Altijd op t verkeerde been rijden.. Probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Altijd op t verkeerde been rijden.. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 21:22

Sinds een aantal maanden valt het me eigenlijk op dat ik ALTIJD op t verkeerde been rijd.
En niet omdat ik niet weet hoe ik op t goede been moet rijden maar gewoon omdat, op t goede been rijden bij mij dus echt niet lekker zit!

Nu moet ik zeggen ben ik mijn fjordje gewent waar vrijwel iedereen bij op t verkeerde been rijd, op t goede been rijd hij dus niet lekker!
Maar nu als ik op andere paarden rij, rij ik dus ook gewoon op t verkeerde been.
Wat bij mij dus gewoon lekker zit.

Is dit een probleem?
zo ja, moet ik dit dan veranderen? ondanks dat op t goede been ik niet lekker rij.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:42

het word een probleem als je wedstrijd gaat rijden,want dat kost punten Haha!
ik zelf doe het ook nogal vaker en weet niet wat ik eraan moet doen,iedere keer als ik aandraaf kijk ik eventjes,en ik doe gewoon automatische bij hand veranderen een keer door zitten.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:32

Wat ik laatst heb opgevangen in een beginnersles (ja, daar leer je zelfs nog van Tong uitsteken) is dat het uitmaakt met hoe je aandrijft in de draf, als je op het goede been rijdt, drijf je op het goede moment aan (ben even kwijt hoe het zat, was met achterbenen die op dat moment naar voor gingen of op de grond staan).
En ik heb zelf geleerd dat het uitmaakt in de hoeken, dat je je gewicht op die manier op het goede achterbeen brengt.
Je brengt volgens mij het paard een beetje uit z'n evenwicht door op het verkeerde been te rijden.
Ik zou als ik jou was toch gewoon op het goede been proberen te rijden, ondanks dat het niet lekker zit...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:55

ik heb het alleen op de rechterhand wel!! haha links en rechts vanuit de galop zit ik altijd goed...wat ik dus automatisch doe als ik rechts aandraaf is gelijk van been verwisselen Haha! haha ik had ff opgelet wanneer ik het fout deed en nu gaat het wel goed Haha!

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:12

Je hindert het paard in zijn beweging. Dat het goede been niet lekker zit,
komt waarschijnlijk doordat je dit niet gewent bent. Als je vaker op het goede been lichtrijdt, wen je hieraan en gaat het vanzelf lekkerder zitten.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 09:50

T vreemde is, niemand zit op hem echt lekker op t goede been, veranderen ze van been zitten ze ineens wel lekker..!!
Ik heb zelfs t idee dat ik hem juist belemmer als ik op t goede been rijd?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:58

Ik heb met knilles altijd als ik van been verwissel dat ie even ontzettend wiebelt en dus niet lekker zit. Maar na even is dat weer over. Volgens mij is op t juiste been rijden gewoon een kwestie van wennen.
T lijkt me sterk dat je je paard belemmerd met op t juiste been rijden. Ik heb vroeger geleerd dat je op t buitenbeen licht moet rijden omdat je anders zijn binnenbeen teveel belast, en omdat zn schouder niet vrijligt op het moment dat ie m nodig heeft. Nou was dat geen noemenswaardig lesgeefmens die dat zei, maar nu ik ook priveeles heb gehad lijkt me daar wel wat inzitten.

Ik zou t mezelf gewoon proberen aan te leren, denk echt dat t vanzelf went.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:08

Weet je zeker dat je op het "foute" been rijdt?? Namelijk, op het foute been rijden zit dus echt niet lekker, en op het goede been juist wel. Misschien denk jij dat het fout is, en zit je eigenlijk wel goed.

Tip: als je even naar de voorbenen kijkt tijdens het draven, dan moet jij gaan zitten als het binnenvoorbeen naar voren komt.

Je kan jezelf maar beter aanwennen wel op het goede been te rijden, anders kan je je paard helemaal verkeerd belasten, en ga je qua rijden bergafwaarts.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:09

Het kan ook zijn (bij je fjord) dat het paard jou altijd spontaan op het verkeerde been 'gooit' omdat hij daarmee aan een bepaalde houding of druk kan ontkomen. Als je daar lang aan went, ga je 't misschien zelf wel verkeerd doen bij andere paarden (?)

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:23

Ik had het vroeger toen ik klein was ook. Een keer doorzitten, maar ik zat altijd 2x een keer door, want het zat veel lekkerder. Maar goed.....wel goed verkeerd dus. Heb me gewoon moeten aanleren en door moeten zetten met: Het zit niet lekker, maar hoort wel zo.
En nu.....geen problemen hoor, als ik op het verkeerde been licht rijd merk ik het vaak doordat het niet lekker zit. Dan klopt mijn ritme niet meer!
Met de fjorden hier heb ik het nog niet eerder meegemaakt. Jah eentje, die zat in het begin ook niet lekker, maar dat was puur gewenning!! Daar heb ik nu geen problemen meer mee....rij haar zelfs bijna dagelijks!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:28

ik rij ook altijd op het verkeerde been, zit dan 1 pas door en zit dan op het goede been. ik weet dat [pas sinds kort door les, maar heb erg moeite op het goede been mijn voeten stil te houden, het voelt toch heel anders....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:21

Wanneer een pard scheef is of niet in balans loopt, voelt het vaak beter aan op op het binnenbeen licht te rijden.
Als je dit gevoel bij veel paarden hebt dan ben ik bang dat jij de paarden zelf scheef maakt en uit balans haalt in je rijden. [dat kan door bijv. te veel aan de buitenteugel te zitten]. Een goede instructeur helpt je daar bij.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 19:08

Volgens mij moet je op het buitenvoorbeen lichtrijden om het binnenachterbeen te ontlasten..

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:02

Even offtopic

Jippie schreef:
...en uit balans haalt in je rijden. [dat kan door bijv. te veel aan de buitenteugel te zitten]
. Een goede instructeur helpt je daar bij.


Sjiez... kan je nou ook al teveel aan je buitenteugel zitten *snif* Moet ik daar ook nog aan denken nu ik aan het afleren ben om teveel aan de binnenteugel te zitten...

Ik ben het met Nistria eens voor de reden van het lichtrijden Haha!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 21:26

Even ter informatie, Ik rijd nu zo'n 15 jaar en bemerk dit de laatste maanden.
Ik heb een goede instructrise, en zelfs zij merkte het dat wanneer je bij hem op t goede been rijd hij niet lekker loopt.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:34

Ik heb altijd dat als ik rechtsom rijd het fijnst lichtrijd en libnksom dus niet dus weet ik gelijk of ik goed zit.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:56

Heb je op beide handen dat je op het verkeerde been gaat lichtrijden? En hoe zit het buiten? Rijd je dan afwisselend op links of rechts (ik betrap mezelf erop dat ik van nature op mijn pony linksom ga lichtrijden en moet mezelf dwingen het rechtsom te doen. In de bak heb ik daar geen problemen mee...

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:26

Lichtrijden op het buitenbeen heeft een reden, als het niet zou uitmaken zou niemand er natuurlijk op letten.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:40

bekend probleem voor mij op een hand, de linkerhand is altijd goed, rechts moet ik altijd wisselen. VOlgens mijn instructrice moet ik mijn paard beter recht richten, dan wordt het probleem van zelf opgelost.

succes,
OK dan!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:49

toen ik apollon pas had reed ik ook vaak op het verkeerde been. Maar toen ik met haar onder les ging heb ik het al snel geleerd en nu rijd ik automatisch op het goede been en als ik een keer op het verkeerde been uitkom ofzo loopt ze meteen helemaal niet meer goed.