wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26422
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 13:15

Hallo!

Ik rij een 5 jarige New Forest merrie, nu nog in de L1. Volgende maand ga ik L2, maar heb nog wel 1 probleem: het wijken gaat nog niet zoals het moet. Dancer loopt vaak over haar buitenschouder weg (ook MET buitenteugel, vraag me niet hoe ze dat doet) en 'schaart' achter niet goed genoeg. Hebben jullie nog tips zodat dat wat beter wordt??

Groetjes Shanna (dan ben ik jullie eeuwig dankbaar )


Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:19

Toch meer begrenzen op de buitenteugel. Dit in combinatie met het proberen van diverse beenstanden (been ver achter de singel, of juist heel dichtbij de singel). Heb je ook les? Leg het dan voor aan de instructeur. Verder is een goede oefening als voorbereiding op het wijken het verkleinen en vergroten van een volte!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Annash
Blogger

Berichten: 26422
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 13:22

tuurlijk heb ik les (ponyclub) zal dat eens proberen!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:28

was ook wel soms helpt,een volte kleiner maken en dan waar groter rijden.
maar als je al naar de l2 gaat zal het wijken toch best al erin moeten zitten.
en gewoon veel trainen ermee.
suc6!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:02

probeer eens als je gaat wijken om je pony om te stellen en de andere kant op te wijken.
Als hij over de schouder wegloopt vraag je even andere stelling en dan duw je hem weer terug met je been zodat ie de andere kant op wijkt.

Misschien vraag je ook wel te veel stelling tijdens het wijken. Je pony moet parallel lopen aan de hoefslag met een lichte buiging om je binnenbeen. (ik heb hier geen beeld van je) maar probeer eens wat minder stelling te vragen, alleen een lichte buiging om je binnenbeen en houd goed je buitenteugel erbij.

She's my lady Lovers

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:06

Hoe doe je dat nu dan? L1 heeft ook 5 meter wijken! Je kan proberen je buitenbeen iets naar achter te leggen en met kuitdruk hem iets meer te begrenzen. Als het nog niet goed gaat, is het dan verstandig om de overstap naar L2 al te maken?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:04

ik heb het mijn tinker vanaf de grond geleerd, maarja ik doe NH en dat is even heel wat anders, ook zonder NH zou je het op de grond kunnen leren naast de bakrand, ze gaat het dan veel sneller en soepeler doen.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:56

een oefeningetje die rijden wijook in de les. je rijd recht van a naar f zonder de bocht te nemen en dan wijk je de lange zijde als je bij f komt. dus met hun hoofd op de hoefslag van de lange zijde

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Annash
Blogger

Berichten: 26422
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 21:26

bedankt allemaal! hmmzz. hoe ik dat nu doe in de L1??? Gewoon.. wijken voor een 6 op de linkerhand en voor een 5 op de rechterhand.. alleen 10 meter wordt te pittig zeg maar! haha.. dus kan best L2 denk ik zo ( moet ook wel, zit al bijna vol, morgen is laatste keer L1)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:12

Wat zegt je instructeur ervan? Die moet je hier toch makkelijk mee kunnen helpen?

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:30

zitake schreef:
een oefeningetje die rijden wijook in de les. je rijd recht van a naar f zonder de bocht te nemen en dan wijk je de lange zijde als je bij f komt. dus met hun hoofd op de hoefslag van de lange zijde


Dit lijkt me meer een aanloop oefening naar de travers? Ik zweer nog steeds bij het volte verkleinen en vergroten; zo ben je EN bezig met de beendruk EN met de lengtebuiging...

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:52

yokie"]
[quote="zitake schreef:
een oefeningetje die rijden wijook in de les. je rijd recht van a naar f zonder de bocht te nemen en dan wijk je de lange zijde als je bij f komt. dus met hun hoofd op de hoefslag van de lange zijde


Dit lijkt me meer een aanloop oefening naar de travers? Ik zweer nog steeds bij het volte verkleinen en vergroten; zo ben je EN bezig met de beendruk EN met de lengtebuiging...
[/quote]

De volte verkleinen en vergroten vind ik zelf ook de 'beste' methode.
Maar suleika heeft ook nooit goed kunnen weiken. Die viel ook regelmatig over de binnenschouder weg. En toch ben ik met haar in het M gekomen. En in de L2 had ik ook regelmatig veel punten (174 bijv) zonder dat ze goed kon wijken.


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:01

Goede oefening is een paar pasjes wijken en dan weer rechtuit. Op die manier controleer je of ze nog in balans is en voorkom je dat ze over de buitenschouder wegvalt. als je merkt dat het beter gaat doe je een paar pasjes extra en zo bouw je dat langzaam uit.

Denk er ook om dat je wijken met je benen doet. Niet teveel aan de teugels zitten, en puur op je been opzij zetten.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:10

als je merkt dat ze over je buitenschouder wegloopt een volte in zetten en vanuit daaruit weer verder werken, dat scharen komt vanzelf wel houdt een goed tempo erin beter te hoog dan te laag, zorg er daarbij wel voor dat je paard los door zijn lijf blijft lopen dus controleer of ze nog voor er doorheen is en om je been heen gesteld is, voor het wijken moet je zelf een gevoel ontwikkelen dat je alleen kunt ontwikkelen door tijdens het wijken goed te voelen wat er onder je gebeurt en te kijken naar het punt waar je heen wilt.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:16

Tuurlijk voltes werken heel goed, alleen heb jij er niks aan wanneer je paard niet 10m wil wijken voor het been.

Wanneer je moet wijken en je paard loopt over de buitenschouder weg dan leg je iets meer druk op je buitenteugel. Je zorgt ervoor dat je binnenteugel licht omhoog is en je kijkt heel goed waar je wil eindigen. Vervolgens moet je de lijn voor je zien. Wil je paar nog over de buitenschouder weglopen terwijl je je buitenteugel er al aan hebt dan zou je met een zweep in je binnen hand moeten gaan rijden en je paard een tikje geven. Niet overdrijven hoor! Je wilt niet dat de achterhand voor de voorhand gaat. Dit kunnen jury's helemaal niet waarderen.

Veel SUC6 en ga eens kijken naar andere mensen. Let dan vooral op hun beenligging en de houding van hun handenen lichaam. Kan veel helpen door naa anderen te kijken en het vervolgens proberen na te doen.

marjoleyn

Berichten: 177
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:16

mijn paard wou totaal niet wijken, dit kwam doordat ik veel te veel stelling vroeg!!( ik wil nu absoluut niet beweren dat jij dat ook doet!) maar ik altijd maar zeggen dat mn paard niet wou en waar lag het probleem gewoon bij mij zelf. Ik ging twee passen wijken twee passen vooruit en zo verder. Steeds verder uit bouwen en als ze over de buitenschouder wegliep ging ik rechtuit.
Ik heb er ook veel van geleerd om naar andere mensen te kijken,

suc6! groetjes marjoleyn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sydney_Zorro en 11 bezoekers