Als de 'klik' er niet is..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Als de 'klik' er niet is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 19:50

Ik heb nogal wat problemen met mijn 2-jarige Tinkermerrie.
Natuurlijk zit ze in een fase, ze begint te puberen.. Ze ziet me absoluut niet als leider, ze loopt me omver, lijkt me niet te zien staan.. en ik durf haar maar amper in een andere wei te zetten of met haar over straat te gaan. Omdat ze me dan letterlijk onder de voet loopt.
Ze is enorm sterk, en vrijwel alleen sterke volwassenen houden haar als ze iets eng vindt, of als ze het met iets niet eens is.
En dat terwijl ik haar gekocht heb om straks volop mee buiten te rijden, maar ik ben bang dat ik teveel op het 'Tinkerimago' afgegaan ben; ik dacht een rustige, lieve knuffelbeer gekocht te hebben maar het blijkt een pittige dame met een flink eigen wil. Wel een knuffel trouwens hoor!
En misschien heb ik te snel een jong paard gekocht, zonder er goed bij nagedacht te hebben..
Ik voel zelf al een beetje aan dat het gewoon niet klikt tussen ons, en anderen die mijn verhalen kennen of mij en Shakyra kennen zijn het ermee eens dat wij de 'klik' missen. Maar dat die nog kan komen.
Maar waarom 'voel' ik die bekende klik nog steeds niet na bijna 1,5 jaar, vele onder-de-voet-loop-valpartijen en tranen later?
En waarom heb ik er steeds minder zin in, zie ik er steeds meer tegenop om volgend jaar met haar aan de slag te gaan en lijkt ook zij aan te voelen dat het allemaal niet goed zit tussen ons en lijkt ze steeds minder vrolijk dan voorheen?
Is het eerlijker haar te verkopen? Of moet ik volhouden en wachten of die klik nog komt?

liefs,
Elke

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:35

je kunt nog even wachten maar de 'klik' is verschrikkelijk belangrijk....en het is voor allebei veel leuker als jij een paard hebt waar bij je die klik wel hebt en het paard een baasje waarmee hij ook die klik heeft, maar na 1,5 jaar nog niet dat is wel lang want bij mij is het meestal dat die klik er is of niet vanaf het begin en als het later komt dan is hij er wel maar niet zo sterk als wanneer hij echt vanaf het begin is........

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:57

Ik zou haar verkopen, als je haar nu al niet aankunt na 1,5 jaar wordt het alleen maar erger of je moet iemand vragen om hulp (iemand die er verstand van heeft!). Als de klik er niet is zou ik gewoon verder zoeken naar een paardje waarbij je dat wel hebt Lachen Verder zou ik sowieso niet zo'n soort paard willen hebben, maar liever iets als een warmbloed of volbloed. Ze zijn meestal wat eerder onder de indruk van je.
Ze merken ook meestal(!) eerder dat er iets achter hun hangt als ze van plan zijn wat harder te gaan Haha!

Waarom heb je eigenlijk voor zo'n jong paardje gekozen?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:18

Wat wil jezelf?
Ga je af op wat andere je zeggen, dat je haar beter kan verkopen omdat hun vinden dat het niet klikt, het niet lukt tussen jou en haar? En ontmoedigt dat je? 2 jarige pony's zijn niet makkelijk, soms vraag ik me ook wel af waar ik aan ben begonnen, en zeker toen op mijn vorige stal, daar werden we constant de grond in getrapt. Alles & iedereen wist het beter, en hun conclusie was ook dat ik haar moest verkopen een een ouwe pony moest kopen. Ik geloofde door hun niet meer in veerle en mezelf. Iedere dag kregen we commentaar en als er iets mis ging zag je ze genieten. Want 'zie je wel, ze kan haar paard niet aan'. Ookal wist ik dat die lui gewoon een apart volk waren, het doet je toch pijn (ook omdat ze me met meerdere dingen raakte, oa door poedersuiker over dribbel)
Nu ik op een andere stal sta, waar ik geen commentaar meer krijg, en van andere mensen alleen nog maar leuke reacties, zie ik het zelf weer zitten. Ik heb ook getwijfeld haar te verkopen, maar wat dan? Haar karakter is zo lief, eerlijk en betrouwbaar. Alleen omdat het allemaal nog niet lukte? (Ze kwam uit de kudde, er was nooit iets met haar gedaan).
We zijn inmiddels een half jaar later en ik ben zo onwijs blij dat ik haar niet verkocht heb.
Ik ben van mening dat een paard voelt of je twijfelt haar te verkopen. Maak voor jezelf de keus, Wil jij haar kwijt, of zijn het de mensen om je heen? En besluit van daaruit wat je doet, maar laat niemand anders de keus voor jou maken, want ik geloof dat je in 1,5 jaar tijd genoeg op bouwd om zeker van haar te houden.
Misschien is hulp een optie? Of misschien kun je freestyle'n? Ik noem maar iets.
Succes & sterkte met je keus, want dit is zeker geen makkelijke!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:26

Zo te horen heeft ze totaal geen respect voor je.....heb je iemand die je kan helpen om op de juiste manier met haar om te gaan?
Het is natuurlijk wel zo dat een tinker ook maar een paard is....het is geen bolle knuffelbal,je moet echt consequent zijn ...maar ik denk dat het nu heel belangrijk is om te beslissen wat je wil.....nu erger je je rot en dat werkt door op je paardje....
En over de klik....als ze alles deed wat je wilde zou die er dan wel zijn...zo ja dan zul je er aan moeten werken en anders snel verkopen.

succes

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:38

Ik heb ook een 2 jarige tinkermerrie.
Mijn klik was er al de allereerste keer dat ik haar foto zag. Natuurlijk werkt het niet voor iedereen zo, maar bedenk goed wat je wilt.
Je kunt hulp zoeken, maar dan heeft ze misschien straks respect voor je, maar dan mis je nog steeds die klik. Dat is er of dat is er niet.
Jij bent de enige die deze beslissing kan nemen.
Bedenk wat eerlijk is voor je paard en vooral ook voor jou zelf.
Succes!

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:27

Wacht het even af, neem desnoods even afstand van haar en misschien kan ze even ergens anders staan. Je voelt dan snel genoeg of je met haar verder wilt of niet...

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

wiebeltje
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:30

niet iedereen hoeft perse op het eerste moment verliefd te worden dat was ik ook niet op mijn oude verzorgpony maar het bleek achteraf 1 van de leukste pony's te zijn die ik ooit heb gereden ik heb zelf ook een 2 jarige fjorden hengst blijf vooral op je strepen staan ze proberen je uit ze willen kijken hoever ze kunnen gaan maar laat je niet van je plek af duwen, en als ze duwt duw jij haar terug af en toe een tik op haar neus als ze je voorbij wil draven en ga met een ervaren pony nu al buiten wandellen als je bang bent neem je iemand mee het loopt vaak vanzelf wel los maar jij bent de leider en dat moet je in je hoofd houden en laat je niks wijs maken door je puberende ettertje wat het er toevallig even niet mee eens is en wen haar maar alvast aan het bit (als dat nog nieet gedaan is) dan heb je iets meer te zeggen succes suus en wiebe

wiebeltje is mijn liefste fjorden knuffeltje van de wereld

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:33

Bij mij was die 'klik' er ook gelijk ik was zooo verliefd en hij gelukkig ook hahahah maar voor hetzelfde geld was het er niet van zijn kant ja dan had ik hem ook zeker niet gekocht!!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:07

Laat haar straks inrijden door een iemand die dit vaker doet en netjes aanrijden. Neem dan les en klikt het nog niet verkoop je haar dan toch? Het is vervelend maar een 2 jarige verkopen vind ik jammer. Je hebt al 2 jaar gewacht totdat ze zo oud is en nu kan je langzaam beginnen om haar dingen te leren en zou je haar al weg doen. Wat heb je in die 2 jaar met haar gedaan? Knuffelen en borstelen? Nu ze 2 is probeer je nieuwe dingen en ga je misschien wandelen en zo ze ziet jou misshcien als een leuke "knuffel" nu moet zij van jou luisteren en dat is ze misschien niet gewend.

Vat dit niet verkeerd op. In mijn ogen zie ik het zo, ik houd mijn veulen ook aan dus ik denk dat ik deze fase ook ga krijgen alleen is de mijne een hengst.
Veel suc6 met de "kleine" meid

21-5-2010 Luc geboren!

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:50

Ik denk dat je ook iets moet doen aan de verhouding tussen jou en je paard; hij is duidelijk de dominante en dan is het ook niet leuk om mee om te gaan. Niet meteen ''vriendjes'' met hem willen zijn, maar eerst heel duidelijk en consequent opvoeden. Je zou bv ook een cursus kunnen doen bij Emiel Voest of zo (grondwerk met jonge paarden) daarin wordt ook de nadruk gelegd op de verhouding tussen jou en je paard. Ik denk als hij jou als leider ziet, hij heel anders in de omgang is. En als dan nog de klik er niet is.. dat is lastig. Ik heb zelf ook een merrie gehad waar het niet mee klikte; we hebben veel geprobeerd, maar die heb ik uiteindelijk verkocht; ik had er geen plezier meer in. Nu heb ik een fjord en dat gaat super! Maar ook bij mijn fjord heb ik eerst goed aan de verhouding gewerkt; toen hij jong was, was het ook net een tank die door je heen liep en dat moet je gewoon absoluut niet accepteren. Nu is hij heel lief in de omgang omdat hij weet dat hij niet (letterlijk en figuurlijk) over me heen kan lopen. Succes ermee!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:53

er zijn maar weinig paarden waarmee ik een klik heb. Ook met iones was er die niet meteen, en met paddy al helemaal niet. Ik heb gewoon veel geleerd, me leren aanpassen op rijtechnisch vlak. En gemakkelijk zijn in de omgang, zowel naast het paard als erop. Ik heb vaak overwogen om iones te verkopen maar daar was ik uiteindelijk toch te koppig voor. en uiteindelijik................. wil ik hem voor geen goud meer kwijt. Ook bij paddy is er iets dat me tegenhoudt.
Overigens met gemakkelijk bedoel ik niet toegeeflijk, maar laconiek, dus niet reageren als het paard zich aanstelt en stug doorgaan met hetgeen waarmee je bezig was zonder je op te winden.

De hond is de betere mens


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:22

Ik denk dat die klik er juist wel moet zijn.

Het hebben en houden van een paard vraagt enorm veel inspanning [fysiek, mentaal, financieel] en geduld van een eigenaar. Dat is niet op te brengen als die klik er niet is.

Ik heb met mijn eigen paard grote tegenslagen gehad. Die heb ik alleen maar kunnen doorstaan omdat ik hopeloos verliefd op hem was. Als jij dat niet hebt met dit paard dan ga je een heel zware tijd tegemoed. Het inrijden en opvoeden van een 3-jarige gaat niet van een leien dakje alsje daarniet heel ervaren in bent.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:50

ik ben ook van mening dat er een klik moet zijn... toen ik naar buddy voor de eerste keer ging kijken en hij kwam in de wei naar me toe toen wist ik het eiegnlijk al! die wil ik hebben was er gelijk helemaal verliefd op! en nu ie er is benik zoo gelukkig! denk dus date r wel degelijk een klik moet zijn omdat je het anders ook gewoon niet op kunt brengen!

Dag lieve mama...

Jorien

Berichten: 26
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:20

Ik vind ook dat er wel een klik moet zijn tussen je pony en jou. Juist als ze een keer vervelend zijn of het niet helemaal gaat zoals jij wilt, houdt die klik de binding met je pony/paard. Je kunt ze dan snel weer vergeven. Bijvoorbeeld als ze alleen weer dat leuke koppie met gespitste oortjes nieuwsgierig naar je oprichten. Het is een soort verliefdheid. Veel succes met het maken van je keuze, alleen jijzelf kunt bepalen of je haar wilt verkopen ja of nee. Een deskundig iemand kan je misschien helpen met 't opvoeden/africhten van je pony waardoor je een ander beeld van haar krijgt dan dat je nu hebt.

Help asieldieren aan een nieuw tehuis!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:22

ik schrok met kapot toen mijn paard de trailer af gedonderd kwam, na een reis van 18 uur uit Oostenrijk, het heeft echt een week geduurd voordat ik het gevoel had dat het mijn paard was! Verward

Ik heb hem nu 4 1/2 maand en word nog regelmatig overlopen door hem, maar hij komt altijd weer bij me terug, met zo'n blik van: sorry baas, ik moest ff wegrennen hoor en dan smelt ik weer, ondanks de gebroken middenvoetsbeentjes of de hersenschuding. Party!!

Maar ik wil hem nog niet kwijt hoor, het komt wel goed, hoop ik......en anders kan ik hem uitlenen aan iemand ie hem voor de huifkar zet, dan wordt ie vanzelf wel mak....... Knipoog
Doei, doei

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:23

Jippie schreef:
Ik denk dat die klik er juist wel moet zijn.

Het hebben en houden van een paard vraagt enorm veel inspanning [fysiek, mentaal, financieel] en geduld van een eigenaar. Dat is niet op te brengen als die klik er niet is.
.


Ach, het is toch een passie he. Ik heb de klik met mijn paarden niet gehad. BIj iones was er eerst zelfs ongeloof (is ie werkelijk van mij?!) en ik wist niet hoe ik met mijn eigen paard om moest gaan omdat ik zo groen was als gras. En ik was bang voor hem. Maar het was wat ik altijd wilde, dus ik zette door.

Later met paddy die ooit het moeilijkste paard voor mij is geweest dat ik te rijden kreeg heb ik vaak er aan gedacht om te verkopen. Maar alles wat je nodig hebt is de juiste instructeur die jou iets bij kan leren zodat je TOCH weer plezier krijgt in het paard. Nee, de klik is er maar zeldzaam met een paard. Die had ik alleen met Black (naturel) en met Radonja (balzflug). Die paarden kwamen ook heel erg naar mij toe en ze gaven mij in het zadel het gevoel alsof ik heel goed kon rijden. Zelfvertrouwen. Terwijl paddy dat in het begin zo ondermijnde.

Maar ik hou niet van opgeven en dan maar verkopen. Ik zie dat als verliezen. Ik win liever. En als ik geleerd heb, heb ik gewonnen.

De hond is de betere mens

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:50

Of je moet verkopen is jouw eigen beslissing. Maar doe het iig alleen als je er zelf achter staat en niet omdat anderen vinden dat je dat moet doen.
Voor mij is de "klik" die ik met mijn dieren heb, erg belangrijk. Met mijn fjordenruin had ik die klik bijvoorbeeld helemaal niet. Ik heb hem dan ook verkocht omdat we elkaar niet echt lagen. Op zijn nieuwe adres gaat het wel hartstikke goed.
Ik moet iets speciaals hebben met mijn dieren. Dat geldt niet alleen voor mijn paarden, maar ook voor mijn katten en andere huisdieren. Het is aan jou om te bepalen hoe belangrijk jij dat vindt.
Daarnaast is een jong paard soms lekker puberig. Misschien gaat het al een stuk beter wanneer iemand je kan helpen met de opvoeding.

* To Belg, or not to Belg *

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:05

Ik denk dat het probleem bij jullie vooral is dat ze over je heen loopt. Waarom probeer je daar niet wat aan te veranderen, en als de klik er dan nog niet is kun je dan als nog een andere beslissing nemen.

Een goede intructeur of iemand die goede 'freestyle' oefeningen/ begeleiding kan geven kan je daar vast mee helpen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:31

Is er iemand die je vertrouwt en die je kan helpen? Ik zou tot die tijd zo min mogelijk met haar doen. Ze staat waarschijnlijk toch lekker op het land nu? En het is logisch dat je niet met haar klikt zolang je het gevoel hebt dat je haar niet de baas bent!

Een 2-jarige is een grote sterke kleuter. Maar ik geloof er niet in dat je het van kracht moet hebben. Dat kun je trouwens toch niet winnen.

Als ik jou was zou ik het eens proberen met NH. Bezoek eens een clinic of kijk of er een instructeur bij je in de buurt woont. Heel veel lessen heb je niet nodig. Zoals het nu gaat krijg je steeds minder zelfvertrouwen en loopt je paard steeds harder over je heen.
Doe - tot je hulp hebt - wat je kan met hem/haar. Al is dat misschien alleen een stukje lopen in het weiland. Bouw dit rustig uit en krijg zo je zelfvertrouwen weer terug. En probeer jezelf vooral niet te 'overschreeuwen' door hard op te treden tegen je paard. Als je onzeker bent prikt een paard daar direct doorheen. Als je het gevoel heb dat het niet lukt kun je de confrontatie beter even nog niet aangaan.

Succes en laat nog eens horen hoe het gaat.

There is no reality, only perception.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:19

hoi. bij mij kwam die klik er ook niet meteen. in het begin ik mn paardje reed weigerde ze iets te doen voor me. ze wou niet gaan draven, laat staan wat netjes stappen. mocht ik er een zweep bij halen, geen effect enkel een paar bokken. duidelijk zij was de baas en ik niet. ik ben ze zoveel mogelijk blijven rijden en na een half jaar accepteerde ze me al iets meer. de klik was der nog niet. in de vakantie dan wou ze al niet meer gaan galoperen voor me. dan heb ik lessen genomen. dat heeft goed geholpen. daardoor (niet door 1 les natuurlijk he) vertrouwde ze me meer, leerde ik veel en kwam ik leider. en accepteerde ze dat. dan kwam de klik. na zowat een jaar. dat is natuurlijk geen 1,5 jaar. maar mss betert het ook bij jou als je gaat rijden.

veel succes!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:47

Ik heb hetzelfde gehad met Raimaer. Die is door mijn moeder gefokt, toen ik in het buitenland woonde, uit een merrie waar ik door een lelijk val schrik van had. Ik heb haar nog wel veel gestart (L springen, M dressuur) maar eigenlijk klopte het niet samen. Raimaer lijkt in veel opzichten op haar moeder en daarnaast is het een heel ander type paard dan mijn voorkeur. Ik val op hete bloedpaardjes (type Pablo) en Raimaer is heel koel en nuchter, soms op het lompe af. Ze is niet snel onder de indruk, dat is heel prettig met springen maar in de omgang soms wel lastig.

Toch ben ik haar gaan rijden, omdat ik haar met springen zou gaan starten. Dat liep eigenlijk allemaal prima (zowel dressuur en springen als de dagelijkse omgang), maar mijn hart lag toch nog steeds bij Pablo en zij bungelde er een beetje bij.

Totdat ze tijdens mijn moeder's vakantie (die is echt gek op haar) een lelijke wond kreeg die ik dus dagelijks moest verzorgen. Ik kon toen daardoor ook niet rijden, en heb dus enorm veel aangetut (poetsen, kroelen, etc)) ook al omdat in die tijd alle paarden met blessures stonden en ik dus niets te rijden had. Sindsdien ben ik ook gek met haar en kan ik de enorme verschillen in karakter en aanpak met rijden tussen haar en Pablo steeds meer waarderen.

Kortom, bij mij is het dus goedgekomen. Ik moet er wel bijzeggen dat die klik er vooral vanuit mezelf niet was, Raimaer was verder heel braaf en gezeglijk en oppervlakkig gezien was er dan ook niets op aan te merken maar ik 'had niets' met haar en nu dus wel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:11

sja, zo heb ik ook 2 paarden Lielle, die echt helemaal het tegenovergestelde van elkaar zijn. De ene heet en fel, de andere lui en redelijk nuchter. Ook in hun manieren van doen: van huis af is iones lui en hij gaat goed doorlopen als we richting huis zitten .Bij paddy is het precies andersom, grinnik! Omdat het i nhet begin niet klikte tussen mij en iones (meer door mijn onkunde dan door zijn karakter) en hij nu voor mij goud waard is, heb ik de hoop dat het ook met paddy zo zal verlopen. En ik zal zelf als ruiter en paardenmens er ook door groeien.

De hond is de betere mens

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:47

Ik was gelijk stapel verliefd toen ik mijn paarden voor het eerst zag. Lovers Maar dat heeft bij mij niet zo heel veel te betekenen want ik ben heel snel gek op een paard Haha! Tja het virus is diep binnengedrongen in mij. Maar als jij je paard nu al niet helemaal aan kan zou ik hem toch wegdoen. Het paard wordt voorlopig nog een stuk sterker. En de klik moet er zeker wel zijn. 1.5 jaar en nog geen klik is toch wel heel lang. Maar je moet doen wat je binneste zegt. Misschien kan je op zoek naar een paard waar die klik wel is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, herous, ikkedus, Jet_33, Maanon_ en 38 bezoekers