Wat doen jullie na de proef ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Wat doen jullie na de proef ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 09:38

Ik ben gisteren voor het eerst sinds tijden weer eens bij een dressuurwedstrijd wezen kijken en zag weer vele dingen die me verbaasden Haha! .

Wat me het meest opviel was dit: Het was ruim 25 graden, de meeste mensen hielden daar echt rekening mee met losrijden. Er was echter 1 vrouw die zeer fanatiek aan het losrijden was. Ze heeft zeker 25 minuten achter me gedraaft en gegalloppeert, weinig afwisseling of schakelen in het rijden, gewoon gassen (ze reed dacht ik L1). Toen de proef in, voor de proef nog even drie x rond de bak sjezen. 6 minuutjes proef, toen naar de volgende ring, weer drie x rond de bak sjezen en de volgende proef.

Ondertussen was het paard redelijk leeg, maar nog niet echt bekaf. Hij viel een keer uit de galop en sprong in galop aan als er middendraf gevraagd werd. Kan gebeuren, geeft niks. Na haar proeven ging ze nog ruim 20 minuten draven en galopperen op het losrij terrein, niks rijkunstig, gewoon weer sjezen. Daarna twee rondjes in stap en hup op de trailer.

Mijn mening is, dat als je iets in de proef verknald, dit punt 1 je eigen schuld is en punt 2 dat je dat thuis pas oplossen kunt in de training. Volgens mij heeft het geen zin om je paard na de proefjes als een halve zool rond te jagen op het losrijterrein, wat werkelijk waar geen enkele dressuurmatige inhoud had.

Met deze temperaturen zou ik na de proefjes lekker afstappen, singel los en uitstappen. Thuis pakken we hem wel weer op met trainen.

Ben ik nu zo'n tut-muts of hoe zit het?

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:43

als het zo warm is rijd ik bijna niet los, kwartiertje 10 minuutjen mischien, om spieren te warmen verder niet ja paard kent de oefeningen wel.. en heel lang uitstappen.....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:46

Craignethan schreef:
Ben ik nu zo'n tut-muts of hoe zit het?


nee hoor Haha!
zou ik persoonlijk ook niet gedaan hebben, snap het toch nooit zo, het nog flink doorrijden na de starts............maar okee.......en inderdaad, helemaal niet als het zo warm is, paardje zal het dan ook wel gehad hebben, dan irriteer je elkaar toch alleen maar lijkt me

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:00

Mijn paard heeft een tijdje gehad dat ze wist dat ze klaar was na de proef en ze het dus aan het einde van de proef er al wat bij liet zitten.
Ik rijd dus wel na de proef nog en paar minuten door. Nog even attent aan het been, beetje links en rechts buigen en als ze dat braaf doet, een lang teugeltje richting de trailer.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:08

Ik snap dat soms ook niet, sommigen rijden met dit weer hun paarden in het zweet om daarna de proef nog te rijden. en na de proef zetten ze hun paard meteen stil....zie ik vaak bij ons op de club.
Ikzelf rijd Apollon eerst ff 40 minuutjes los, dan is ze op haar best dan rijd ik de proef en stap ik haar lekker uit. Met dit weer duurt het losrijden trouwens nog korter.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:12

Als het de fout van het paard is (dat in de proef) dan zou ik hem in de proef aanpakken en niet erna. Daarna weet het paard het toch al niet meer.
Na de proef zou ik hem lekker uitstappen, rustig naar de trailer, wat te drinken en te eten en lekker zorgen dat ie geen last van vliegen heeft. Daarna eerst die pokkelaarzen uit en zelf wat eten/drinken en het appepakkie uit!

Maar ik denk dat zo'n persoon als jij hebt gezien eerder uitzondering is.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:22

Zag het afgelopen zaterdag bij mijn wedstrijd ook. Na het 'in vrije stap de rijbaan verlaten' werd het paard weer opgepakt en in vlotte draf de ring uitgereden, over de stenen heen, over het pad, in draf schuine helling op en vervolgens op het parkeerterrein mocht het paard weer stappen.
Amazone schijnt de hele proef te hebben lopen schelden op haar paard (overigens reed ze mij ook nog voor de voeten in de losrijring tussen twee proefjes in).
Ben trouwens wel alletwee de proeven boven haar geeindigd Haha!.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:04

Apple schreef:
Ben trouwens wel alletwee de proeven boven haar geeindigd Haha!.


Nou dat geeft dan wel weer een goed gevoel Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:08

dat noem ik geen paardenliefhebbers maar ontzettende vervelende, irritante, etc etc (allemaal woorden die ik hier niet mag zeggen) mensen of ongedierte hoe je ze ook wilt noemen.

Eigenlijk zou een jury daar iets van moeten zeggen of iemand die dat soort dingen in de gaten houd ik wil wel zo'n baantje lijkt me heerlijk mag ik die mensen geoorloofd op der donder geven mmmm!!! echt iets voor mij!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:11

ik rijd meestal ook al is het koud ook al is het warm evenalng los dit heb ik gewoon nodig om mijn paard los te krijgen ongeacht welk weer meestal is dit 45 min tot een uur en houd het zelfs met dit weer makkelijk vol (ben soms ook wel eens tot mijn eigen verbazing thuis ruim 1 1/2 uur bezig zonder dat ik het in de gaten heb) ik maak heb wel echt los en ben niet zomaar wat aan het rond sjeesen. en af en toe als ik niet tevredeben ben rijd ik na de proeg nog even door, ik vind dit makkelijk kunnen thuis stop je er namelijk ook niet zomaar mee als het niet goed voelt.

maar je kan overdrijven ja als ik jou verhaal zo lees.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 14:49

Ik kan me best voorstellen dat je na de proef nog even doorrijdt en wat puntjes op de i wilt zetten, maar wat zij vooral deed was aan een halflange teugel, uit elkaar gevallen, in een vlot tempo draven (hij kletste ook constant met de hoeven op elkaar) en galopperen. Ik kan daar echt de toegevoegde waarde niet van inzien.

En als je paard uit galop valt in de proef en tijdens middendraf aangaloppeert zie ik niet in hoe dat zijn fout kan zijn. Volgens mij heb je hem dan niet goed aan het been en uit evenwicht en is het dus je eigen schuld.

Verder liep het paard de hele tijd te hinniken, wat zij ook hoogst irritant vond. Toen ze na haar zoveelste rondje (na de proeven) langs me heen reed en tegen me zei: Fijn he, dat geschreeuw? Kon ik me niet inhouden en heb heel vriendelijk Haha! gezegd dat ze ook gewoon kon stoppen. Kreeg gelukkig geen reactie, want voor je het weet zit je in een oeverloze discussie die niks oplost.

Van dit soort mensen vraag ik me af wat de lol is van het wedstrijd rijden.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:53

neeeeeeeee doe ik ook altijd ik rij nog nie eens ns lang los 15 min. ofzo. met 25 graden heb ik er zelf amper zin in

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:55

Als het koud is rijd ik 3 kwartier los. Dan 5 min. Stappen dan rondje draven en dan proef. dan stappen even draven en volgende proef. Naar de trailer uitvlechten en naar huis. Als het warm is rijd ik een half uurtje los. Ik rijd na mijn proef echt bijna nooit meer, behalve 1x, geef ik toe. Het ging met inrijden heel goed, in de proef deed ie maar wat, schoot er zelfs vandoor (dat doet hij serieus echt nooit). Dat was de enige keer.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:00

Ik rijd met mijn pony meestal een half uur/3 kwartier los, licht ook aan het weer, en hoe hij loopt. Dan meteen door de ring in(draven). als ik hem namelijk even loslaat ondertussen, vlakvoor ik de ring in ga, dan ben ik hem weer kwijt. Na het proefje ga ik meestal even lekker voorwaarts neerwaarts rijden, 10 minuten ofzo, dat ie weer lekker ontspant (je raakt toch wel wat gespannen in de proef) Als het echt heel warm is, of hij heeft goed gelopen (ontspannen) in de proef, dan stap ik hem uit, en gaat ie de trailer op!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:34

Met deze temperaturen rij ik 10-15min los, tussen de proeven ligt het eraan hoeveel tijd het is. Meteen door naar de volgende ring is lekker doorrijden maar zondag reed ik ergens (pernis), mega zware bak amper een zuchtje wind en half uur tot 3 kwartier tussen de proeven. Heb Tjo lekker stilgezet met bak water voor dr neus waar ze erg blij mee was. 5 minuutjes vantevoren weer oppakken en de 2e proef in.
Daarna idd singeltje los, zadel eraf, ff lekker gras laten eten en een natte lap over dr verhitte lijf.
Daarna de trailer op, lekker naar huis de paddock in en lekker eten geven.

Craignethan schreef:
Ik kan me best voorstellen dat je na de proef nog even doorrijdt en wat puntjes op de i wilt zetten, maar wat zij vooral deed was aan een halflange teugel, uit elkaar gevallen, in een vlot tempo draven (hij kletste ook constant met de hoeven op elkaar) en galopperen. Ik kan daar echt de toegevoegde waarde niet van inzien.


Misschien voelde ze dat hij nogal gespannen was en wilde ze hem nog even lekker op zn eigen tempo laten lopen om te ontstressen om hem daarna misschien uit te stappen. Ik heb de situatie niet gezien dus kan er niet over oordelen, maar kan me zoiets wel voorstellen, houwel met deze temperaturen....

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:49

Ik rijd altijd maar zo'n twintig minuten los, en dat gaat dan heel rustig.
Ik gooi dan ook rustig tussendoor even ales los om daarna alles weer op te pakken en verder te rijden.

Tussen de twee proeven geef ik mijn paard en mezelf even de tijd om op adem te komen als dat nodig is, en pak dan vlak voor de proef weer alles op en rijd hem dan weer even zodat we fris de volgende proef in kunnen.

Na de proeven stap ik Laiser altijd uit, terwijl ik er op zit of er naast loop.
Op van die hele warme dagen neem ik nog meer water mee dan normaal en krijgt hij op het wedstrijd terrein al een heerlijk verkoelende douche.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:19

Ik heb dat laatst ook gedaan. Moest speciaal voor het viertal de dag na mn individuele dressuur nog terug naar de wedstrijd. Alles was ingelopen waardoor we maar 5 minuten los hadden gereden en de proef dus echt BAGGER ging (en toch werden we ex.eco eerste Tong uitsteken zie je maar dat het viertal-niveau bij de pony's ontzettend laag ligt, en wij een goed viertal zijn (tenslotte ook kringkampioen Knipoog)
Maargoed, proef ging dus echt bagger en daarna ben ik daar een bak in geschoten en heb ik nog even 20 minuten doorgereden. Maar oké, het was die dag niet echt warm en heb haar ook niet hard aangepakt ofzo, vond gewoon dat ik nog wel eventjes kon rijden. Dat is overigens best gunstig geweest, want ik had niets om me druk over te maken, dus reed daar lekker ontspannen rond. En sinds toen reed ik iedere proef 1 winstpunt en merkte ik gewoon dat ze daarna wel "gewend" was. Knipoog
Maar normaal gesproken rijd ik mn proef, en dan stap ik haar lekker uit en zet ik haar terug.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:35

Bij okkie heb ik meestal toch wel 50 minuten nodig om los te rijden. Heb ik minder nodig dan stap ik tot degene voor mij de ring in gaat en maak nog wat overgangen en ga naar binnen. Ik heb niet die 50 minuten nodig voordat hij los is ofzo maar dan is hij wel op zijn hoogtepunt meestal. Als ik de proef uit kom lekker droog en op adem stappen dan mag hij nog even wat grazen bij de trailer als dat uitkomt en afverzorgen voor zo ver dat dat op concours gaat en op de trailer ermee Knipoog

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 07:30

Als het zulk warm weer is rijd ik ong 15 min in,met veel overgangen en tempowisselingen.Soms als ze in de 1e proef niet oplet/voorwaarts is ga ik tussen de 2 proeven in veel middendraf en middengalop,zodat ze weer een beetje oplet.Na de 2e proef ga ik uitstappen en als de prijsuitrijking komt houd iemand Luna ff vast.Daarna brenk ik der naar huis en lekker afspuiten enz.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:32

Ik heb dan weer een ander geval. Mijn zusje en ik moeten allebei op Emeraldo rijden. Dus als we een beetje pech hebben met de tijden zitten we er ook eventjes op. Zondag heeft mijn zusje 20 min losgereden, toen de proef. Toen heb ik hem nog eventjes een stappauze gegeven en nog een half uur losgereden. En toen de proef. Hij was wel echt helemaal nat van het zweet.
Maar als je dus samen moet rijden heb je er ooit pech mee, de pony gaat na zijn eerste proef gewoon weer aan het werk.