zenuwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 20:19

hallo allemaal,
vlak voor een wedstrijd slaan bij mij de zenuwen altijd vreselijk toe,ik krijg een brok in mijn keel en een knoop in mijn maag,ik weet niet waarom.zelfs als ik op mijn lieveling rij ben ik nog bloednerveus.
daarom wil het ook nog weleens misgaan,mijn zenuwen slaan dan over op het paard.iemand tips?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132041
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:09

Helaas heb ik geen nuttige tips voor je, ben zelf zo'n geluksvogel die nooit last heeft van zenuwen.....
Met de zoekfunctie kun je trouwens zoeken op trefwoord, misschien kun je dat eens proberen, er zijn al best veel topics over geweest en daar staat vast wel wat nuttigs in.
Veel succes !

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 21:15

thnx!ga het gelijk proberen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:16

helaas ik heb vaak hetzelfde probleem nu ik wat vaker gestart ben gaat het wel beter hoor maar als ik een tijdje niet op wedstrijd ben geweest of voor het eerst een klasse hoger dan ben ik hardstikke op van de zenuwen.
Gelukkig trekt mijn paard zich er niets vanaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:07

De truc ligt erin dat je overtuigd bent van je eigen kunnen. Soms helpt het heel goed als je je door iemand van wie je het oordeel belangrijk vindt, bijvoorbeeld je trainer of een jurrylid dat je kent, laat vertellen dat je het echt wel kunt.

Ik was vroeger heel nerveus op concours. Wij gingen dan naar die landelijke ponyconcoursen, en als we er bijna waren en je zag al die andere trailers en vrachtwagens, dan zei mijn moeder steevast: 'nou, daar komt de concurrentie' en dan dacht ik alleen maar "Sh*t...." Ik vertelde dat verhaal een keer aan mijn toenmalige instructrice en die zei dat de volgende keer dat dat gebeurde, dan moest ik rechtop gaan zitten, even om me heen kijken en zeggen: "concurrentie? waar dan?!"

Stel jezelf een haalbaar doel voordat je gaat, en wees er van overtuigd dat je dat doel ook kunt bereiken. Zorg dat je voorbereiding goed is zodat je je niet druk hoeft te maken over voorlezers, vergeten singels, en andere ellende.

Het duurt heel lang voordat je de routine hebt dat je onder alle omstandigheden zo even een proefje uit je mouw schudt, dat is dus niks om je voor te schamen als dat niet lukt.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:05

Precies, gewoon het vertrouwen hebben in je eigen kunnen. Ik ken wel iemand die altijd een kleine hoeveelheid valium innam, voor de wedstrijd aan. Hielp bij haar wel. Maar of dit de oplossing is? In mijn ogen niet...

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:28

Je moet gewoon inzien dat het voor de lol is en bij jezelf denken:
als het niet gaat, dan gaat het niet, en dan gaat het de volgende keer misschien beter.
Je moet jezelf laten weten dat je leven er niet vanaf hangt en stel is de vraag aan jezelf: Wat als het niet goed gaat??
Nou ik zie dan maar 1 antwoord... Dan is dat jammer en dan heb ik geen winstpunt en geen eerste prijs. Dat is geen wereldramp of wel?

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:17

k heb ook hetzelfde probleem!!!! Je moet gewoon denken: "het enige wat je kan doen is je best" SUCCES ER MEE!!!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:21

Goede voorbereiding scheelt idd al een hele boel Lachen.

In de les al wat aandachtspunten behandelen, de dag voor de wedstrijd al je spullen al klaar hebben liggen, proefje al een paar keer hebben doorgelezen. Tijdsplanning ook heel belangrijk. Zorg dat je ruim in de tijd zit.

Veel succes!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:24

e zenuwen zijn ook een kwestie van zelfbeheersing. Houd jezelf voor je paard op jou moet kunnen rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:28

Snoevie, jij start manegepaarden denk ik? Vraag dan of je in de les op het paard mag rijden waar je ook op bent ingedeeld voor de wedstrijd, dan kun je al een beetje oefenen. Zorg dat je op tijd bent zodat je nog kunt invlechten etc. Als je paard nog met anderen moet lopen, maak dan goede afspraken over dekjes, vlechten, poetsen, enzovoort.

Verder kun je je proefje nog uit je hoofd leren, zodat je weet wat er gaat komen en je de oefeningen voor kunt bereiden.

Je moet je niet zoveel aantrekken van de anderen, je rijdt je proef toch alleen en dat heb je helemaal zelf in de hand.

Wordt er bij jullie nog steeds competitie gereden over een aantal wedstrijden, of is dat niet meer?