Bastaards sterker dan raspaarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Bastaards sterker dan raspaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 12:48

Ik zat eens na te denken: bij bijvoorbeeld honden heb je vaak dat er karakterfouten of afwijkingen/ziekten in een bepaald ras gefokt zijn. Vaak zie je dat bastaards hier minder last van hebben.

Zou dit bij paarden ook zo zijn?


ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:55

Het is bij honden niet eens bewezen dat bastaarden gezonder zouden zijn dan rashonden. Dit is ook heel moeilijk te onderzoeken omdat de meeste bastaardjes niet geregistreerd zijn en er dus weinig bekend is over de erfelijke afwijkingen.
Feit is wel dat als je twee rashonden met erfelijke gebreken kruist, dit bastaardje gewoon de erfelijke problemen van die twee rashonden meekrijgt.
De echte 'straathonden' waarvan je dus echt niet meer kan achterhalen wat er in zit lijken wel ouder te worden maar echt onderzocht is dit dus nooit. Er bestaan ook wel degelijk rassen die een hele hoge gemiddelde leeftijd hebben.


Ik denk dat het met paarden precies zo is. Als je bijvoorbeeld een Fries met erfelijke problemen kruist met een Haflinger met erfelijke problemen heb je natuurlijk absoluut niet meer kans op een gezond veulen.
Het KWPN paard is in feite vergelijkbaar met de bastaard van de honden, dit is geen gesloten ras zoals bijvoorbeeld de Fries of Haflinger.

peeky schreef:
Ik zat eens na te denken: bij bijvoorbeeld honden heb je vaak dat er karakterfouten of afwijkingen/ziekten in een bepaald ras gefokt zijn. Vaak zie je dat bastaards hier minder last van hebben.

Zou dit bij paarden ook zo zijn?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:10

dan heb je het hier over de typische fouten die erin gefokt worden

zoals heupdysplasie bij de duitse herder en tal van andere rassen,
kortademige mopshondjes en franse bulldogjes,....

en een kwpn met een bastaardhond vergelijken is niet serieus volgens mij.
want een bastaardhond is het product van een ongelukje.
bij t'kwpn wordt wel degelijk overwogen welk bloed/karakter/exterieur/.. bij welke merrie past . en als dat nou een holsteinse hengst is op een kwpn-merrie (waarvan de voorouders bvb frans en nederlands bloed voert) kan dat een kwpn'ertje worden.

maar waarschijnlijk bedoel je met dat bastaardhondje gewoon dat het kwpn geen 'ras' is zoals bvb de fjord met z'n typische kenmerken.


ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:19

Kattebeest:
In de hondenwereld is alles wat geen stamboom heeft in feite een bastaard, wat dat betreft is de vergelijking met het kwpn inderdaad helemaal fout.
Ik bedoelde te zeggen dat het KWPN bijvoorbeeld niet te vergelijk is met de rashondenfokkerij omdat het geen rasfokkerij is.

Ik ken helaas meerdere ''bastaardhonden" die niet ouder zijn geworden dan een jaar, opvallend veel van deze hondjes had last van zware epilepsie, ook zware HD en alle andere erfelijke dingen die bij rashonden voorkomen komen bij de kruisingen voor.
Het wordt alleen niet bijgehouden (zoals bij de rashonden wel gebeurt) waardoor het misschien lijkt alsof het minder voorkomt.

Ik denk dat je niet zomaar kunt zeggen dat een bastaard gezonder is dan een ras. Het blijft afhankelijk van de voorouders lijkt me, als die niet gezond waren heb je weinig kans dat je een gezond dier fokt.
Het nadeel van 'bastaardjes' is dat je niet weet wat voor gezondheidsproblemen er in de lijnen voorkomen en er dus ook geen rekening mee kunt houden.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:20

BTW:
Een bastaardje is tegenwoordig bijna nooit een ongelukje meer hoor.
Daar wordt goud geld aan verdient door de zogenaamde broodfokkers/puppyfabrieken!
Die worden dus wel degelijk bewust gefokt alleen zal het die lui een zorg zijn of ze gezond zijn en/of een leuk karakter hebben.
Garantie tot aan de deur.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:37

Ik wil wat anders aankaarten bij ons op de manege heb je dus de manegepaarden en de privepaarden en ik moet toch echt zeggen dat de meeste manegepaarden bijna tot nooit wat hebben en de privepaarden waar zoveel aan vertroeteld etc etc word die hebben altijd wel wat!!!

volgens mij is dat dus ook bij rassen en bastaards mijn vriend zn ouders hadden een duitse herder achter centraal gekocht voor 100 gulden toen de tijd die had echt nooit wat en die is gewoon van ouderdom gestorven nu hebben ze andere bij de fokker gekocht hij is nu 6 en heeft nog meer ziekenhuizen gezien dan mijn opa die al bijna 90 is en best wel eens wat heeft. maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:41

ik ken ook van die voorbeelden van mango, dus denkl dat er wel gedeeltelijk een waarheid achter zit,
een ras wat ver is doorgefokt is zowieso wat minder sterk volgens mij, met alle beesten zo,
kijk bijvoorbeeld naar de pers, hoef geen voorbeeld te noemen, als j het voro je ziet denk je al, die kleine neusgaten, zo magertjes... kweenie, denk wel dat het zo is,
als je ook ziet hoeveel er daarbij al allee doodgeboren worden, niet normaal

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:21

kinglover schreef:
ik ken ook van die voorbeelden van mango, dus denkl dat er wel gedeeltelijk een waarheid achter zit,
een ras wat ver is doorgefokt is zowieso wat minder sterk volgens mij, met alle beesten zo,
kijk bijvoorbeeld naar de pers, hoef geen voorbeeld te noemen, als j het voro je ziet denk je al, die kleine neusgaten, zo magertjes... kweenie, denk wel dat het zo is,
als je ook ziet hoeveel er daarbij al allee doodgeboren worden, niet normaal


Dan heb je het over het "bewust" fokken van lichamelijke afwijkingen, platte neuzen bij Perzen en BullDogs enz enz.
Er zijn nog steeds genoeg fokkers die heel bewust bezig zijn met de erfelijkheid en niet zomaar fokken om geld te verdienen.
Het meeste is idd erin gefokt omdat wij het zo mooi vinden, gezondheid is in deze dus niet belangrijk. En vergeet idd de doorfok van de hele populaire rassen niet....
Dat verklaart idd waarom er zoveel ongezonde ras(honden) rond lopen.
Maar wat hierboven ook al gezegd is, kruis twee ongezonde rassen met elkaar (de ouderdieren dan) en je krijgt een ongezonde bastaard... alle kruisingen zijn ontstaan uit rashonden uiteindelijk.
Het doorfokken gebeurd ook met bastaards hoor, als er genoeg vraag naar is zal er altijd wel weer een broodfokker zijn die zijn schuur er mee vult wat dus weer niet ten gunste komt van de gezondheid...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 02:39

Had twee honden. 1 duitse herder en een vuilnisbak. Dacht altijd dat de herder eerder het hoekie om zou gaan. Vuilnisbak vorig jaar op 9 jarige leeftijd in laten slapen (tumor in het hoofd) Herder loopt er nog steeds. Is inmiddels 12 geworden en heeft wat kleine ouderdomskwaaltjes. De stelling gaat dus niet altijd op. Billy was een kruising mechelaar x berner senner. Echt foutje dus maar pracht hond....

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:49

Onze bastaart is 11 geworden (overleden aan kanker vorig jaar) en onze (niet geregistreerde) dwergpoedel is nu 17...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:03

Ik heb een vuilbakponyjaarling en een tinkerjaarling. Mijn tinker is gevoelig aan rotstraal terwijl mijn vuilbakje bij wijze van spreken tot 'r schoft in de modder mag staan het jaar door, ze zal nog niet eens een weke hoef krijgen .... natuurlijke selectie noem ik het Haha!. Verder vind ik ook dat het "gekozen" fokken er te vaak sprake is van inteelt en dit het veulen niet ten goede komt. Er zijn er die er anders over denken, de meningen liggen verdeeld over het inteeltfokken.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:47

ja, ik zei toch ook al dat er natuurlijk verschil in zit, maar het ene ras is gewoon sterker dan het andere, en als een ras verder is doorgefokt is het minder sterk, dat is gewoon zo, dan krijgen ze bepaalde afwijkingen, ook in de hersenen. kijk maar naar de rotweiler, maar ook daar zitten lieverds tussen(voordat ik er weer op aangevallen word)

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:57

kinglover schreef:
. kijk maar naar de rotweiler, maar ook daar zitten lieverds tussen(voordat ik er weer op aangevallen word)


OF:

kijk maar naar de rottweiler, daar zit ook wel eens een rotte tussen.......


Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 14:13

Oh jee oh jee, als onze bastaard hond het maar langer uithoud! Ik ben gek met dat beest en ze is alweer 8 jaartjes oud...

In mijn eigen omgeving zie ik vaak een KWPN'er met een kwaaltje aan de benen met name, maar dat komt natuurlijk doordat er gewoon veel KWPN'ers zijn. Ik heb nog bijna niets (even afkloppen) met mijn bastaard gehad, alleen een lichte koliekaanval. Maar ik denk ook dat het scheelt dat mijn paard is de wei is opgegroeid, dat scheelt denk ik wel.

Tessala

Berichten: 24
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Aalst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:22

Daar kan ik persoonlijk dus niet tegen van dat gedoe: Ja dit ras is gevaarlijk en dat ras. Ten eerste liggen de problemen vaak bij de baas.
En ze zeggen dat vechthonden een hoger aggressie factor bezitten, maar wat dan van die poedel die een baby had verscheurd of die teckel die een puppy had doodgebeten?
Het is een algemeen feit dat 'echte' bastaard honden/paarden ouder worden, maar dat heeft niet zozeer met de gebreken te maken maar met de inteelt die is gepleegt voor het behoud van het ras! Huilen

Ik wou dat mensen meer op beestjes leken!

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:57

ThePast03 schreef:
Het is bij honden niet eens bewezen dat bastaarden gezonder zouden zijn dan rashonden.
[/quote]

Sorry? Dat is het wél en je geeft het nota bene zelf ook aan. Er is hierover door het Ministerie van Landbouw en nogwat een boekje over uitgegevn met de titel 'Mooi, mooier, mooist.'
Je mag alleen nooit de fout maken een individuele hond of individueel paard te vergelijken met een andere/ander.

Verder zijn de begrippen 'ras' en 'raszuiver' nogal diffuus geworden in de volksmond door onjuist gebruik door sommige rasverenigingen en stamboeken en het wel of niet hebben van papieren of ergens ingeschreven staatn, staat feitelijk los van beide begrippen.
Om maar een dwarsstraat te noemen is een Mustang bepaald een ras, doch zonder papier maar mét een sterk gestel.... Zo kan je er nog wel een paar noemen en ook omgekeerd.

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Valentinotje en 144 bezoekers