Stallen op de eerste verdieping....?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Stallen op de eerste verdieping....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 21:22

Ik zat net eens zo te denken he. Vaak zijn stallen erg duur omdat de grond duur is... nu vroeg ik me zo eens af, zou het niet handig zijn om paarden op een tweede verdieping te hebben staan?

Dat er dan rond om het huis een hele lange langzaam omhooglopende wandelgang is of zo, waarmee ze naar boven kunnen, of iets van een lift of iets dergelijks...

Ik zit gewoon een beetje te fantaseren hoor... maar goed....

want vinden jullie, zou dat niet kunnen schelen in ruimte gebrek. Zou namelijk misschien kunnen betekenen extra ruimte voor een wei...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:24

ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.......Pim Fortuin heeft het wel eens gezegd en half nederland maakt hem uit voor gek. Ik vind het zo gek nog niet. Als daardoor de dieren wat vierkante meters meer kunnen krijgen omdat de vierkante meterprijs omlaag gaat dan is dat toch goed. Het zal die beesten een worst wezen op welke verdieping ze wonen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:30

Naast de manege van onze rijvereniging staat een huis met stallen in de kelder. De boxen zijn open, er komt dus voldoende daglicht binnen via de schuine 'afrijlaan'. Alleen in de winter (als het glad is) is het soms wat onhandig om ze beneden en weer boven te krijgen, maar het is tot nu toe altijd goed gegaan, voor zover ik weet. Haha!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:10

Citaat:
Pim Fortuin heeft het wel eens gezegd


Die wou ook alle varkens in een flat hebben. Ziek

Ik zie het al voor me dat mijn paard op zolder staat, ik hoop wel dat het dan goed zit met de vloer en de geluids demping. Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:23


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:26

misschien gek van mij, maar ik vind het niet eens een stom idee........

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:41

ik heb weleens gehoord dat dit in Oostenrijk (?) al gedaan wordt, de stallen/huizen staan schuin tegen een berg en de uitgang ligt dus wel gelijkvloers zeg maar

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:48

In New York staan de politiepaarden zo in een oude brandweerkazerne gestald. Ze gaan gewoon met de lift naar boven. Ik ben alleen benieuwd of ze ook een klein weitje op het dak hebben.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:11

Ik heb er ook wel eens over lopen denken hoor Lachen
Ik zie trouwens niet in waarom het niet zou kunnen. Lijkt me wel handig met uitmesten, maak je de mestplaat gewoon precies onder het raam, kan je alles zo naar buiten flikkeren! geen gezeul meer met kruiwagens!
En op de schuine stukken gewoon rubber, zodat ze ook niet uit kunnen glijden. Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 00:09

In Japan worden stallen al zo gebouwd, omdat de grond daar kennelijk ook zo duur is. Er schijnen renbanen te zijn met zulke stallen. Alles kan, maar het lijkt mij niet zo veilig Verward.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 00:12

De ellende is, dat waar veel dieren van dezelfde soort bij elkaar staan, sneller ziektes uitbreken. Dat was een van de redenen waarom de varkensflats niet doorgegaan zijn.
Naar mijn smaak is het geen goede ontwikkeling.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 02:11

Heb ook eens een foto gezien waarbij de paarden op de eerste verdieping stonden. Maf gezicht hoor al die koppies over de bovendeur op een paar meter hoogte.

Je kunt natuurlijk ook een parkeergarage ombouwen tot manege met de bak op de bovenste verdieping ofzo. Met een beetje fantasie is alles mogelijk..... (heb nogal veel fantasie hihi)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 02:33

gijsenkim schreef:
(...)Het zal die beesten een worst wezen op welke verdieping ze wonen


Flatneurose?


Scheve mond
Ik kan evenmin in een paardenhoofd kijken als jij, gijsenkim;
daarom lijkt mij deze veronderstelling zeker niet minder waarschijnlijk.

Als je ook maar enigszins gelooft in zo natuurlijk mogelijk houden van paarden,
dan berg je ze niet op een verdieping op.
Daar zijn ze niet voor bedoeld/ontworpen, net zo min als mensen,
maar die hebben de keuze.
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 07:50

In New York heb je een manege waar de paarden in de kelder en op de bovenste 3 verdiepingen gestald zijn. Die hebben een helling ipv een trap. Op de 1e verdieping was het nog wel licht en daar hadden ze ook frisse lucht maar in de kelder leek het mij toch heel wat minder.
De binnenbak lag op de begane grond, was een soort oud pakhuis.

Afbeelding
Afbeelding

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:38

waarom niet? de stalling op zich hoeft niet te veranderen. Naar de wei kunnen ze altijd, alleen dan moeten ze even naar beneden. Onveilig? nee, waarom, met een fatsoenlijke constructie moet dat toch kunnen. Verder lijkt het mij eigenlijk een super goed idee!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:57

Ach ja, waarom niet?
Een wei met kunstgras (op het dak) lijkt me ook wel wat.
Zijn we meteen van die meurdrollen af. Haha!
.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:59

En op de racetrack in Singapore:
http://www.turfclub.com.sg/web/tcaboutu ... Racecourse

Modern Stables

Horses are stabled either in air-conditioned or naturally ventilated stalls in spacious double storey stable blocks. Large courtyards between stable blocks provide ample space for rolling boxes and training equipment such as treadmills and horse walkers. About 1,000 horses can be accommodated at the stabling complex.

Much emphasis has been placed on the security of the stables. The main stabling complex is fenced with controlled entry only through a main entrance which is manned around the clock. Security cameras with night vision have been installed both outside and inside the stables. This will be augmented by regular security patrols.
Overseas horses participating in the Singapore Airlines International Cup, the Singapore Airlines KrisFlyer Sprint and other international races will be stabled in separate modern air-conditioned facilities with their own walking areas. The stabling facilities for overseas horses are guarded around the clock and are located well away from the stabling facilities for local horses but within walking distance of the racing and training tracks.

double storey = twee verdiepingen
en aircon!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:06

Botervlieg schreef:
Als je ook maar enigszins gelooft in zo natuurlijk mogelijk houden van paarden,
dan berg je ze niet op een verdieping op.
Daar zijn ze niet voor bedoeld/ontworpen, net zo min als mensen,
maar die hebben de keuze.
.


Waarom wel in een stal op de begane grond dan? Haha!

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:12

die regisseur steven spielberg heeft voor zijn vrouw ook een manege laten bouwen van 5 verdiepingen. toen ik dat las dacht ik die is gek hoe krijg je die beesten naar boven, maar nu ik er weer over nadenk is het natuurlijk helemaal niets zo'n gek idee. en voor nederland zou dat misshien wel een oplossing zijn?!?!?!?!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:22

Ik heb een tijdje in het middenoosten gewoond.
Daar staat een oud ford waar de stallen op de 2e verdieping waren. De paarden moesten daar gewoon de trap op en af.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:08

Die van mij valt vast uit het raam (of ikzelf Haha! Haha! )

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:10

Katrien schreef:
In New York heb je een manege waar de paarden in de kelder en op de bovenste 3 verdiepingen gestald zijn. Die hebben een helling ipv een trap. Op de 1e verdieping was het nog wel licht en daar hadden ze ook frisse lucht maar in de kelder leek het mij toch heel wat minder.
De binnenbak lag op de begane grond, was een soort oud pakhuis.


Daar heb ik hier in een paardentijdschrift ook eens een artikel over gelezen!
Dat vond ik gewoon dood-zielig Verdrietig !! Het feit dat de paarden ahw in een flat staan, vind ik nog niet eens het grootste probleem, maar waar kunnen die beesten in hemelsnaam in NY naar buiten Scheve mond ???
Een flat vind ik op zich een goede oplossing, als dat zou betekenen dat daardoor meer mogelijkheden gecreeerd worden om de paarden overdag buiten te kunnen zetten Lachen ! Helaas zal dit wel niet het geval zijn Verdrietig ....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:36

Paarden in een flat geeft toch wel een raar idee idd. Maar het is eigenlijk niet zieliger dan dat ze de hele dag op stal staan. Wat maakt het nou uit op welke verdieping ze staan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:46

Wat Sterre zegt, daar zit IMO wel wat in. Midden in Den Haag zit ook een manege (vlak bij Madurodam), en de Amsterdamse Manege zit toch ook redelijk midden in de stad? Zelf heb ik een tijdje vlak bij de stallen van de bereden politie in Utrecht gewoond, ook midden in een woonwijk. Ik vind het ook niet echt de meest ideale oplossing om paarden te houden. Die beestjes staan en lopen alleen maar binnen. Het lijkt me voor een paard juist zo lekker om af en toe eens lekker los in het zonnetje te lopen, en niet alleen onder het zadel buiten te komen in het drukke verkeer of los te mogen in een binnenbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:59

Ik weet niet of de paarden n New York wel eens op de wei gaan. Zal toch wel? Hoop ik wel in ieder geval. Je kan daar wel uitrijden in Central Park maar dat blijft een park en geen lekkere wei. Ze vonden het wel niet zo geweldig dat ik graag de stallen wilde zien. Naar beneden mocht ik niet, was te gevaarlijk, zou ik in de weg lopen. Ze hadden er personeel om de paarden te zadelen en naar de bak te halen: van die kleine spaans sprekende mannekes met een veiligheidshelm op. De meeste die daar rijden zijn rijke lui (denk ik, zo kwamen ze over ivm dure merkrijkleding) die niet komen om ook lekker te poetsen, ze zien het meer zoals je een uurtje gaat tenissen.