Overkruiste galop...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Overkruiste galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 10:57

Rowan doet wel eens gek als we in het bos galopperen. Hopsje, bokje, mini-sprintje, dan weer rustig... Soms komt hij een tijdje in een heel rottig ritme terecht, dan vraag ik 'm terug naar draf en spring overnieuw aan. Ik dacht altijd dat dat gebeurde omdat hij zo bezig is met 'ik wil harder' maar gisteren had ik hem aan de longe en zag ik dat hij dus heel regelmatig overkruist aanspringt.

Rowan is 5, als dat uitmaakt.

Wat kan ik doen tegen die overkruiste galop? (behalve dan overnieuw aanspringen), en wat zorgt ervoor dat hij zo aanspringt? Ik kan me niet voorstellen dat het natuurlijk is. Hoe krijg ik dit eruit? Als hij goed galoppeerd zit hij ook heerlijk, dus ik wil hier graag iets aan doen...


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:39

Mijn jonge hengst deed het ook wel eens aan de longe. Dit kwam omdat ik hem te strak hield. losser laten dus!!
Als hij overkruist zit kun je hem het beste terug naar draf laten gaan en opnieuw aangalopperen.

She's my lady Lovers

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:32

toch elke keer weer proberen in de goeie galop aan te springen, probeer het vanuit een rustige draf. Niet accepteren als ie fout aan springt, maar gelijk weer op de 'rem'. Op die manier straf je hem als hij verkeerd gaat en zodra ie goed is hem goed belonen. Hij moet dan na een tijdje vanzelf doorkrijgen als ie het goed doet.... succes ermee

Sammie drachtig van Solaris!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:27

Volgens mij is het een balans/kracht/conditie probleem. Het lijkt mij ook dat je gewoon terug moet nemen en opnieuw aan laten springen. Straffen heeft geen zin......hij zal niet snappen dat je hem voor het overkruist gaan straft, misschien denkt hij wel dat je hem voor het galopperen straft en dan heb je straks een nog groter probleem.
Gewoon blijven oefenen tot hij lenig en krachtig genoeg is geworden, dan gaat het vanzelf steeds beter.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:36

klopt Fabienne,

Overkruist gaan komt vaak door niet voldoende balans.
Je paard goed lenig maken (gymnastiseren)
En je bent al een stuk verder.
En als hij overkruist gaat terugnemen en opnieuw beginnen. Natuurlijk wel de goede stelling aanvragen en ook je paard/pony bij elkaar houden en niet vnuit een harde (overlopen draf aanspringen)


Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:00

Probeer er ook aan te denken dat je zelf op het midden van je paard blijft zitten (óók als je op de volte rijdt) en dat je je binnenbeen goed lang houd en op de singel, op deze manier breng jij je paard alvast niet uit balans !!
Probeer ook wat korter te galopperen en dan een stukje te draven en dan weer opnieuw aan te springen op deze manier voorkom je dat je paard om springt en kun je toch de balans en conditie trainen. SUCCES !!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:39

Tiek springt ook regelmatig overkruist aan, en die is lekker in balans en redelijk goed gemynastieerd. Flink vooruitdrijven helpt bij tiek, dan springt hij vanzelf weer goed. Weet natuurlijk niet of dat ook bij jou helpt, maar tiek zit dan zo weer 'normaal'

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 35 bezoekers