Jeuk in sokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Jeuk in sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 22:16

Mijn Tinker heeft sinds deze winter nogal jeuk in haar sokken. Ze schuurt regelmatig met haar achterbenen langs elkaar, of aan de waterbak, en ze knabbelt haar sokken er af. Of ze staat te stampen.
Ze heeft geen mok en en ook geen luis. Maar wat kan dit dan wel zijn, en wat kan ik er tegen doen?


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:38

Zweet?
IJsco heeft dat ook een tijdje gedaan, nooit geweten wat dat geweest is, ik heb haar voeten gewassen met water en heel goed afgedroogd, gek genoeg was het daarna over.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:39

heeft ze lange sokken??
ja ikw eet het de pest voor elke tinker eigenaar maar misschien er toch maar afhalen?? dan kan jij beter schoonhouden en kijken wat het is!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:55

Idd scheer ze eens misschien loopt er wel een of andere mijt, of een schimmel, scheer ze een keer heeeeel kort en was ze heel goed kijk dan hoe de huid is, succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 23:26

Dat is waarschijnlijk beenschurft ( een mijt). Die kan je met het blote oog niet zien, maar als de dierenarts een schraapseltje van de huid neemt, kan hij het onder de microscoop zien. Voorheen gebruikte je er sebacil voor, dat is uit de handel, Neocidol zou ook goed werken, maar ook dat mag volgens mij niet meer worden verkocht. Misschien heeft je dierenarts een goede oplossing.
Friezen hebben hier ook vaak last van en de Fries die ik twee jaar gereden heb van mijn dierenarts, moest ik altijd preventief 1 keer per maand de benen met Sebacil wassen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:07

Mijn (s)tinker deed het ook toen ie hier aankwam. We hebben z'n sokken gepoederd met xerox-p (of zerox-p, zou moeten kijken of het een z of een x is langsvoor. spul tegen mijt en luis) en hij doet het niet meer nu.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:22

Jeuk aan de benen kan inderdaad mijt zijn. Je kunt er ook een prik tegen krijgen bij de dierenarts, dat werkt van binnenuit (mijten zitten onder de huid) maar misschien is zo'n mijtenmiddel voor erop ook wel voldoende...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:04

ik denk wel dat het mijt is, mijn tinker heeft het ook elke keer, was het dan met cebasil en dat moet ik een paar weken later weer doen, 1 nadeel,
cebacil gaat uit de handel, het is gif, dus je moet het met handschoenen insmeren en dode mijt jeukt voo rhet paard nog erger dan levende mijt, de dierenarts kan ook spuiten tegen mijt, maar dat is wel duur,
doe er maar wel wat aan, want een paard heeft hier echt last van...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:16

Jet schreef:
Dat is waarschijnlijk beenschurft ( een mijt). Die kan je met het blote oog niet zien, maar als de dierenarts een schraapseltje van de huid neemt, kan hij het onder de microscoop zien. Voorheen gebruikte je er sebacil voor, dat is uit de handel, Neocidol zou ook goed werken, maar ook dat mag volgens mij niet meer worden verkocht. Misschien heeft je dierenarts een goede oplossing.
Friezen hebben hier ook vaak last van en de Fries die ik twee jaar gereden heb van mijn dierenarts, moest ik altijd preventief 1 keer per maand de benen met Sebacil wassen.


De productie van Neocidol is stopgezet Boos! , maar hetgene wat er nog is mag nog wel verkocht worden. En idd het werkt super ! Mijn belgje heeft nu gelukkig geen jeuk meer. Heb wel z'n sokken eraf geschoren omdat t dan beter te behandelen is. Wel jammer, maar 't groeit er gelukkig wel weer aan

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:14

Je kunt de sokken eerst ook goed wassen met groene biotex, dat ontsmet. Daarna kun je even afwachten hoe het gaat. Als ze blijft jeuken zijn er drastischer maatregelen nodig. Het kan dan een schimmel of schurft zijn. Voor scheren ben ik huiverig, ik heb zelf sebacil voor als het ècht nodig is. Maar het is een duur goedje en nogal chemisch. Ik borstel de sokken bijna iedere dag uit en voel gelijk in de kootholtes of er niks zit. Sox is heel gevoelig voor mok dit jaar en ik moet alles echt bijhouden. De DA zei dat ik de sokken en benen met een milde shampoo moest wassen zoals babyshampoo van Zwitsal omdat deze niet ontvet. Na het drogen zou je de enkels met gele vaseline kunnen behandelen, lekker inwrijven. Ook de knieholtes goed nagaan i.v.m. rasp. Door het broeierige weer hebben veel paarden meer last dan normaal. Zie het topic over mok.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:14

sorry, ff offtopic, ik heb nog nooit een paard met enkels gezien, hihih
bedoel je de kootholte soxje

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:27

Haha, ik denk in mensentermen: hoofd, benen, enkels *LOL* Ik bedoel niet de kootholtes maar wat onder de knieën zit, pijpen ?, het zelfstandig naamwoord dus Bloos .

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:36

offtopic, hahah, ok dan, ik dacht al, haha,
was net bij mijn tinker, en hij heeft na 2 maanden vrij, nu waarschijnlijk weer mijt, dat word dus wassen met cebasil

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:31

Weer on topic Knipoog met de mokplekjes gaat het steeds beter. Op de sprongen waren het dikke korstjes maar met de hydrocortiderm gaat de behandeling goed. De voorenkels Lachen zijn in orde alsmede de kootholtes, de sprongen moeten nog steeds ingesmeerd worden. Ik doe dit 1x per dag. Ze staat ook niet meer te stampen met de achterbenen wat ook een teken van mok kan zijn. Heeft ze ook niet lang gedaan maar ik lag er wakker van. Ik borstel haar sokken wel iedere dag helemaal uit om te zien of er geen beestjes e.d. in zitten, met dit weer is dat geen straf. Dat wordt weer anders als het regenseizoen weer aanbreekt...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:00

Spix stond gisteren ineens ook te stampvoeten Verward Heeft ie nog nooit gedaan. Misschien tijd voor een preventieve wasbeurt (wie weet is het niet eens preventief meer, want die kleine beestjes laten zich gewoon vrijwel niet zien Boos!)

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:15

Ik denk dat Spix een bad ook niet erg vindt met dit weer Lachen. Sox zat vanmiddag echt onder de bultjes van de vliegenbeten, dat hete weer zijn we alweer zat hoor.

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:00

een keer wassen met sebacil, verkrijgbaar bij de veearts.
is tegen allerlei schurften, mijten, schimmels ed.
ik was de benen van mijn fries ook af en toe met dat spul, omdat ie heel af en toe ook wel eens jeuk heeft aan z'n sokjes.
werkt supergoed

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:30

Dat ie een bad niet erg vindt?? ... een RAMP gewoon!!!!! We hebben de sproeiers in de wei aangelegd en hij ging er als een gek vandoor, stond in een hoekje net buiten het bereik van de sproeiers te wachten tot ie een "gaatje" dedecteerde in het systeem van sproeien en hij er loeihard vandoor ging naar achter in de wei ... SPIX, de stoere hengst die bang is van water .... Hij zweet zich liever half dood!!!! Ik heb vanavond nog geprobeert gewoon met een emmertje water en de borstel, en zelfs dat was DOODENG!!!! De natte borstel mocht nog wel, maar hij wou vooral die emmer NIET TE DICHT hebben!!!! Die moest buiten z'n oogbereik blijven

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:45

Haha, bang voor water. Maar er zijn ook mensen bang voor water, om te zwemmen dan toch. Sox was in het begin ook bang voor alles maar na ruim een jaar vindt ze het wel lekker als ik haar benen afspuit. Wat een luxe trouwens: sproeiers in de wei. Ik las vanmiddag een mailtje van iemand die een parasol in de wei neerzet voor de paarden, ze stonden er met zijn vijven onder


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:30

Even het relaas van het vervolg van Spix z'n watervrees ...

Citaat:
Deze namiddag hebben we Spix in zijne stal onder de tuinslang gezet ... eerst alle hoeken van de stal heeft ie gezocht om te schuilen, tot ie in één hoekske bleef stilstaan al trillend Ach gut . Toen zijn we de stal ingegaan, en hebben we hem met lichte straal en de borstel erop geschrobt, met wat dettol erbij ... en toen afgespoeld. Hapje in de voerbak gedaan, en nog wat extra afgesponsd met vliegenspul ... en waarempel, hij bleef staan eten!!!!!!!! Spix is STOER Cool ... nu maar zien of ie de volgende keer geen zo'n paniekaanvallen meer doet bij het zien van water . In ieder geval niet meer in de stal dan hoor. Ik heb na z'n douche de hele boel uitgeschrobt met bleekwater ... Zwoegen en zweten hoor!!!!! En nu is hij schoon (wel, was, hij is alweer groen hier en daar ), en de stal ook helemaal schoon .... hij wou er niet meer in vanavond ... z'n "geurtje" was weg . En z'n rubber matten brandschoon ... ENG JOH ... hahahaha ... met wat overtuiging en toen ik in de stal ging gaan staan kwam ie wel! Ja ... HIJ IS STOER OK dan!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:18

Zie je wel, met wat moed en beleid lukt (bijna) alles. Seffekes kun je nog gaan zwemmen met hem Lachen. Ga regelmatig met warm weer rustig zijn benen afspuiten, zacht straaltje en belonen tussendoor.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:31

zorg in elk geval dat er met wassen ofzo geen shampoo in de benen blijft zitten!!!

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:43

Hey,

ik werk bij de farmaceut die ook Neocidol in het assortiment had. Helaas (ook voor ons als bedrijf) produceren we het niet meer... Bij een enkele dierenarts is het nog op voorraad, het is lang houdbaar en best de moeite om in te kopen.

We hebben nog een ander erg goed product tegen bijv. mok ed. Helaas ook niet in NL of Be in het assortiment. Wel in Duitsland, waar wij ook de distributie voor doen. Mensen in het grensgebied met DLD zouden daar eens kunnen informeren naar Panalog (zalf).
Ik heb de mazzel dat ik er natuurlijk aan kan komen (dus bij mij op de manege is ook iedereen heel tevreden), al heb ik het zelf voor mijn Tinkertje nog nooit nodig gehad Cool

Groetjes,
Jacqueline en Chubby

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 00:53

Kai deed dit voorheen ook veel. Stampen en schuren van zijn sokken. Ook hij heeft een forse hoeveelheid behang.
Ik heb hier niets bijzonders aan gedaan. Alleen geregeld gewassen met groene zeep en daarna flink uitgekamd en (op stal) goed laten drogen. De jeuk kan nl ook ontstaan door broei.

* To Belg, or not to Belg *

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:25

Gam heeft af en toe ook jeuk, meestal lost hij het met zijn voorbenen los dor met zijn tanden te schurken en achter ging hij lopen schuren tegen hindernispalen aan die op de grond lagen.

ik zou graag zijn sokken eens goed willen wassen maar zijn vetlaag zit zo goed dat de binnenste beharing niet eens nat wordt! Rolleyes

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Danij, Doedatje, Doppers, IASCrawler, Maaike_Ma, Nicollevs, TompoesB, waikiki_6 en 22 bezoekers