Rubiquil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 19:16

Voor de geïnteresseerden: ik heb een paar foto's geplaatst op ITP n.a.v. mijn bezoekje aan stal Hexagon. Het eerste bericht is mislukt omdat de foto's te klein waren. Dus even doorbladeren s.v.p.

Het viel me op, dat Rubiquil gelukkig een normaal paardenleven leidt en geen VIP-behandeling krijgt. Hij staat in een gewone box tussen al het andere paardenvolk. Op zondagmorgen zag hij er net zo verfomfraaid uit als ieder ander die net uit zijn bed is. Erica Janse haalde hem even uit de stal en hij kreeg een turbopoetsbeurt voor de foto's. Even het dunne laagje stof eraf borstelen. Hij was zeer geïnteresseerd in het bezoek en onderging alle belangstelling zonder air. Een aai vond ie ook leuk. Een rondgang door de stal en even de nakomelingen bekijken. Het resultaat kun je zelf bekijken.

Groetjes,
Loes

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:35

O O O...snel kijken!

Ik ga binnenkort ook echt eens op Zeeland aan. Ik vermoed rond mosseltijd Knipoog , maken we er een combi van

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:17

Hoi,

is het nu waar, dat Rubiquil geblesseerd is????

Hier in de wandelgangen (in Zeeland) wordt verteld dat hij afgeschreven is voor de (top)sport. Ze zouden hem in zijn jonge jaren te veel overpakt hebben. Persoonlijk ben ik daar ook geen voorstander van, een paard van vijf jaar in de Z-dressuur!! Maar goed dat is mijn mening.

Groetjes Jolanda

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:56

Het zou me niet veel verbazen, de hengst is al een dik jaar niet meer erg actief geweest in de hogere sport...het is erg stil...

Ik zelf heb ook een donkerbruin vermoeden dat hij niet meer fit is vooro de echte sport.
Na zijn goedkeuring bij het KWPN is het stiller geworden; maar hij kan het ook gewoon 'druk' hebben met de dekdienst...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:36

Arrabelle schreef:
Hoi,

is het nu waar, dat Rubiquil geblesseerd is????

Hier in de wandelgangen (in Zeeland) wordt verteld dat hij afgeschreven is voor de (top)sport. Ze zouden hem in zijn jonge jaren te veel overpakt hebben. Persoonlijk ben ik daar ook geen voorstander van, een paard van vijf jaar in de Z-dressuur!! Maar goed dat is mijn mening.

Groetjes Jolanda


O jee dit vraagt om een apart topic om te discussieren want daar ben ik het niet mee eens!! Knipoog

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 16:26

Ik heb van Erica Janse gehoord dat hij licht in training is vanwege een flinke scheur in de kroonrand. Zij vertelde me dat Laurens inmiddels vanwege zijn leeftijd (21) niet meer in aanmerking komt om volgend jaar bij de Young Riders te starten. De bedoeling is dat Thamar dat gaat doen. Laurens heeft er echter nog wat moeite mee om hem af te staan... Kan ik me overigens voorstellen. Ik zal het echter nog eens navragen. Vorig jaar heeft hij 122 merries gedekt en dit jaar tot nu toe 85. Ik zou in ieder geval erg voorzichtig zijn als ik 1 goedgekeurde dekhengst op mijn stal had. Het feit dat hij op het hoogste niveau gepresteerd heeft en uiteindelijk door het KWPN is geaccepteerd zal wellicht ook een rol meespelen. De druk is er dan vanaf. Verder zijn er genoeg Rising Stars aan het firmament die aantonen dat hij goed vererft. Het lijkt me
als eigenaar belangrijk om de nakomelingen positief in de schijnwerpers te hebben. Papa heeft op sportgebied zijn sporen al ruimschoots verdiend en je slacht de kip met de gouden eieren niet..

Groetjes,
Buc

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:42

Suzanne F."]
[quote="Arrabelle schreef:
Hoi,

is het nu waar, dat Rubiquil geblesseerd is????

Hier in de wandelgangen (in Zeeland) wordt verteld dat hij afgeschreven is voor de (top)sport. Ze zouden hem in zijn jonge jaren te veel overpakt hebben. Persoonlijk ben ik daar ook geen voorstander van, een paard van vijf jaar in de Z-dressuur!! Maar goed dat is mijn mening.

Groetjes Jolanda


O jee dit vraagt om een apart topic om te discussieren want daar ben ik het niet mee eens!! Knipoog
[/quote]

waar ben je het niet mee eens, jonge paarden naar de klote rijden bedoel je zeker. Kijk dat moet iedereen voor zich zelf weten, maar hou er wel rekening mee dat een paard tot z'n achtste!!!!!!!!! levensjaar groeit.

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:47

Voor Thamar Zweistra is het ook het laatste jaar dat ze bij de Young Riders start, dus die zal Rubiquil dan toch niet meer daarbij starten.
Het wordt hier verteld, maar ik weet ook niet of het waar is, horen zeggen is horen liegen toch???
Ik heb hem voor de laatste keer in actie gezien tijdens een Clinic-avond bij Indoor Zeeland (januari) en toen liep ie van geen meter, maar toen reed Leunus van Lieren hem zelf.

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:42

Z is basis en worden ze daar op een goede manier naar toe gereden zie ik net als Suzanne geen reden voor dat het slecht zou zijn.
Ik heb hem een paar maanden geleden ook gezien tijdens een clinic en toen liep hij goed. Hier in de wandelgangen is er niks bekend dat hij niet meer mee zou kunnen en ik denk dat deze mensen toch wel weten waar ze mee bezig zijn.

Leuk foto's!, btw.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 22:37

Tja, het is een hoop gespeculeer. Ik moet mijn merrie deze week gaan ophalen en ik zal er nu naar vragen waarom hij op dit moment niet wordt uitgebracht.

Over 5-jarigen op Z-niveau in de sport: Ik denk dat de verschillen groot zijn. Het heeft alles te maken met talent, bouw van het paard en trainingsopbouw. Het ene paard leert snel en het andere niet. Het ene paard heeft plezier in zijn werk en het andere niet. Er spelen zoveel factoren een rol.
Je moet zelf al heel wat kunnen wil je zo vroeg al zo hoog rijden en het is meer een uitzondering dan een regel. Ik neem aan dat de pro's heus wel zien wanneer ze 'goud' in hun handen hebben en een paard niet naar de Filistijnen rijden. Daar doen ze zichzelf te kort mee en dat is meer korte termijnpolitiek.
Ik ken ruiters die hun paard veel afwisseling geven, echt niet overvragen, maar per start twee of meer winstpunten rijden. Dat tikt dan natuurlijk snel aan. Vooral als je per wedstrijd twee keer mag rijden.
Bij mij op stal staat een 6-jarige die elke wedstrijd fors winst loopt en in 1 seizoen van de B naar de M2 is gereden. Het paard is mooi bergopwaarts gebouwd en dat scheelt meteen al een paar puntjes.
Hij gaat vaak mee naar buiten, staat elke dag op de wei en vindt het werk nog steeds leuk.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:41

Voor het gros van de paarden is de Z het eindstation, dus dat lijkt dan heel bijzonder. Maar Z-niveau is echt nog helemaal niets, daar begint het net een beetje. Getalenteerde paarden als Rubiquil lopen dat met 2 hoeven in een neusgat, en vergeet niet dat deze paarden vanaf het begin heel correct zijn opgeleid. Voor zulke paarden begint het echte werk pas later. Die hoeven dus ook niet heel erg veel trainingsuren te maken om dat niveau te bereiken en worden daardoor dus ook niet overbelast.

Mijn trainer heeft een 3,5-jarige op stal die zijn eerste piaffe-pasjes al gemaakt heeft. Het is een bijzonder correct gebouwd paard, al beweegt hij niet spectaculair. Hij zit er als het veel is 3x p.w. op, meestal maar een half uurtje...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:14

De moeder van Sarabande werd al 5 jarige, ook nog drachtig, gestard in de L met Pasen, met Kerst liep ze Z op haar slofjes, ze won gewoon overal.
De amazone heeft daarna geen wedstrijden meer gereden omdat ze zo dik werd, maar ze wilde erg graag doorwerken, alleen wissels vond ze minder Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:25

Ik geloof dat ze bij Hexagon gerust wel weten waar ze mee bezig zijn.Wat hebben ze eraan als hun goede naam eraan gaat ,omdat ze de naam krijgen dat ze hun paarden overnemen.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:35

het is gewoon een modeverschijnsel, een zo'n jong mogelijk paard in een hoge klasse starten, maar goed zelf sport je natuurlijk ook op topniveau als je vier of vijf bent!!!!!!!!!!

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:49

Dat is het m nou net. Als je Grand Prix (op een goede manier) als uitgangspositie neemt, is de Z geen topsport meer.

Een heel aantal Grand Prix paarden liep al op 7-jarige leeftijd al in de GP, waaronder Rembrandt, Gigolo en Bonfire. Dat zijn stuk voor stuk paarden die dat ook tot op heel hoge leeftijd hebben volgehouden. Dat zijn zulke getalenteerde paarden dat het lichaam niet slijt van de training die ze moeten doen om dat niveau te bereiken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:54

Arrabelle schreef:
het is gewoon een modeverschijnsel, een zo'n jong mogelijk paard in een hoge klasse starten, maar goed zelf sport je natuurlijk ook op topniveau als je vier of vijf bent!!!!!!!!!!


Ik heb het over een kleine 18 jaar geleden, dus modeverschijnsel Verward .
Als een paard met zoveel talent en mogelijkheden netjes gereden wordt loopt het slapend naar de Z, zoals Zep ook al zei..

Deze merrie, die echt een eigen willetje had, rende de trailer op nog voor de klep helemaal open was bij wijze van spreke. Echt hoi OK dan! Haha! we gaan naar de wedstrijd.
Ze scheen te genieten van de aandacht en straalde bij de uitreiking van de prijzen.

Bij paarden met minder mogelijkheden, die er echt moeite voor moeten doen, en die zie je in de praktijk natuurlijk veel meer, gaat jouw theorie waarschijnlijk wel op.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:01

Het is hier een topic over Rubiquil, en wordt nu nogal van het onderwerp afgeweken!!!!
En meningen verschillen, logisch natuurlijk. Het is mijn mening en die deel ik met veel mensen, sommige denken er anders over, moeten ze ook maar zelf weten. Maar vaak bewijst de praktijk (dus niet altijd!!!!!!!!) de waarheid: kreupelheid, spierverzuring, gallen, rugklachten, gewrichtontstekingen, etc.

Jolanda

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:16

Ik vind Rubiquil als sportpaard echt een hele fijne, dus mijn verhaal hierboven is ook op hem van toepassing.

Bucephalus: je staat er van versteld hoe normaal men op de grote stallen met hun paarden omgaan. Vaak normaler dan de meeste amateurs! (qua weidegang etc)

Ik ben laats ook bij v Lieren geweest en vond het jammer dat het bedrijf niet zo netjes opgeruimd was. Er lag overal van alles, van dat plastic van die gesealde hooibalen, en een stapel hout van een afgebroken schuurtje, hoop onkruid etc. Heb je zulke goede paarden op stal, maar dan is de afwerking niet zo mooi. Kost wel een hoop mankracht natuurlijk om zo'n bedrijf draaiende te houden, en ik ben het ermee eens dat je dat dan beter in de paarden kunt steken. Maar toch vond ik het een beetje zonde.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 12:23

Hoi Zep,

Nou, om eerlijk te zijn had ik van tevoren ook wel een ander beeld. Het is duidelijk dat ze daar ander prioriteiten hebben. Ik dacht dat die dure hengsten geen natuurlijke grassprietjes zagen en afgeschermd waren van de andere paarden. Dat bleek niet zo te zijn.

Toch vond ik het minder strakke ook wel wat hebben, het was wel gemoedelijk en de benadering was heel persoonlijk. Ik vond Erica ook wel betrokken. Toen wij er waren slingerde er niets rond, maar ik had wel iets anders verwacht.
Overigens stond het 'onkruid' nu prachtig in bloei, lol.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:40

Misschien was ik er toevallig op een "slechte" dag. De familie zelf was toen ook een week weg op concours, misschien dat het daar aan lag Knipoog Ik ben verder ook niet zo'n zeikerd hoor, als de paarden maar goed zijn...

Maar ik vond het gewoon zo jammer, heb je zo'n mooi bedrijf en dan is het er zo rommelig.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:44

Toen der tijd dat ik er was om te lessen, was het er ook niet rommelig, maar zeker ook niet strak. Netjes, gezellig zo ongeveer.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:53

Arrabelle schreef:
Ik heb hem voor de laatste keer in actie gezien tijdens een Clinic-avond bij Indoor Zeeland (januari) en toen liep ie van geen meter, maar toen reed Leunus van Lieren hem zelf.


Ik heb hem een tijdje terug voor de 3e keer op een clinic gezien, op de zilfia's hoeve...
De eerdere keren was ik al onder de indruk. Deze keer nog meer.
Toen reed Leunus hem, zijn zoon reed Ollright en Thamar reed Roumanda...
Ik ben een springmuts en ben dus meer geintresseerd in springen, maar van dat paard kreeg ik rillingen.
Zo werkwillig, soepel, flexibel, uitstraling OK dan!
Die Ollright (zoon van) die kon zijn eigen zo rond maken als een bolletje...
Kon van zittend, in de oprichting naar diep en heel rond.

Vind het daarom een nogal kortzichtige opmerking.
Hoe kan jij na een opslag oordelen over paard en ruiter die zich beide al meerdere keren hebben bewezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:27

Paarden met talent zitten zo in het Z, vooral als ze ook een ruiter met talent op hun rug hebben zitten. Ik heb tamar meerdere keren zien rijden, en vond dat echt leuk om naar te kijken. Behalve toen ze Roumanda reed, ik vind dat echt niets, gewoontjes lopen. Lelijk in het model! Wat ik wel vind, is dat de laatste jaren het nivo echt verdubbeld is, paarden moeten in het Z veel meer kunnen dan ze 5 jaar geleden moesten laten zien.

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:56

Voor een heel getalenteerd jong paard is Z echt een eitje en loopt ie dat uit zonder een drupje zweet maar voor een ander paard die dat nivo eindelijk na jaren zwoegen haalt is het een topprestatie.

Er zijn zat paarden te noemen die op 6 jarige leeftijd Lichte tour liepen en op 7 jaar Grand prix waaronder de namen die Zep noemde.

Ik zie er geen kwaad in maar het moet niet geforceerd gaan. Een paard wat alles aanbied heeft er ook geen moeite mee en slijt er ook niet van.

Maar misschein leuk voor een ander topic ofzo??

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:50

Dit is de eerste maal dat ik op bokt schrijf maar kom wel op horses dus sommigen zullen mij misschien herkennen.

Ik vind de familie Van Lieren echt vriendelijke en behulpzame mensen. Ik herrinner mij nog de eerste maal dat we hen bezochten dachten ik en mijn vader dat we daar in een super de luxe stal zouden terecht komen. We waren er voorbij gereden zonder dat we het wisten. De laatste 2 jaar zijn ze zeer druk geweest met verbouwingen en bouwen van nieuwe stallen en rijpistes. Het is dus normaal dat ze niet altijd de tijd hebben om alle rommel en dergelijke op te ruimen. Het zijn mensen waarvan de paarden voorgaan. Dat Rubiquil geblesseerd is kan mogelijk zijn maar het is ook mogelijk dat ze de hengst gewoon een jaartje rust geven om wat te recuperen van zijn drukke wedstrijd schema's van de laatste jaren. Ik heb hem gezien op de hengstenshow in maart en toen was hij zeker niet geblesseerd, liep nog altijd fantastisch. Er zit daar trouwens een hengstveulen die wij gefokt hebben en teruggekocht is door de familie Van Lieren en deze winter wordt hij zadelmak gemaakt. Voorlopig is hij nog steeds hengst. Mijn vader heeft hem dinsdag nog gezien. HIj heeft nog steeds het lieve karakter van toen hij een veulen was.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers