[VD] Vrijheidsdressuur bij grotere paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

[VD] Vrijheidsdressuur bij grotere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 10:47

Nou vraag ik me af he... ik zie hier verschillende mensen vrijheidsdressuur uitoefenen met pony's. Als ik dan lees hoe je ze dingen aan moet leren kom je regelmatig tegen :pak het been en zet het zus of zo.. Maar als ik nou vrijheidsdressuur met mijn paard wil gaan doen? Kan dat ook? Ik ken een Shire die allerlei kunstjes kan dus het zou moeten kunnen. Maar ik zie mezelf nog niet de benen van paard in allerlei posities zetten. Ik heb al een dubbele henia, maar dan heb ik er zeker eentje bij!
Overigens ben ik nog niet zover hoor. Ik moet hem eerst nog leren wat HO is

In het land der blinden is eenoog koning!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:04

Mijn paard is 1.60 en kan o.a. liggen, zitten, apporteren, flemen, noem het maar op. Is geen enkel probleem.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 11:08

Die van mij is bijna 1.70 maar wat ik al zij, een shire kan het ook. Maar ik heb geen idee HOE. Annyway.... is het ook zo dat bepaalde rassen het beter makkelijker leren dan anderen of kun je het elk paard leren?

In het land der blinden is eenoog koning!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:03

Ik denk eerder dat het voor een heel groot deel aan de eigenaar ligt. Hoeveel tijd steekt hij/zij erin, hoe duidelijk is hij/zij etc etc

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 12:09

Ja dat denk ik ook wel. In elk geval moet mijn paard eerst nog leren wat HO is en hoe ie normaal naast me moet lopen zonder door me heen of over me heen te lopen. Ik zie in je pp dat jij met clickertraining werk. Misschien is dat voor mij ook een optie. Mijn paard is net 5 geworden en is nooit opgevoed geweest. Hij luistert dan ook voor geen meter en is super onopgevoed. Als ik er op zit gaat het prima, maar sta ik aan de grond dan heeft ie volledig schijt aan me. Best vervelend. Dus ga ik maar gewoon opnieuw aan de slag met de basis.

In het land der blinden is eenoog koning!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:10

Aha, dus jouw paard is meer gevoed dan opgevoed Lachen Maar ho is heel goed aan te leren met clickertraining en bovendien is ho ook binnen zeer korte tijd te leren dus waarom niet meteen aan de slag Knipoog

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 12:16

Sinds ik hem heb probeer ik hem al manieren bij te brengen. Ik heb hem sinds eind mei. Hij gaat wel met sprongen vooruit maar die manieren wil nog niet erg! Maar ja hij heeft ook 5 jaar op het land zijn eigen gangetje kunnen doen. Het meest vervelende is inderdaad het niet luisteren naar HO, niet stil blijven staan en dus door me heen lopen en de eigenschap om op je voeten te gaan staan. Hij loopt namelijk niet naast je maar op je. Grmmbl.. Maar goed, ik denk dat ie een wat consequentere aanpak nodig heeft. Waar koop je trouwens die click dingen?

In het land der blinden is eenoog koning!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:20

De niet officiele zijn gewoon bij de speelgoedwinkel te koop. Van die metalen/plastic kikkers, kosten iets van 1 euro ofzo. Zeer leuk probeerprijsje!! De originele kosten 7,50 ofzo en zijn soms bij de dierenwinkel te koop. Het niet naast je lopen is heel simpel op te lossen zonder dat je hoeft te meppen oid. (helpt toch niet) Ga in de bak (oid) lopen met je paard naast je en een loshangend touw. Zodra hij te ver voor je komt draai je resoluut om en loop je de andere kant op. Nu loopt je paard weer achter je Lachen Waarschijnlijk gaat hij weer proberen om je voorbij te lopen, dan loop je weer resoluut de andere kant op. Dit herhaal je zolang totdat HIJ het zat wordt (en niet jij!!). Zodra hij een klein stukje braaf meeloopt stop je en ga je wat anders doen. Op deze manier leert hij dat het makkelijker is om netjes mee te lopen dan telkens voorbij je te lopen.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 13:34

Het probleem is niet zozeer dat hij voor me loopt maar hij loopt te dicht tegen me aan. Daardoor zwiept hij steeds zijn voet voor het mijne. Gevolg: gescheurde middenvoetsbeentjes. Maar zal het straks eens proberen!

In het land der blinden is eenoog koning!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:43

Ook dat kun je hiermee simpel oplossen. Als je iets niet wilt loop je gewoon plotseling de andere kant op, dan zit er zeker even een goede ruimte tussen jullie.


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:04

hee Irre, is jouw voet ook alle kleuren van de regenboog net als de mijne??? Party!! I
k kan ook nog steeds niet normaal met mijn paard aan een touwtje lopen, hij kruipt zowat in me en heeft me vorige week serieus overlopen, resultaat: Party!! voet en het nodige gebroken van binnen, maar dat is niet de 1e keer en zal ook niet de laatste keer zijn, ik loop standaard op goedgekeurde veiligheidsschoenen en die knol gaat gewoon op mijn wreef staan!
Zij zijn groot en ik is klein!
Dat de andere kant oplopen is wel leuk, maar ik moet van de wei naar de boerderij ongeveer een half uur over een smal polderweggetje met aan 2 kanten een vieze stinkende sloot, dus hoe ga ik dat doen????? Ziek


Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 23:04

Yup, mijn voet was ook smurfenblauw. Ik zit al een maand in de ziektewet met gescheurde botjes Boos!

In het land der blinden is eenoog koning!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:56


Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:58

Ja ik ken de site van pinky. Alleen zijn dingen als voeten pakken en benen optillen bij zo'n welshje wel wat makkelijker dan bij mijn lompe kwpn ben ik bang. Maar ik denk ook wel dat het moet kunnen ja.

In het land der blinden is eenoog koning!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:52

he zo tof cornelie, kan je paard flemen op bevel?

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:05

Yep, dat kan hij ook. En dat doet hij ook als een wildvreemde het vraagt.

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:05

en hoe leer je je paard dan apporteren cornellie??? Lijkt me wel handig *LOL*

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:49

cornelie schreef:
Mijn paard is 1.60 en kan o.a. liggen, zitten, apporteren, flemen, noem het maar op. Is geen enkel probleem.


Ja, maar jou paard is een wonder Knipoog ik krijg dat radetsky echt niet geleerd hoor

keep your head up

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:00

Waarom zou dat nu niet gaan , lijkt me toch geen probleem Verward
Je kan het altijd eens proberen Lachen

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:10

Hoi,

Er zijn diverse aardige boeken geschreven over hoe om te gaan met paarden. Ik zal je enkele titels en schrijvers geven:
Begrijp uw paard van Michael Peace en Lesley Bailey
Luister naar uw paard van Lesley Bailey en Richard Maxwel

beide gaan over gedrag van paarden en waarom ze reageren zoals ze reageren.

Freiheitsdressur und zirkuslektionen van Franco Gorgi (mediaboek)
Paardenschool van Nathalie Penquitt
WErken aan de hand (weet ik schrijver niet van is uitgeleend)
Laaste boeken gaan over vrijheidsdressuur en werken aan de hand. Ook kun je daarvoor Natuurlijk Paardrijden van Hempfling en de Emiel Voest boeken voor bekijken.

SImpele manier om een paard afstand te laten bewaren tot jou en dus je voeten te sparen.....
Houd het halstertouw op ongeveer een derde van het uiteinde vast en slinger het overgebleven gedeelten langs de voorkant van je lichaam naar buiten (circels maken voor jezelf langs). Als het paard nu naast je loopt en je voorbij wil lopen stoot het zijn neus tegen het touw (zeg maar het touwtje "bijt") Ook als het paard achter tegen je op wil lopen, dan zwiep je zonder echt te kijken het touw naar achteren tegen zijn/haar neus. Dit is een zeer effectieve methode die bij alle paarden die ik tot nog toe in mijn handen heb gehad werkt, van jong tot ouder en allen onopgevoed.
Vaak werkt een aantal keren halthouden en weer aanstappen heel goed om dit soort attentheid in ca 1 a 2 sessie te krijgen. Ik doe het altijd van en naar het land/bak etc.
Loopt het paard dwars door je touw heen en neemt hij/zij je mee, dan bit in of touw/ketting over de neus (wel de neusriem van halster er tussen doen, anders wel heel scherp).

Door deze acties leer je je paard snel opletten en jouw ruimte te respecteren.

Veel succes,

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 18:24

bedankt voor alle tips!

In het land der blinden is eenoog koning!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:38

Nog een tipje voor als je paard door of over je heen loopt... Ach gut
een wat langer halster touw en op het moment dat hij te dichtbij komt cirkels draaien tussen jou en het paard.. als hij dan stopt, jij ok meteen stoppen met draaien. komt hij weer, jij weer draaien. Stop hij, jij ok.
dis comfort en comfort noemen ze dat volgens mij....
En na een paar keer blijft hij wel uit jouw ruimte.... als je maar consequent bent...
Hoop dat je er wat aan hebt..
groetjes Chantal en succes met je grote slungel... Knipoog

Geniet nu, het is later dan je denkt

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:43

Ik ben met mijn shet ook een klein beetje bezig met vrijheidsdressuur, maar met mijn paard (van 1.74) begin ik daar niet aan. (kan wel basis dingen doen, maar geen trucjes) ik vind dat gewoon te gevaarlijk. Als ik hem (als het me al ooit zou lukken) de spanse pas leer of voetje geven o.i.d. en er loopt een keer een klein kind voor...
Ik denk wel dat het kan met een paard, maar ik denk dat je wel goed moet incalculeren dat een groot paard ook wat extra risoco's met zich meebrengt.

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers