Slachtpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:28

gijsenkim"]
[quote="natalie1977 schreef:
Ik kan geen antwoord geven op je vraag maar, wat mij wel opbiel in het laatste magazine van KTVH (trekpaarden & haflinger vereniging) Is dat er een advertentie in stond met de vraag naar vleespaarden met veel vlees voor de slacht!

Ik begrijp niet dat deze advertentie's daarin worden geplaatst!


waarom zou die advertentie daar nou niet in mogen staan. Hoe anders kan zo een slager de aandacht op zijn bedrijf verstigen. Hij is op zoek naar paarden die hij kan slachten met veel vlees. Dus adverteerd hij in een blad dat gelezen word door veel mensen met paarden met veel vlees.
[/quote]
ik lees het ook iedere keer zou er nou ook maar iemand zijn die z'n paard daarheen brengt, kan het me niet voorstellen,ik hoorde laatst ook dat 80% van de haflingerhengstveulens in Noorwegen naar de zomer worden geslacht dan zijnz e in de zomer goed voor de toeristen endaarna kosten ze alleen maar geld... dat is toch belachelijk!!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:56

Nee radijs, dat noemen ze economie.
Ik wil vaak niet nadenken over "de economie" omdat ik steeds weer tegen mijn eigen principes aanloop. Ik ben liever naief, blind en vrolijk. Ik eet wel paardenvlees. Zo zit de voedselketen in elkaar denk ik dan maar. Bovendien realiseer je eens dat 80% van de fricandel bestaat uit paardenvlees. Wel eens bij stil gestaan? Of wat ze bedoelen met vlees in honden en kattenvoer?

Nog gekker werd ik toen het tot me doordrong dat de gekkekoeienziekte ontstaan is doordat ze dode schapen aan koeien te eten gaven....!!!!!????? Mmmm maar goed dat ik niet alles wil weten...

CarolinefJarig

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 00:37

En dan te bedenken dat t niet ver hier vandaan (U.K) verboden is om paardenvlees te verkopen etc, daar gaat dus ook geen paard naar de slacht voor menselijke consumptie! Koe

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 01:03

meen je dat? dat kan toch bijna niet. maargoed dan ga ik daar wonen Haha!.
radijs, bedoel je echt noorwegen?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 01:16

Is dat zo in de UK? Nou volgens alle Tinkerboeken niet hoor.. maar ja misschien ging het daar dan wel over Ierland, zou ook nog kunnen...

Ik heb iig nog nooit gehoord van echte paardenfokkerijen die fokken voor het vlees..

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 01:22

Esme_27 schreef:
Ik heb iig nog nooit gehoord van echte paardenfokkerijen die fokken voor het vlees..


die zijn er zeker, wees gerust (of niet *LOL* ). zoals er varkensbedrijven zijn, koeien, etc.
die mensen maken daar geen onderscheid tussen of het nu varkens of paarden zijn. tis vlees.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 02:28

Mijn ex pony is ook in de worst belandt Vork , met een flinke dosis medicijnen... Hoop dat de consument van mijn pony flink aan de spetter is geweest!!! Verward Huilen Misselijk

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:48

In Nederland hebben ze geen bedrijven die speciaal fokken voor vlees.
Kijk maar eens in de winkel, je ziet hier en daar 1 of 2 pakjes met verschillend paardenvlees liggen. Er zijn zeer weinig mensen die het eten.
In het buitenland doen ze het wel. Daar eten ze fanatieker paardenvlees.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:20

ja, in belgië bv. paardenvlees is hier ook niet het vlees bij uitstek maar er is wel een rayon van in de vleeswaren. je herkent meteen die donkerrode kleur. ik moet zeggen het verkoopt tamelijk slecht, maar steeds beter, door die kippen, varkens, mkz en al dat gedoe.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:30

tja, het zit waarschijnlijk wel tussen de oren...ik heb nog nooit paardenbiefstuk gegeten, niet echt uit principe, mijn mammie maakt het gewoon nooit klaar Nerd het lijkt vreemd voor vele mensen, dat vlees van die lieve paardjes, maar koeien zijn toch ook lief Koe ? maar dat is dan weer gewoontevlees...net als kip varken en ander gedierte.îk werk op een paardenmelkerij waar er jaarlijks ongeveer 30 veulens geboren worden en de meeste gaan allemaal riching slachthuis...wat niet meer dan normaal is vind ik, blijven verkopen lukt niet, ja lukt eigenlijk wel maar dan uiteindelijk aan mensen die een paard ziet als een dier met poten en een kop (jullie begrijpen wel wat ik bedoel). wat kies je dan voor het leven van dat veulen? idd de slacht ja...ookal klinkt het grof...we moeten realistisch blijven en niet teveel gaan romantiseren als ik het zo mag stellen Clown

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:14

Behalve de haflingerveulens die idd in D en Oostenrijk worden gefokt voor de consumptie, heb ik enige tijd geleden ook gelezen dat er in Zwitserland een aantal boeren zijn die specifiek paardenvlees fokken. De veulens gaat tot ong. 1 jaar de wei in en daarna naar de slacht. Dus echt voor de vleesconsumptie. Het gaat hier trouwens om Freibergers. Het schijnt dat alleen de goede paarden als rij/trek paard behouden blijven, de rest beland bij de vleesconsumptie...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:19

laten we spreken van geforceerde selectie Boos! om hun zaken goed te praten. want als er daar echt goede paarden uit voortkomen zal de rest ook niet slecht zijn. achja. tussen mijn oren zit niet alles zoals het hoort.
maar natuurlijk vind ik dit wel niet meer natuurlijk. vlees eten, ja dat is natuurlijk, vlees overproduceren, nee.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:29

Tja, het idee dat de diersoort waar wij zo gek op zijn wordt gegeten is niet heel prettig. Vooral als je denkt aan de veulens die naar de slacht gaan. Ik neem aan Acilon dat het vooral de hengstveulens zijn die naar de slacht gaan? Merries kunnen immers na een paar jaar voor de melkerij ingezet worden. Al eet ik dan allerlei soorten vlees, ik zou toch niet op zo'n bedrijf kunnen werken. Dus ook niet op een varkens- of kalfsmesterij. Of kippenfarm. Daar ben ik dan weer te emotioneel voor. Maar dat heb ik niet als ik bij de slager mijn stukje vlees uitkies. Dan is het een dood lapje hè. Daar heb ik geen emotionele binding mee. En over Engeland, misschien eten ze daar geen paarden maar dan worden de dieren toch wel naar bijvoorbeeld Italië geëxporteerd? Anders zou een slachtverbod betekenen dat alle paarden naar een destructiebedrijf gaan. Dan kun je nog beter in eigen land slachten dan dat ze levend op transport naar Italië gaan en na een vervelende reis alsnog de dood vinden.

appielover

Berichten: 78
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: aalst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:18

tja tussen je oren zit het zeker.
Een paarden biefstuk eet ik zeker wel ,gewoon omdat ik het lekker vind en omdat er met dat soort vlees minder wordt gezooit als met al dat vieze snack vlees (zo noem ik het dan) zoals ham ,frikandelen enzv.
Ik werk zelf zo'n 2 jaar in het vlees dus niet slachten maar beleg maken en je hoort er de ergste verhalen van ex slagers.
Zo ook dat in heel veel vlees waren paarden vlees zit en in heel veel vlees wat aangeschreven staat als rund vlees gewoon varken in zit .
En als je het iemand verteld dan willen ze het niet horen of geloven ze je niet .
Dus geef mij maar zo'n paarde biefstukje van de slager om de hoek .
Ik denk dat het een beetje off topic is zo onderhand Lips are sealed

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:56

roylinde schreef:
ja stom genoeg zijn er inderdaat bedrijven die paarden fokken voor de slacht, echt alleen voor de slacht Verdrietig


Wat vind je van varkensboeren die varkens fokken voor de slacht, of koeien die puur voor de consumptie gefokt worden.

Ik heb het idee dat de helft hier zegt dat het belachelijk is dat paarden gefokt worden voor de slacht, puur omdat het paarden zijn. En dat als wanneer het koeien/varkens/kippen waren geweest het geen bal had uitgemaakt??

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23451
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:01

dat gevoel krijg ik ook een beetje, denk je nou echt dat het gemiddelde slachtkalf zo'n leuk leven hefet, die staan alleen maar in een hokje hoor.
En lamsvlees, de lammeren waar ik werkte hadden nog een lekkere loopstal maar die kwamen ook niet buiten hoor.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 20:10

carina"]
[quote="roylinde schreef:
ja stom genoeg zijn er inderdaat bedrijven die paarden fokken voor de slacht, echt alleen voor de slacht Verdrietig


Wat vind je van varkensboeren die varkens fokken voor de slacht, of koeien die puur voor de consumptie gefokt worden.

Ik heb het idee dat de helft hier zegt dat het belachelijk is dat paarden gefokt worden voor de slacht, puur omdat het paarden zijn. En dat als wanneer het koeien/varkens/kippen waren geweest het geen bal had uitgemaakt??
[/quote]

Ik heb al aangegeven, dat dat puur tussen mijn oren zit.... Het slaat ook nergens op.
Maar kangoeroe vlees vind ik ook zielig en apenvlees, hondenvlees, kattenvlees.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:45

Ik vind de reacties heel erg meevallen, dacht dat er veel meer commentaar zou komen op het eten van paardenvlees. De meeste bokkers zijn toch wel realistisch (misschien omdat ze houden van kroketten en frikandellen?) maar iedereen mag zijn mening hebben, toch?

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:41

Als er nou eens meer mensen in nederland paardenvlees eten hoeven al onze afgekeurde paarden niet op transport naar italië.
Ik ben verschillende keren bij de slacht van een paard geweest omdat ik zeker wilde weten dat het dier dicht bij huis geslacht zou worden en niet via de achterdeur verkocht en op transport gezet zou worden of naar de markt om weer als rijpaard verder te leven terwijl wij hem afgekeurd hadden omdat hij pijn had.
Deze paarden merken niets van de slachting en hebben een beter leven gehad als de meeste consumptiedieren dus wat is er principieel op tegen om paardenvlees te eten?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:46

niks principieel, gewoon tussen de oren Haha! ik zou het niet kunnen. ik denk erover waarom, omdat dát indruist tegen mijn principes, het níet eten, ik wil weten waarom ik dat niet wil. het zit echt gewoon tussen m'n oren...

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:50

PeppySan schreef:
Als er nou eens meer mensen in nederland paardenvlees eten hoeven al onze afgekeurde paarden niet op transport naar italië.
Ik ben verschillende keren bij de slacht van een paard geweest omdat ik zeker wilde weten dat het dier dicht bij huis geslacht zou worden en niet via de achterdeur verkocht en op transport gezet zou worden of naar de markt om weer als rijpaard verder te leven terwijl wij hem afgekeurd hadden omdat hij pijn had.
Deze paarden merken niets van de slachting en hebben een beter leven gehad als de meeste consumptiedieren dus wat is er principieel op tegen om paardenvlees te eten?


Helemaal mee eens!!!

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:47

Tigger"]
[quote="carina schreef:
Ik heb het idee dat de helft hier zegt dat het belachelijk is dat paarden gefokt worden voor de slacht, puur omdat het paarden zijn. En dat als wanneer het koeien/varkens/kippen waren geweest het geen bal had uitgemaakt??


Ik heb al aangegeven, dat dat puur tussen mijn oren zit.... Het slaat ook nergens op.
Maar kangoeroe vlees vind ik ook zielig en apenvlees, hondenvlees, kattenvlees.
[/quote]

Je hoeft je niet te verdedigen, dit was totaal niet als een aanval bedoeld, op wie dan ook.

En tuurlijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening, en kunnen we gelukkig zelf uitmaken wat je in je mond stopt.

Overigens een heel sterk punt, over dat transport en het meer eten van paardenvlees in NL...

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:52

mischien klink ik nu wel heel stom, maar ik vind het echt heel erg dat er paarden worden geslacht, en dan vooral veulens.
die beesjes zouden mischien wel een renpaard kunnen worden ofzo, en ze zijn nog maar zo jong!!
en trouwens, de meeste mensen vinden het heeeeeeel erg dat honden in anderen landen worden geslacht, en zouden nooit een hond eten.
waarom een paard dan wel?

en trouwens, een paard is edel, een hond niet!

ik ken trouwens ook meneer, die een schatig zwart shetlandertje heeft, hij ment ermee, en zijn kinderen rijden erop.
het is echt een snoesje, echt super lief!
die man heeft hem toen het nog een veulentje was van de slacht gered.........

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 00:15

Ik lust eigelijk zelf ook graag vlees zoals een frikandel of een goed gebakken biefstukje.
Maar eigelijk is het belachelijk dat wij allen geen vegetarier zijn.
Hondenvlees eten?heb je die fotos die een tijd geleden op het internet zijn verspreid, over die honden in China gezien?Ik ben er een week ziek van geweest.Katten idem, nog erger.

Ok honden en katten is niks zeg je, om te eten.Maar idd, waarom koeien en varkens dan wel, die zijn ook lief.En de paarden?Jaghhhh........

Dat er geen mensenvlees wordt gegeten, dat is wat in me op komt als ik realiseer hoe belachelijk het is om een dier te eten........

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:10

omdat wij zelf mensen zijn eten we geen mensenvlees. dat is kanibalisme en behoudens enkele soorten niet natuurlijk.
paarden zijn intelligenter dan varkens en de rantemetant. al kan je dat betwisten... mss daarom willen we ze niet doden. als je naar een paard kijkt, dat door de weide draaft, vgl met een koe die daar maar staat... misschien is het dat.