BOETE,voor je paard met hitte in de wei

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

BOETE,voor je paard met hitte in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 11:26

Wisten jullie dat je een boete kan krijgen als je je paard met deze hitte in een wei laat staan zonder schaduw.......
Vind ik goed.
Mijn paard gaat met deze hitte rond 1 uur s 'middags naar binnen en s ávonds weer naar buiten.
De stal houden we wel koel,door het middenpad nat te spuiten.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:29

is dat echt waar?

vind ik ook heel goed!
mijn pony kan altijd de stal in als ze wil en er staan ook bomen langs (en voor in) de wei.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:29

emmm nee dat wist ik niet... maar weet je wij hebben wel een wei met schaduw maar daar gaan ze niet eens in staan Verward

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:32

Tsja, op onze wei is ook schaduw en waar staan ze met zn allen op het heetst van de dag...... Juist ja, midden in de zon Haha!.

Lijkt me dat dat toch een behoorlijke eigen keuze is. Flauw als je daar een boete voor kunt krijgen.

juudje

Berichten: 155
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: best

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:33

ik wist dat ook niet wel heel goed hoor eindelijk een boete die ergens zin heeft! Pling

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:33

In de wei waar ze nu staan is wel een klein beetje schaduw, in de andere weien niet.. en daar staan ze ook weleens in.
Maar in de schaduw gaan ze nooit staan Verward

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 11:44

Als ze niet in de schaduw gaan staan is dat hun eigen keus.Het gaat erom dat ze het wel hebben.
Hoeveel mensen gooien hun paard niet in het land zonder dat er schaduw is en laten ze er maar staan.Ga zelf maar eens met dat weer de hele dag in het land staan,je wordt echt niet blij.
Wij hebben er ook een fries bij staan die zweet anders het land uit als je hem niet binnen haalt.
Door die regel worden paardeneigenaren er meer van bewust,denk ik.
Zo'n boete kan oplopen tot 500 euro.Dus als je paarden dood ziet gaan in het weiland kan je de politie of de dierenbescherming bellen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:51

Wist het ook nog niet, maar vind het een topper.
Wel hoop ik dat melders en handhavers zorgvuldig beoordelen en bijv. niet gaan roepen/beboeten als paarden in een winderig polderweiland staan.
Geldt de regel ook voor koeien, schapen, varkens, pluimvee en wat ik nog vergeet?
Zou wel zo eerlijk zijn!
.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:58

Er is bij ons in de wei maar een klein stukje schaduw... waar nooit paarden staan. Ze staan altijd gras te vreten op het midden van het land ook met hitte. Op stal is het benauwt terwijl alles open staat, Flair staat mij prima op het land.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:59

Wie deelt deze boetes uit en wordt er gecontroleerd? Ik heb er namelijk niets over gehoord. Ik vind het echter wel verschrikkelijk goed. Maar ik vroeg me af waar je dit nieuws vandaan hebt en hoe hard ze iemand aan gaan pakken die zijn paard wél zonder schaduw in de wei heeft staan op het heetst van de dag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:05

Nog nooit van gehoord, en klinkt als broodje aap.
Een paard kan prima tegen de warmte, als er maar voldoende te drinken is.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 12:15

Nee sonja het is geen broodje aap verhaal.Het was laatst op tv.
Hoe is het trouwens ik hoor helemaal niks meer van je......

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:15

Ik vrees dat het geen broodje aap is. Goede kennis van mij heeft haar paard het hele jaar door buiten. Krijgt een dek op als het te hard regent en/of koud is. Die krijgt nu de DB achter zich aan omdat het paard geen schuilstal heeft. Sterker nog: er is helmaal geen stal. En om nou te zeggen dat het een scharminkel is, neuh, rijdt nog steeds 160-ers uit in goede conditie en staat samen met een paar leuke pony's die er ook niet slecht uit zien. Maar het paard moet een schuilstal krijgen. Die heeft er heel lang geleden gestaan, maar daar kwam geen van de paarden ooit in, tsja, toen dat ding verrot was hebben ze 'm niet vervangen, was niet nodig kennelijk.
Ik vind het een beetje zot, kijk als iemand zijn paard slecht verzorgd en dat beest is echt ongezond, ok, maar er zijn zat paarden die het zonnetje verkiezen boven de schaduw etc. Onze paarden zet ik niet op stal overdag, want die staat in de volle zon en daar verdampen ze dus waar je bij staat. Dan maar in de volle zon in de bak, zit ook schaduw, maar dáár staan onze reuters echt nooit. Als het paard water heeft en je niets van hem vraagt kan het vlgs mij niet zoveel kwaad. In de woestijn rijden ze met al die hitte zelfs 160 km en die beesten vallen ook niet dood neer, laat staan dat de DB daar langs komt...
Tsja, ik weet niet hoor, het is een beetje miepig om dit zo aan te pakken, er zullen genoeg paardeneigenaren zijn die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, maar laat dan de goeden niet lijden onder de slechten.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:16

Verward Ja of er water is of hoe lang ze erin staan. Mijn paard gaat zo de wei in en daar vlijft ie een uur of 4. Vindtie super hoor! Want daar is gras Haha! . En volgens mij vindt hij de dazen irritanter dan de warmte. Hij zweet ook niet in de wei. En het alternatief is in een benauwde stal staan...

Ik vind dat je eerder een boete moet geven aan mensen die hun paard NOOIT weidegang geven!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:22

De DB heeft zeker weer eens niet genoeg te doen in Nederland. Een paard kan best tegen de hitte als er maar genoeg water is. Hoe moet dat nou toch met de paarden in Frankrijk en Spanje en dat soort landen waar het soms 40 graden in de schaduw is? Moeten ze daar de paarden maar in hun lekkere benauwde stal zetten, zodat ze in de schaduw staan?

Sorry hoor, maar het lijkt me echt weer iets vreselijk Nederlands. Betuttelend, alles willen regelen voor een ander en veel teveel op elkaar letten. Er zijn echt wel mensen die de kantjes ervan af lopen, maar zo'n regel wordt door die mensen ook aan de laars gelapt.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:29

Ja inderdaad. Het ligt soms ook een beetje aan de kleur van het paard denk ik... Tinka is helemaal zwart en ja met dit warme weer zet ik haar dan snachts buiten en overdag binnen. Haar stal is erg koel. Maar de paarden die in de stallen boven staan, die kunnen beter buiten staan want op die stallen schijnt volop de zon en dat is lekker broeierig, buiten waait het nog wat. En dan kunnen ze beter op een grote wei met gras staan (waar het ook lekker waait) dan in een broeierige stal. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:29

Die van ons kunnen in de schaduw staan in het land, maar daar staan ze nooit. Blijven vrolijk in de brandende zon staan. Niet alle landjes bij ons hebben schaduw. Lopen andere eigenaren en/of de stalhouder dan kans op een boete, terwijl er goed op ze gelet wordt en ze voldoende water hebben?
Dan kan ik ze nog wel wat adressen van stallen en maneges geven waar ze zich beter eens druk om kunnen gaan maken....

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:35

Oh okee er waren weer eens niet genoeg regeltjes dus moesten er nog maar een paar zotte bijkomen....ik zet er ook mijn vraagtekens bij. Waar kan ik die zogenaamde regels vinden en wie heeft ze opgesteld?

En hebben ze ook aan al die arme koeien gedacht die de hele dag in de volle zon staan naast de tijd dat ze gemolken worden? Vast niet, dan is de regeling helemaal krom

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:51

Tsss wat een stomme regel zeg sjonge jonge nergens voor nodig zoalang ze water hebben is er niets aan de hand.
Vroeger... die oude boertjes die ploegde de hele dag met hun paarden in de volle zon die lachen zich vast kapot als ze dit horen ik vind het wel broodje aap!en als ik een boete krijg dan zal ik hem zeker aanvechten, degene die dit bedacht heeft heeft een Zonnesteek!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:57

Even want gespeurd op internet:
Dieren in de Hitte !

De Dierenbescherming waarschuwt voor gevolgen van de extreme hitte. De Dierenbescherming wordt overstelpt met klachten en vragen van mensen over de verzorging van dieren in extreme hitte. De klachten variëren van opmerkingen over konijnenhokken in de brandende zon, pony's in de wei zonder schaduw en water en honden die achter worden gelaten in oververhitte auto's.

De Dierenbescherming wil iedere huisdiereigenaar waarschuwen goed voor de dieren te zorgen en de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen. Voldoende water en schaduw zijn daarbij erg belangrijk. Inspecteurs van de Dierenbescherming voeren tijdens deze warme dagen zoveel mogelijk extra controles uit op mogelijke misstanden.

Voor honden is het belangrijk dat ze zo weinig mogelijk vervoerd worden in warme auto's. Honden achterlaten in een auto is op dit moment helemaal uit den boze, de dieren raken dan oververhit en gaan dood. Zorg voor voldoende water en schaduw en maak niet te lange en intensieve wandelingen met de hond. Honden die graag zwemmen kunnen in veilig water, waar geen botulisme is aangetroffen, gerust afkoeling zoeken. Katten zoeken graag een schaduwplekje in de tuin, zorg dat ze genoeg te drinken hebben.

Voor knaagdieren is het erg belangrijk dat de hokken, die vaak buiten staan, in de schaduw worden gezet en dat er voldoende water aanwezig is. Dieren die met deze temperaturen de hele dag in de brandende zon staan, bezwijken. Ook voor de dieren die permanent buiten in de wei staan zoals pony's, geiten, paarden, schapen en koeien is schaduw en drinkwater noodzakelijk. Zorg ervoor dat de dieren kunnen schuilen voor de zon onder bomen of in schuurtjes en laat ze zeker niet aan een zogenaamde stik staan. Dat beperkt de bewegingsruimte van de dieren zodat ze niet in staat zijn om verkoeling te zoeken in de schaduw.

Bron: Dierenbescherming

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:03

hmm als dit ECHT waar is, heeft de dierenbescherming nog een extra reden om blacky, de verzorgpony van sunshine, bij die eikel van een eigenaar weg te halen!

gaat zelden nar de smid, heeft niet altijd drinkewater, geen stal, geen bomen bij de wei, regelmatig hoefbevangen omdat die man hemsteeds op een volle wei zet, en wordt ook nog eens compleet lekgestoken door de dazen, en had open wonden van het schuren ivm zomereczeem, en de eigenaar had al een waarschuwing gehad!

als de dierenbescherming er nu nog niets aan doet, weet ik het ook niet meer!!

maar t is goed dat ik dit lees, want dan kan ik dat er nog ff extra bij zeggen, over 2 dagen mag ik de DB bellen over de uitslag van wat ze met blacky gaan doen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:12

die van ons hebben eigenlijk geen schaduwe maar wel gehad en daar stonden ze dus nooit en ze hebben altijd genoeg te drinken en er staat bij ons altijd een windje want wij wonen bij de zee dus ik zie geen probleem beter als heel de dag in zo'n warme stal toch!!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:40

mickey staat met nog een ander paard op behoorlijk grote wei,wel met vers water en koele wind,maar geen schaduw...
en ik laat haar de hele dag erop staan.
alle andere paarden zijn in groepjes verdeeld in andere weien,ook zonder schaduw maar wel met vers drinkwater en staan er ook de hele dag op.
het is wel plat land waar ze staan,dus er is altijd wel wat wind.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:05

Viking staat op de ijsbaan[s'winters schaatsen ze erop] het is helemaal omgeven met wallen waar bomen op staan,en waar ligt Viking altijd op het heetst van de dag te slapen: in de ZON.
Maar ik vind het wel belangrijk dat hij kan schuilen als hij dat wilt.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:15

Dat ze actie ondernemen wanneer er een hond in een auto zit vind ik heel goed... maar paarden die buiten staan? Jee zeg die van mij is wel warmer gewend Verward