2 ruinen bij elkaar in de wei??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

2 ruinen bij elkaar in de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 18:35

Mijn ruin is dus de enige "man" in de kudde van 9 paarden/ponys/veulens (bij de buren) op stal en in de wei. Nu heeft dus een meisje die daar ook op stal staat een nieuwe pony gekregen, een ruin dus...
Mijn paard staat samen met 2 c-ponytjes op een wat kaler weitje omdat zij nogal gevoelig zijn voor t jonge gras (lees dikke buik Lachen )
Nu kwam die nieuwe er dus zaterdag bij, alleen en in een weitje daarnaast, mijn paard helemaal door t lint, heeft op 2!! plekken het hek kapot geslagen(hij had gelukkig zelf nix), hij was t er dus echt niet mee eens met die "indringer"op zijn terrein. Logisch, ik dacht dat trekt wel weg maar niet dus, hij blijft zo idioot. Die nieuwe ruin loopt nu bij de andere merries in de grote wei en die vinden t prima.
Wij en de eigenaren van die andere ruin vinden t dus prima om ze apart te houden (altijd) om risicos te ontlopen.
Alleen ik denk dus dat mijn buurman (=staleigenaar) ze strax weer gewoon in 1 kudde wil hebben, vind ie makkelijker met buitenzetten enz..

Ik ben dus veel te bang dat ze elkaar of zichzelf verwonden als ze een x bij elkaar in gaan. Wat moeten we doen, toch maar een x uit laten vechten met de eventuele gevolgen of "eigenwijs" zijn tegenover de buurman en ze toch apart houden??

Sorry voor t lange verhaal!!


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:39

Gewoon bij elkaar zetten, na maximaal 2 dagen stoeien zal alles wel goed komen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:46

Vaak gaat dat juist wel goed......... Beter ruinen bijelkaar en Merries bijelkaar dan door elkaar heen.......

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:01

Ik heb ook twee ruinen, gaat altijd prima. Ze zullen even misschien stoeien, maar dan is het over.
Een hengst en een ruin is een ander verhaal, hebben wij ervaren.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:02

Idd, waarschijnlijk is het alleen in het begin even vechten. hier lopen ook twee ruinen en een hengst bij elkaar en dat gaat hardstikke goed!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:07

2 ruinen samen moet echt kunnen. natuurlijk is der eerst de rangorde en die kan wat er ietwat erg aan toe gaan, maar nooit zoals van hengsten.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:08

ach, hier hebben we 3 ruinen en 1 merrie bij elkaar lopen. Gaat heel erg goed! Al moet mijn ruintje wel altijd ff de nieuwen plagen Haha! dus: er heel hard achteraan rennen enzo Haha!
Maar na 1 dag was de rangorde duidelijk. Baloe is de baas Haha! En dat als jongste van de kudde!

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:18

wij hadden al 2 ruinen lopen en toen kwam mijn net een week oud ruin erbij de een maakte er niets van maar die andere ruin ging even flink aan het knokken met die van mij dat heeft toch wel een week geduurd de rangorde bepalen,maar nu gaat het goed!!!!!!!!!

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:22

Kawa staat ook bij alles wat toevallig zo uitkomt
Dus ook bij ruinen
Soms is he ff uitmaken wie de baas is (kawa dus Lachen ), maar dat moet soms ook bij merries

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:51

ruinen bij elkaar gaat prima!
tzijn meestal de merries die elkaar blauw trappen

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:15

Ik denk dat ze even aan elkaar moeten wennen, maar het zal vanzelf goed komen.

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 07:21

hengst met 2 ruinen gaat bij ons ook gewoon goed hoor Tong uitsteken
Ok, wij hebben de liefste en tofste hengst op 4 benen en dat is dus echt een uitzondering. Sterker nog: hij kan niet alleen de wei op, en als hij verder weg staat gaat hij gillen als hij 1 van z'n 'merries' mist Haha!
Overigens is de ene ruin een echte mepper, nieuw paard moet hij niks van hebben, de ander is altijd wat onderdanig dus die twee waren altijd flink aan het matten, nu met onze hengst erbij is het echt een heel stuk minder. De een is flink minder opdringerig en de ander is een stukkie brutaler geworden. Ze staan nu zowat een jaar bij elkaar en ik heb nog nooit 3 paarden op 30x30 kunnen zetten, er was er altijd één die het nodig vond de anderen het leven zuur te maken, en dat waren nog ruinen. Nu met die hengst erbij gaat het prima. Is de hengst wat te opdringerig (steekt z'n neus letterlijk overal in) dan poeiert zelfs mijn makke schaap hem af door zijn kont flink hoog op te gooien. Raak trappen is er niet vaak bij, het is meer 'blijf van me af' en dan is het weer goed. De hengst is ook heel makkelijk, die kapt ook gelijk en laat het ook gelijk weten (1 achterpootje optillen) als hij het er niet mee eens is.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:53

Gewoon bij elkaar zetten. Na een paar dagen is de rangorde wel bepaald. Wij hebben twee kuddes van ieder ongeveer 17 stuks en daar lopen ruinen en merries ook gewoon bij elkaar. Zorg wel dat ze genoeg ruimte hebben om te vluchten!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:50

nieuwe paarden maken altijd "ruzie" .. je moet ze gewoon voor de leeuwen gooien.. dan komt er vanzelf rust in de tent.. sla de rangorde er is. is er niets meer aan de hand

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 20:44

Dan moeten we t toch maar een x proberen denk ik, ik hoop dat ze elkaar niet "afmaken"

Maakt t dan nog uit of we ze nog een week of langer apart houden?? Om al een beetje aan de sfeer te wennen zegmaar??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Googlebot, J30d en 40 bezoekers