Weelde op de keuring

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Weelde op de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 19:03

Vandaag was het dan eindelijk zover, [naam verwijderd] mocht verschijnen voor de KWPN-bolhoeden.

Invlechten had ik de avond van tevoren gedaan. Vanmorgen zaten de knotjes heerlijk onder het vlas, dus heb ik al de vlasjes er nog uit kunnen plukken. De merrie ingevlochten en hoppekee, in de kar met die handel. op naar de keuring.

Aldaar, moesten we eerst verschijnen in een voorkeur-ring. Daar werd je dan op tal gezet, nav de stap en het exterieur. [naam verwijderd] stond redelijk achteraan, helaas. Ze is dan ook kompleet anders dan de andere KWPN-veulens, ze is behoorlijk fijn. Ik vind haar prachtig, maar het KWPN ziet ze liever wat flinker kwa maat. Ik had ook eerst niet door dat het al een keuring was, dus had geen aanjager er achter aan, en [naam verwijderd] sukkelde maar wat. Dus, wellicht had het beter gekund, zal ik nooit weten.

Daarna de hoofdring. Ik heb haar laten voorbrengen door van die snelle jongens, en ben zelf aan de kant gaan staan kijken. [naam verwijderd] liet zich goed zien! Echt mooi lopen, ik was helemaal blij. Thuis is ze het rondje voor de fokster al gewend, maar in de vreemde doet ze het dus toch!

Helaas heeft het al met al geen indruk gemaakt op de jury. Die prefeleerde vandaag bij het KWPN echt overduidelijk het model boven de beweging. Ach, zo gaat dat... [naam verwijderd] heeft een tweede premie, maar dat is meer een 'dank-je-wel-voor-de-moeite'- lintje, daar er geen enkel veulen wegging zonder premie.
Er liepen wel errug mooie veulentjes tussen hoor Kwijl

Naderhand sprak ik nog diverse kenners, zoals de hengsthouder van even verderop, als liefhebbers van fokkerij, en menigeen vond het verrassend dat mijn [naam verwijderd] niet nav haar beweging naar voren is geschoven in klassering.
Maar ja, [naam verwijderd] en [naam verwijderd] zijn gewoon te tenger en te klein voor het KWPN. Wat doe je eraan? Ze zoeken het maar lekker uit, ik heb een prachtig mooi veulentje uit een mooie merrie, en thuis kan ik er nog steeds heerlijk van genieten. Dussss.....
Al met al weer een heleboel geleerd, [naam verwijderd], maar ik ook!

Fotos volgen later, kan pas maandag bij een geschikte computer.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:31

Als je dat maar voor ogen houd ! Je paard loopt 365 dagen per jaar in jouw wei.Zij hoeven er maar 1 dagej tegen aan te kijken jij een heel jar en als jij haar mooi vind is dat het belangrijkste toch?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:33

Als je er zelf maar blij mee bent toch! Zal mij een zorg zijn wat de rest vd wereld van mijn kleine vindt.
Wel jammer een tweede premie. Ik wilde ook nog gaan met de mijne maar ze is nu nog zo klein en volgens mij zijn de keuringen in ZH al voorbij.
Had het wel leuk gevonden. Alleen de ervaring al voor haar.

En denk maar zo:over drie jaar kom je terug en dan zullen ze eens zien!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:42

Nah ben best een beetje verbaasd eigenlijk, maar ja, wat weet ik er ook van, ik vind Weelde een prachtveulen, maar wat de standaard van het KWPN is? Geen idee
Jammer dat ze er niet net zo weg van waren als de meeste bokkers, dan had ze flink op kop gelopen
Maar wat Nimber zegt is heel waar: jij kijkt de hele dag naar dat paardje, als jij haar mooi vindt is dat natuurlijk altijd nog het belangrijkste!!
En inderdaad, als 3-jarige kan Weelde de rest nog een poepie laten ruiken

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:33

Heel jammer dat zo'n keuring echt kwestie van keuze van de jury is. Hadden wij vandaag ook last van..... Maarja, voor jezelf blijven ze natuurlijk super!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:56

Ik had gister met Ragazzi en Flair precies hetzelfde!Alleen was dit een NRPS keuring.Flair heeft 4 jaar met de top meegedraaid en was nu niet goed genoeg om voor het keur op te gaan in Ermelo.Ze kreeg wel een uitnodiging voor de Nationale(als rubriekvulling of zo).Ragazzi kreeg een tweede vanwege zijn kromme voorbenen Verward Zo waren ze mooi van Flair af want ik kon niet eens proberen of ze keur zou worden want je hebt een eerste premie veulen nodig.Aan kop bij Flair liep een merrie met een heel mooi type maar bewegen kon ze echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:22

Het verbaasd mij ook behoorlijk, ik vind haar een schitterend veulen.
Met Wilga gaan we ook niet naar de keuring, ze kan super gaan maar is ook te fijn gebouwd, zeker voor het Gelderse paard.
Maar Weelde is geen Gelderse en voor een rijpaard vind ik haar er gewoon goed uitzien, zowel het type als haar beweging.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 07:39

Jammer van de premie maar als je zelf maar tevreden bent dat is toch veel meer waard. Ik sluit me aan bij de rest, van wat ik op de foto's heb gezien echt een heel mooi veulen.

Hebben ze geen commentaar gegeven bij de keuring? Bij ons geven ze altijd na de eindopstelling een toelichting, dan weet je precies waarom de keurmeesters een veulen op kop plaatsen of juist een lagere premie geven.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 10:53

Ja, die keuring....
Ik zag in meerdere rubrieken gebeuren dat heel goed lopende veulentjes het moesten afleggen tegen stijve maar vlezige types met korte beentjes. ik vraag me dan wel af, wat zo'n jury nou wil zien.... voglens mij zijn ze bij het kwpn af en toe echt het spoor bijster. Waarmee ik nog niet zeg dat die van mij op kop had moeten staan hoor, want er waren ook wel heel goede (betere) veulens bij.

Voor mij is [naam verwijderd] helemaal geslaagd. Ik wilde verbeteren op karakter en maat. Bovendien wilde ik de gangen erin houden, donkere kleur, en zo'n mooi Duits gelijnde hals waarbij het koppie onder de nekspier hangt, ipv ervoor geplaatst zoals je bij de kwpn nog wel vaak ziet. Welnu, dat van de maat is nog af te wachten, maar ik verwacht dat ze rond de 1.63m. gaat eindigen...verder voldoet ze helemaal aan het plan, de gangen zijn zelfs verbetert (meer van achter uit, wat zeker geldt voor de galop), en ze is zo geweldig braaf en aanhankelijk... Ik ben er echt heel blij mee. Niet om me af te zetten tegen het kwpn, maar gewoon, omdat het zo is. Dus, [naam verwijderd] niet teleurgesteld. [naam verwijderd] nog steeds bijzonder wijs met eigen veulentje .

Toelichting op het waarom werd alleen gegeven bij de eerste premie veulens. Ik had sterk de indruk dat ze naarmate de dag vorderde, de tweede premie veulens niet eens meer goed op tal zetten... Kreeg ook geen uitslag/scoringsformulier mee ofzo, vond het eigenlijk allemaal best wel vaag. Geloof niet dat weer een veulen naar een KWPNkeuring zou meenemen... Ben wat dat aangaat wel een beetje KWPN-af; voel me als beginnend amateur niet bepaald gestimuleerd om "vooral door te gaan"...

Maar wel hartstikke bedankt voor jullie lieve reacties! Dat is leuk om te lezen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:12

Tja, een keuring......
Het is een moment opname, waarbij je nog afhankelijk bent van de keurmeester.
Het is net een dressuurproef.
Ik persoonlijk was ook weg van je veulen.
Maar ja ik ben geen keurmeester.
Misschien omdat ze in de eerste ronde niet toonde, dat ze hun conclusie al getrokken hadden.
Wat eigenlijk niet zo mogen natuurlijk.
Maar goed, het zij zo.
Voor mij is het een toppertje, en voor jou ook.
Ook de afstamming is voor mij interessant. Is ook geen alledaags mode gefokt veulen. In ieder geval veel plezier met je veulen. En laat ze straks als 3 jarige alsnog even een poeppie ruiken!

a dirty mind is a joy forever

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:44

Dees eigenlijk zijn veulenkeuringen heel subjectief.
Veulens veranderen zo dat alleen de hele duidelijk toppers te onderscheiden zijn.
Het raarste veulen dat ik ooit had is die van vorig jaar.
Een Welcome de eerste maand heel mooi en bloederig, daarna wat compacter.
Afgelopen winter een lelijk ezeltje en nu weer een hoogbenige bloedkikker.
Zal mij benieuwen waar ze me nog mee verrast voor haar 3e, maar ik ben heel wijs met haar en ze de enige van het jonge spul die ik wil houden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:06

ach ja je bent weer een ervaring rijker,tuurlijk is het nooit leuk,ik baalde vorig jaar ook heus wel,maar goed,betekent niet dat de kampioensveulens als 3 jarige en oudere ook de beste zijn,hewt is net als een wedstrijd ze moeten maar net hun dag hebben.
Ik ga ook gewoon weer,en hoewel dit veulen toch stuk mooier is dan de vorige ga ik me niks van te voren inbeelden,we zien wel hoe het gaat.

Z1+4

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:49

Joh dat had ik vorig jaar ook, ik had zelf geen ervaring met het hele keuringsgebeuren en voordat ik het wist was het voorbij (we hadden met rondjes lopen het veulen geeneens los gehad, die liep braaf naast mams mee. Wisten wij veel, er werd alleen wat vaag tegen ons gezegd. Achteraf baal je, want we hadden ook wel een eerste premie verwacht, en wij niet alleen, maar goed. Ook wij zijn megatrots op onze fokproducten (Wencke gaat dit jaar maar niet voor de keuring, de keuring van Voice was overigens geen centrale van het KWPN, dus de gegevens ervan zijn bij de fokdagcommissie gebleven, nobody knows).

Fijn dat jij trots bent op je Weelde, dat mag je zeker zijn!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:27

jammer, maar inderdaad, het is net zoals je zegt!
Ik vind weelde ook prachtig!
trots mag je zeer zeker zijn!!:)

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:12

Jammer zeg, want Weelde kan absoluut fantastisch bewegen! Net als de dressuur, jury's he....
Ik ben benieuwd hoe ze uitgroeit en laat haar danals 3-jarige nog maar eens zien!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 07:27

Dat zeg ik ook steeds weer. Die van mij zien ze als driejarigen wel weer terug voor stamboekopname. Dan zien we wel weer.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 09:52


Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:52

Dees schreef:
Ja, die keuring....
Ik zag in meerdere rubrieken gebeuren dat heel goed lopende veulentjes het moesten afleggen tegen stijve maar vlezige types met korte beentjes.


Ha, daar moet ik dus naar toe! Wat voor jury had je? *LOL* Knipoog

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:38

2e premie is best nog ok een 3 premie is een bedankt voor de moiete lintje


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:45

Donderdag is de veulenkeuring in Drenthe (we gaan niet zelf, kleine Wolfram mag gewoon thuisblijven), ik zal eens kijken hoe ze het daar doen. Vorige week wel naar de keuring van driejarigen geweest. Kreeg de indruk dat ze erreg streng waren - weinig sterren, ook veel paarden die echt onderuit gingen (50 punten, dat soort werk). Kon daar overigens de jury wel volgen, men koos duidelijk voor beweging in combinatie met 'verbindingen'.
Ik heb nog even naar de foto's van Weelde gekeken (wat wordt ze groot, of zie ik dat verkeerd?), het enige wat ik zou kunnen noemen als iets negatiefs is dat ze - zo op de foto - niet zo rijk bespierd lijkt. Maar wij gaan niet voor niets NIET met veulens naar de keuring. Ik wil dat gedoe niet meer, snap er vaak niks van. Als ik 'em thuis houd blijft ie gewoon altijd de beste!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, Dartel, Pellelilly, rien10 en 54 bezoekers