Mag medisch voor mensen ook? LIESBULTEN!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Mag medisch voor mensen ook? LIESBULTEN!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 10:17

Ik heb hier al eerder een bericht over geplaatst, hopenlijk reageert er iemand!! Ik heb last van bulten in mijn lies waar de rand van mijn onderbroek loop en die gaan irriteren en dan komt er op een gegeven moment allemaal troep uit! Met name tijdens het rijden komt het vel wel eens klem en volgens mij ontstaat het hierdoor. Heeft niemand hier ervaring mee??? Ik wil er namelijk graag vanaf!! Verdrietig

Culemborg here I come!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 10:22

OP die plaats heb ik me idd wel regelmatig door gereden
Geen bulten of zo, maar wel kapot

Ik heb toen lange onderbrokken, tot bijna aan mijn knie gekocht, en dat hielp wel ietsie pietse, maar lang niet genoeg.

Dus heb ik daarna een gelzitting voor op het zadel gekocht
En dat lijkt wel te helpen, tenminste tot nu toe, maar nu lig ik er met rijden weer uit, dus kan niet doorgaan met testen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 10:34

Ik rijd me niet door, het vel is intact maar doordat het even ‘klem’ komt irriteert t van binnen, ontstaat er een bult en als die dan nog een keer klem komt, komt er soms dus allemaal troep uit…(Sorry, beetje ranzig!)

Culemborg here I come!!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 10:36

Gail schreef:
Ik heb hier al eerder een bericht over geplaatst, hopenlijk reageert er iemand!! Ik heb last van bulten in mijn lies waar de rand van mijn onderbroek loop en die gaan irriteren en dan komt er op een gegeven moment allemaal troep uit! Met name tijdens het rijden komt het vel wel eens klem en volgens mij ontstaat het hierdoor. Heeft niemand hier ervaring mee??? Ik wil er namelijk graag vanaf!! Verdrietig


Dat ken ik ja....echt heel ranzig! Volgens mij zijn het talgklier ontstekingkjes, ik heb er gelukkig niet zo veel last van. Ik rij met onderbroeken met pijpjes, zeg maar gerust pijpen, en zelf dan heb ik er af en toe last van. Zeg twee a drie keer per jaar.

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 12:50

Fijn! Eindelijk iemand. Wat doe je eraan? Hoe lang zitten ze er bij jou? Ik moet ook maar van die dingen met pijpjes gaan kopen!

Culemborg here I come!!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:14

Ik heb ook zo'n bult gehad, Hij heeft er 2 maanden gezeten en het was nogal pijnlijk. Huilen hij zat precies op de rand van mijn onderbroek. Ik heb ht aan de dokter laten zien en die zei dat die nult moest "rijpen"en dan zou het vanzelf doorbreken. Nou ht zat er al 2 maanden en ik had geen zin om er nog weken mee te lopen. Dus toen heb ik er laurierzalf van de firma Brugman opgesmeerd. Dat is spul dat je op de abcessen smeert als je paard droes heeft, of andere abcessen. Dus ik dacht, wat goed genoeg is voor mijn paard is ook goed genoeg voor mij. Dus 2 x per dag insmeren en binnen een week was ie helemaal weg
Geweldig spul dus en het nix chemisch ofzo want het is gewoon laurierzalf met nog wat andere dingetjes erin.
Als je dus zovel last hebt van die bulten zou ik je zeker aanraden om z'n potje te kopen, dat scheelt je een hoop ellende.

Come over to the dark side, we have cookies!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:21

Misschien een steenpuist?Is heel besmettelijk trouwens.Even langs de dokter!

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:25

Hai Gail,

Het klinkt als iets wat mijn man ook een keer gehad heeft een jaar of vier geleden, op een beetje genante plek ook!

Bij hem noemde ze het een 'fistel' en het is idd een ontstoken talgklier of haarvaatje. Bij hem is 'de bult' op de eerste hulp van het ziekenhuis opengesneden en de ontsteking verwijderd. Zelf laten rijpen zou gevaarlijk kunnen zijn omdat dit wel degelijk een ontsteking is die "naar binnen kan slaan" met alle gevolgen vandien! Niet te lang mee blijven lopen dus... tenzij je een bikkel bent en ze zelf durft open te maken (deed mijn oude buurvrouw yeeeeeghhh zij had er last van na twee zwangerschappen ook in haar liezen) als je dat doet wel heel goed blijven ontsmetten!

In het ziekenhuis vertelde ze ons overigens dat het niets met persoonlijke hygiëne te maken heeft, de ene persoon is hier gewoon gevoeliger voor als de ander en het kan zomaar opeens 'z'n kop opsteken'.

Veel sterkte, weet nog van mijn man indertijd dat het geen pretje was, moest twee maal daags met schoon water onder de douche flink schoonspoelen en dan steriele gaasjes en maandverbandjes Knipoog

Nogmaals sterkte!

Marijke

*tok, tok, tok* Rare jongens die romeinen...????(Obelix)

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 13:26

Nee het is geen steenpuist, die schijnen ook heel pijnlijk te zijn en rood enzo en dit is gewoon meer inderdaad abcesachtig. Nou, rijp wastie al, maar dan blijft er nog ‘iets’ achter en dat irriteert dan na een poos weer en dan rijpt ie weer enz. enz. Ik ben erg blij met de laurierzalf tip, ga het gelijk kopen! Paardenspul of kan je dat ook bij de drogist krijgen?? DANK!

Culemborg here I come!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 13:28

Hoi Marijke, las net je bericht. Dat is banketstaaf!!! Hij is dus al rijp dus ik hoop en denk dattie niet meer naar binnen kan slaan. Ik koop ondergoed met pijpjes, ga an de laurierzalf en als het dan nóg niet over is....ga ik genegeerd richting Doc...

Culemborg here I come!!

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:47

Tja, ik ken het ook. Heb het in het verleden een keer of 6 gehad en net als de man van marijke heb ik de bult open moeten laten snijden (zonder verdoving) doet effe pijn (4 sec.) maar daarna ben je grotendeels van je pijn af. Wat marijke zegt klopt allemaal als een bus.
Gelukkig (afkloppen!!!) heb ik er de laatste jaren geen last meer van gehad.
het is behoorlijk lastig als je zo'n liesbult hebt!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 18:45

ook ervaring ermee , en als het dan opengaat gaat je onderbroek er lekker in vastzitten terwijl het weer dichtgaat en als je dan naar het toilet moet (aaauuuw) sinds ik haast geen spijkerbroeken meer draag heb ik er geen last meer van heel enkel eens een keertje maar het schijnt inderdaad een talgklier ontsteking te zijn , strakke kleding ook vermijden en inderdaad iets van trekzalf ofzo erop smeren .sterkte ermee . je huid is daar al zo gevoelig .

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:55

Ik prik hem open met een goed schoon gebrande naald. Is fff jek en auw...maar daarna is ie zo weg. Goed ontsmetten idd.

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:12

Je kunt het bij de ruitersportwinkel kopen (of bij de Welkoop) Het sit in een wit met roze verpakking. Veel succes ermee

Come over to the dark side, we have cookies!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 07:32

een steenpuist hoeft niet altijd rood en warm aan te voelen hoor.het is wel de plek voor steenpuisten.die komen vooral rond de schaamstreek voor.als ze open gaan is het pus en vocht wat er uit komt besmettelijk, anders niet.hier zou je evt. trekzalf voor kunnen kopen.en een onstoken gal blaasje?hoe groot is die bult dan?ik zou zo ie zo even langs de dokter gaan of even bellen en dan je klachten door geven.ook kan je beginnen met 3 x daags paracetamol.dat is goed bij het genezen van wondjes.(daar zit een hele theorie achter.)maar ik persoonlijk ben niet zo happig op zalfjes en pillen.het is altijd goed voor de kwaal en neemt de sympomen weg maar het is altijd weer slecht voor iets anders.maar als je geen uitweg hebt dan moet je het zeker niet laten.want hoe langer je die bulten hebt hoe vervelender het word.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 07:52

UniferB schreef:
Ik prik hem open met een goed schoon gebrande naald. Is fff jek en auw...maar daarna is ie zo weg. Goed ontsmetten idd.


Doe ik ook. Zo lang als ik een eigen paard heb heb ik er al last van. Ik prik ze altijd door en dat gaat altijd goed. Wel alles mnetjes schoon houden en goed ontsmetten. Als het heel ernstig is dan gebruik ik Betadie gaas, een voor op het bultje en later na het doorprikken.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 14:39

Ik heb er vorig jaar ook last van gehad en bij mij ging die niet meer weg, er kwam binnen een paar dagen een mega-ei op Scheve mond Dus ik naar de dokter, moest ik gelijk geopereerd worden. Heb 1 nacht in het z'huis moeten blijven. Daarna geen last meer gehad. Ik ben alleen te snel weer te paard gegaan, want ik reed de wond steeds open. Toen heb ik het maar even rust gegeven en nu zie je bijna geen litteken meer.
'Succes ermee Haha!

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 15:26

Gail schreef:
Ik heb last van bulten in mijn lies waar de rand van mijn onderbroek loop en die gaan irriteren Met name tijdens het rijden komt het vel wel eens klem en volgens mij ontstaat het hierdoor. Heeft niemand hier ervaring mee??? Ik wil er namelijk graag vanaf!! Verdrietig


Ik herken het wel een beetje.... ik had het ook weleens, hele kleine bultje precies op het randje van je onderbroek Scheve mond . Ik had het voornamelijk in de zomer, waarschijnlijk warmte bultjes. Je huid wordt warm met rijden en gaat irriteren. Bij mij is het eigenlijk verdwenen sindsdien in vrouwelijk (strakke) boxershorts draag. Dan kunnen de randjes van mijn onderbroek nietmeer schuren en dat scheelt weer rode irritatie bultjes die notabene nog jeuken ook!

Zou ik als ik jou was ook eens proberen.

Succes ermee, Tineke

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 09:25

Ik heb het zelf ook altijd als ik rij, het zijn bij mij geiriteerde haarvaatjes, die bulten kunnen mega groot worden en verschrikkelijk branden.
Wat ik altijd doe is naar de apotheek gaan en trekzalf halen, dan trekt hij er of uit of hij rijpt en knapt open.
Ook ik help ze wel eens met een schoongebrande naald maar pas daarmee wel heel goed op, het is zo nog erger ontstoken.
Ik heb het 1x door de dokter open moeten laten snijden omdat hij steeds maar weer terug kwam, er was bij voorgaande "doorbraken" blijkbaar ook steeds wat vuil/pus achter gebleven en dus kwam hij steeds weer terug, dokter heeft hem leeggehaald en schoongemaakt en die is niet meer terug gekomen. Ik rij al een tijdje niet meer maar ga binnenkort weer beginnen en ik ga ook onderbroeken met pijpjes kopen, schijnt idd. beter te werken ter voorkoming van deze ondingen...

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:24

Volgens mij is laurierzalf hetzelfde als trekzalf, en dat kan je gewoon bij de drogist halen. Ik heb ook ooit eens 1 zo`n bult gehad, dat doet echt gigantisch zeer, beetje trekzalf erop, pleistertje eroverheen of een oude onderbroek (trekzalf gaat niet uit je kleren en stinkt vreselijk naar zacht asfalt)

28-09-2007
Nothing compares too you...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 14:06

Ja nou ik ben weer een paar daagjes verder en dankzij alle tips gaat het denk ik wel de goede kant op...

Ik heb inmiddels 2 onderbroeken met pijpjes gekocht en zal er meer gaan halen, ik heb nietsvermoedend trekzalf gekocht en schrok wel een beetje toen er heel groot opstond 'voor de behandeling van puisten' Misselijk
Trekzalf erop en na drie uur wilde ik de pleister er af halen en zat er al allemaal smurrie op...nu istie weer dicht maar t is ook nog een bult dus heb ik er weer trekzalf op tot ALLES er uit is gatverderrie vieze bende. En wat stinkt dat spul!@!!

Nou ja, als het maar helpt. Zoals gezegd: DANK!

Culemborg here I come!!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:02

Ik heb er ook last van gehad. Bleek dat mijn achterste te groot was geworden voor mijn zadel... Bloos Nieuw zadel gekocht (oude lag toch ook niet meer goed op Alfie) en over was het probleem Haha!

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:24

nou ik heb der ook last van.
verdikkingen in de lies streek die rood zien maar niet hard aanvoelen.

enkel pijnlijk als je ze openschuurt.

getsie ,dat je die dingen moet laten opensnijden soms? ik rommel vaak wat aan met een verbandje rond te leggen en op m'n tanden bijten.

wat is trekzalf eigenlijk?


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:20

Ik heb daar pas geleden ook een Fistel gehad, jeetje wat schrok ik. Ik dacht dat er een tumor zat ofzo.
Ik heb een zalfje gehad van de dokter, dat moest ik er twee tot drie maal daags op smeren. Na een week was hij gelukkig weg!! Deed idd ook heel zeer, vooral als je wilde gaan zitten! Au Zij zijn groot en ik is klein!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:44

als ik effe kort samenvat:
ofwel ligt het aan het zadel
ofwel aan je onderbroek

oplossing:
onderbroek met pijpjes. (maar dan nog kan je last hebben)

fistel of ontstoken talgklier:
laten opensnijden in kliniek.

inwrijven met trekzalf/laurierzalf.

maarre, wat met die liesbulten die vanzelf verdwijnen na een tijd, zijn dat ook fistels?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antgillya, Icelandshet en 97 bezoekers