Tot welke leeftijd voor t eerst een veulen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Tot welke leeftijd voor t eerst een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 20:17

M'n E-pony, Eldina, heb ik nu vanaf februari. Ze is 5 jaar heeft nog nooit een veulen gehad
Ik wil haar in de toekomst graag een keer laten dekken, maar tot welke leeftijd kan je een merrie voor het eerst laten dekken? En kan ik haar dan ook gewoon bij een paardenhengst doen? (leek me wel, maar just in case he Knipoog )

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:14

mijn merrie is nu 18, en ze is hier in nederland voor het eerst gedekt en in 1 keer drachtig. het schijnt dat ze toen ze naar nederland kwam, drachtig was maar dat is 14 jaar geleden en het schijnt dus dat ze het verworpen heeft door de stress van de vliegreis. helaas niet meer te achterhalen of dat idd waar is. maar tot zover ze nu is (ongeveer 3 maanden) gaat het nog steeds goed. E pony's zijn toch eigenlijk ook paardenmaat(tot 1.58mtr) dus hoe groot zou de hengst zijn die je erop wil zetten? ik zou in ieder geval een niet te grote hengst uit zoeken. succes.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:56

Op het K.I. station waar ik met mijn merrie was zeiden ze dat de leeftijd er niet zo veel toedoet als ze maar gezond zijn en goed in hun vel zitten. Mijn merrie was 11 jaar en in een keer drachtig. De groote van de hengst is ook niet zo belangrijk het veulen past zich aan op de ruimte die hij heeft in de baarmoeder en groeit dan pas na de geboorte, succes ermee!!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 14:12

Ik wil graag een paard fokken die liefst iets van 1.60-1.65 is, vandaar de hengst

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:28

2 dingen waar je op moet letten als je merrie al wat ouder is :
1. het bekken is wat minder flexibel, dus kijk hoe fors de hengst is in verhouding tot de merrie, anders loop je een risico dat het veulen niet door het bekken past bij de geboorte.
2. Het veulen past zich niet altijd goed aan aan de beschikbare ruimte, dus het beste is het een hengst uit te zoeken die max zo'n 15 cm groter is dan de merrie.