Flair systeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Flair systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 10:36

Graag zou ik jullie ervaringen met het Flair systeem willen weten.Ik heb sinds kort een Passier en zou daar ook het Flair systeem willen laten inzetten,maar voordat ik dat doe wil ik jullie mening over dit systeem.Wat doet dit systeem medisch gezien voor het paard?


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:41

Ik heb een Wintec met Cair, dat is hetzelfde als Flair, maar al ingebouwd bij het maken.
Wat ik er van vind? Tja.. het zadel zit heerlijk, en hij ligt beter dan hetzelfde model zadel zonder cair. Of dat aan de luchtvulling ligt weet ik niet.
Geloof niet dat je veel aan mijn reactie hebt, sorry Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 12:08

Alle reacties zijn welkom!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:15

Je bedoeld dat met die luchtkussens in het zadel?
Want ik ben er heilig van overtuigd; dat is de toekomst! ik geloof erin, ik geloof dat het paard zijn rugspieren beter (en veiliger Knipoog ) kan gebruiken.
Ik wacht de kinderziektes nog even af in deze toepassing, en dan koop ik er ook 1 !

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 12:18

Flair heeft,zoals de bemerking op de keuring al was,wat weinig bespiering op de rug.Ik hoop dat als ik dit systeem in laat bouwen,zij haar rugspieren meer gaat gebruiken en ik iets beter kan gaan doorzitten Pling

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:23

ERvaring van zij die al met een luchtsysteem rijden, is dat het paard makkelijker zijn rugspieren kan aanspannen. Menig paard werd idd al breder, puur omdat het zadel 'meebeweegt'. De spieren krijgen meer de ruimte voor een gezonde beweging, en idd, het gewicht van de ruiter wordt per definitie beter verdeeld over het hele zadel (basis natuurkunde - luchtdruk).
Opvallend, reken op ontwikkeling bij de schoft, die wordt vaak een stuk breder.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:26

Fleur heeft idd de laatste maanden een mega schoft ontwikkeld, waar ze eerst echt niets had. Maar of dat met het zadel te maken heeft..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 12:27

Inderdaad is dat bij Flair ook het probleem.Ze heeft weinig schoft en naast de schoft zitten te weinig spieren.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:25

Ik heb dat Flair systeem ook en ik ben er iig heel tevreden over !
Het zit en rijdt heerlijk vind ik, en vergeleken met mijn andere zadel voel ik de beweging van Jamy veel beter en (als het goed is) zij mijn zit hulpen. Of de bespiering in haar rug al echt meer is geworden weet ik niet helemaal zeker, want dat zie ik niet zo goed Schijnheilig Maar binnenkort komt die vrouw waar ik het zadel heb gekocht om te kijken hoe het gaat en of het 'bijgevult' moet worden (want als het goed was zou ze dus door dit zadel meer rugspieren krijgen en dan moet het zadel wat aangepast worden omdat het anders niet meer goed ligt) en dan hoor ik van haar wel of er verandering in is gekomen, maar naar mijn idee wel Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:24

ik ben heeeeeel benieuwd naar dit systeem!
Quentin heeft nml na een val in de wei zn rug geblesseerd, heb nu fysio, maar zn rug is altijd al zn slechtste punt geweest, was al niet super bespierd maar nu al helemaal niet meer, ook bij zn schoft niet

wat zijn de kosten van een zadel met dit systeem?en wat kost het om het in een zadel in te laten bouwen?
en waar zijn ze in Noord-Brabant te verkijgen?

lijkt mij dat dit DE oplossing is voor veel van de rugproblemen bij de paarden!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:30

Ik meende dat de zadels ongeveer 250 euro duurder zijn dan dezelfde zadels met 'harde' vulling....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:06

Oeeehhh, mijn eerste reactie is: zonde!!! Bloos
Als je een goed passend zadel hebt is dat flair helemaal niet nodig, ik hoor ook van ruitersportzaken dat er best weer een heel stel terug komen en dat zal niet voor niets zijn.

Ik weet niet of en wat voor instructie je volgt, maar wellicht kan je eens ergens anders een lichtje opsteken?
Je paard moet natuurlijk wel aanleg hebben, maar als ik zie hoe snel mijn paarden die rugspieren ontwikkelen denk (en hoop) ik dat het toch een beetje bij het systeem vandaan komt.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:09

Nee, er zitten idd nog veel kinderziektes in de zadels met luchtkussens. Die kunststof zadel schijnen wel al redelijk goed te zijn, overigens.

Maar toch, ik vind het heel opvallend hoe positief de paarden die ermee gereden worden, zich ontwikkelen.
Best kans Sjuim, dat ook jou paarden NOG beter kunnen gaan lopen...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:21

Dees schreef:
Best kans Sjuim, dat ook jou paarden NOG beter kunnen gaan lopen...

Nòg beter?
Neeee, onmogelijk! Haha!

Mijn paarden lopen lang (nog?) niet goed genoeg, maar hebben iig wel zeer ontwikkelde rugspieren. Ik ken verschillende mensen die dit systeem hebben en ik heb nog geen enkel paard zien verbeteren

Voorbeeldje,
mijn hengst, kreeg van Van Norel complimenten over zijn kop, hals, beenwerk en front, maar vond zijn rug een heel zwak punt. Hij vond mijn paard een bijzonder leuk paard voor de basis maar vroeg zich af of hij nationaal aan zou kunnen.
(Was voor mij toen en nu geen enkel probleem want zover kijk ik bij lange na niet Haha!)
Maar als ik zie hoe dat dier zich nu ontwikkeld, terwijl ik er vaak maar 1 keer in de week opzit (en hij al 2 keer over, 3-4 weken aaneengesloten helemaal niets heeft gedaan) sta ik er echt versteld van.
Dit is van vandaag:
Afbeelding

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 08:53

ik ken iemand die problemen had met z'n zadel. namelijk: een pijnlijke doorgereden kont. nu heeft ie (na het proberen van passier, county competitior, stubben) zo'n zadel met air-systeem (zo'n kunststofmodelletje van wintec denk ik?) gekocht en hij kan terug zitten.
of het nou voor z'n paard beter is weet ik niet.

ik denk dat een goed passend zadel even goed is als een zadel met lucht gevuld, en dat je niet persé je heil moet gaan zoeken in dat soort systemen maar in je training! Haha! , niet?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 13:35

Ik heb een half jaar een paard gereden die ook een zadel met flair systeem had. Hij heeft zich in dat half jaar heel veel ontwikkeld, maar bij een paard dat nauwelijks nog bespiering heeft is dat niet zo bijzonder. Of dit dus echt door dat systeen komt durf ik niet ze zeggen. Voor de ruiter is even wennen. Door de lucht in de kussens word je als het ware extra uit het zadel gegooid. Verder moet het zadel, zeker in het begin, zo ongeveer bijna iedere maand bijgevuld worden. Dit opvullen moet ook gebeuren met de ruiter in het zadel. Het kan dus nogal een verschil zijn of het zadel wordt aangepast met een ruiter van 60 kg of 80 kg in het zadel of met een ruiter de zelf scheef zit of zelf recht zit. Voor een paard dat door meerdere mensen gereden wordt ben ik dus niet zo kapot van dit systeem. Ook moet het bijvullen echt door een kundig iemand gebeuren. Dit kan heel veel uitmaken namelijk. Diegene die het zadel kwam bijvullen kreeg het op een gegeven moment absoluut niet meer goed. Uiteindelijk heb ik gewoon de stoppen aan beide kanten eruit getrokken en zijn we helemaal overnieuw begonnen. Ook is het zadel een keer lek geweest. Dus opsturen en 2 weken zonder zadel zitten. Ik heb zelf in ieder geval afgezien van een zadel met zo'n systeem. Uit mijn ervaring met dit systeem vind ik het geld van dit systeem inbouwen het niet waard (was destijds ongeveer 700 gulden). Naar mijn mening voldoet een goed passend zadel met "normale" vulling net zo goed. Maar echt negatief ben ik dus niet over, alleen vind ik het niet zo "revolutionair".

paars

Berichten: 5485
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:11

Na een jaar geen nieuws op dit topic wil ik hier nog erg graag iets over vragen. Ik heb pas een Kieffer Lech met luchtkussens gekocht, 2e hands, maar weet iemand of ik zo'n pompje om de kussens op te blazen zelf ergens kan aanschaffen? Dit moet toch regelmatig gebeuren, dit "bijblazen' zeg maar....
(als de mod's vinden dat ik hier maar een nieuw topic van moet maken dan hoor ik het wel, oké?!)

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:04

edat opblazen moet door een kudnig iemand gebeuren, lees maar de reactie van manon eens na

paars

Berichten: 5485
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:36

Bedankt voor je reactie Dutske! Ik vind van mezelf dat ik wel kundig genoeg zou zijn Schijnheilig , samen met m'n instructeur moest dat wel gaan lukken dacht ik zo. Maar misschien is het idd beter om hier iemand voor te laten komen. Dat gaat alleen wel in de papieren lopen Geld, geld! (denk ik) want die persoon is er met de reistijd dan toch wel een aardig tijdje zoet mee....nou ja, ik ga er maar eens naar informeren bij de ruitersportzaak.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:26

ik hoorde van iemand die ook zo'n air-zadel wou aanschaffen, dat het nadeel is dat ze regelmatig bijgevuld moeten worden.
Net als b.v. een luchtbed worden ze na verloop van tijd slapper.
Dit kan je niet zelf dus vond zij dit een nadeel, je blijft wel bijvullen.
Maar ja ervaring heb ik niet mee!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:40

Zelf bijvullen is geen optie. Een wol gevuld zadel breng je toch ook naar de zadelmaker???
En voor meer info moet je de zoek functie eens gebruiken. Komen legio topics naar voor. ook over dit onderwerp.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, For_Que, Trendiction, YandexBot en 20 bezoekers