Ronde ijzers..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Ronde ijzers..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 19:26

Ik weet het er is een speciaal woord voor 'ronde ijzers' maar daar kan ik zo even niet op komen...
Jullie snappen vast wel wat ik ermee bedoel of niet?

Nou ja ik hoop in ieder geval dat iemand mij kan vertellen wat nou precies het nut is van ronde ijzers..

De een verteld mij namelijk dat het goed is voor de wat slappere pezen zodat de druk beter verdeeld zou worden en de ander verteld mij dat de ronde ijzers goed zijn tegen hoefkatrol... Wat moet het nou zijn??

Mijn paard staat namelijk nu op ronde ijzers voor op advies van de hoerfsmid, maar mijn homeopaat verteld mij dat dit helemaal geen nut heeft bij mij paard...?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:35

Dat wordt vaak gedaan bij paarden die steiler moeten komen te staan, om bijvoorbeeld de pezen (bij een peesblessure) of de hoefkatrollen (bij hoefkatrolontsteking) te ontlasten.

Hoe staat jou paard op de hoeven? De hoeven moeten ongeveer een hoek van 45 graden met de grond maken. Als dat minder is, dan staat ie te week en kunnen ronde ijzers handig / goed zijn. Iets week is niet erg (meer veerkracht als steil), maar erg week is slecht. Dat zorgt voor veel slijtage.
Als dat meer is dan 45 graden, dan staat je paard te steil. Iets te steil is niet erg. Heel steil is niet goed, want dan heeft het paard geen vering meer, en krijg je meer slijtage.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 20:46

Mijn paard heeft zeker geen weke hoeven, misschien wel heel iets hoor dat kan best maar zeker niet erg.

Ik zit ook een beetje met het feit dat mijn paard erg snel de ronde ijzers af trapt... en ja daar wordt je ook niet echt blij van hoor!!
Ik heb hem vorig jaar ook een maand of 3/4 op ronde ijzers gehad op aanraden van de hoefsmid na een peesschede onsteking. Na die 3/4 maand heb ik ze er weer onder weg laten halen ivm het onder wef trappen en het ging hartstikke goed met zijn pees....
Nu heeft hij dus weer ronde ijzers (sinds 2 weken), maar ik ga nog maar is even goed kijken dan of ik ze er onder moet laten of niet, mijn hoefsmid is er heilig van overtuigd dat het mijn paard zal helpen, terwijl mijn homeopaat zegt eraf met die dingen, het heeft helemaal geen zin bij dit paard??

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:49

ho even, volgens mij haal je twee dingen door elkaar.

Je hebt:
* Weke hoeven: te vochtige hoeven, te zacht. Zegt niets over de stand van de hoeven.
* een weke hoefSTAND: de stand van de hoeven is te 'horizontaal'.

Ik ben een voorstander van ronde ijzers na een peesblessure. Vooral als de blessure nog niet helemaal over is, of nog maar kort over is.

En ik denk dat een hoefsmid meer weet over een goede hoefstand als een homeopaat. Welke homeopaat heb je?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 13:38

Ik had het ook over de hoefstand hoor! NIet over te vochtige of te droge hoeven ofzo!

Mijn homeopaat is Taconis..

het is niet zo dat ik de hoefsmid niet geloof hoor, helemaal niet, ik geloof biede nu niet.

En jij bent een voorstander van ronde ijzers zeg je na een peesblessure, vind jij dan dat een paard na een peesblessure de ronde ijzers altijd zal moeten houden of dat er er na een tijd ook weer af kunnen?

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:25

het woord waar je naar zoekt is volgens mij Egg bars...
Mijn paard heeft ze ook. Ze liep een beetje moeilijk en de DA kon niets vinden, ook niet met foto's. Dus toen hebben ze het probleem bij de hoefsmid weggelegd, die heeft er eggbars ondergezet en sindsdien loopt ze weer als een zonnetje! We laten haar erop staan, ze loopt nu goed, dus waarom misschien weer verprutsen?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:45

Na een peesblessure van 6 maanden, zal ik nog minimaal 6 maanden die ijzers onder willen hebben. Na een peesblessure van een jaar, nog een jaar extra die ijzers. Enz...

Maar niet bij elk paard zijn Eggbars de oplossing, sommigen staan al steil genoeg of hebben meer baat aan Hoefpad (soort zooltjes).

Heb je geen foto van opzij van de hoeven van je paard?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 18:52

ik kan wel even een foto maken...
Dan komt hij vanavond nog in dit topic te staan, een moment ..

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 19:03

Hier zijn ze dan: (foto's genomen van zijkant voorhoef)

Afbeelding
Afbeelding