Wat denken jullie: zul je ooit goed leren rijden met een man

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 17:00

Van links en rechts hoor ik dat je nooit fatsoenlijk leert rijden als je geen eigen paard hebt. Of je moet elke dag rijden, of een paard kopen. Als je elke dag rijdt, kun je haast beter die centen opsparen. Kun je na een jaar een paard kopen. Voorlopig blijf ik dus maar gewoon dooroefenen. Heb nu een goeie trainer gevonden met paarden (nee, ik noem geen namen, je weet wel waarom.... Haha! ) en modder nog gewoon een poosje door. Wat denken jullie: de moeite waard?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 17:10

natuurlijk leer je wel rijden als je geen eigen paard hebt. Er zijn zat goede maneges. natuurlijk is een eigen paard fijner omdat je dan een combinatie kan gaan vormen.

je leert juist een boel door op verschillende paarden te rijden.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 18:44

Op de manege waar ik gereden heb, was een regelmatige doorstroom van paarden. Er werd nml. ook gehandeld. Dit had als voordeel dat je niet alleen de "sukkelende" paarden reed maar ook de frisse. Je leerde er in elk geval goed zitten blijven en niet bang zijn. Echter, het technische lesgeven was slecht. Ik heb nu prive les en daarbij kwam ik erachter dat ik m.i. bar slecht op de hoogte ben van alle hulpen Frusty . In galop aanspringen was eigenlijk gewoon harder schoppen. Mijn paard, een manege-paard, blijkt echter nu behoorlijk pittig te zijn en we leren samen vrolijk verder. U hoort misschien nog eens van ons....!!!! Vingers aflikken
Trouwens: net zoals bij trainers zijn er bij maneges goede en slechte

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 16:00

Nou, je kunt niet leren rijden ZONDER op een manege te beginnen. Paardrijden is in het begin eigenlijk heel moeilijk en je moet een hoop tegelijk doen. Er komt dus best wat op je af. Maar als je echt goed wilt leren rijden, moet je vaker in de week rijden, en het liefst op een paard waar niet jan en alleman op rijdt .MAar dat krijg je niet makkelijk klaar op een manege.

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 17:28

Ik denk dat je eerst op eem manege paard moet leren rijden. en natuurlijk leer je meer als je een eigen paard hebt. ik ben nu ook begonnen met westernlessen, op het paard van degene die mij les geeft en zij heeft zelf twee paarden, en ik rij nu omdat ik het nog moet leren (en dat is erg veel) op het zelfde paard. ik denk dat je het eerst zelf moet leren op een ervaren paard en daarna pas zelf met een paard hiermee bezig kan gaan. ik kijk natuurlij kheel veel naar hoe zij het doet en neem sommige oefeningen (vooral grond oefeningen, die zij deed met een paard dat het nog moet leren, "longeren") wel over en oefen dat thuis met mijn eigen niet western gereden paardje. dus leer zoveel mogelijk en moet dat op een manege enz. dan moet dat, en daar is niks mis mee denk ik. ik had drie jaar op mijn eigen paard gereden en nooit op een andere, en moest toen op een western paard van een ander, ik moets hem aanpakken, durfde nouwlijks, ja een paard van een ander straks pak ik hem te hard aan of zo. of te wel je leerd veel van op andere paarden rijden je leerd snel doorzien hoe je moet reageren.enz enz.
oliebol wat een lang verhaal
ps. ik heb vroeger altijd op een manege gereden waar het vooral gezellig was van mijn 10e tot mijn 17e en dus niks geleerd dus zorg wel dat je een goede manege/trainer vindt.

Boeloe

Berichten: 26
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 20:43

Je kunt best leren rijden op een manege paard tenminste de basis.. is het belangrijkste ook van het hele paardrijden.. Want er is niet 1 die ooit alles kan met paardrijden das gewoon onmogelijk.
succes. Lachen

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 20:47

Desiree!!!!!!!! Ik heb nog nooit op een manege gereden...dus kan ik nou nooit goed leren rijden... Huilen Huilen Huilen Jammer hoor...*grinnik* Uhhh...je snapt wel dat ik het met die stelling dus niet eens ben he... Knipoog No offense natuurlijk...maar goed, ik heb dus nooit les gehad op een manege, ben begonnen op een privepaard op de pensionstal waar een vriendin van me stond en waar ik de enige lesklant was... Haha! Ik was btw 24 toen ik begon...

Bernadet
Berichten: 28
Geregistreerd: 02-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 22:08

De basis van het paardrijden is hetzelfde. Of je nou western rijdt, engels, op een manege of op een eigen paard, dat maakt niks. Maar ik denk dat je bij een manege nooit op het niveau kan rijden zoals je dat op een eigen paard zou kunnen. Ik heb eerst vier jaar op een manege gereden. Altijd in groepslessen. Daarna ben ik op een paard van de buurvrouw gaan rijden. Zij geeft westernles. Ik heb daar in een paar maanden net zoveel van geleerd als in die vier jaar op de manege. Daarna heb ik nog een paard gehuurd tot ik mijn eigen paard kreeg. Dus mijn conclusie is eigenlijk: ik denk dat je op een manege veel leert, tot een bepaald niveau, en dat je dan meer kunt leren van een eigen paard. Groetjes. PS Wel was mijn eerste paard een wat ouder paard die al veel kon. Zodat ik van het paard kon leren i.p.v. dat ik het paard allerlei (verkeerde) dingen ging leren.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 22:26

Citaat:
zul je ooit goed leren rijden met een manege-paard?

Goed leren rijden heeft imo vooral te maken met of je een goede trainer hebt en hoeveel uren je op de paarderug doorbrengt.

Je kunt best veel leren op een manege paard, zelfs als het afgestompt is of gehaaid is geworden in het ontwijken van je hulpen. Als je dan toch voor mekaar kunt krijgen wat de bedoeling was heb je een hoop geleerd.

Natuurlijk is het heel leerzaam om op een goed getraint paard te rijden en te voelen hoe het dier reageert, maar een les van een goede instructeur op een manegepaard is zeker geen weg gegooit geld.
Je moet tenslotte toch iets tot je geld hebt voor een eigen paard en dit is in ieder geval een manier om de basis te leren. Misschien kun je ondertussen iemand zoeken die een bijrijder nodig heeft.

Succes met de lessen en ik hoop dat je snel een eigen knollie kan kopen! Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sprite op 2001-09-04 22:34 ]</font>

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:38

Bernadet beschrijft eigenlijk wat ik ook denk. De basis kun je prima leren op een manegepaard, maar je komt daarmee niet echt "verder". Op de manege waar ik sta hebben ze veel goede manegepaarden die alles kunnen, maar doordat er niet consequent mee wordt gereden (KAN natuurlijk ook niet), haal je er zelfs als gevorderde ruiter niet het maximale uit in dat uurtje dat jij d'r op rijdt. Zelf heb ik trouwens een tijdje geleden een ex-lespaard gekocht. Mijn eerste paardje, dus ik wilde een beestje wat niet in de stress zou schieten van mijn fouten. Het is een ontzettend braaf dier ... totdat je d'r wat van gaat vragen! Het voordeel is nu dat ik er consequent mee aan het werk kan (samen met een instructrice!), zodat je ziet en voelt dat je vooruitgang boekt. Het is hard werk, maar het is nu al een compleet ander paard! Ik denk dus dat je op (en van) een lespaard heel veel kunt leren, maar dat je "anders" leert met je eigen paard. Iemand zei het laatst zo: "Op een manegepaard ben je bezig ZELF te leren rijden, met een eigen paard ben je bezig SAMEN te leren rijden" en ik denk dat ze daar gelijk in had ...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 13:18

vikki, ik ga niet uit van de mogelijkheden die jij hebt gehad, die heeft namelijk bijna niemand. Natuurlijk lukt het heel goed op zo'n manier (had ik maar zo'n kans gehad). Maar anderen hebben de keuze: of ze gaan naar de manege, of ze kopen zelf een paard. als ze dat laatste meteen doen, komt er veel te veel op ze af, meer dan ze afkunnen en alles zal mislukken. Daarom doorgaans eerst op de manege beginnen.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 16:23

Dat geeft hoop voor de toekomst Haha! ! Misschien over een paar jaar of zo. "First things first", een paard is pas nummer 3 op het lijstje van grote uitgaven die nog gedaan moeten worden, dus helaas moet het nog even wachten... Huilen . Hoe zijn jullie trouwens aan je paard gekomen, en was het wat je verwachtte? Problemen met 'em gehad, kost het je veel tijd? Ik heb horen zeggen dat je prive-leven ervan naar de knoppen gaat, maar ik denk dat dat wel erg zal meevallen! Willen jullie daar iets over kwijt?

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 00:07

Citaat:
Hoe zijn jullie trouwens aan je paard gekomen, en was het wat je verwachtte?


Ik was destijds op zoek naar een quarter met goede papieren en was bereid hier ook het nodige voor neer te tellen. Ben bij verschillende prachtige paarden wezen kijken, maar kreeg toch niet het 'yes' gevoel. Kwam bij toeval terecht bij een niet al te beste stal waar ik eigenlijk maar meteen weer wilde gaan. Plots zag ik een klein vosje in een donker stalletje. Hij schrok toen ie me zag, we keken elkaar aan en ik was verkocht!

Zijn vader is een quarter, zijn moeder een half-quarter, geen papieren, net zadelmak en te schriel om mooi te zijn. Was bovendien niet echt vooruit te branden, beet, was totaal niet opgevoed en erg bewegelijk tijdens de verzorging. Helemaal niet wat ik zocht dus. Maar ik 'wist' dat hij het was, raar maar waar. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik juist hem kocht.

Inmiddels is het tegenovergestelde het geval. Mijn paardje is mooi gegroeit en is best knap geworden. Heeft het reining talent van zijn vader geerft en is juist snel van reactie, intelligent en wordt met de dag cooler. Menigeen is nu jaloers op me want ik heb het meest geweldige paardje en ik zou hem nog niet willen ruilen voor de beste quarter kampioen. Ach, en die papieren zullen me een rotzorg zijn, ik ga toch nooit wedstrijden rijden. Lachen