Lesgeef-probleem: goede been lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Lesgeef-probleem: goede been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 13:05

Ik ben intussen de wanhoop nabij
Ik geef onze bijrijdster les op de vos. Achtergrondinfo: Meisje van 24, leren rijden op een manege, rijdt nu ong. een jaar op de vos. Is niet echt heel intelligent Ze lest nu een paar maanden bij me.

Goed, les 1 zou je zeggen. Op het goede been lichtrijden. Ik bemerkte al direct dat ze dat niet kon. Dus ik heb uitgelegd: Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, moet jij staan. Dat kan je zien door naar de schouder te kijken. Dus dat ging op zich okee.
Vorige week zag ik haar voor dr zelf rijden: ik roep: goede been lichtrijden! Dus ze wisselt van been. Ik blijf kijken en zie dat ze voortdurend verkeerd rijdt. Dus ik had zoiets van ' grrr ze neemt niet de moeite om erop te letten'. Volgende les: eerst theorie herhalen; 'buitenbeen naar voren betekent dat ik moet staan' weet ze idd goed te herhalen. Maar toch doet ze het steeds verkeerd. Ik vraag: wat is de buitenkant? Wijst ze de binnenkant aan. Okee, daar zat dus het probleem zou je zeggen. Ze kan dus niet onthouden welke kant de buitenkant is (ookal zeg ik honder keer: de kan van het hek/muur/whatever). Met tape een kruis op dr hand geplakt. 'Wanneer de schouder aan de kant van het kruis naar voren gaat moet jij staan'. Dus gaat ze heel overdreven een half uur naar het been kijken, begint met lichtrijden en ik vraag ' zit je goed?' (niet dus) 'Ja!' ' Kijk nog eens?' 'Oh nee'.

Nou ik heb intussen aaalles al geprobeerd. In stap laten zeggen ' rechts rechts rechts' wanneer het buitenbeen naar voren gaat. Dat doet ze goed. In stap laten staan als het rechterbeen naar voren gaat. Doet ze ook goed. Er naast lopen en aanwijzen wanneer de schouder naar voren is. Ze zegt dat ze het ziet. Mee laten tellen ' voor voor voor' en op dat moment moeten staan.

Snap je dat ik nu gewoon heel erg GEFRUSTREERD ben?? Ik weet het niet meer hoor. Of ze ziet het gewoon niet, maar ik dacht dat ik het haar goed had laten zien, of ze is gewoon heel dom? Ik weet dus niet meer wat ik eraan moet doen. Gisteren hebben we de totale les geoefend op het lichtrijden maar ze ziet egwoon niet wanneer ze verkeerd zit. Of het lijtk alsof ze het doorheeft maar vervolgens zit ze weer 3 rondjes verkeerd.

Voor de goede orde: ik blijf heel kalm en geduldig. Ik schreeuw niet, ik leg alles 100 keer uit. Ik vraag aan haar w'at ze nou niet snapt. Ze weet het zelf ook niet. Ik kan wel verder gaan met iets anders, maar ik vind dat op het goede been lichtrijden gewoon een basisitem is eigenlijk.

Wie heeft een goede tip voor mij? Huilen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:12

doe aan de buitenkant een sticker op de schouder van de pony en vertel haar dan dat als de sicker naar voren gaat dat zij moet staan
Werkt ook met een halstertouw om de nekvan de pony/paard heen doen en dan als het touw wat aan de buitenkant zit naar voren gaat staan
Maar ja als zij niet weet wat de buitenkant is
moet je haar eerst leren dan jij binnen in de bak staat en de wand/hek de buitenkant is

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:15

Anders moet jij tegen haar zeggen zo van: op-neer-op-neer-op-neer-op-neer. En dat terwijl zij kijkt naar het paard zijn buitenbeen. Misschien krijgt ze het zo wel onder de knie?
ik hoop dat je er iets aan hebt

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:17

Hoe komt het dat ze steeds weer op het verkeerde been uitkomt, als ze op het goede been begonnen is? Ergens moet ze toch eens te lang blijven zitten! Er moet een reden voor zijn dat ze ineens besluit van been te wisselen. Ziet ze wel of iemand anders op het goede been rijdt, als ze bijvoorbeeld staat te kijken?
Op het goede been lichtrijden is inderdaad een basisitem. Zoiets wordt je volgens mij in de eerste 5 lessen van je paardrijcarriere al bijgebracht. Misschien heeft zij zichzelf leren rijden? Wat er eenmaal fout in zit, gaat er moeilijk weer uit.
Ik had vroeger ook wel wat moeite met het kijken naar het buitenbeen. Vraag haar eens te staan op het moment dat het binnenbeen achter is, misschien snapt ze dat beter (als ze ondertussen het binnenbeen gevonden heeft...!)

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:24

waarschijlijk rijdt ze nog niet regelmatig licht en zit zogezegd een keer dubbel waaroor weer verkeerd
Het is ook zo dat dit waarschijnlijk aan de ruiter ligt maar dat er ook paarden zijn die beter en makkleijker zijn licht te rijden op een bepaalde hand( lenigheid van het paard0
Wat bij mij super hielp tijdens de lessen was dat ze niet mochten galoperen voordat ze behoorlijk konden lichtrijden (en zelf zien )
en doorzitten
Nou dan gingen ze zich wel inspannen hoor om het zo snel mogelijk te leren

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 13:31

Nee ze rijdt wel goed licht, dus regelmatig (ze komt niet op het andere been uit) maar als ze dus even gaat stappen en weer opnieuw draven zit ze dus weer verkeerd.

Het is ook niet echt een beginner, ze kan gewoon rijden. Ik heb ook al dingen met haar gedaan als wijken enzo, omdat ik toen dacht dat ze gewoon te lui was om op het goede been licht te rijden en dus zei ' controleer of je goed zit' (waardoor ze dus doorkreeg dat ze fout zat en wisselde). Dus niet galoperen is geen optie, dat doet ze al Haha! Het paard zit lekker, dus daar zou het ook niet aan moeten liggen..

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:31

Ik heb dit ook nooit gekund, instructeurs wanhopig gemaakt, en ook voor mezelf erg frustrerend.
Het klinkt echt als wat ik had.. je WEET wat de bedoeling is, maar het lukt niet. Weet ze wel het verschil tussen links en rechts? (ik durf te wedden van niet Knipoog )

Het is echt een afwijking in de hersenen waardoor dit soort dingen niet blijven hangen. Volgens mij ben ik niet echt dom, maar het kost mij echt jaren om redelijk snel te besluiten wat links en rechts is, te weten op welk been je moet lichtrijden (en het dan ook te doen) en in welke galop het paard moet.

Wat voor mij vreselijk goed holp was op het binnenachterbeen te gaan lichtrijden. Dan hoef je dus niet te kijken, maar voelen, en voor mij is dat dus veel makkelijker.

Wordt alsjeblieft niet boos, ze doet volgens mij echt haar best Lachen
succes!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:56

Oeps. Ik wou juist adviseren om juist wel eens boos te worden....

Misschien is het daarvoor nog te vroeg. Ga gewoon es met haar om tafel en bespreek dit? Ze immers een volwassen vrouw en moet dus kunnen verantwoorden waarom ze bepaalde dingen doet (of niet).

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:03

Citaat:
om redelijk snel te besluiten wat links en rechts is

maar het heeft toch niks met links en rechte te maken?
Alleen maar onthouden wat de buitenkant is?

Maar pak haar eens aan de longeerlijn en laat haar, haar ogen sluiten
Zeker weten dat ze dan voelt op een kleine volte wanner ze verkeerd zit.

Idem dito, met galop.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:14

Ik wilde al zeggen dat je het voorlopig even kan laten rusten totdat alles wat meer bevestigd is. Lichtrijden leren is natuurlijk heel erg moeilijk.........
Maar ja, ik lees al dat ze goed kan lichtrijden dus daar heb je niks meer aan Haha!

En inderdaad dat idee met die kruizen op je paard plakken lijkt me wel slim. Heeft ze het op beide kanten moeilijk of is er nog 1 kant die ze moeilijker vindt?
Is ze toevallig dislectisch? Dat zou een samenhang kunnen hebben.

Ik zou het blijven proberen met de kruis op de schouder van het paard. Heb je het al in kleuren geprobeerd? Dat kan wellicht ook een helder idee zijn.

Succes iig, ben benieuwd of het je lukt OK dan!

Op zoek naar de zon!!!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:31

runningkawa schreef:
Citaat:
om redelijk snel te besluiten wat links en rechts is

maar het heeft toch niks met links en rechte te maken?
Alleen maar onthouden wat de buitenkant is?

Het was maar een voorbeeld.. doorgaans heb je, als je problemen hebt met binnen en buiten ook moeite met links en rechts.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:52

op wat voor een manege reed ze dan??vroeger toen ik op een manege reed, zeiden ze altijd dat je op t binnenbeen moest lichtrijden ( ik was 8, wat wist ik) en in het begin ook best moeilijk om op het goede te rijden.omdat je het verkeerd hebt geleerd.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:54

gewoon blijven vragen aan haar of ze goed zit en tegen haar zeggen dat ze het verschillende malen in de training moet gaan contoleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:07

Ik denk dat er twee dingen heel belangrijk zijn nu:

1. Ze moet het leren voelen, niet zien. Oftewel: aan de lijn, zitles. Leren voelen.
2. Ze moet begrijpen WAAROM ze op het goede been moet lichtrijden. Leg het hele verhaal uit, dan blijft het waarschijnlijk beter hangen.

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:18

sommige mensen leren nooit op het goede been lichtrijden.
Bij ons op de manege rijdt iemand die internationaal gesprongen heeft maar op het goede been lichtrijden kan hij nog steeds niet.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:28

yokie schreef:
Misschien is het daarvoor nog te vroeg. Ga gewoon es met haar om tafel en bespreek dit? Ze immers een volwassen vrouw en moet dus kunnen verantwoorden waarom ze bepaalde dingen doet (of niet).


Lijkt me niet. Kan zijn dat ze een lichte handicap heeft waardoor ze problemen heeft met binnen/buiten en links/rechts. Dan kan je ook niet echt verantwoorden waarom zoiets is. Je gaf zelf aan dat ze niet al te slim is dus dat zou best kunnen.

Wellicht kun je het proberen met 'kant van het hek' en anders gewoon met 'kijk of je goed zit' en dan naar volgende onderdeel.

Je kunt wel zeggen 'lichtrijden op het goede been is de basis voor alles', maar als dat er niet in zit dan zit dat er niet in.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:41

Zodra je hoog genoeg komt, mag je toch alleen nog maar doorzitten Knipoog
Ze zal het inderdaad moeten leren voelen. Blijven vragen tot ze er moe van wordt. ook als ze wel op het goede been zit! Zodat ze echt zelf moet nadenken hoe het ook al weer zat. En dan dus niet snel van been verwisslenen, eerst voelen, nadenken, antwoorden en dan pas van jou horen wat het was... Sterkte en veel geduld toegewenst!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:19

is ze niet scheef?
Op de linkerhand start ik standaard op het verkeerde been, dit komt omdat ik iets scheef ben in mijn heupen. Hierdoor moet ik mijn binnenschouder wat hoger dragen, zodat ik mijn heup rechttrek, want anders zit het dus echt voor geen meter op het goede been

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:23

Dit is een voor mij heel bekend probleem. Ik zit er zelf ook mee. Het is niet een kwestie van niet willen of niet snappen maar het missen van een motoriek. Vraag haar maar eens of ze vroeger heeft gekropen. Zo te lezen zit daar het probleem. Je kunt het duidelijk uitleggen, boos worden, trucjes toepassen. Het zal je zoals je ook al beschreef niet helpen. Wat mij een beetje heeft geholpen is op een redelijke volte steeds weer aandraven en zodra je naar binnen wordt gegooid gaan staan. Dan zit je bijna altijd goed. Aandraven doe ik dus nu bij voorkeur op een volte of in de hoeken. Wat ook nog een idee is om haar een tijdje op een paard te laten rijden die heel hoog opgooid in de draf, dan is het gevoel veel makkelijker en daarop kan ze het gevoel proberen te ontwikkelen. Ik hoop dat jullie hier samen wat aan hebben. Zo niet laat het dan rusten als ze toch geen wedstrijden wil gaan rijden.

Succes.

Groetjes Hilda

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:07

wat mij heel erg heeft geholpen jaren geleden, was "zitten als het buitenvoorbeen terug komt". Klinkt stom maar werkte wel. Ik heb overigens een heel slecht gevoel voor ritme, zij misschien ook.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:37

Ik heb ook ooit eens een meisje les gegeven dat het maar niet leerde. Wanhopig werd ik ervan, begon op een gegeven moment gewoon aan mijn eigen capaciteiten te twijfelen Haha! .
Op een gegeven moment heb ik voor mezelf besloten het te laten rusten, ik ben ervan overtuigd dat ze het nu (jaren later) en allang niet meer op m'n paard lessend nog steeds niet heeft geleerd.

Voor mijn eigen zelfvertrouwen heb ik het toendertijd nog een aantal beginners uitgelegd die het natuurlijk meteen snapten, was ik er tenminste ook weer van overtuigd dat het niet aan mij lag *LOL* .

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:18

Nogmaals het is geen kwestie van niet willen/kunnen leren maar een kwestie van gevoel. Zoals Lielle ook al schrijft inderdaad het ritme gevoel is bij mij ook zeer slecht vermoedelijk bij haar ook.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:56

Ik heb het ook aan de longe geleerd. In het begin lukte het ook niet, (Meer omdat mn pony te hard ging Lachen ) Maar op een gegeven moment , op een groter pony heb ik het geleerd vanuit de galop. Als je een overgang rijdt vanuit de galop terug naar draf en meteen gaat lichtrijden, zit je eigenlijk altijd goed. Ik hoop at je er wat aan hebt en anders er echt consequent op blijven trainen. Veel succes!!

On a lovely night, I look at the stars, shining so bright. Bye my friends, we will meet again, someday, somehow!

VoXiS

Berichten: 231
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:11

Ik ken het probleem. Ik ben blind aan mijn rechteroog en kan dus ook niet naar de buitenschouder kijken om te zien of ik goed zit. Ik heb mezelf dus nu aangeleerd om te kijken naar de binnenschouder, gaat die naar voren moet ik zitten Wat mij ook heel erg geholpen heeft is goed in de spiegels te kijken om te controleren of ik goed zit. Mijn instructeur laat me ook altijd even 'rommelen' en me zelf mn zit corrigeren. Pas als ik het gewoon écht niet doorheb (vooral buiten omdat daar geen spiegels zijn en de ondergrond onregelmatiger waardoor het gewoon moeilijker te zien is) zegtie ie alleen even mn naam, dan koekeloer ik even en verander pas van been als ik het ZELF zie anders leer ik er nog geen drol van Nerd

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:46

ik kijk zelf ook naar de binnenschouder, waarom?? geen idee...ik vind het veel makkelijker...misschien werkt dit bij haar ook wel.
Want op de een of andere manier, vind ik het zelf stiekem makkelijker om naar het binnenbeen te kijken.
Ik start ook altijd verkeerd, maar dan op de rechterhand Lachen ik dacht dat ik de enige was Haha!
Vanuit de galop zit ik wel altijd goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers