Steeds terugkerende hoefzweren.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Steeds terugkerende hoefzweren.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 09:07

Kevin heeft weer wat....
Hij had eerst rechtsachter een mega dik been, stond in een hele vreemde houding (naar achteren hangend) en ik dacht dus meteen dat hij bevangen was....VA erbij blijkt het een hoefzweer te zijn, open gemaakt en pus eruit laten komen en een spuit antibiotica.
De volgende dag kwam de hoefsmid toch al en die heeft het verder uitgekrabt en schoongemaakt.
De volgende dag was het been alweer een stuk dunner en Kevje liep zichtbaar beter.
Na een week weken in de biotex liep hij weer goed en had nergens meer last van.
De dag daarna staat hij met een dik voorbeen (ook rechts), weer VA erbij, gekeken met een tang en hij was op 3 plekken zichtbaar erg pijnlijk in de hoef maar ook op zijn pees (die eruit zag of hij op springen stond) goed, oorzaak was of de hoef of de pees, weer antibiotica en even afwachten, ondertussen de hoefsmid er ook weer bijgehad maar die kon geen zweer vinden, pees bleek het ook niet te zijn want de volgende dag had hij weer een normaal been, goed heeft hij die week nog niet gelopen maar zichtbaar beter. (dat was afgelopen week)
Vrijdag kwam mijn vriend thuis en ik meteen heel trots Kevin uit de paddock gehaald om te laten zien hoe goed hij alweer liep is hij dus weer verschrikkelijk kreupel maar nu weer rechts achter!
Weer de VA erbij en nu vond hij een puntje van een zweer maar op een heel andere plek in de hoef, open gemaakt en pus eruit maar de zweer was niet te volgen (normaal kan je die volgens hem volgen door de hoef heen tot waar hij eindigt/begint) en na een stukje bekappen was hij weer weg, op een andere plaats echter kwam nog zo'n stukje tevoorschijn, ook niet te volgen.
Ook heeft hij weer naar rechts voor gekeken en die is ook nog steeds niet goed maar ook hier weer geen zweer te vinden.........
Mijn smid vind dat dit een klus is voor de VA maar die geeft voorlopig nu alleen antibiotica (behalve vandaag, vandaag moet ik het zelf doen....jakkes, zelf paard prikken vind ik altijd naar)

Kevin is overigens zo ontzettend kreupel op het moment dat hij niet wil en kan lopen, naar de paddock lopen lukt wel maar met zeer veel moeite (op stal voelt hij zich verschrikkelijk, daarom zet ik hem buiten) en hij loopt dan op het puntje van zijn teen met zijn achterbeen, stapje voor stapje en veel stilstaan.
Buiten voelt hij zich beter maar als ik hooi neergooi wil hij er graag naartoe maar gaat dan staan weven omdat hij niet kan lopen. Na een paar minuutjes trompelt hij er dan toch naartoe maar dat gaat niet van harte.
Van de VA moet ik hem nu ook stappen op de harde weg voor het hoefmechanisme, om het soepel en in beweging te houden.
Dat gaat als volgt, mijn vriend loopt voor om hem in beweging te houden en hem met zijn hoofd uit de berm (lekker grasjes) te houden en ik loop links naast zijn kont om hem een beetje recht en overeind te houden, hij verstapt zich regelmatig en valt dan bijna om.......
Vanmorgen nog een keer gelopen en het gaat nu al een stuk beter, hij loopt nog steeds beroerd maar valt niet meer om.

Wat zou dit nou kunnen zijn? wel of geen hoefzweer of zweren? En kan de hele hoef ontstoken zijn? (2 hoeven dus) en wat kan ik het beste doen, hoefsmid of VA?
O ja, zijn been (benen) is niet dik, niet warm en de hoef is ook niet warm.....

Kan het overigens ook zo zijn dat het komt van een verandering in stalbodem?
Ik heb Kevin altijd op Aubiose gehad maar had nog een hele grote baal stro staan, die wilde ik op maken en heb hem dus 3 a 4 weken geleden weer op stro gezet, het kan heel erg toevallig zijn maar sinds hij weer op stro staat heeft hij deze problemen, dus sinds gisteren staat hij weer op Aubiose.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:04

Hoi,

Mijn paard heeft ook een tijd gehad dat hij continu hoefzweren had.
Zelfs zo erg dat als hij kreupel was ik niet eens meer de VA belde maar meteen de hoefsmid !
In die tijd stond hij op stro.Daarna is hij op Hemparade komen te staan en was ook het probleem opgelost.Toen hij tijdelijk op een logeeradres stonden,dus weer in een strobox,kwam het weer terug.
Dus het is best mogelijk,gezien de ervaring die ik ook heb,dat het aan de stobox kan liggen.
Volgens mijn hoefsmid scheelt het ook aanzienlijk dat de Hemparadebox veel droger is dan de stobox en de hoeven dus minder snel week worden en dus gevoeliger voor invloeden van buiten af.

Overigens werd mij verteld dat antibiotica hartstikke fout is bij een hoefzweer.Het is nl. een ontstekingsremmer.En bij een hoefzweer moet de ontsteking juist uitbreken.
Ik heb ook 1 keer gehad dat de zweer drie keer achter elkaar terug kwam.
Dit werd toen dus toegeschreven aan het gebruik van de antibiotica.De zweer werd onderdrukt en kwam dus later weer terug omdat hij niet volledig was uitgebroken.

Mijn ervaring is dus als ik een hoefzweer vermoed: Eerst de smid en eventueel op zijn aanraden de VA.

Groetjes Jacqueline.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 18:06

Ja, dat heb ik dus ook gedaan, direkt de hoefsmid gebelt, maar die had echt zo iets van: ja, ik kan wel komen maar je hebt toch de VA nodig voor de antibiotica, kost je dubbel als ik nu ook kom.......en de VA kan het ook goed uitsnijden......
Maar ja, hij heeft nu dus alweer 3 antibiotica spuiten achter de rug, gisteren 2 van de Va en vandaag heb ik hem er zelf nog 1 gegeven.....
Klinkt trouwens wel logisch dat wat jij zegt over de antibiotica maar ik denk dat de VA hem dat heeft gegeven omdat hij zo ontzettend veel pijn heeft en vorige week stond zijn pees dus ook op springen, nu gelukkig niet maar misschien wilde hij dit voor zijn.

Inmiddels staat hij wel weer op zijn achterbeen maar lopen........hij is gewoon verschrikkelijk kreupel, ik zie nu wel verbetering met het stappen op de weg, de eerste 50 meter heeft hij opstart problemen en daarna zet hij er zelf wat meer vaart in, nog wel heel erg kreupel maar veel beter dan gisteren.

Jij hebt dus ook die ervaring met een stro stal, heb het gisteren nog aan de VA gevraagd maar volgens hem kon dat niet......ik had daar dus mijn twijfels over omdat het wel heel erg toevallig is dat dit allemaal gebeurd vanaf het moment dat hij weer op stro is gegaan, nou, Kevin komt niet meer op stro, hij blijft lekker op Aubiose staan
Overigens heeft Kevin nu dus knetterharde hoeven, naar mijn idee veel te hard en droog, hij krijgt ook scheuren nu en begint behoorlijk te brokkelen dus ik heb rainmaker besteld bij de paardendrogist en morgen ga ik even Biotine kopen, kijken of ik zijn hoeven zo in betere conditie kan krijgen.

De VA zag trouwens ook nog een behoorlijk aantal Kneuzingen in zijn hoefzool, had die van jouw dat ook?
Ik wijt die kneuzingen aan het lange niet werken, hij heeft ongeveer vanaf December al niet meer gewerkt wegens een blessure van mij en mijn vriend had een theorie over doorliggen bij mensen en dat dus in de paardenhoef.
Niet dat Kevin 24/7 op stal staat, hij staat zo'n 10 tot 12 uur per dag buiten maar hij zal uit zichzelf bijvoorbeeld geen sprintje gaan trekken, hij doet zelf dus niets en keuvelt een beetje rond, ik denk dat daar ook een groot deel van het probleem vandaan komt dus dat ga ik nu allemaal langzaam aanpakken, en nu maar duimen dat het weer snel goed komt....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 19:33

Ik behandel hoefzwieren of blanes met Groene klei. Eerste de hoefsmid de hoef open late krabben en daarna de wond plasteren met groene klei. Dit een uur op laten zitten en dan afspuiten of spoelen. De resten in de wond laten zitten. Een uur alles af en dan behandeling herhalen. Deze keer nieuwe klei erop, ook op de rest in het wond dat niet weggespoeld is. Een uur erop en dan weer afspuiten.
De klei 'zuigt' de vuiligheid uit de wond en neemt dit op zich. Deze behandeling is aan te raden om zeker te zijn dat alle restjes etter en andere vuiligheid uit de wond is.
Ik laat ook nooit mijn paarden een antibiotica spuit zetten bij een hoefzwier of blane; wel een groene klei behandeling en rustig weidegang.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:44

Mijn paard had ook constant hoefzweren.Ik heb hem op ijzers gezet en nergens last meer van gelukkig.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 21:55

Ja, groene klei gebruik ik eigenlijk overal voor en heb ik gewoon nog liggen, alleen nooit aan gedacht om het ook in de hoef te smeren, bedankt voor de tip!
Maar hij heeft geen wondjes in zijn hoeven hoor, dat is het hem nou juist, de smid en de VA zijn er aan bezig geweest maar er zit een puntje, die snijden ze dan uit (is echt miniscuul klein) dan volgt een klein beetje pus en verder zit er gewoon niets, op veel plekken in zijn hoef heeft hij dit, dus alle puntjes maar weggesneden en weken in de biotex.
Maar ik ga hem nu zeker ook even in de klei zetten! Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht zeg, dat spul is echt werelds! Trekt echt alles eruit, ik ga het meteen doen!
THANKS!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:50

Vaak komen hoefzweren voor als er teveel afvalstoffen zich in het lichaam vormen.
Je kan een hoefbad maken met twee eetlepels Calendula-tintuur in 2 liter warm water
Zet je paard op natuurlijke voeding en ondersteun dit met biotine en Silicea D12 en Calium fluoratun D12, tegen de onsteking geef je Hepar sulfuris D6 en Bella donna D4. Vaak zullen dit soort problemen dan niet meer voorkomen.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:58

Hoi,

Ik heb het nog even nagevraagd maar ze blijven er bij:"Geen antibiotica !"
Toen vertelde ik wat jij schreef over die pees en toen vertelde ze me (wat ik al wist) dat op het moment dat de zweer open is de druk weg is/af neemt en de pijn dus ook afneemt/verdwijnt.

Mij wordt dus geadviseerd: Geen antibiotica,open of uitsnijden en dan met zijn pootje een paar dagen in de biotex(blauw).
Of als hij niet met zijn hoef in een emmer wil staan is de groene klei een goed alternatief.
Het dikke/dikkere been goed koelen met water of ice-packing.

Succes !
Groetjes Jacqueline.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 20:45

Nou, ik ben vandaag begonnen met de groene leem, even afwachten dus of het helpt.
Ik gebruik overigens biotex groen.....is dat heel erg? Ik heb dus de verkeerde gekocht....ik gebruik deze eigenlijk altijd maar wat is het verschil tussen die 2?
Dat van die antibiotica heb ik goed in mijn oren geknoopt, de volgende keer geen spuiten meer in mijn mannetje

Het lijkt iets beter met hem te gaan, met stappen op de weg heeft hij nog behoorlijke opstart problemen maar naar mate we langer aan het stappen zijn gaat hij wat beter lopen, alleen hij blijft stok kreupel!
Ik ga zo weer even met hem stappen en dan de groene leem vervangen voor een nieuwe laag, ik heb vandaag biotine gekocht dus dat gaat door het voer en morgen krijg ik een nieuwe pot rainmaker binnen want zijn hoeven zijn wel erg droog en hard.
O ja, ik heb ook nog een pot laurierzalf gekocht, zou ook goed moeten zijn bij hoefproblemen, kan iemand mij de werking van deze zalf vertellen? (heb nu maar alles wat ik kon vinden meegenomen Haha! beetje overdreven misschien maar ja, ik weet het ook niet meer hoor)

Ik hoop dat hij snel weer een beetje beter gaat lopen want hij heeft de laatste tijd best veel ellende gehad, hij verdient veel beter!!!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:58

Een hoefzweer moet "rijpen", een smid moet de ontsteking lokaliseren en opensnijden zodat alle viezigheid eruit kan en de druk in de hoef minder wordt. Antibiotica geven voor een hoefzweer, heb ik nog nooit gehoord.

Wel de voet weken in lauw/warm water met soda (biotex is ook goed, maar is agressiever), dat minstens een week volhouden. Haha!

Aanleiding voor een hoefzweer zijn hoefkneuzingen. Deze kan het paard oplopen door op een steen te trappen.
Ook verandering van stalbed kan een oorzaak zijn, berucht is bruine mot (houtkrullen).

Om uitgedroogde hoeven te voorkomen, is nat zand in de paddock het beste. Rainmaker is ook heel goed spul, wel regelmatig smeren.
Laurierzalf is een (oud) en bekend middel, dat met name langs de hoefrand ingemasseerd moet worden, het bevorderd de hoefgroei.
Ook biotine is een goede aanvulling op het rantsoen.

Maar in alle gevallen zie je pas na een half jaar echt resultaat, dus wel volhouden!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 10:35

Rainmaker gebruik ik sowieso rond deze tijd van het jaar want dan krijgt hij altijd last van mega harde hoeven die gaan scheuren en brokkelen, rainmaker is daar echt ontzettend goed voor en bij hem het enige wat helpt. Heb ook wel eens hoefvocht geprobeert maar dat had geen enkel effect.

Maar gisteren toen ik Kevin uit de paddock haalde liep hij weer helemaal normaal!!! Nou ja, op het zand in de paddock dan he, daarna een stukje op het land gelopen en dat ging ook goed en toen de weg op, daar is hij toch nog erg gevoelig maar echt een stuk beter dan het was! Lang leve de groene leem!!!!

Ik ga zo weer een stukje met hem lopen, kijken hoe het nu gaat.
Vandaag komt mijn nieuwe pot rainmaker binnen en gisteren ben ik begonnen met biotine over het voer en laurierzalf op de kroonrand, in conbi met veel stappen op de harde weg moet het volgens mij nu wel weer goedkomen