Opleiding paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-01 19:18

Hoe moet het paard zijn als je met hem begint zadelmak te maken.

Hoeveel groeit een 3 jarig paard nog en hoeveel een 5 jarig paard???


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 19:30

Als je een paard zadelmak wilt maken, dan moet ie geestelijk en lichamelijk sterk, gezond en bijna 'uitgegroeid' zijn. Hij moet dus niet meer alleen de hoogte in groeien, maar hij moet beginnen om breder te worden, om body te krijgen.

bij het ene paard is dat zo als ie 3 jaar is (vroeg), bij de ander als ie 5 jaar is (laat).
Een haf of fjord zijn meestal sterk zat om op 3 jarige leeftijd mee te beginnen. Een arabier, Engels Volbloed of een paardje met 'meer' bloed, moet je vaak nog ff wachten.

Maar: je kan beter te laat zijn als te vroeg... Want hoe meer gedult je eerst hebt, hoe meer je er later voor terug krijgt...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-01 19:37

Mijn paard is 3/ 3,5 en dat is een holsteiner keer tuiger, stevig gebouwd, erg gespierd. Hij is heel lief en is zeker er aan toe om aan het werk te gaan. je kan echt alles met hem doen als je dat zou willen. En ik ben ook al begonnen en ik doe het ook rustig aan maar dit zou niet te vroeg zijn voor hem Verward In mijn ogen niet maar ik heb graag de mening van een ander, ik twijfel er zelf niet zo heel erg aan maar als het erg kwaad wil ik dit graag weten. In mijn ogen kan hij het metaal en fysiek wel aan.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 19:39

Dan moet je het doen. Jij kent jou paardje het beste. En holsteiner x tuiger 'klinkt' ook vrij sterk. Meestal geeft een paard het zelf wel aan wat ie wel en niet kan.

Met mijn arabier heb ik gewacht tot ie 5 was voor ik echt wat ging vragen. Nu is ie 6 en is het nog steeds echt een 'kind'. Het word nu wel beter, maar hij is nog volop in ontwikkeling.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 19:44

Even vraagje tussendoor: wanneer is een paard eigelijk uitgegroeid?

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 19:46

8 Ć  9 jaar... Moet je voorstellen hoe slecht het voor een paard is als ie al op z'n 4e of 5e zeer zwaar in de training staat en bv. Z springt...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 19:56

Wil nog aan Carola toevoegen dat je bij haflingers enz uit moet kijken dat ze het in het koppie wel bij kunnen werken. Met een driejarige haf kan je beginnen om er op te zitten maar doe dit eens in de week en bouw het rustig op. Als je het goed doet zit je uiteindelijk op het zelfde nivo als een arabier op 6 jarige leeftijd. Koudbloeden hebben in het koppie veel tijd nodig ook al lijkt dat op het eerste gezicht niet zo.
Ik heb de haflingers gezien die totaal over de kop gewerkt waren, echt zonde.
Dus geduld hebben, dat is zo verschrikkelik belangrijk.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 20:50

op zich is het gebruikelijk om met drie jaar een paard in terijden, ze zijn er dan geestelijk aantoe
ze zijn nieuwschierig en over het algemeen vrolijk.
als je een paard hebt dat al drie jaar is en waaraan je merkt dat hij er nog niet helemaal aantoe is dan moet je gewoon even wachten
het beste is als je het paard een voorberijding geeft
zadelmak maken en gewoon longeren om zijn rugspieren te leren gebruiken.
meestal doe ik dit als ze ongeveer tweeenhalf zijn.
en het geeft dan niet als ze dan een beetje aanmodderen
laat ze maar een beetje kennismaken en wennen aan het idee
als een paard drie jaar is dan is hij praktisch uitgegroeid en tot zijn zevende komen er misschien twee centimeters bij (kan ook iets meer zijn, maar ook iets minder)
en ja vijf jaar vind ik al een beetje te laat.
ze zijn dan volop in de pubertijd, zijn al voldoende ontwikkeld en kunnen dan iets gevaarlijker zijn.
dat hoeft niet in de omgang te zijn, maar hij kan er misschien niet van gediend zijn om nog een mens op zijn rug te nemen laat staan te gaan werken.
dit hoeft natuurlijk niet, maar hij heeft al wel de kracht om je er goed aftegooien
daarom zal ik aanraden om nu met een driejarig paard te beinnen en nee je hoeft echt niet bang te zijn om je paard naar de filisteinen te rijden, want dat gebeurd zomaar niet

veel succes


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 21:17

Nee angeliek, 3 jaar is niet gebruikelijk! 3 jaar op z'n minst word er bedoelt!!! Helaas word dat vaak te 'makkelijk' opgevat door mensen. (en zo verkeerd doorgeleerd aan andere, jonge, paardenfreaken)

En dan met 3 jaar beginnen, dus beginnen met longeren e.d. Dus niet zoals jij doet met 2,5 jaar. En je paardjes zullen het nu heus nog wel aankunnen e.d., maar moet je maar eens kijken als je paardjes 15 ofzo zijn. Dan heb je dus niets meer... En als je eerst nog een halfjaartje of jaartje zou hebben gewacht, was hij op z'n 15e nog top geweest.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:40

ik bedoel dat de meste paarden met drie jaar worden ingereden en ja ik rijd ook geen paard onder de drie jaar, ik laat ze kennis maken met het idee
dus aan een halster met een lijntje lekker aanmodderen....
en dat dat makkelijk word opgevat door mensen is misschien jou verhaal...ik weet dat ik geen jonge freak meer ben en hier ook een opleiding voor gevolgd heb (wat je opschepperig mag noemen volgens jou verhaal)

en met drie jaar begin ik met het daadwerkelijke zadelmakmaken en longeeren en rijden (mits hij dat geestelijk aan kan, lichamelijk kunnen ze dat al)

daarnaast heb ik nog nooit een paard naar de klote gereden

alleen captain kan zeggen of zijn paard er aan toe is
ik kan dat niet beoordelen Schijnheilig

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 15:35

het paard dat ik rijd heb ik met zeven jaar beleerd. (ook niet helemaal ideaal natuurlijk.....) Een grote fokmerrie, had dus alleen maar in het land gestaan. Gaat nu best wel goed, in het begin was ze nogal stijf, maar momenteel (een jaar later) is daar helemaal niks meer van te merken.
Te vroeg beginnen kan veel meer kwaad!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Dorien_Boy, Fleuribelle, MAD_fan, RvT en 88 bezoekers