tweemaal daags schoon te houden met betadineshampoo, meestal in combinatie met een ontstekinsremmende spray

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 18:01

AfbeeldingAfbeelding

Zo ziet mijn arme hondje eruit.

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 18:02

Oeps sorry, volgens mij is het iet wat te groot. Het is ook pas de 2e keer dat ik er een foto op zet.

12 januari 2005 Levi Vernon
22 januari 2007 Jacy Collin

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:25

Wat ik doe als een van mijn honden een hotspot heeft, is de plek kaalscheren. Nu blijft die pluk haar in de wond irriteren, en zal de hond blijven likken.
Daarna doe ik er 2 a 3x per dag calendulazalf op, gewoon verkrijgbaar bij de drogist Even goed in laten trekken zionder dat de hond het er af kan likken of krabben. Meestal is het dan zo droog, en is de jeuk weg en kan het genezen..

Als je even een witte regel doet tussen de url's van je foto's, komen ze onder elkaar te staan en ben je het brede beeld kwijt.

Succes ermee Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 21:14

Bedankt voor de tip Billy. Ik kan het helaas niet meer wijzigen maar ik zal er volgende keer aan denken!

12 januari 2005 Levi Vernon
22 januari 2007 Jacy Collin

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:37

Wassen met dettol is nog beter. Gewoon pure dettol, dan is het zo weg.
Mijn verzorgpaard heeft net zo iets. Nu ik het met dettol was gaat het beter. Een vriendin van me had het bij haar hond gehad en herkende het.
Zij zei dat het een ontsteking over een ontsteking was en dat het vaak elk jaar rond deze tijd terugkwam.
Klopt ook, hij heeft elk jaar vd vieze plekken op zn hals. ik was al jaren met betadineshampoo etc. Heb al eens tegen schimmel en ringworm behandeld.
Nu ik het met dettol doe gaat het ineens beter.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:41

Giet jij eens lekker pure dettol in een wond? wedden dat je kunt jodelen?
Uitwassen met verdunde Dettol, ok, maar onverdund vind ik wel heel erg cru

Goedgekeurd onderschrift :)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:30

Bij ons op de praktijk zien we regelmatig hotspots. In principe valt het onder een spoedgeval, aangezien zo'n plek in korte tijd enorm veel groter kan worden.

Gang van zaken bij ons op de praktijk:
Plek kaalscheren, opfrissen met desinfecterend middel, hydrocortiderm aanbrengen. Eventueel een prik tegen de jeuk.

advies voor de eigenaar: schoonhouden (bv met biotex groen), hydrocortiderm smeren, zorgen dat de hond er niet bij kan (kraag om/t-shirt aan oid), en goed in de gaten houden mbt vliegen.
Zo'n natte plek trekt vliegen aan, en als die er eitjes gaan leggen (en er dus maden uitkomen) ben je veel verder vanhuis!

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 11:56

Dank je wel Riëtte voor de tip. Ik ben inderdaad met hem bij de dierenarts geweest en hij heeft vetaderm creme gehad en een prik tegen de jeuk. Ze hebben alleen niet de plek kaal geschoren. Dat zal ik dus zelf nog even doen. Verder spoel ik het elke dag met betadine shampoo. Helaas krabt hij er best vaak aan en gaat het iedere keer weer bloeden. Het lijkt me inderdaad dus wel verstandig dat ik hem een kraag om ga doen, aangezien de plek op zijn kop groter wordt. En helemaal nu ik dat lees van die vliegen, daar moet ik niet aan denken zeg. Kan je zo' n kraag bij de praktijk halen?

12 januari 2005 Levi Vernon
22 januari 2007 Jacy Collin


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Sun, Amarins2, carin0903, DeTjoeter, Froukje, judith_irene, Kmbrly, Lizzy__87, MerleSimone, Momo94, rien10, Sky_As, Stal_Fiore, StonedRomy, supervon78 en 59 bezoekers