Hoi Velvet/Mustang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Hoi Velvet/Mustang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 10:12

Hoi Velvet,
Ik zag je oproep over wie er nog meer een Mustang heeft !
Misschien kun je over die van jou vertellen?
Waar heb je hem gekocht ? Hoe oud is hij en wat is zijn karakter ?
enz...
Ik ben heel benieuwd, net zoals veel andere bokkers, denk ik Haha!
Groetjes Wendy

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier


velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:11

Deze dieren zijn een paar eeuwen geleden door de Spanjaarden naar Amerika overgebracht. Vooral de Mustang is nog steeds heel gewild in Amerika. Deze vrij kleine, stevige paarden zijn sterk en snel. Vandaar dat ze lange tijd geliefd waren als rijdier. In 10 westelijke staten van Amerika grazen tegenwoordig nog zo'n 42.000 wilde paarden en ezels. Sinds 1971 vallen ze onder het toeziend oog van het federale Bureau van Land Management, beter bekend als BLM. De dieren zijn namelijk wettelijk beschermd omdat ze onder meer “het leven van Amerikanen verrijken”. Als een kudde te groot wordt onderneemt het Bureau actie. Jaarlijks worden ongeveer 9000 dieren gevangen en aangeboden voor adoptie.

Voor 150 dollar ben je al eigenaar van een paard of een ezel. Als het dier de 20 jaar is gepasseerd, ben je zelfs voor 25 dollar al klaar. Daar koop je hier nog niet eens een fatsoenlijke bos rozen voor! Inderdaad, het paard is dan nog wel wild maar voor dat geld moet je niet zeuren. Getrainde wilde paarden zijn ook te koop en wel via de Hutchinson gevangenis in Kansas. Gedetineerden trainen de paarden die vervolgens voor 750 dollar van de hand gaan.

Elke adoptiefamilie wordt na een jaar bezocht om de faciliteiten te controleren. Daarna kunnen de dieren een heerlijk leven leiden of toch nog stiekem worden afgemaakt want het slachthuis telt altijd nog zo'n 750 dollar neer voor gezond paardenvlees en zo heb je de onkosten er al snel weer uit.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 15:28

Heb je jouw paard hier in Nederland gekocht of in de USA ?

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:30

IK kwam vandaag toevallig op een ander paardenforum terecht omdat ik naar Quarters op zoek was en toen zag ik ook dit berichtje: iemand met een Mustang. Moest meteen aan dit topic denken, dus heb het adres maar meteen gekopieerd
http://paarden.nedforum.nl/forum/viewto ... &forum=4&8

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:34

Wat toevallig dat dit paard ook Velvet heet Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:55

Huh? Dat had ik nog niet eens gezien!! Ben ik nou zo Blond
Typisch. Wie weet is het hetzelfde paardje, of het is heeel toevallig


velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:31

Dat is inderdaad het paard dat ik nu in mijn bezit heb hihihi

SAVE A HORSE, RIDE A COWBOY

Geloof in wat je kunt en succes wordt eens jouw deel!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:52

Pff, ook snugger van mij... Ik dacht: Hé, dat is leuk! Nog een Mustang! Maar nee, schijn bedriegt! Scheve mond

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:47

Maar hoe zit het dan als je een mustang wil exporteren? Ik heb al heel lang het idee om uit Amerika 1 of 2 mustangs te halen en om daar mee te gaan fokken o.i.d. maar op de een of andere manier heb ik altijd gedacht dat je als je het paard adopteerd, hij voor een bepaalde tijd in Amerika moet blijven. Ik heb net alles nog eens nagekeken, maar ik kan daar niks over vinden.
Weet je misschien hoe de eerste eigenaar van Velvet dat heeft gedaan? Ben ik namelijk erg benieuwd naar.

Lovers War Paints Mariah Lovers

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 00:36

Ja, dat lijkt mij ook wel interessant om te weten. Slim
(eej nieuwe smileys!)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:10

Mustangs mogen idd niet meer Amerika uit. En naar wat ik begrepen heb is Velvet intussen al zeker 8 jaar in Nederland. Trouwens gaat het ook niet altijd goed met geadopteerde Mustangs in Amerika, wil je zo'n dier dan ook nog het transport naar Europa kado doen?

Een verhaal over een Mustang waar het wel goed is afgelopen:

http://www.horseweb.com/articles/gentling/

Ik heb contact gehad met de eigenaresse, ze heeft beide paarden nog steeds en er wordt op gereden. Maar dit is de uitzondering, heel vaak belanden de mustangs gewoon bij de slager omdat ze gewoon niet te hanteren zijn.

Je suis Charlie.

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:44

Cassidy schreef:
Trouwens gaat het ook niet altijd goed met geadopteerde Mustangs in Amerika, wil je zo'n dier dan ook nog het transport naar Europa kado doen?

Ik zou echt niet een mustang kopen en hem dan meteen op transport laten zetten (als dat al zou mogen...) maar mijn idee was om bijvoorbeeld voor een maand of 9 naar Amerika te gaan en het paard dan aan het begin van de reis te kopen. Op deze manier kan hij al aan mensen wennen en is de volgende stap de reis.
Bovendien, als het niet goed zou gaan met mijn mustang zou ik hem daar laten (bij vrienden), dat lijkt me toch wel logisch anders zou hij de reis misschien niet eens overleven dus hebben jij en het paard er uiteindelijk niets aan.
Het hangt dus helemaal van de situatie af hoe ik alles zou doen. Lachen

Lovers War Paints Mariah Lovers

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:20

Mijn paard is opgegroeid een kudde in Oregon, USA.
Velvet is samen met de merrie uit de kudde gahaald (merrie drachtig), en is een jaar geadopteerd geweest door Barry More, hij kreeg elke maand controle over de verzorging van de mustangs.
Dit adoptie programma is opgezet ivm dat de mustangs met het uitsterven werden bedreig.
De mustangs krijgen een freece brand met een papier erbij net als hier een KWPN stamboek of de AQHA.
Velvet is naar nederland gekomen toen ze 4 jaar oud was, dit was dus in de tijd dat ze nog mochten worden geexporteerd.
Momenteel is het volgensmij niet meer mogelijk om een mustang te exporteren, maar weet het niet zeker.

SAVE A HORSE, RIDE A COWBOY

Geloof in wat je kunt en succes wordt eens jouw deel!

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:02

Aha, nou snap ik het. Wel balen dat het nu niet meer mag, maar er zal wel een reden voor zijn (te veel ongelukken ofzo). Wel bijzonder hoor, wees maar zuinig op je paardje! OK dan!

Lovers War Paints Mariah Lovers

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:43

het zijn niet echt ongelukken die gebeuren het is omdat de mustang met uitsterven wordt bedreigd en zijn ze er dus erg zuinig op

SAVE A HORSE, RIDE A COWBOY

Geloof in wat je kunt en succes wordt eens jouw deel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers