Andere manieren om te zien of Shet drachtig is??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Andere manieren om te zien of Shet drachtig is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 16:22

Hoi Allemaal,
Weet er iemand misschien of er nog andere manieren zijn dan scannen om te zien of een (mini) Shetlander drachtig is?
"Mijn" minishetje is zelf ruim 3, en rond 7 juni drie keer natuurlijk gedekt door een nog-mini-er hengstje. Dat was ook de eerste keer dat we haar hengstig hebben gezien. Daarna is ze niet meer hengstig geweest, wel vanaf drie weken elke paar dagen geschouwd.
Ik zat zelf te denken om een zwangerschapstest voor mensen te gebruiken, maar dat schijnt niet te werken omdat de hormonen niet hetzelfde zijn.
Waarschijnlijk wordt het gewoon afwachten, maar ik zou het natuurlijk leuker vinden om zekerheid te hebben!!
Groetjes Gemma

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 17:56

zwangerschapstest???
Waarom wil je niet scannen?

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 20:05

nou ze is dus ten eerste nogal klein, dus ik vind het daarom al zielig. Ten tweede wil ik haar zo weinig mogelijk lastig vallen met dat soort toestanden als het niet per se nodig is. En de prijs is ook wel een reden.
Maar ik vroeg me gewoon af of er nog andere manieren zijn. Zo niet, moet ik gewoon geduld hebben en proberen we het volgend jaar opnieuw. Het was trouwens een verjaardagscadeau cool he!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:59

Als de prijs van het scannen al een probleem is... Dan hoop ik niet dat er volgend jaar ongewone dingen tijdens de bevalling of later voorvallen...

Zulke kleintjes kunnen goed gescand worden, vooral als je een dierenarts hebt die dat vaker doet bij kleinere pony's.

Als ze echt fel op de schouwhengst reageert en je ziet haar niet hengstig zal ze wel drachtig zijn...

maar zekerheid of een tweelingdracht en of ze de boel niet bedonderd heb je alleen als je toch scant.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:38

Wij scannen de kleine pony's nooit, wij kijken meestal gewoon of ze niet meer hengstig zijn, ik zie onze DA ze al scannen Tong uitsteken Lukt hem nog niet eens Haha!

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 00:24

nou ja de prijs is dus niet echt het probleem, maar als het niet nodig is vind ik het toch zonde van het geld. Ik wacht nog wel even af en anders overleg ik nog wel met de DA..
Maar dus geen "makkelijkere" dingen?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 00:32

Ze kunnen wel degelijk scannen, is bij mijn shet ook gelukt. Alleen de DA moest wel vrouwelijk zijn ivm maat van de handen. Mijn shet is met 8 maanden ook gewoon van buiten gescand. Toen bleek dat ze dus niet drachtig was. Opvoelen kan trouwens ook gewoon.
Andere manier is een bloedtest, maar veel DA's doen dat niet meer tegenwoordig.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:42

Esme_27 schreef:
Mijn shet is met 8 maanden ook gewoon van buiten gescand.


wat bedoel je met van buitenm gescand? Door de buikwand heen? Dat kan toch helemaal niet omdat er darmen voorzitten.

Mijn dierenarts kon Polly (88 cm) gewoon scannen (wel hele smalle handen)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:54

Het kan ook makkelijker, urine opvangen, naar het labo sturen en die testen dan of je merrie drachtig is.
Kan allemaal makkelijk via je VA.

Maar pas op, want dat kost ook geld. Tong uitsteken
Kun je eigenlijk net zo goed scannen (zie je ook meteen of er geen 2-ling in zit) en heb je meteen resultaat.