Ik maak me zorgen om Myst (foto's)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Ik maak me zorgen om Myst (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 12:47

Op het eerste gezicht heb ik gewoon een leuk veulen (net natgespoten, vandaar de krullen Haha!)

Afbeelding

Maar als je dichterbij gaat kijken kom je het volgende tegen:

Als eerste de achterhoefjes...
Afbeelding

En dan haar tanden....
Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag komt er waarsch. een Da (niet mijn eigen) en die laat ik zowiezo even kijken.
Weet niet wat ik er verder mee moet...

Huilen


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:53

Hoe kom je aan het dier? is de smit al geweest? hoe oud is ze? Zomaar een paar vraagjes...........


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 12:56

hoe kom ik eraan: Zelf gefokt
Smid al geweest? Ja, heeft heeeeeel klein beetje gevijld, durft ze niet korter te maken, trekt volgens hem wel bij, maar ik twijfel

Ze is van 10 april, en is een maand te vroeg geboren (was 15 mei uitgerekend)
Ze is shetland (moeder) x minipaard (vader)
Zowel moeder als vader hebben geen hoef of tand problemen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:59

Hmmm.... ik zou toch maar eens een andere smit als second opinion langs laten komen. Ziet er niet best uit. Ze zijn toch veel te lang van voren! Boos!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:00

Dat ziet eruit alsof ze een onderbeet heeft? Of bedoel je dat niet?
Die hoefjes dat lijkt mij dat daar een lekker stuk af kan, maar dat zal de Hoefsmid het beste weten.

Sterkte ermee.

:evaw:

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:01

Hmmmm vreemd he, ik zou ook twijfelen aan het vanzelf bijtrekken van de hoeven. Ik geloof wel dat het met een goed kapschema rechtgetrokken zou kunnen worden, maar uit zichzelf geloof ik niet.

En dan het gebit........Ik zou me er niet teveel zorgen om maken, het is denk ik hoogstens een niet mooi gezicht... Zij zijn groot en ik is klein! ...Maar het is duidelijk dat het diertje niet vooraan heeft gestaan bij het uitdelen. Haha! Maar als ik het veulen zo in zijn geheel bekijk vind ik het in iedergeval een heel leuk diertje! Vriendjes zijn?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 13:03

Sjimmy schreef:
Dat ziet eruit alsof ze een onderbeet heeft? Of bedoel je dat niet?


yep Huilen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:07

Waarom wou je smid niet kappen, enkel vijlen??? Mijn veulen was 11 dagen oud (!!!!!!!) toen ze voor het eerst werd bekapt! Zij stond wel stijler op 'r hoeven, deze staat iets meer "uitgezakt" op 'r hoef. Moet toch bekapt worden hoor! Ze heeft een onderbeet of een snoeksgebit. Valt prima mee te leven, maar voor te keuren of te fokken zal ze worden afgekeurd. Kan zijn met het wissselen dat de stand van de tanden ietsje beter zal worden. Zelfs kan ze problemen ondervinden voor het eten, maar zolang het gras voldoende lengte heeft zal het allemaal wel meevallen. Beetje duurdere pony in tandarts-kosten Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:49

Katink staat ook een stuk steiler (maar die komt dan ook regelmatig over straat Haha!)
en datgebit, tsja. Ik zou iig snel een anders smid erbijhalen en over het gebit kan ik weinig zeggen, ben geen VA

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:40

Over die hoefjes zou ik me geen zorgen maken. Bij mijn veulens is dat ook altijd zo. Je kan ze laten bekappen als het "nieuwe" gedeelte van de hoef lang genoeg is maar mijn smid doet dat eigenlijk nooit. Op een gegeven moment breekt het onderste gedeelte er vanzelf af op de scheidingslijn. Dan kan je de nieuwe rand eventueel netjes rond vijlen maar meestal is dat vanzelf al netjes.
Ik zal straks proberen wat foto's te maken van mijn veulen. Daar is 1 voorhoef vorige week "afgebroken" en de andere is nu bijna zover. Achter is het (dacht ik, niet zo op gelet de laatste dagen) nog niet zover, de nieuwe hoef moet nog wat langer worden.

Het gebit lijkt me een groter "probleem". Niet zozeer voor de pony, ik heb ze wel met een erger gebit goed zien eten. Maar wel voor keuringen e.d.
Ik weet niet hoe dat bij jouw stamboek is maar bij het welsh stamboek worden pony's met een afwijkend gebit niet opgenomen. Wel ingeschreven maar ze komen als 3 jarige niet door de veterinaire keuring bij de stamboekopname (zowel bij merries als hengsten).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 15:45

ze kan wel een paspoort krijgen, maar krijgt daarin een D vermeld (wat staat voor zichtbaar vetarinair gebrek) ze kan dus niet worden opgenomen.

Hoe leuk ze ook is, als dit blijvend is (waar ik vanuit ga) is ze niet meer waard dan een papierloze shet.
Had ze nu maar helemaal zo krom als maar zijn geweest, maar de pest is dat ze verder harstikke mooi is....

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:09

Zonde van die tandjes. Die hoefjes komen idd wel goed. Ik heb ze wel eens met ergere hoeven gehad en dat kwam ook goed.
Veulens hebben wel vaker een wat afwijkend gebit, soms trekt het recht. Maar soms ook niet. Bij het NSPS wordt overbeet tot een halve tandbreedte geaccepteerd, onderbeet helemaal niet. Bij het NMPRS accepteren ze het allebei niet. Je kan alleen afwachten en hopen dat met wisselen de boel weer wat rechter wordt.
Succes.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 00:03

Tjeetje Stef balen zeg!

Ik zou er wel even je hoefsmid er wat aan laten doen, het is een kleine moeite voor een hoefsmid en je dier staat weer lekker op haar hoefjes! Kan best zijn dat het vanzelf goed komt, zoals meerdere al zeggen, maar ondertussen worden er toch peesjes gerekt door de 'vreemde' beenstand.

Ik heb begrepen dat je Moeders graag nog een keer wil laten dekken. Lijkt me verstandig eerst eens goed uit te zoeken waar het gebitsprobleem vandaan komt. Bij moeder of vader!

Ben je een Bokker of een Jokker....


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 08:49

aan vaders kant zijn 4 generaties bekend, allen zonder gebitsproblemen.
Hon's vaderkant is allemaal stamboek, dus ik neem aan dat die ook vrij zijn (aangezien het allemaal ggk hengsten zijn)
vaderskant van hon's moeder idem
Moederskant van hon's moeder is onbekend, dus daar zou het kunnen zitten.
Het kan een erfelijke kwestie zijn, maar het kan ook "gewoon" een foutje van moeder natuur zijn.
Helaas kan ik op internet niet veel vinden

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:16

Is het niet te achterhalen wie haar moeder is? Via de fokker/vorige eigenaar?

Mocht het een blijvende 'fout' zijn lijkt het mij raadzaam Honey of Mystery niet (meer) voor de fokkerij in te zetten. Een foutje der Natuur? Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk gezien het bij deze pony's met regelmaat voorkomt!!

Ben je een Bokker of een Jokker....


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 10:57

hon's moeder is bekend, maar die staat nog steeds op naam van de fokker van Hon, terwijl hij haar al 8 jaar niet meer heeft (ze is toen samen met hon verkocht aan de man waar ik Hon heb verkocht, en die heeft haar ook weer verkocht (volg je het nog Haha!)
Myst krijgt wel een paspoort, met een D erin, dit staat voor zichtbaar vetarinair gebrek, en dan mag er dus niet mee gefokt worden

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:01

Wat zonde zeg! Ze ziet er juist zo schattig uit

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:23

Nou das typisch.. die van mij heeft hetzelfde Knipoog
Weet je trouwens dat een onderbeet minder voorkomt dan een bovenbeet...Dus misschien komt het nog goed.. Een paarden hoofd groeit nog en wie zegt dat de bovenkaak niet bij trekt.. Gelukkig doet die van ons regelmatig met zijn tanden schrapen over de grond waardoor de voortanden nog steeds mooi recht zijn.
Die hoefjes daar moet een punt vanaf anders wikkelt ze niet goed af.. Maar echt erg is het niet hoor moet alleen niet veel langer worden.
succes ermee

Geniet nu, het is later dan je denkt

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:30

Die hoefsjes zien eruit of er nog nooit een smid naar gekeken heeft gewoon laten bekappen imo.
die onderbijt ja het kan nog bijgroeien misschien dat de onderkaak harder groeit dan de bovenkaak? vraag iig die DA er even naar te kijken en zijn mening

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:40

Je ziet de rand zitten op de hoeven, dat zijn nagels, die moeten eraf.
Het gebit ziet er wel raar uit, daar Moet je idd de DA bij halen of eventueel Tandarts, Zou zonde zijn zeg

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:11

Floor heeft ook alle kanten op scheef gestaan op d'r beentjes. Maar dat was de laatste keer dat ik haar gezien heb weer een heel eind beter geworden. Wat dat betreft zou ik de hoop nog niet verliezen. Maar wel eventjes goed bij houden zodat het rechter groeit, totdat ze een jaar zijn kan je er zelf nog wat aan de beenstand doen is mij verteld.

Die tanden lijken me iid erger. Dat zal afwachten worden ben ik bang.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:24

Ik weet niet of een onderbeet nu werkelijk iets is waar je je druk om moet maken. als ik de hoefsmid was, zou ik van de verzenen niets afhalen, de voorkant wel maar proberen de hoef een beetje bol te veilen zodat het groeien wat meer naar beneden gestuurd wordt, i.p.v. naar voren. Maar maak je over dat gebit niet druk stef. Als het beestje er mee kan eten is het allang goed.

De hond is de betere mens

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:30

maar voor de fok is hetniet al te best als ie onderbeet heeft en ik geloof dat Stef haar daar och een beetje voor had gefokt.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 13:45

precies....

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:18

Ik heb ook een paard met een onderbeet.
Zijn onderbeet is niet minder geworden.

succes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Colinda20, Dartel, Destinietje, GoogleAdsense, manonnevot, marte_kandia, Meert, Sas75, shaddy82 en 107 bezoekers