Weer oppakken na vakantie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-01 23:40

Mijn bijrijdpaardje is afgelopen vrijdag teruggekomen Party!! van 2 maanden vakantie in de wei, lekker niets doen, wij gingen zelf ook op vakantie, weinig tijd voor haar, dus dan is het voor haar wel zo lekker als ze gewoon lekker naar de wei kan. Maar nu is ze dus weer terug en zijn we weer aan het rijden.
Nu is mijn vraag Verward hoe je dat het beste aanpakt na zo'n rustperiode. Ik heb vandaag gereden en ze liep op zich best fijn, was weinig verleerd, alleen wel erg stijf, vooral in de achterhand. En iets trager voor het been, komt vanzelf wel weer goed. Net als het ietsjes hangen op het bit, maar dat komt denk ik voort uit die stijve achterbenen.
Ze heeft nogal een blessureverleden Huilen (van peesblessures tot OCD) achter de rug, echt soepel zal ze nooit meer worden en altijd opletten voor overbelasting. (niet dat je nix met haar kunt doen hoor! Ze kan in principe alles, maar je moet het gewoon niet overdrijven en goed op de bodem letten, niet te zwaar).
Nu wil het geval dat ze eigenlijk altijd kreupel (of als laatste fase in het herstel) de wei in ging en er dan weer goed uit kwam en we dus voorzichtig op konden gaan bouwen. Nu is ze er dit jaar dus voor het eerste sinds lange tijd gezond ingegaan en gezond uitgekomen. (en nu al weer een jaar niet kreupel is geweest!!!) Hoe ik een paard dat kreupel is geweest weer moet opbouwen weet ik zolangzamerhand wel (heel voorzichtig! Beter 1 maand te lang gestapt dan 1 dag te vroeg gedraafd), maar hoe doe je dat met een gezond paard? En wat zijn goede oefening tegen die stijfheid in de achterhand die toch niet al te zwaar zijn? Wat we in ieder geval altijd doen is veel buitenritten maken, lekker veel stappen, rechte stukken, kilometers maken, dat kan in ieder geval nooit kwaad, maar het gaat me meer om de dressuur, hoe je dat het beste aanpakt.

[Edit Karin] titel iets aangepast & verplaatst naar RT [/edit]

_________________
Omnis nobilitas ab equo
(Alle adel stamt van het paard)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-05 09:21 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 17:39

veel afwenden met je paard als je in de bak rijdt dus telkens om de 5 á 10 min van hand veranderen en je kan ook lekker zeggen van ik ga eens een keertje de halve bak pakken (voltes) en na een paard rondjes ga je weer terug naar de hele bak te rijden slangevoltes willen ook wel helpen of slalommen zet tonnetjes neer in de bak en ga er telekens doorheen! allemaal oefeningen wat je dus zelf al aangeeft van dat buitenrijden helpt ook vaak heel erg veel paarden (als ze verkeersmal zijn tenminste) ontspannen zich ook vaak buiten en gaan daardoor iets minder stijf lopen ga van de verkorte draf naar de middendraf en weer terug nou ik hoop dat je hier wat aan hebt veel succes met je paardje ik hoop dat het gaat lukken Schijnheilig wat je dus ook kan doen is balken lopen tijdens de draf en stap dan neemt hij zijn achetrhand beter mee om het zo maar te zeggen Party!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 22:33

ik kan eigenlijk nit w8en op je berichtje terug
want ik ben errug benieuwd naar de resultaten is het geluk of niet???
laat je het wel eff weten??
xxx sabrina

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-01 17:51

Een paard wordt niet van de ene op de andere dag weer soepel hoor na 2 maanden niks doen! Van gelukt of niet gelukt kun je dus niet echt spreken. Bovendien heb ik haar na jouw reactie pas 1x gereden en toen ben ik lekker naar buiten geweest. Echt een antwoord op mijn vraag was het trouwens ook niet, ik vroeg me meer af hoe je de dressuur conditioneel weer op kan bouwen (misschien niet echt duidelijke vraagstelling?), maar dat heb ik inmiddels overlegd met mijn instructrice (Atie Sanders-Spijker). Dinsdag privéles.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 48 bezoekers