Wat vinden jullie van sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Wat vinden jullie van sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 22:40

Hoi allemaal,. Bloos

Wat vinden jullie van met sporen rijden? Wie doet dit en wie vind het helemaal niets en waarom doe je het wel of niet? Lovers Mijn instructrice vind namelijk dat ik ook met sporen moet gaan rijden maar ikzelf ben er geen voorstander van aangezien ik van mening ben dat mijn paard ook zonder sporen goed op mijn been moet reageren Cheese!


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:44

Ik vind zeker ook dat je paard goed op je been moet reageren zonder sporen, maar soms helpen sporen wel om net over een dood punt te helpen, waarna je ze weer af kan doen. Als ik jou was zou ik eens aan je instructrice vragen waarom ze wil dat je met sporen gaat rijden...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:55

Het is zeker zo dat je ook zonder sporen in staat moet zijn om een paard voorwaarts te rijden. Maar als je je gaat rijden en je bent alleen maar continu aan het drijven om voorwaarts te blijven kan het een uitkomst zijn om met sporen te rijden.
Ik heb zelf een paard gereden dat zich op alle mogelijke manieren aan elke vorm van arbeid probeerde te ontrekken en ik kon hem best rijden zonder sporen, alleen was ik dan dus overwegend bezig met drijven. Als ik echt dressuur met hem reed i.p.v recreatief, reed ik vaak met sporen, omdat hij daar goed op reageerde en er beter door ging lopen. Nu moet ik daar wel bij vermelden dat de eigenaresse hem altijd met sporen reed en hij daardoor er aan gewend was en dubbel zo moeilijk zonde sporen te rijden was.
Waarom wil jou instructrice dat je je paardje met sporen rijdt? Is hij sloom, reageert hij niet goed op de aanwijzingen, of is er iets anders? In sommige gevallen kunnen sporen een uitkomst bieden, maar je moet er altijd zeer voorzichtig mee zijn en onder kundige begeleiding beginnen met het werken ermee. En verzeker jezelf er ook van dat het echt nodig is om met sporen te rijden.

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:01

Ik moet op wedstrijden met sporen rijden en ook tijdens de training heb ik vaak sporen om. Vandaag trouwens niet omdat ik af en toe wil controleren of ze nog goed aan het been staat en of ik de sporen niet teveel gebruik. Gelukkig merkte ik geen verschil tussen met of zonder sporen.

Maar goed, ik rijd dus altijd met sporen of met zweep. Bijna nooit met allebei.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:05

Ik ben van mening dat een goede ruiter zonder sporen moet kunnen rijden. Aan de andere kant ben ik ook van mening dat alleen een goede ruiter met sporen kan rijden. Heb ik zelf ervaren. Eens een keertje sporen aangedaan want ja, dat moest wel he. Net als de slof destijds op die stal in Lelystad. Nou, ik heb het geweten. Hij maakte een gekke sprong en mijn eerste reactie was benen wat hoger en automatisch gingen de sporen erin. Ik kan je verzekeren, geen sporen meer voor ons Haha!

'Paint' it 'Black'

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 00:21

bij Raimaer (koel, nuchter) is een heel klein spoortje fijn om haar alert op het been te houden; meestal doe ik die een keer aan, en dan weer een paar keer niet.
Pablo is heet en vlug en rijd ik nooit met sporen. Alleen wil ik toch M gaan starten en dan zal er wel een spoortje komen.
Maar er is absoluut niets mis met rijden met sporen, als je er okm zonder kunt.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:23

mijn ene pony porrita, is erg erg erg traag, als ze maar de kans ziet om niks te doen, dan doet ze het ook niet.
Keertwending om de achterhand? ben je gek, ik ga wel tot de helft en ik val wel weer terug naar de hoefslag, of ze denkt ik maak m extra groot.
Daarbij helpen die sporen enorm.Ik moet zeggen dat zij echt een uitzondering is, want ze is verschrikkelijk langzaam.

Chester daarentegen is heet,thuis en op les rijd ik wel met sporen, voor oefeningen te rijden als appuyeren enzo , ik vind het wel makkelijker met sporen.Maar verder gebruik ik ze niet.
Op buitenrit moet je ze bij hem al helemaal niet meenemen want je kan m sowieso al niet houden zonder stangetje.
en op wedstrijd neem ik ze vaak ook niet mee, want daar is ie nog heeter.
Deze rij ik ook nooit met zweep, die ander wel met sporen en zweep.
Als iemand denkt dat ie t zonder kan, try it Lachen

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:31

ik denk dat je het wel moet kunnen,in de zin van je benen stil kunnen houden.ik ken een aantal mensen die dit dus NIET kunnen,bij elke drafpas prikken de sporen in de buik van het betreffende paard.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:47

Sporen vind ik armoe.
Als je paard niet meer voldoende reageert,
dan kun je ook terug naar de basis
en bijvoorbeeld middels grondwerk
je paard weer gevoelig maken voor fijnere hulpen.
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:47

Sporen is niet alleen voor het niet meer voldoende reageren. Met sporen kun je net zulke fijne hulpen geven als zonder. Met sporen kun je juist een beter verschil krijgen doordat je de hulp beter kan richten. Met sporen prikken of schoppen is onnodig.

Sporen om een paard voorwaarts te krijgen ben ik geen voorstander van, sporen om exactere hulpen te kunnen geven is niets mis mee (kwaliteit van ruiter is hiervoor dus van belang).

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

pollyfunny

Berichten: 627
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:54

Ik rij ook met sporen maar allen als EXTRA hulp, ook omdat mijn paard in grote paniek is als ik met zweep rijd dus ik rij gewoon met mijn kuiten en als extra geef ik mijn spoor als ze niet reageert of als ze gigantisch irritant aan het doe is en gewoon NIET voorwaarts is verder gebruik ik ze niet ik rijd ook niet altijd met sporen want je paard moet op je kuit hulpen lopen en niet op je sporen! Veel suc6 ermee!

In mijn profiel:
Evitatje staat te koop....
Kijk in mijn pro NIEUWE foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:54

Ik rij altijd met sporen, en ook op elk paard. Puur voor een nog stillere beenligging.
Zo af en toe laat ik ze een keerje af, ter controle of ze nog op m'n been is en niet op m'n spoor.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:00

Ik rij ook met sporen, maar heb ze sommige dagen niet eens nodig. Ik ben verplicht om tijdens wedstrijden ze te dragen, dus vandaar dat ik ze met trainen ook om doe.
Risco is erg goed voor het been, dus heb ook gewoon kleine spoortjes om. Soms is het handig met b.v. wending om de achterhand deze om te hebben om heb er bij te houden met zijn gedachten. Ook doe ik ze weleens af om te kijken of ie nog goed oplet.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:56

Hoi,

vanaf de klasse M-dressuur zijn sporen verplicht, dus ik moet wel. Ik rij nu in de klasse Z1, met sporen met wielen. Alleen maar omdat mijn paard weet dat ik in mijn proeven geen zweep bij mij heb, en met die wielen kan ik haar dan beter attent houden. Thuis rij ik altijd zonder alleen op les doe ik ze aan en een dag voor de wedstrijd.

Groetjes Jolanda

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:04

Romkabouter schreef:
Sporen is niet alleen voor het niet meer voldoende reageren. Met sporen kun je net zulke fijne hulpen geven als zonder. Met sporen kun je juist een beter verschil krijgen doordat je de hulp beter kan richten. Met sporen prikken of schoppen is onnodig.

Sporen om een paard voorwaarts te krijgen ben ik geen voorstander van, sporen om exactere hulpen te kunnen geven is niets mis mee (kwaliteit van ruiter is hiervoor dus van belang).


Hier sluit ik me bij aan. Een spoor is om de hulp te verfijnen en niet, zoals de meesten denken zie ik, om je paard meer voorwaarts te krijgen..

She's my lady Lovers

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:07

ik vind eerlijk gezegd dat je makkelijk tot de m zonder sporen zou moeten kunnen rijden. ik vind dat je een spoor moet gebruiken om net dat beejte extra eruit te halen bij moeilijke oefeningen en niet om je paard aan je been te zetten, je paard moet gewoon goed reageren op je been en daar moet je geen spoor voor nodig hebben om hem naar voren te helpen, pas als je paard goed aan je been is vind ik dat je een spoor mag gaan gebruiken om deze in te zetten bij moeilijke oefeningen.

als je paard niet goed aan je been is zul je merken dat je in de hogere klasses niet met je spoor kunt blijven werken om hem voorwaarts te houden omdat je deze voor andere dingen nodig hebt en je je paard dus met je kuit voorwaarts moet zien te houden en niet met je spoor.

veel oefeningen moet je gewoon blijven herhalen om een goed gevoel daarvoor te krijgen zodat je nog maar minimaal met je hulpen in hoeft te komen.

ik ga in dit geval dus voor de langere weg zonder sporen ik vind dit erg belangrijk vooruitkijkend naar de toekomst, aan het been is bij mij punt 1 waar ik iedere dag mee begin dit controleer ik door veel overgangen te rijden zodat hij steeds scherper aan mijn hulpen komt te staan.

dus een spoortje puur om je paard voorwaarts te krijgen vind ik niks.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:11

Romkabouter schreef:
Sporen is niet alleen voor het niet meer voldoende reageren. Met sporen kun je net zulke fijne hulpen geven als zonder. Met sporen kun je juist een beter verschil krijgen doordat je de hulp beter kan richten. Met sporen prikken of schoppen is onnodig.

Sporen om een paard voorwaarts te krijgen ben ik geen voorstander van, sporen om exactere hulpen te kunnen geven is niets mis mee (kwaliteit van ruiter is hiervoor dus van belang).


jah ik opzich ook niet, maar mijn ene is echt niet vooruit te krijgen zonder...en een x een goede klats met de zweep vind ze ook niet erg, tis een beetje apart dier, t gaat steeds beter nu ze mooier over dr rug gaat lopen, maar ik kan echt niet zonder sporen rijden, tenminste als ik r aan het lopen wil houden.


Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:11

Nistria"]
[quote="Romkabouter schreef:
Sporen is niet alleen voor het niet meer voldoende reageren. Met sporen kun je net zulke fijne hulpen geven als zonder. Met sporen kun je juist een beter verschil krijgen doordat je de hulp beter kan richten. Met sporen prikken of schoppen is onnodig.

Sporen om een paard voorwaarts te krijgen ben ik geen voorstander van, sporen om exactere hulpen te kunnen geven is niets mis mee (kwaliteit van ruiter is hiervoor dus van belang).


Hier sluit ik me bij aan. Een spoor is om de hulp te verfijnen en niet, zoals de meesten denken zie ik, om je paard meer voorwaarts te krijgen..
[/quote]

Helaas zie je dat wel veel te veel.

Ik rij nu tijdelijk een paard samen met Marleen (machie). Dat paardje is scherpe sporen gewend en dat kan je wel merken. Dat beestje is gewoon vooruit gereden op die sporen....
Ik reed er daarna gewoon op zonder sporen. Het kostte me wel veel meer moeite, maar liever dat dan dat dat paard nog meer afgestomd wordt...

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:21

ik vind dat sporen op zich prima zijn, maar dat je er wel goed mee om moet kunnen gaan en dat je moet nadenken of het nodig is en zal helpen...

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:26

De KNHS gaat er in principe van uit dat een spoor behoort tot de basis uitrusting van een ruiter, zelfs nog eerder dan een zweep. Aan B en L ruiters wordt echter dispensatie verleent, omdat de beenligging van deze ruiters vaak nog te wensen over laat. Vanaf de M is het verplicht om met sporen te rijden en kan slecht bij hoge uitzondering dispensatie verleent worden.

Ondankt dat men dus van mening is dat een spoor tot de basis uitrusting behoort, denk ik niet dat iedere ruiter met sporen moet/mag rijden. Er zijn inderdaad veel ruiters van wie de beenligging nog dermate slecht is dat een spoor alleen maar nadelige gevolgen zou hebben. Aan de andere kant hoort een spoor er dus voor te zorgen dat je je benen juist rustiger op de plaats kan houden, zonder extreem of veel te moeten drijven.

Er zijn manege's hier in de buurt, die tegen ponyruiters (en dan heb ik het over 10 jarigen) zeggen dat ze ten alle tijde sporen aan moeten hebben. Alle kinderen rijden daar met sporen, gevolg: zelfs met sporen krijgen ze de pony nog amper vooruit. Dus wat mij betreft: sporen alleen als je je benen ook stil kan laten liggen, anders hebben ze een hele verkeerde uitwerking!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:49

Britty schreef:
De KNHS gaat er in principe van uit dat een spoor behoort tot de basis uitrusting van een ruiter, zelfs nog eerder dan een zweep. Aan B en L ruiters wordt echter dispensatie verleent, omdat de beenligging van deze ruiters vaak nog te wensen over laat. Vanaf de M is het verplicht om met sporen te rijden en kan slecht bij hoge uitzondering dispensatie verleent worden.

Ondankt dat men dus van mening is dat een spoor tot de basis uitrusting behoort, denk ik niet dat iedere ruiter met sporen moet/mag rijden. Er zijn inderdaad veel ruiters van wie de beenligging nog dermate slecht is dat een spoor alleen maar nadelige gevolgen zou hebben. Aan de andere kant hoort een spoor er dus voor te zorgen dat je je benen juist rustiger op de plaats kan houden, zonder extreem of veel te moeten drijven.

Er zijn manege's hier in de buurt, die tegen ponyruiters (en dan heb ik het over 10 jarigen) zeggen dat ze ten alle tijde sporen aan moeten hebben. Alle kinderen rijden daar met sporen, gevolg: zelfs met sporen krijgen ze de pony nog amper vooruit. Dus wat mij betreft: sporen alleen als je je benen ook stil kan laten liggen, anders hebben ze een hele verkeerde uitwerking!


daar ben ik het helemaal mee eens
ik rij zelf met sporen als een paard niet goed op mijn been hulpen reageerd.
Maar ik vind dat je zeker ook je benen stil moet kunnen houden met sporen anders hebben ze op den duur idd een negatieve werking.

.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:05

Sansjo schreef:
ikzelf ben er geen voorstander van aangezien ik van mening ben dat mijn paard ook zonder sporen goed op mijn been moet reageren


Je paard moet ook zeker goed op je been reageren, maar het wil niet zeggen dat zodra je sporen om hebt je paard minder gaat reageren en al helemaal niet dat je ze moet gebruiken.
Ik rij zelf met lange knopsporen, maar heb ze ten eerste ver naar beneden gedrukt en daarnaast gebruik ik ze zo min mogelijk.

Sporen kunnen weleens handig zijn als ze net even iets meer nodig hebben dan normaal. Dat zelfde geldt voor een zweep, die hem ik wel bij me tijdens het rijden, maar ik gebruik hem zelden....snappie.

nimgo
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:36

je hebt gelijk dat je pony ook moet reageren op alleen je been,
ik rij zelf ook met sporen en heb ze eigenlijk niet nodig maar ik doe het omdat ik het zelf makkelijker vind omdat mijn pony dan snellen er beter reageerd op mijn been.

vallen en weer opstaan!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:38

dan zou ik weleens willen weten hoe je een pony zo als de mijne goed aan het been krijgt zonder sporen?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:45

Ctal schreef:
dan zou ik weleens willen weten hoe je een pony zo als de mijne goed aan het been krijgt zonder sporen?


Dit geldt natuurlijk niet voor elk paard/pony, maar als je hem actief houd heb je geen sporen nodig... wat je moet voorkomen is constant aan te sporen. Alleen hulpen geven waar nodig en verder alleen ondersteunen met je kuit!
Dus als jij steeds aanspoort (benen niet stil kan houden) zal jou pony gewend zijn aan die constante "schop" en dus nietmeer vloeiend reageren wanneer jij je kuit aanlegt voor de hulpen.

Wat je kan proberen om je pony te leren actief naar je kuit (dus niet je spoor) te luisteren is je benen super stil houden en alleen ondersteunen, daarnaast zodra hij terugvalt kan je hem "straffen" door je spoor te gebruiken en desnoods een tikje met de zweep achter de kuit.

Volhouden en hij wordt vanzelf voorwaarts op je kuit (en niet op je spoor).

Een paard moet ook drang naar voren houden en dat kan nooit als je hem juist steeds moet aansporen om maar geen tempo te verliezen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers