wedstrijdprobleem, paard niet voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

wedstrijdprobleem, paard niet voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 08:43

Ik heb een beetje een vaag probleem. Ik rijd met Jumper wedstrijden sinds een klein jaar. Ik ben begonnen in de B en heb nu na 8 wedstrijden 8 wp, dus eigenlijk gaat het helemaal niet zo slecht. Maar voor mijn gevoel kan hij nog veel beter.
Het probleem is dat hij tijdens de proef altijd heel flegmatiek word. Thuis is ie vlot zat (wel alleen met mij, anderen krijgen hem ook thuis regelmatig niet aan de gang), bij het losrijden loopt ie vaak super maar zodra we de ring inrijden is hij niet goed meer voor mijn been. Soms protesteert ie zelfs naar mijn been door zijn achterbeen iets op te trekken (nog net niet schoppen), waardoor hij ook nog onregelmatig gaat lopen dus. Het lijkt wel of er in zijn hoofd een knop omgaat als we bij A binnenkomen. Het ligt er ook niet aan dat ik zenuwachtig ben of zo, want dat ben ik echt niet (niet voor dressuur, springen is iets anders Haha! ).
Ik weet niet goed hoe ik dit op moet lossen want thuis oefenen heeft hiervoor geen zin. Dan loopt ie prima en doet het dus niet. Het is ook niet dat ie bang is of zo, paard heeft in zijn leven al heel wat meer gezien dan die basiswedstrijdjes die ik loop met hem (hoewel niet in dressuur, is altijd alleen in springen uitgebracht). Vanwege zijn uitstraling en omdat ik probeer wel netjes de oefeningen af te werken rijden we eigenlijk wel altijd een wp-tje, en soms ook in de prijzen. Maar ik wil zo graag ook eens voor de eerste plaats gaan, en ik weet zeker dat Jumper het talent ervoor heeft (nou ik nog Haha! ). Wie heeft een idee wat ik hieraan kan doen?

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 08:50

Een vriendin van me heeft hetzelfde soort probleem. Alleen rijdt zij M2 en kan ze haar oplossing niet meer gebruiken: de zweep. Tik hem maar bij als hij niet meer voor je been is, laat merken dat jij ook na het A bordje nog steeds de baas bent Haha! Misschien dat 'ie dat protesteert (nabokken?) maar dat zou je dan bv op maar 1 onderdeel punten kosten. De rest van de proef goed doorrijden en je compenseert dat weer!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 09:13

Heb ik gisteren geprobeerd, en ik moet zeggen, in stap liep ie in ieder geval wel wat beter. Moet wel heel gedoseerd doen inderdaad, anders loopt ie constant te protesteren, maar het helpt in ieder geval al iets. Ik heb alleen altijd gedacht dat je in de B niet met sporen EN zweep mocht rijden, en als ik geen sporen gebruik blijft Jumper dus gewoon op de plaats staan waar ie staat en verzet geen stap... ( erfenisje uit zijn verleden) Ik hoef ze niet eens veel te gebruiken, maar als ie merkt dat je ze niet aan heb doet ie het gewoonweg niet meer...

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:25

Je mag t/m de L2 met sporen en zweep rijden (let op lengte vd zweep),vanaf M1 zijn sporen verplicht en is de zweep verboden.

Maarre, het lijkt me -als ik je verhaal zo lees- dat je je paard toch ook thuis meer aan het been moet krijgen. Dan heb je op de wedstrijden minder problemen (ik zeg niet dat je dan helemaal niet meer bij hoeft te tikken, maar minder). Je geeft een beenhulp; reageert hij niet: bijtikken (of 2 x vlot met de sporen aandrijven). En zo doorwerken tot hij wel reageert. Let er wel op dat je niet contstant beenhulpen geeft? Het paard moet op zijn eigen benen leren lopen.
En wissel het gebruik van de hulpmiddelen af: rijd eens zonder sporen en met zweep (gaat hij stil staan zoals je verwacht, meteen met de zweep bijtikken!) en andersom.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:18

Je zegt dat je niet zenuwachtig bent voor de wedstrijd, maar rij je tijdens het losrijden helemaal zoals je thuis ook rijdt?

Ik zal even proberen uit te leggen wat ik met deze vraag bedoel... Als ik Tjalko thuis rijdt, loopt hij altijd fijn! Hij is heel goed aan het been en aan de hand, is altijd nagevelijk en verrast me haast nooit. Elke pas die ik rijd is van mij.
Op wedstrijd is/was dat volledig anders. Ik ben ook niet zenuwachtig, maar ik rijd wel heel anders dan thuis. Pas na de proeven besef ik me ineens dat ik helemaal niet lekker los heb gereden, dat ik meteen naar de proef toe heb gewerkt ipv eerst ervoor te zorgen dat hij voor de volle 100% aan mij hulpen is. Of dat nu met een stukje spanning of druk om de rest te imponeren te maken heeft, ik weet het niet. Het gevolg was altijd dat hij me verraste in de proef door tegen de hand te komen, verkeerd aan te springen in galop of uit de galop te donderen en meer van die ongein die ik helemaal niet van hem ken...

Mij huidige instrustrice is ook een beetje mijn mental coach en van haar heb ik nu geleerd (en gister voor het eerst echt toegepast) om echt te rijden tijdens de wedstrijden. Het resultaat?? Ik heb gister echt heerlijk gereden en alles ging zoals ik het wilde (168 en 174 punten)!

Ga eens heel goed na hoe zo'n hele wedstrijddag verloopt, van het losrijden tot het proefrijden. Waar doe je het anders dan je het thuis doet?

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:31

Wellicht iets minder lang losrijden dat ie nog wat sprankelender is?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:45

JollyJumper schreef:
Het lijkt wel of er in zijn hoofd een knop omgaat als we bij A binnenkomen. Het ligt er ook niet aan dat ik zenuwachtig ben of zo, want dat ben ik echt niet (niet voor dressuur, springen is iets anders Haha! ).


Ik heb dat ook. Iemand hoeft maar te zeggen: A-X binnen komen in arbeidsdraf en heel 'wij' zakken in elkaar. Het tempo is opeens nul, paard heeft een biels in z'n nek, etc.
Maar dat paard heeft toch van iemand geleerd dat het dan spannend wordt. Het kan zijn dat je onderbewust denkt: oke, here we go en dan net wat spiertjes aanspant.

Ik zou zeggen: corrigeer hem in je proef, net als je thuis zou doen. Je krijgt dan wel geen punten, maar het is net wat Yokie zegt: straks valt je zweep weg en in het M kun je zoiets moeilijker maken als in het B.

Ik dacht ook altijd:
1) ach, we houden de proef maar netjes. Niet te erg corrigeren. Maar het wordt dan van kwaad tot erger. Helemaal als je paard doorkrijgt dat je hem in de proef toch niets maakt.
2) Ik werd zo kwaad, dat na de proef ik soms helemaal knapte en hem dan eens een lesje leerde. En dat is zo fout. Zo oneerlijk voor je paard, want 2 minuten geleden mocht dat wel en nu opeens niet meer.
Bovendien stoort iedereen zich dan aan jou. De mederuiters, je ouders als ze meegaan (want je bent de hele dag niet meer te genieten).

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 11:56

Heb ik ook al aan zitten denken, want het word inderdaad van kwaad tot erger. Het is echt een knop die omgaat als ik bij A binnenkom, het is echt als je ring binnenkomt of Jumper met zijn kop tegen een muur loopt. Nu begin ik zijn karakter steeds meer te kennen en ik heb wel gemerkt dat hij spanning niet uit in druk of schrikkering gedrag, maar juist rustig en flegmatiek word. Dus misschien is dat inderdaad het idee. Aan de andere kant kan hij af en toe gewoon proberen om een loopje met mij te nemen, en dan bij voorkeur als hij denkt dat ik op dat moment even net niet kan ingrijpen. Hij is echt slim wat dat betreft. Dus dat is zeker ook een mogelijkheid. Wat betreft het losrijden, dat doe ik echt net zoals thuis. Dan loopt ie ook altijd prima. Vroeger was ik wel eens zenuwachtig en reed dan anders, maar daar heb ik al lang geen last meer van. Mijn instructeur heeft dat ook bevestigd toen hij een keer kwam kijken. En thuis let ik er juist heel goed op dat hij beter aan het been komt. Die tips die je gaf passen we al toe, en ook in de les word er heel erg op gelet. En dan loopt ie ook meestal heel goed.
Ik word trouwens nooit kwaad na de proef, ik heb nog steeds het idee dat het aan mij ligt, en dat ik gewoon dit probleem op moet lossen door te rijden, niet door het paard te straffen. Ik schiet er ook niks mee op, word ie alleen maar boos terug en doet helemaal niks meer voor me.
Maar ik denk dat ik hem inderdaad maar eens in een proef ga aanpakken, zo van, niks flauwekul, nu loop je gewoon net zoals anders en anders krijg je straf, net als anders als je niet luistert.
Heb ik gisteren maar niet gedaan, was kringkampioenschap, overkampen voor afvaardiging naar de regionale. Dus dat durfde ik niet echt. Maar volgende keer offer ik er maar eens een concours aan op om hem aan zijn verstand te brengen dat het niet uitmaakt of ie tussen bordjes loopt of in de bak.
Ik bedoel, het lijkt nu of ie helemaal niks goed doet in een proef, en dat is echt niet het geval. Hij loopt er altijd wel bij, soms in de prijzen, en ik was nu toch ook 9e in onze (hele grote) kring. Dus echt slecht is het allemaal niet, maar ik weet gewoon dat hij spectaculair kan lopen en makkelijk eerste kan worden als ik het er maar uit kan rijden. Dus daar werken we nu heel hard aan.
Laatst bijgewerkt door JollyJumper op 14-07-03 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:01

het beste kun je een keer op een thuiswedstrijd dit vooraf overleggen met de jury en hem dan een keer stevig aanpakken in de ring. Dan maar een keer slechte punten maar niet iedere keer een beetje accepteren.
En zorgen dat je zelf al zodra je binnenkomt bij A er extra voor rijdt. Niet voorzichtig rijden,maar juist brutaal en dan maar een keer niet netjes op de letters.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:59

Lekker wat clinics en oefenwedstrijden afgaan, dan kun je het probleem gerichter aanpakken.
Weet je trouwens zeker dat je niet gewoon te fanatiek en/of te lang losrijdt op wedstrijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:14

Sluit me helemaal bij Lielle aan
Dan maar een keer een proef zelf naar de kl*te helpen, dan dat hij het steeds doet.

Kawa heeft het gehad in de M2
hij gaf geen protest, maar Kawa is een paard wat altijd extra zijn best wil doen in een proef, zoals wijken in de L op elke middenlijn, vanzelf achterwaarts gaan bij het halthouden enz. Dingen die hij thuis en met losrijden nooit deed.

Toen had hij de tik om extra braaf te zijn Gaaaap
Ik heb toen een keer wielspoortjes aangedaan op concours, en daar werd hij een beetje veel vlug van Lachen
Maar zijn kwartje was gevallen, want de wedstrijden erop kon ik weer met een gewone spoor rijden en heb ook geen traag aan het been lopend paard meer gehad.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 15:11

Sonja schreef:
Lekker wat clinics en oefenwedstrijden afgaan, dan kun je het probleem gerichter aanpakken.
Weet je trouwens zeker dat je niet gewoon te fanatiek en/of te lang losrijdt op wedstrijd?


Ik rijd nooit zo lang en fanatiek los. Ik stap altijd eerst een minuut of 10 en dan rijd ik ongeveer 20 minuten lekker los, draf, galop en oefeningen rijden. Veel tempowisselingen want dat doe ik thuis ook. En dan meteen de ring in. Als ik in de les rijd, dan loopt ie na die tijd op zijn best.Moet toch kunnen zou je denken. Jumper heeft conditie zat, dus daar kan het niet aan liggen (ik oefen voor SGW, dus dat moet wel).

Maar wat Lielle en Kawa zeggen, dat ga ik gewoon eens doen. Dan maar een lading commentaar over me heen, maar zo gaat het ook niet. Ik wil ook wel eens gewoon het maximale eruit kunnen rijden en niet iedere keer er net naast zitten (ik ben altijd 4e als er 5 prijzen zijn en zo, nu was ik 9e van de kring terwijl er 8 naar de regionale mogen ) terwijl ik weet dat ie thuis de sterren van de hemel loopt. Het word gewoon weer eens tijd voor een confrontatie om tot betere verstandhouding te komen zal ik maar zeggen Haha! . Tis in ieder geval nooit saai met Jumper dat is wel zo. Het is een paard met een ingewikkeld karakter, maar wel leuk , vol uitdaging Tong uitsteken

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:45

Herkenbaar probleem! Mijn zusje 'voelt' dit ook zo, maar bij haar is het zo dat zij in de proef zelf ophoudt met 'rijden'. Misschien is dat ook jou probleem?
Probeer precies zo te rijden als tijdens het trainen. Blijf ontspannen, en probeer niet TE netjes te rijden

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:15

JollyJumper schreef:

Maar wat Lielle en Kawa zeggen, dat ga ik gewoon eens doen. Dan maar een lading commentaar over me heen, maar zo gaat het ook niet. Ik wil ook wel eens gewoon het maximale eruit kunnen rijden en niet iedere keer er net naast zitten (ik ben altijd 4e als er 5 prijzen zijn en zo, nu was ik 9e van de kring terwijl er 8 naar de regionale mogen ) terwijl ik weet dat ie thuis de sterren van de hemel loopt. Het word gewoon weer eens tijd voor een confrontatie om tot betere verstandhouding te komen zal ik maar zeggen Haha! . Tis in ieder geval nooit saai met Jumper dat is wel zo. Het is een paard met een ingewikkeld karakter, maar wel leuk , vol uitdaging Tong uitsteken


Ik heb dat 2 keer gedaan (fouten corrigeren in de proef):

1e keer: jury was blij toe, nu liep dat paard eens Haha!
2e keer: bult commentaar van de jury. Niet normaal. Mijn instructrice ruzie staan maken met haar. De jury was zo'n penny wijf en ze vond dat ik mijn paard niet bij mocht tikken.

Maar goed, het heeft wel geholpen.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 07:39

[quote="Vonnie84"

Ik heb dat 2 keer gedaan (fouten corrigeren in de proef):

1e keer: jury was blij toe, nu liep dat paard eens Haha!
2e keer: bult commentaar van de jury. Niet normaal. Mijn instructrice ruzie staan maken met haar. De jury was zo'n penny wijf en ze vond dat ik mijn paard niet bij mocht tikken.

Maar goed, het heeft wel geholpen.[/quote]

Dan had je zeker de zelfde jury als wij Haha! ik heb vorige week ook even gecorrigeerd tijdens de proef, hij maakte er gewoon een spelletje van, losrijden prima, in de ring etteren.... tja ik ben een beeeetje afgemaakt op mijn protocol, ik had die arme pony niet mogen corrigeren, ik kon niet rijden, was te hard (1 tik!! Lips are sealed ) hij was gelijk weer bij de les (wel te vlot maar dat kon me niet meer schelen)

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:02

Ik heb mijn paard ook een keer gecorrigeerd in de proef. Ik rij met haar in Z, dus ze weet heus wel wat ze moet doen en wat ze niet mag doen. Maar goed, ze ging in het begin van mijn proef steil omhoog, omdat er 30m verder een rood tasje op de grond lag!!!!!!! Dus ik heb haar toen een flinke rotschop gegeven, en sindsdien luistert ze tenminste in mijn proeven. Ze weet namelijk dondersgoed dat ik tijdens mijn proef geen zweep meer heb, maar tegenwoordig rij ik thuis en tijdens het losrijden zonder zweep.
Maar even over de jury, die heeft mij niet afgestraft op die schop. Er stond zelfs op mijn protocol dat ik het goed had opgelost. Maar ja niet elke jury denkt daar zo over!

Groetjes jolanda

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:34

Ach, hier heb je van die pennymutsen die alles meteen zielig vinden
en van die mutsen zullen er vast ook wel eens jury worden.

Maar als ik de proef daarop dan toch merk dat het paard heel goed heeft gesnapt waar het voor was, dan kan me het commentaar van de pennyjury niks meer schelen.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 07:46

Ik probeer het gewoon, we zien wel wie we als jury hebben. Verliespunten kunnen toch nog niet in de B Tong uitsteken .
Dus wie volgende week zaterdag naar Cuijk gaat..... Haha! .
Want hier word ik letterlijk en figuurlijk doodmoe van. Boos!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:04

JollyJumper schreef:
Ik probeer het gewoon, we zien wel wie we als jury hebben. Verliespunten kunnen toch nog niet in de B Tong uitsteken .
Dus wie volgende week zaterdag naar Cuijk gaat..... Haha! .
Want hier word ik letterlijk en figuurlijk doodmoe van. Boos!


He Monique,

Het zal allemaal best meevallen. Pak hem gewoon goed en netjes aan.
Ik ben ook in Cuijk en ik moet schrijven , waarschijnlijk in de B. Dus misschien kan ik je zien rijden Haha! .

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:23

runningkawa schreef:
Ach, hier heb je van die pennymutsen die alles meteen zielig vinden
en van die mutsen zullen er vast ook wel eens jury worden.

Maar als ik de proef daarop dan toch merk dat het paard heel goed heeft gesnapt waar het voor was, dan kan me het commentaar van de pennyjury niks meer schelen.


van die jury's hebben we er hier al genoeg!!!! Zulke mensen moeten zelf dan maar eens op je paard/pony gaan zitten, i.p.v. alleen maar zeggen hoe je het zou moeten doen!!!!!! De helft van de jury's weten amper hoe een paard eruit ziet en kunnen zelf geen steek rijden!!!!!!

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:01

Maar Arabelle, als je zo gefrustreerd bent, waarom ga je dan niet lekker springen?

Sorry dat ik het zo openlijk zeg, maar ik lees binnen een kwartier alleen maar reacties met !!!!! en smilies.

Kan zijn dat het me op valt omdat je het in die topics toevallig met mij oneens bent, maar misschien kun je proberen je commentaar iets genuanceerder, en vooral: onderbouwd, te brengen.

On topic: 9 van de 10 keer ben je als ruiter teveel "terug" aan het denken zodra je de proef binnenkomt. Je paard neemt dit onmiddellijk over. Zorg er thuis al voor dat je je paard extra goed aan de hulpen hebt staan. Minimum input = maximum output, dus op een hele kleine hulp moet zo'n paard al "overreageren" eigenlijk. Blijf zelf echt van punt naar punt en hoek naar hoek rijden, de hele proef door. Dit vereist hele vergaande concentratie, dit kun je thuis trainen door je proeven "droog" te rijden, alleen in je hoofd.

En dan heb je idd nog een groot aantal paarden dat echt goed doorheeft dat jij in de proef braaf blijft rijden. ZOeen moet je idd gewoon een keertje aanpakken in de proef. Ik ben met Nescio wel eens met een beugelriem rond zijn nek binnengereden toen die in een periode zat dat hij echt alleen maar staakte, en heb hem dus alle hoeken van de baan laten zien zodra hij dat probeerde. Daarna werd het wel een stuk beter. Dit soort vantevoren bedachte acties kun je beter even overleggen met de jury. Als je een klein landelijk concours uitkiest en buiten mededinging rijdt, doen veel jury's helemaal niet zo moeilijk als je het even uitlegt. Je rijdt immers nog steeds voor een jury, dus zij hebben het recht om in te grijpen op het moment dat jij niet eerlijk meer bent. Het gros van de jury's kan dit heel goed inschatten.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:16

Ik spring toevallig ook. Waarschijnlijk ben je zelf ook zo'n persoon: de beste stuurlui staan altijd aan wal.
Kijk ik ben het ermee eens dat je je paard/pony eerlijk moet behandelen, maar ze moeten ook een keer weten dat genoeg genoeg is. En een beetje jury zal dat dan ook niet afstraffen.

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:51

Nou Arabelle, je hoeft niet meteen mensen in hokjes te schuiven lijkt mij.

Maar wat betreft dit probleem: Bij de B mag je een paar rondjes in de ring rijden. Ik zou voor de proef dus even de ring in rijden en daar heel goed voorwaarts rijden. Rijd gerust maar een rondje middendraf. Ik heb het ook gehad met Waldo, en zo heb ik het opgelost! Succea!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:34

Arrabelle schreef:
Ik spring toevallig ook. Waarschijnlijk ben je zelf ook zo'n persoon: de beste stuurlui staan altijd aan wal.
Kijk ik ben het ermee eens dat je je paard/pony eerlijk moet behandelen, maar ze moeten ook een keer weten dat genoeg genoeg is. En een beetje jury zal dat dan ook niet afstraffen.


Jij weet wanneer de druppel is gevallen. Maar de jury weet van niets. Die gaat gewoon onbevoorrecht jou proef jureren. Dus ik begrijp best dat de jury zoiets heeft van: wat krijgen we nou.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:38

Arrabelle schreef:

van die jury's hebben we er hier al genoeg!!!! Zulke mensen moeten zelf dan maar eens op je paard/pony gaan zitten, i.p.v. alleen maar zeggen hoe je het zou moeten doen!!!!!! De helft van de jury's weten amper hoe een paard eruit ziet en kunnen zelf geen steek rijden!!!!!!


Een beetje respect tegenover juryleden mag wel hoor. Dat zijn ook maar vrijwilligers! Ook al ben je het niet met ze eens (ben ik ook niet altijd), ik vind dit wel heel ver gaan.

En je kan niet zomaar jury worden hoor! Dus ze zullen heus wel eens een paard hebben gezien.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 7 bezoekers