Stoppen op blote voeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Stoppen op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 09:33

In hoeverre kan een paard een reiningproef afleggen op blote voeten? Je leest vaak dat als een paard eenmaal gaat glijden er dan slidingijzers ondergaan maar volgens mij wordt het vaak andersom gedaan Cool Maar hoever kan een paard glijden zonder ijzers? Iemand ervaring mee of foto's ofzo?


Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:36

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Jemille stopt niet goed en daarom is mij aangeraden slidingijzers te nemen. Deze krijgt ze over twee weken Haha!
Maar gaat dat echt helpen Verward

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:38

Een (sliding) stop proberen zonder ijzers is geen goed idee. De voeten van het paard blokkeren in het zand, en daardoor kan het paard zich ernstig blesseren. Ik heb het ook gedaan omdat ze mij hadden verzekerd dat het wel kon, maar ben dus van een koude kermis thuis gekomen. NIET DOEN, dus!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 09:43

Toch vreemd dan dat er vaak wordt gezegd (ook in artikelen, boeken etc) dat een paard eerst wat moet glijden etc en alles goed door moet hebben voordat er ijzers ondergaan. Dat dat alleen voor de 'finishing touch' is zeg maar.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:45

Kan het ook eerst met gewone ijzers achter?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:35

Een paard dat zijn achterhand goed gebruikt, gaat vanzelf al onder treden. Bij een toekomstige reiner kun je dit dan stimuleren door hem sliding ijzers onder te doen. Gewone ijzers hebben niet het juiste effect, want die hebben geen lange tak voor het glij effect.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:02

Maar wat is het beste als je nog aan het oefenen bent?
Ik ben nu ook met stops bezig en het best goed, hij heeft zijn achterhand er redelijk onder. Maar wat kan ik nu het beste doen? Slidingijzers, gewone ijzers of zonder ijzers laten.....
Ik heb het idee dat een paard op gewone ijzers meer doorglijdt dan zonder ijzers.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:47

In het weiland glijden ze ook gewoon en als de mijnes aan het spelen zijn in de bak laten ze vaak genoeg een perfecte sliding zien en dat alles zonder ijzers.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:12

Cowgirl schreef:
In het weiland glijden ze ook gewoon en als de mijnes aan het spelen zijn in de bak laten ze vaak genoeg een perfecte sliding zien en dat alles zonder ijzers.

Mijn paard kan zonder ruiter ook alles perfect. Vooral als het op een door haar gekozen moment is Schijnheilig

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:11

Bonnigje schreef:
Maar wat is het beste als je nog aan het oefenen bent?
Ik ben nu ook met stops bezig en het best goed, hij heeft zijn achterhand er redelijk onder. Maar wat kan ik nu het beste doen? Slidingijzers, gewone ijzers of zonder ijzers laten.....
Ik heb het idee dat een paard op gewone ijzers meer doorglijdt dan zonder ijzers.

Je haalt me de woorden uit de mond! OK dan! Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk!

Lovers War Paints Mariah Lovers

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:43

Radetsky staat nu 4-kant op ijzers. Geen sliding ijzers omdat ik in de zomer veel over straat loop en die ijzertjes heel dun zijn, slijten ze heel snel. Ik kan nu 1,5 meter glijden met normale ijzer (IN DE BAK) een heel enkel keertje doet ik het in de wei maar dat glijd hij niet maar dan staat hij -pats-boem- stil. Lijkt mij inderdaad niet zo goed.

Brandy heeft geen ijzers (quarter merrie) en die staat in de wei ook -BOEM-, stil. Ligt er ook aan hoe nat of droog het in de wei is

In een natte wei kan je nml ook wel aardig grlijden zonder ijzers neem ik aan Knipoog

keep your head up


Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:18

Cowgirl schreef:
In het weiland glijden ze ook gewoon en als de mijnes aan het spelen zijn in de bak laten ze vaak genoeg een perfecte sliding zien en dat alles zonder ijzers.


Maar dan doet het paard het uit eigen beweging en zonder ruiter op de rug. Dat is wat anders dan op commando en met een extra gewicht op de rug. En als je stops wilt trainen, dan red je het niet met zo af en toe eens een stopje, maar moet je er geregeld meerdere maken. Dat wordt dan toch behoorlijk belastend voor de benen zonder ijzers en zeker zonder sliding ijzers.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:20

Dus is het verstandig om zsm slidingijzers te plaatsen?

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:25

Naar mijn bescheiden mening wel, als je serieus stops wilt gaan trainen.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:33

Als je serieus op het stoppen en sliden wilt trainen, dan moet je slidingijzers nemen.
Als eerste heeft je paard moeten leren dat hij bij de stop zijn achterhand er goed onderbrengt, dat kan in stap en draf met gewone ijzers.

Maar echt doorglijden kun je alleen als je een redelijke snelheid hebt en je paard weet dat z'n kont eronder moet. Als je dat zonder slidingijzers gaat doen, maak je slidingstop bij zo'n paard "kapot".
Hij ondervindt dan nl. dat hard stoppen betekent dat zijn achterbenen in de bodem blijven steken en dat komt hard aan in z'n lijf!
Ook is de bodem waar je dit op wilt trainen van belang, bij een rulle bodem mag je met slidingijzers al blij zijn met een spoor van een halve meter.
Bij een perfecte bodem kan het al snel meerder meters worden.
In dit geval is het aan te raden om de voorbenen te beschermen met springschoenen, want je loopt het risico op een hoefbal betrapping of een los ijzer.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:38

Henriette schreef:
Als je serieus op het stoppen en sliden wilt trainen, dan moet je slidingijzers nemen.
Als eerste heeft je paard moeten leren dat hij bij de stop zijn achterhand er goed onderbrengt, dat kan in stap en draf met gewone ijzers.


mmmm, dus dan is het nu vooral van belang om te bepalen wanneer je echt slidings aan het trainen bent en niet 'gewoon' aan het stoppen bent. Verward

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 16:38

Je kan ook nog allround plates nemen zeg maar. Daarvan zijn de takken iets korter zodat je nog allround kan starten. Met echte sliding plates word het paard in een normale stand wel gefixeerd. (jaja, jaaaren geleden eens een zeer informatieve mail over plates gehad van men. C. Knol.)

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:46

Bonnigje"]
[quote="Henriette schreef:
Als je serieus op het stoppen en sliden wilt trainen, dan moet je slidingijzers nemen.
Als eerste heeft je paard moeten leren dat hij bij de stop zijn achterhand er goed onderbrengt, dat kan in stap en draf met gewone ijzers.


mmmm, dus dan is het nu vooral van belang om te bepalen wanneer je echt slidings aan het trainen bent en niet 'gewoon' aan het stoppen bent. Verward
[/quote]

dat ben ik met je eens
maar als je echte slidings wil gaan maken moet je echt ijzers eronder doen want als je schaatst met botte schaatsen gaat het ook niet helemaal lekker *LOL*
ik denk dat dat met sliden het zelfde is ze moeten wel kunnen glijden

Hyper!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:23

Moet je voor dit soort ijzers naar een speciale smit, of kan een 'gewone' smit deze ijzers eronder zetten?
(niet dat het voor mij van belang is, maar je kan nooit te vroeg iets leren Knipoog)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 06:42

Ik heb destijds gewoon mijn normale smid dat laten doen. Hij heeft toen wat informatie opgevraagd en zelf had ik ook nog wat artikelen. Ging prima eigenlijk.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 07:12

Gelukkig komt bij ons op stal een hoefsmid die heel veel westernpaarden beslaat EN een zeer ervaren trainer die er veel vanaf weet. *LOL*
Het is toch een hele kunst om het juiste slidingijzer bij het paard te vinden.
Het soort ijzer en de manier waarop het ijzer wordt ondergebracht en de stand van de hoeven is mede bepalend hoe je paard kan glijden en of hij recht kan blijven.

Nogmaals, slidingplates zijn alleen nuttig als je het basiswerk hebt gedaan en overgaat op het serieuzere werk Haha!
Anders is het alleen maar onhandig omdat je paard door die plates toch voelt dat'ie achter eerder wegglijdt (op snelle cirkels en bestrating) en daar ook een beetje naar kan gaan lopen.

Ik denk niet dat elke hoefsmid zomaar slidingijzers onder een paard kan zetten.

DubbelFun

Berichten: 88468
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:47

Moet een smid niet eerst een paard zien sliden om te weten hoe hij de ijzers moet leggen Verward
Bij normale gebruiksslijtage kan een smid zien wat hij moet doen, maar daar kun je hier niet van spreken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:00

Ik had de plates eronder die c.k. mij had aangeraden, waarmee je dus ook nog allround kunt rijden. Mijn paard stond toen al vanaf veulen bij die smid op stal en dan scheelt het ook nogal eens. Hij wist hoe hij liep en hoe hij onder het zadel liep etc. En ook daarna zag hij mijn paard dagelijks en werd alles nauwlettend in de gaten gehouden. Lachen
Maar ja, inmiddels ben ik principieel tegen ijzers dus daar hoef ik niet meer op te letten Lachen

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:17

Sugarmiss schreef:
Moet een smid niet eerst een paard zien sliden om te weten hoe hij de ijzers moet leggen Verward
Bij normale gebruiksslijtage kan een smid zien wat hij moet doen, maar daar kun je hier niet van spreken.


klopt!!

Radetsky gaat in een sliding met zijn linker achterbeen naar buiten. Dan moeten die ijzers weer anders liggen

keep your head up

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:14

Cornelie, hoezo ben je tegen ijzers?
Ik zit er juist over te denken om mijn paard aankomende week voor het eerst te laten beslaan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker