Verlatingsangst en de weide.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Verlatingsangst en de weide.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 23:05

Ons paard staat nu 24/7 met wat vrienden op de wei. Tot zover is alles ok. Nu is het geen grote held (al nooit geweest), maar op stal en in de dagelijkse omgang gaf dat in praktijk geen problemen. Nu hij continue op het land staat wordt dit een groter probleem.

Het land is nu erg schraal en aangezien hij af leek te vallen besloten wij om hem bij te gaan voeren. Vangen, geen probleem. Het hek uit. Geen probleem. Ergens vastzetten: daar beginnen de problemen.
Ons anders zo rustige paard veranderd in een stresskip. Stampvoeten, ronddraaien, continue kijken waar de anderen zijn. Hij heeft dan ook geen rust om zn voer te eten dus met veel moeite krijgen we er genoeg in.

Lastiger is dat hij om sommige momenten zo gestresst raakt dat hij elk oog voor de omgeving verliest. Een willekeurige mens kan onder de voet gelopen worden en ook voor zichzelf kijkt hij niet meer uit. We hebben hem vandaag dus helaas met een extra schaafplek terug in het land moeten zetten Ach gut.

Rijden vanuit het land hebben we tot nu toe 1 keer gedaan, maar willen we wel vaker doen. Toen was het ook een heel gedraai en veel onrust. Met zadel erop en ruiter aan boord was het weer over. Overbodig te zeggen dat trailerladen nu ook niet zo vlekkeloos gaat. De anderen kunnen hun paard rustig vast zetten, rustig er mee bezig zijn terwijl het paard ondertussen in slaap valt Dromen.

Dit paard heeft nog nooit 24/7 op het land gestaan. Hij staat nu bijna drie weken op het land en lijkt het duidelijk leuk te vinden. Ik wil hem er dus niet zonder meer zomaar vanaf halen (maar als hij blijft afvallen en ik krijg er niet genoeg bijvoeding in dan zal het wel moeten). Ook zal de hoefsmid binnenkort toch echt moeten komen.

Op dit moment zijn we vooral bezig met 'gewoon doen, uit land halen, gedrag negeren, gewenst gedrag belonen' in de hoop dat het kwartje valt dat hij echt wel weer terug mag naar het land. Deze benadering werkt op dit moment nog niet Scheve mond.

Graag zou ik hem wat meer zelfvertrouwen willen geven om dit op te lossen. Heeft iemand enig idee? Is Parelli misschien een oplossing? Aan de andere kant moet ik dergelijke oefeningen natuurlijk wel op een veilige manier kunnen uitvoeren zonder dat paardlief zichzelf en mij in gevaar brengt.

Goed, dit was een heel verhaal maar het is dan ook mn eerste echt serieuze probleem met dit paard. Graag jullie ideeen en tips Lachen.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:25

pfff, heel moeilijk hoor..
Ik heb geen idee
Mijn paard staat ook 24/7 op wei, maar heeft nergens last van. Wel hebben wij er een ander paard staan, want er rniet tegen kan als die alleen is het weiland staat, en zn vriendjes niet kan zien. Ook dit probleem is onoplosbaar...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:43

Dat had Par ook heel erg, gek werd je er van.
Ze heeft het ondertussen minder erg omdat ze denk weet dat als ze klaar is ze weer terug mag en dat gaat dan meestal ook onder luid gehinnik.

In het begin hebben we haar met een vriendje naar voren gehaald, dan was ze al wat rustiger.
Dat vriendje verdween dan afentoe uit beeld, en dan kwam die weer terug en dat deden we zo de hele tijd door.

Nu is ze ook rustig als er geen enkel paard meer bij is.

Idd veel belonen als ze braaf is en negeren als ze loopt te vervelen.
Afentoe zetten we haar op stal neer met een berg hooi en na een paar minuten heen en weer wandelen in haar box geeft ze het op en gaat rustig eten.
En dan wordt ze weer uitbundig beloond, en blijkbaar vindt ze dat leuk en werkt dat voor haar zelfvertrouwen goed.

Succes

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 11:42

Gewoon blijven volhouden dus Haha!.

Ik ga het deze week nog proberen en als ik het idee heeft dat het erger wordt (of als hij en ik in gevaar komen) dan probeer ik het toch maar zonder bijvoeding. Dan maar gewoon elke dag met mn hoevekrabbertje en mn mokzalfje het land in (dat gaat wel gewoon prima Lachen ).

Rijden gaat samen met nog twee andere paarden dus ik hoop dat hij dan steeds rustiger wordt buiten de wei (hij is dan tenminste niet de enige die eruit gehaald wordt).

Overigens hadden we hem afgelopen week twee keer met de trailer opgehaald om bij zn stal te kunnen rijden in de bak. Zodra hij op stal was veranderde hij weer in de goeiige sul die we goed kenden. Lekker op rust. Oortjes erop. Ook nog even in een box gezet met wat hooi en dat at hij ook gelijk op.

Het is alleen het handelen van het paard voor de wei (terwijl hij dus al zn vrienden ziet staan).
Kan ook nog komen doordat er net zaterdag een nieuwe merrie bijgekomen is. Dit is een bruine merrie, net iets kleiner dan Kevin en hij kon het altijd al heel goed met haar vinden. Hij heeft nu ook een beetje de neiging om haar te verdedigen (en andersom).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:48

Je moet het gewoon dagelijks doen. zet hem desnoods gewoon een uurtje in een box, Het moet gewoon zijn dat het gebeurt. Hij zal er vanzelf makkelijker mee worden. Inderdaad gewenst gedrag belonen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 11:56

Dagelijks doen zijn we nu mee bezig. Lastig is dat er geen box in de buurt is en dat er ook geen punt is waar ik hem tussen twee touwen vast kan zetten.
Ik heb nu wel een punt gevonden waar hij goed vastgezet kan worden zonder dat hij zichzelf kan verwonden (een losse paal of een landhek kan hij eventueel nog losrukken in paniek). Er staat ook een soort grote container vlakbij met daaraan een handig oog waar je een touw aan vast kan maken Lachen. Stevig genoeg en geen scherpe uitsteeksels waar hij zichzelf aan kan verwonden.

De beloning bestaat op dit moment uit een sinaasappel en natuurlijk uit 'weer terug naar het land' Lachen.

Overigens is het wel mogelijk om op sommige momenten 'de knop' even om te zetten. Dan loopt hij te draaien en te stampen. Dan vraag je een hoef (geef hoef!) en op dat moment geeft hij netjes de gevraagde hoef en blijft ook keurig wachten totdat je klaar bent. Enig besef van de werkelijkheid heeft hij dus nog wel Lachen. Hetzelfde met het omdoen van het hoofdstel bijvoorbeeld.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:46

Ach als die in ieder geval nog weet wat er van hem verwacht wordt en hij reageert daar ook nog normaal op ben je al een eind op weg hoor.

Kan me ook wel voorstellen dat als je je vriendjes daar lekker in de wei ziet staan je als paard ook wel zoiets hebt van schiet op schiet op ze eten al mijn gras op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:19

Is het je duidelijk welke status hij in de groep heeft? Is hij de dominantste of de ondergeschikte aan de rest. Misschien een merrie die hij van de rest van de ruinen wil afschermen?

Stel je voert de brok op de wei, gewoon op de grond gooien in het gras. De hele kudde zal komen. Maak je een paar hoopjes, kan hij toch nog eten. Als hij een hoge rang in de groep heeft zal hij zorgen dat hij het meeste te eten zal hebben en ondertussen kan hij de baas blijven over de groep, de groep zal ook bij hem blijven. Heeft hij een hele lage status, zal hij niet makkelijk tot de brokjes kunnen komen. In zo'n geval zou ik hem ook uit de groep plukken, misschien samen met zijn beste maatje. Zet hem zo met zijn emmertje dat hij de groep kan zien, dus niet met zijn rug er naar toe.

Ook een mogelijkheid is om na het rijden hem een schep brok te geven. Als het gras erg kaal is, kun je vragen om hooi op de wei. Een paar hoopjes hooi erbij en kunnen ze samen eten, zonder dat er ruzie ontstaat. Daar zal hij ook van bijkomen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:24

Wat russel zegt zou ik niet doen.......Je wilt immers graag de rust in de kudde........en als je op het land bij gaat voeren krijg je altijd onrust. Bijvoeren doe je altijd apart. Sorrie Russel!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 14:14

Ik hou het gewoon bij apart bijvoeren. Er staat totaal 10 paard op het land en dus om zoveel bij te voeren dat die van ons genoeg binnen krijgt is niet te doen. Verder staan er ook 2 paarden op die juist moeten afvallen dus dat lijkt me niet haalbaar.

Er was wel enige onrust in de kudde. Er zijn 7 ruinen en 3 merries en die van ons (ruin) heeft bedacht dat hij 1 merrie wil. Eerst had hij een andere merrie, maar sinds er afgelopen zaterdag een leuke bruine merrie (helemaal zijn type ) is bijgekomen heeft hij die andere merrie ingeruild voor deze.
Hij is dus een groot gedeelte van zn tijd bezig met merrie veroveren en beschermen (en ja, dat kost ook energie).

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:17

Zo te lezen wil je je paard dus bijvoeren...
Waarom doe je dat dan niet in de wei?
Ons paard heeft het nog altijd dat als er iemand uit de wei gehaald wordt dat hij helemaal gaat hinneken enzovoorts.
Je moet gewoon zorgen dat hij zijn vriendjes kan blijven zien.
Maar goed onze Damian is nog maar 1 jaar dus das natuurlijk ook een verschil!!
Ik hoop dat het allemaal weer goed komt!!

Groetjes en succes Evelyne

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 14:22

Ik heb 1 keer met mn emmertje in de wei gestaan, maar aangezien ons paard ook nogal een langzame eter is was dat ook geen geweldig succes Haha!.

Z'n beste maatjes bleven op veilige afstand, de rest had nauwelijks door wat er aan de hand was, maar er was 1 opdringerig haflingergeval dat probeerde zich ook in de emmer te wringen (haflinger wegjagen, proberen eigen paard rustig bij de emmer te houden, haflinger wegjagen etc. etc. etc..). Dat was helemaal iets voor de lange adem .

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:23

Ik herken het probleem! Mijn anders perfect gemanierde superzelfverzekerde standbeeld van een paard is sinds ze 24/7 op de wei staat veranderd in een dreutelende draaikont. Zodra je haar op stal zet, is het over. Ze heeft nu ook een veulen, misschien dat dat ook meespeelt. De kudde biedt natuurlijk ook veel bescherming, voor haar én het veulen. Ik haal haar ook uit de groep om haar bij te voeren, omdat ze momenteel Fenegriek krijgt voor haar hoest.

Ik weet ook niet goed wat ik ermee aanmoet. Echt superongemanierd is ze niet, maar ze "vergeet" haar manieren steeds. Overigens is mijn merrie laag in rang, wat vroeger wel anders was, maar nu is ze nieuw in een bestaande groep. Ze heeft zich aangesloten bij de laagstgeplaatste merrie die al in de groep stond. Daar is ze dus alleen met veel tegenzin bij weg te sleuren. Ik ga maar gewoon door met mijn dagelijkse routine in de hoop dat het beter wordt. Ben benieuwd om te horen of het bij jou op den duur beter gaat!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:42

Wat Sily al zegt, als hij iig nog redelijk normaal op je reageert ben je al een heel eind
Verder, gewoon blijven oefenen en consequent bezig blijven. En als hij echt niet meer voor je uitkijkt, toch een keer duidelijk maken dat dat dus NIET de bedoeling is.
Ik herken het wel heel erg, Regina was in het begin als ze alleen was (andere omstandgiheden maar hetzelfde gedrag) bijna onhandelbaar. Had geen oog voor mij en was één en al stress. Nu alleen nog als ze alleen achterblijft.
Succes ermee!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 20:33

Bijvoeren gaat nu goed . Eerst een paar keer geprobeerd terwijl hij nog in de weide stond en dat ging sowieso al beter als dat hij eruit gehaald werd.

Kwamen we vanavond toevallig de eigenaresse van zijn vriendinnetje tegen. Zij bood aan dat we het vriendinnetje ook gewoon gelijk de wei uit mogen halen .
Vanavond kon Kev dus rustig zijn brok eten terwijl het vriendinnetje er naast stond te grazen Lachen.

Voortaan dus maar twee halstertjes mee.